Köpa en MY LR eller avboka

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Carlsson

Re: Köpa en MY LR eller avboka

Inlägg av Carlsson »

Säkert är det så, att man glatt kan köra sin MY i tio år. Men att säga att det inte hänt något i batteriutveckling de senaste 20 åren är ändå fel.

Vidare håller jag fast vid min åsikt. Jag tror vi kommer se framsteg i batterier i bilar de kommande tre - åtta åren. Kanske inte så mycket med räckvidd men det finns andra aspekter. Laddning, hållbarhet och det som kommer påverka oss mest: tillverkning = pris.

Elbilsmarknaden är fortsatt ung.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Carlsson skrev: 16 sep 2024 14:11
Säkert är det så, att man glatt kan köra sin MY i tio år. Men att säga att det inte hänt något i batteriutveckling de senaste 20 åren är ändå fel.

Vidare håller jag fast vid min åsikt. Jag tror vi kommer se framsteg i batterier i bilar de kommande tre - åtta åren. Kanske inte så mycket med räckvidd men det finns andra aspekter. Laddning, hållbarhet och det som kommer påverka oss mest: tillverkning = pris.

Elbilsmarknaden är fortsatt ung.
Hur mycket bättre har Teslas batterier blivit de senaste sex åren?
Möjligen har de blivit billigare, men det är en evolution, inte en revolution. Jag väntar fortfarande på de fantastiska 4680-batterierna.

För 5 år sedan sa en kollega att han inte vågade köpa en elbil eftersom utvecklingen går så fort nu. Möjligen en elbil där man kan hyra batteriet.
Det slutade med att han köpte en Twizy. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TorbenTorben

Inlägg av TorbenTorben »

Din kollega har sparat in 300k i värdeminskning senaste 5 åren, dock fått åka till o från jobb som en luffare :lol:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Batterierna har ändå blivit bättre, låt vara utan större språng. Skillnaden i laddhastighet mellan raven och palladium när det gäller S är t.ex. mycket stor.
Att köpa en ny Y nu när det kommer en uppdatering inom kort skulle jag aldrig göra. Andrahandsvärdet mår inte bra av nya modeller. Dessutom kommer en uppdatering att ge en bättre bil.
Tesla verkar dessutom ha fått fart på tillverkningen av 4680 celler, och rimligen är de lite bättre.
Med det sagt behöver man ju inte tänka på hur länge batteriet håller. Det är väldigt få batterihaverier.
Men det är min uppfattning, andra har andra käpphästar…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: 16 sep 2024 15:29
Batterierna har ändå blivit bättre, låt vara utan större språng. Skillnaden i laddhastighet mellan raven och palladium när det gäller S är t.ex. mycket stor.
Att köpa en ny Y nu när det kommer en uppdatering inom kort skulle jag aldrig göra. Andrahandsvärdet mår inte bra av nya modeller. Dessutom kommer en uppdatering att ge en bättre bil.
Tesla verkar dessutom ha fått fart på tillverkningen av 4680 celler, och rimligen är de lite bättre.
Med det sagt behöver man ju inte tänka på hur länge batteriet håller. Det är väldigt få batterihaverier.
Men det är min uppfattning, andra har andra käpphästar…
När det gäller Model 3 och Y har batterierna blivit lite större och laddar lite långsammare. Andra tillverkare har ökat både räckvidd och laddhastighet betydligt mer. Jag har en kompis som köpt en Enyaq RS. Den skall ha 30 km kortare räckvidd än min bil, men i praktiken verkar den ha längre. På 150 kW snabbladdare laddar den lika fort, på V3 laddar min lite fortare.

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Att köpa en ny Y nu när det kommer en uppdatering inom kort skulle jag aldrig göra. Andrahandsvärdet mår inte bra av nya modeller.
Det ovan stämmer för mig själv men skulle jag rekommendera något till någon mindre bilintresserad (gjorde faktiskt exakt det häromdagen), så är en Y av nuvarande model helt okey för den som behåller bilen länge och som hellre bryr sig om en låg totalkostnad än att ha det senaste.
(Den bekante valde att vänta och köpa Y när den uppgraderas.)

