Sida 2 av 2

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Postat: 09 sep 2024 10:18
av toppo
TS:
Har du sett de senaste erbjudandena på Polestar 2? De har bra erbjudande nu, misstänker en P2 LRSM är billigare än en Model 3 RWD.
https://www.polestar.com/se/offers/busi ... ar-2-2025/

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Postat: 09 sep 2024 19:08
av Dinsdale
Jist skrev: 08 sep 2024 17:26
Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd form :-)

Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.

A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Postat: 09 sep 2024 19:33
av Fredrik j
Dinsdale skrev: 09 sep 2024 19:08
Jist skrev: 08 sep 2024 17:26
Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd form :-)

Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.

A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.
Att ladda hos tesla är ett minimalt fipplande. Laddarnummer-id och swipa. Många andra har QR-kod och swipa.
Någon tidsförlust av betydelse uppstår inte.

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Postat: 09 sep 2024 20:20
av Maw
Dinsdale skrev: 09 sep 2024 19:08
Jist skrev: 08 sep 2024 17:26
Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd form :-)

Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.

A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.
Man skulle även kunna studera resultatet från senaste tävlingen från Ystad till Haparanda och dra lite slutsatser från det vad gäller laddtider ;)

Re: Polestarägare funderar på Tesla

Postat: 10 sep 2024 06:25
av Dinsdale
Maw skrev: 09 sep 2024 20:20
Dinsdale skrev: 09 sep 2024 19:08
Jist skrev: 08 sep 2024 17:26
Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag överväger :D Tror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd form :-)

Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.

A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.
Man skulle även kunna studera resultatet från senaste tävlingen från Ystad till Haparanda och dra lite slutsatser från det vad gäller laddtider ;)
Helt uppenbart är man ikapp 2024 :-) Jag bokade en provkörning efteråt faktiskt, inte alls omöjligt att det blir en sån nästa gång.