Det är ju egentligen inte så att en bil som är bland de bästa just nu inte fungerar om ett kvartal.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 16 sep 2024 17:04
Att köpa en ny Y nu när det kommer en uppdatering inom kort skulle jag aldrig göra. Andrahandsvärdet mår inte bra av nya modeller.
Det ovan stämmer för mig själv men skulle jag rekommendera något till någon mindre bilintresserad (gjorde faktiskt exakt det häromdagen), så är en Y av nuvarande model helt okey för den som behåller bilen länge och som hellre bryr sig om en låg totalkostnad än att ha det senaste.

Det är ju egentligen inte så att en bil som är bland de bästa just nu inte fungerar om ett kvartal.
Jag har lyckats avstyra några Teslaköp, men om man absolut vill ha en Model Y så rekommenderar jag att man köper en med sensorer som inte gått alltför många mil.
Som min, fast absolut inte min.

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 16 sep 2024 17:04

Jodå- att det är en bra bil är ju klart. Jag valde själv att avvakta leverans när senaste versionen av Model S "Raven" var ute då det ryktades om Palladium. Vad jag inte visste då var att det skulle ta mer än två år tills den nya modellen faktiskt kunde levereras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 16 sep 2024 13:40
Carlsson skrev: 16 sep 2024 11:53
Solid State verkar vara populärt hos biltillverkare just nu. Det plöjs pengar in i batteriutveckling och forskning just nu. Jag tror vi kommer sen stor skillnad på dagens batterier och batterier i bilar om 3, 5 och 8 år.
Det är precis som Mikebike skriver.

Solid State är inte här än.
Solid state kommer vara spjutspetsen vilken man lagt väldigt mycket pengar på att utveckla.
Det kommer därför sitta i dyra bilar först.

Det är en grym fokus på [räckvidd] i tex media och bland ikke elbilsägare.

Dagens räckvidd på tex en Y LR är mer än tillräcklig.

Det vi kommer se är billigare elbilar när batteritekniken blir billigare men man kommer inte se dieselbilsräckvidder utan att betala dyrt för det.

Det innebär att Tesla inte kommer ha 120kWh i närtid på en ”folk-Y” utan den bara energi som behövs för en rimlig räckvidd.
Den praktiska Räckvidden på en normal-Y kommer sannolikt bibehållas ungefär som nu men den kommer bli billigare.

Köper man en ny Y idag och inte är trendkänslig kommer man kunna vara nöjd med den i 10 år.

Är man rädd för prisfall/ förlust ska man inte köpa en ny Y utan en beggad Y eller hellre model 3.

Ja= alla nya elbilar av idag kommer tappa ordentligt i värde när tekniken blir billigare. Betänk att en lite finare fossilbil tappar halva värdet på tre år utan teknikfaktorn. En elbil där nypriset sjunker 25% på det kommer såklart tappa lite till.

Ja = även en beggad model 3 kommer fungera utmärkt om 5-7 år.
Håller helt med. Huvudet på spiken med kommentaren om just räckvidd. Det kan eventuellt bli snabbare laddning, näst intill troligt, men räckvidden kommer man inte öka utan att betala. Den räcker gott.

Snart finns det dessutom destinationsladdare överallt.

Och angående punkten om att UI känns segt så är det, visserligen högst personligt, inte ett problem. Jämför du bredvid så absolut, den ena är snabbare. Men jag kör både en med Ryzen, samt en äldre med Atom. Jag känner inte att den äldre är så värst dålig eller långsam. Om än något, men jag kunde faktiskt inte bry mig så värst mycket mindre. Båda är grymma bilar. Man ska släppa jämförelsen om allt, det hålet är djupt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar