Sida 2 av 3
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 07 sep 2024 19:58
av Sportbilsentusiasten
För 200k skulle jag välja ID.3 då den är hyfsat modern givet budgeten.
Äldre Tesla 3, värt att lägga till o köpa en 2022 enl mig.
i3 om du står ut med kort räckvidd.
Undvik budgetbilar från asien. Förutom tristheten tänk på reservdelar mm
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 07 sep 2024 23:55
av mussla
Är det viktigt att kunna snabbladda en andrabil? Jag kan inte komma ifrån att Leaf är riktigt billiga. Hör ör en 2022, maxutrustad, 3500 mil för 19300kr. Finns gott om billigare också.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001698120
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 00:58
av Tellus
Räckvidd 15 mil vintertid, 25 sommar
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 06:36
av mussla
Tellus skrev: ↑08 sep 2024 00:58
Räckvidd 15 mil vintertid, 25 sommar
Förutsatt att räckvidden räcker till för det dagliga användandet så är det väl mycket bil för pengarna?
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 07:38
av Sportbilsentusiasten
mussla skrev: ↑08 sep 2024 06:36
Tellus skrev: ↑08 sep 2024 00:58
Räckvidd 15 mil vintertid, 25 sommar
Förutsatt att räckvidden räcker till för det dagliga användandet så är det väl mycket bil för pengarna?
Du väljer alltså den före ID.3, varför?
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 07:56
av mussla
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 sep 2024 07:38
mussla skrev: ↑08 sep 2024 06:36
Tellus skrev: ↑08 sep 2024 00:58
Räckvidd 15 mil vintertid, 25 sommar
Förutsatt att räckvidden räcker till för det dagliga användandet så är det väl mycket bil för pengarna?
Du väljer alltså den före ID.3, varför?
Pris endast. Koll på blocket ger att id3 ligger på 240kkr och uppåt för en 21 med runt 7k mil. Leaf finns runt 180kkr för en 22:a med 3-4k mil.
Jag har inte kört någon av dem men tänker att en leaf borde duga som andrabil eftersom kraven oftast är lägre om man bara skall hämta/lämna på skolan, köra till jobbet osv.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 08:27
av Sportbilsentusiasten
mussla skrev: ↑08 sep 2024 07:56
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 sep 2024 07:38
mussla skrev: ↑08 sep 2024 06:36
Tellus skrev: ↑08 sep 2024 00:58
Räckvidd 15 mil vintertid, 25 sommar
Förutsatt att räckvidden räcker till för det dagliga användandet så är det väl mycket bil för pengarna?
Du väljer alltså den före ID.3, varför?
Pris endast. Koll på blocket ger att id3 ligger på 240kkr och uppåt för en 21 med runt 7k mil. Leaf finns runt 180kkr för en 22:a med 3-4k mil.
Jag har inte kört någon av dem men tänker att en leaf borde duga som andrabil eftersom kraven oftast är lägre om man bara skall hämta/lämna på skolan, köra till jobbet osv.
Bytbil…
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 9-17847543
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 08:30
av Datordoktorn
Jag tycker just Leafarna har fått oförtjänt dåligt rykte, mycket på grund av just Chademoladdningen.
Nu är ju utbudet av Chademoladdare otroligt mycket större än för exempelvis 2 år sedan när både Circle K och Bilkraft (Eviny) sätter upp nya laddare med Chademo. Circle K finns ju "överallt".
Vidare så är det alltid tjafs ifrån förståsigpåare om att Leaf saknar batterikylning. Alla leafar klarar minst en snabbladdning utan problem med att batteriet blir varmt, så hur långt ska det köras egentligen?
Visst, Leaf är en rätt tråkig bil, den är ok på mycket men inte bäst eller ens speciellt bra på nånting.
Men de funkar, alltid! Kvaliteten är fantastisk, billiga att äga på alla sätt, billiga att köpa, har all utrustning man verkligen behöver och använder. Att man dessutom lätt kan kolla alla tänkbar information och status om batteriet via OBD och Leafspy redan innan man köper är en klar bonus.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 10:33
av martinot
mussla skrev: ↑07 sep 2024 23:55
Är det viktigt att kunna snabbladda en andrabil?
Det tycker jag personligen är viktigt även för en tredjebil. Skulle själv nog aldrig köpa en elbil utan den möjligheten.
Även om vi har en motsvarande liten (tredje)bil med kortare räckvidd, Mini, så har det räddat mig ett par gånger då Teslan varit på verkstad, och frugan varit bortrest med vår BMW. Har då kunnat ta Minin till ett par resor till både Oslo och till Malmö. Visst har det tagit en 30-40 minuter längre tid pga. två extra laddstopp på vägen, och man fått vänta 10 minuter extra vid varje laddstopp då den bara laddar i 50 kW. Men det har iaf. fungerat att åka på ett antal längre resor med den. Med endast 11 kW AC-laddning så hade jag inne kunnat göra det. Det hade i princip varit omöjligt.
Så för en tredjebil/fjärdebil så är nog DC-laddning ett krav för mig. För en första/andrabil så hade det varit galet att inte ha det IMO. Ivf. om man inte är singlehushåll.
Den typ av elfordon jag kunde tänka mig att köpa utan DC-laddning hade nog varit typ en mopedbil. Där hade jag kunnat köpa en med bara AC-laddning.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:15
av benke_berguv
Behovet av snabbladdning på en andrabil är ju sjukt olika så där måste ju ert personliga behov styra helt.
Vår andrabil (BMW i3s, är inne på nr 2 nu) har aldrig snabbladdats sen vi köpte den första 2018 trots att den i praktiken varit förstavalet vid daglig körning så för oss är snabbladdning lååångt ner på listan.
Jag skulle säga att körglädje är viktigare så man inte sitter och har tråkigt varenda gång man ska nånstans vilket gör att jag hissar flaggan för i3s jättehögt
//Benke
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:44
av Dexter86
Datordoktorn skrev: ↑08 sep 2024 08:30
Jag tycker just Leafarna har fått oförtjänt dåligt rykte, mycket på grund av just Chademoladdningen.
Nu är ju utbudet av Chademoladdare otroligt mycket större än för exempelvis 2 år sedan när både Circle K och Bilkraft (Eviny) sätter upp nya laddare med Chademo. Circle K finns ju "överallt".
Vidare så är det alltid tjafs ifrån förståsigpåare om att Leaf saknar batterikylning. Alla leafar klarar minst en snabbladdning utan problem med att batteriet blir varmt, så hur långt ska det köras egentligen?
Visst, Leaf är en rätt tråkig bil, den är ok på mycket men inte bäst eller ens speciellt bra på nånting.
Men de funkar, alltid! Kvaliteten är fantastisk, billiga att äga på alla sätt, billiga att köpa, har all utrustning man verkligen behöver och använder. Att man dessutom lätt kan kolla alla tänkbar information och status om batteriet via OBD och Leafspy redan innan man köper är en klar bonus.
Känns spontant utan att ha kört någon sådan att det är Väldigt mkt bil för pengarna trots att det är chademo.
Finns ju en hel uppsjö u 200k.
Velar nått jävulusiskt mellan en sådan och typ ID3
Känns inte som d finns något vettigt där emellan.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:46
av Nils944
Vi har haft både Leaf (42kWh) och ID.3 (58kWh), både som ”andra” bilar. Leafen var bra och problemfri men ID.3 är bättre. Vi har inte haft problem med ID.3, men jag var ganska noga med att den stora mjukvara uppdateringen gjordes (till v.3,2 tror jag, den som inkluderade byte av 12v batteriet).
Eftersom du inte kan ladda hemma skulle jag föreslå ID.3 över Leaf pga längre räckvidd. Men Leaf är billigare och skulle förmodligen funka bra. Vi DC-laddade Leaf typ 3 gånger under ca 2 år. Du kan kolla Chargefinder för de närmaste Chademo laddstationerna.
För oss var bytet till ID.3 mest för att ha möjligheter till längre resor, t.ex. till stugan som är 65mil bort.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:50
av Sportbilsentusiasten
Datordoktorn skrev: ↑08 sep 2024 08:30
Jag tycker just Leafarna har fått oförtjänt dåligt rykte, mycket på grund av just Chademoladdningen.
Nu är ju utbudet av Chademoladdare otroligt mycket större än för exempelvis 2 år sedan när både Circle K och Bilkraft (Eviny) sätter upp nya laddare med Chademo. Circle K finns ju "överallt".
Vidare så är det alltid tjafs ifrån förståsigpåare om att Leaf saknar batterikylning. Alla leafar klarar minst en snabbladdning utan problem med att batteriet blir varmt, så hur långt ska det köras egentligen?
Visst, Leaf är en rätt tråkig bil, den är ok på mycket men inte bäst eller ens speciellt bra på nånting.
Men de funkar, alltid! Kvaliteten är fantastisk, billiga att äga på alla sätt, billiga att köpa, har all utrustning man verkligen behöver och använder. Att man dessutom lätt kan kolla alla tänkbar information och status om batteriet via OBD och Leafspy redan innan man köper är en klar bonus.
Skulle fundera över rostskydd, krocksäkerhet i en äldre konstruktion från asien.
VW är ändå ok där.
Att ID.X ligger så lågt i värde är troligen mest pga mjukvaran, de hopplösa touchknapparna och reglage utan belysning där VW gick helt bort sig.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:54
av Sportbilsentusiasten
Dexter86 skrev: ↑08 sep 2024 11:44
Datordoktorn skrev: ↑08 sep 2024 08:30
Jag tycker just Leafarna har fått oförtjänt dåligt rykte, mycket på grund av just Chademoladdningen.
Nu är ju utbudet av Chademoladdare otroligt mycket större än för exempelvis 2 år sedan när både Circle K och Bilkraft (Eviny) sätter upp nya laddare med Chademo. Circle K finns ju "överallt".
Vidare så är det alltid tjafs ifrån förståsigpåare om att Leaf saknar batterikylning. Alla leafar klarar minst en snabbladdning utan problem med att batteriet blir varmt, så hur långt ska det köras egentligen?
Visst, Leaf är en rätt tråkig bil, den är ok på mycket men inte bäst eller ens speciellt bra på nånting.
Men de funkar, alltid! Kvaliteten är fantastisk, billiga att äga på alla sätt, billiga att köpa, har all utrustning man verkligen behöver och använder. Att man dessutom lätt kan kolla alla tänkbar information och status om batteriet via OBD och Leafspy redan innan man köper är en klar bonus.
Känns spontant utan att ha kört någon sådan att det är Väldigt mkt bil för pengarna trots att det är chademo.
Finns ju en hel uppsjö u 200k.
Velar nått jävulusiskt mellan en sådan och typ ID3
Känns inte som d finns något vettigt där emellan.
Förstår det pga avgörande nackdelar med båda.
Spara längre o lägg på till en bättre bil?
100k till skulle göra underverk och göra dig troligen nöjdare längre.
Som sagt, ingen slump att de runt 200k kostar just det!
Cittra C3 ny 2025 för strax över 300k pressar ned beggade elbilar.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 11:58
av Sportbilsentusiasten
Finns från 299 till o med
https://dokument.citroen.se/prislistor/ ... jU2ODUwMDE.
Otroligt prisvärt och enl mig ett bättre köp då du för 100k får ny bil, garanti 5år och modernare teknik
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 17:08
av martinot
benke_berguv skrev: ↑08 sep 2024 11:15
Behovet av snabbladdning på en andrabil är ju sjukt olika så där måste ju ert personliga behov styra helt.
Vår andrabil (BMW i3s, är inne på nr 2 nu) har aldrig snabbladdats sen vi köpte den första 2018 trots att den i praktiken varit förstavalet vid daglig körning så för oss är snabbladdning lååångt ner på listan.
Jag skulle säga att körglädje är viktigare så man inte sitter och har tråkigt varenda gång man ska nånstans vilket gör att jag hissar flaggan för i3s jättehögt
//Benke
Visst är behoven olika. Därav att jag endast har mig själv som referens. Jag skaffade vår Tesla M3 som vår andra bil i familjen för att främst ha den för resor i tjänsten där jag behöver åka till olika kontor och orter i Sverige och Norge 1-2 ggr i månaden. Det hade aldrig fungerat med en elbil som inte kan snabbladda.
Gällande körglädje så håller jag med dig helt. Orsaken till att jag valde Cooper SE som tredjebil framför i3S, 500e och Honda E, var just dess överlägsna körglädje (samma elektriska motor och drivlina som i i3S, men i Minin ett mycket lägre och betydligt sportigare roligare chassi).
Men utan möjlighet till DC-laddning så hade den fallit bort på funktion, och det har räddat mig ett par gånger redan att slippa hyrbil. 3-fasladdning på 11kW och DC-laddning på 50 kW (även det är på gränsen till lite väl lågt) är nog ett minimum för elbilar för mig/oss personligen.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 08 sep 2024 21:04
av Fuzzbox
Det blev en Peugeot e-208 från 2022 som gått 1500 mil. Får hoppas vi blir nöjda nu. Men efter 2 dagar med den känns det väldigt bra i alla fall.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 09 sep 2024 18:35
av Dexter86
Fuzzbox skrev: ↑08 sep 2024 21:04
Det blev en Peugeot e-208 från 2022 som gått 1500 mil. Får hoppas vi blir nöjda nu. Men efter 2 dagar med den känns det väldigt bra i alla fall.
Går det att ställa laddgräns nuförtiden eller, nej?
Bara 100% som gäller
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 09 sep 2024 18:35
av Dexter86
Fuzzbox skrev: ↑08 sep 2024 21:04
Det blev en Peugeot e-208 från 2022 som gått 1500 mil. Får hoppas vi blir nöjda nu. Men efter 2 dagar med den känns det väldigt bra i alla fall.
Går det att ställa laddgräns nuförtiden eller, nej?
Bara 100% som gäller
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 09 sep 2024 19:03
av BEV[e-Rage]
Dexter86 skrev: ↑09 sep 2024 18:35
Fuzzbox skrev: ↑08 sep 2024 21:04
Det blev en Peugeot e-208 från 2022 som gått 1500 mil. Får hoppas vi blir nöjda nu. Men efter 2 dagar med den känns det väldigt bra i alla fall.
Går det att ställa laddgräns nuförtiden eller, nej?
Bara 100% som gäller
Fortfarande bara 100% såsom många andra småbilar men man kan ju avbryta laddningen på annat vis, och låter man inte bilen stå fulladdad nån längre tid så är det troligen ingen större fara då man kommer under 80% efter bara några mil.
Men elbilarna från Stellantis har väl värre brister än så.. som tex att de fram till nyligen bara levererades med 2G/3G uppkoppling för SOS eCall och fjärrstyrning.
viewtopic.php?t=34868
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 11 sep 2024 18:28
av Dexter86
BEV[e-Rage] skrev: ↑09 sep 2024 19:03
Dexter86 skrev: ↑09 sep 2024 18:35
Fuzzbox skrev: ↑08 sep 2024 21:04
Det blev en Peugeot e-208 från 2022 som gått 1500 mil. Får hoppas vi blir nöjda nu. Men efter 2 dagar med den känns det väldigt bra i alla fall.
Går det att ställa laddgräns nuförtiden eller, nej?
Bara 100% som gäller
Fortfarande bara 100% såsom många andra småbilar men man kan ju avbryta laddningen på annat vis, och låter man inte bilen stå fulladdad nån längre tid så är det troligen ingen större fara då man kommer under 80% efter bara några mil.
Men elbilarna från Stellantis har väl värre brister än så.. som tex att de fram till nyligen bara levererades med 2G/3G uppkoppling för SOS eCall och fjärrstyrning.
viewtopic.php?t=34868
Just fan
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 02 jan 2025 13:37
av T4s
Mamma behöver ny bil. Hon har en som är värd 50-60k inbyte och vi kollar om det är värt med en elbil runt 200k.
Hon åker korta resor inom Stockholm förutom på sommarn då det blir någon resa ner till Skåne. Barnbarnen ska få plats i baksätet med barnstolar så mindre varianterna går bort.
Laddning inkluderat i parkeringen i brf så snabb DC-laddning är inte så viktigt.
Några tips?
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 02 jan 2025 13:43
av Maw
T4s skrev: ↑02 jan 2025 13:37
Mamma behöver ny bil. Hon har en som är värd 50-60k inbyte och vi kollar om det är värt med en elbil runt 200k.
Hon åker korta resor inom Stockholm förutom på sommarn då det blir någon resa ner till Skåne. Barnbarnen ska få plats i baksätet med barnstolar så mindre varianterna går bort.
Laddning inkluderat i parkeringen i brf så snabb DC-laddning är inte så viktigt.
Några tips?
En 4 år gammal ID3 bör gå att få loss för det priset och uppfylla behovet. Extremt bra vändradie får man på köpet och även några fina fikapauser på resan till och från Skåne
Exempel:
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001987604
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 02 jan 2025 14:48
av Freez
T4s skrev: ↑02 jan 2025 13:37
Mamma behöver ny bil. Hon har en som är värd 50-60k inbyte och vi kollar om det är värt med en elbil runt 200k.
Hon åker korta resor inom Stockholm förutom på sommarn då det blir någon resa ner till Skåne. Barnbarnen ska få plats i baksätet med barnstolar så mindre varianterna går bort.
Laddning inkluderat i parkeringen i brf så snabb DC-laddning är inte så viktigt.
Några tips?
Kia Soul med "stora" batteriet 64 kWh är en hyfsat prisvärd beg elbil och med denna färgsättning nästan lite cool

. Har själv kört den och kan tycka den är helt ok för dom pengarna.
https://www.blocket.se/annons/1001056740
https://www.vibilagare.se/test/bilteste ... -soul-2019
https://gronamobilister.se/tester/kia-e ... -feb-2020/
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Postat: 02 jan 2025 15:34
av SwedishAdvocate
Freez skrev: ↑02 jan 2025 14:48
@T4s:
Kia e-Niro?…
Gissar på att den finns med samma 64 kWh-batteri som den där eSoulen. Gissar även på att en e-Niro har lägre luftmotstånd och förbrukning än en eSoul. Om inget annat så har man ju lite nytta av det på den där längre resan ner till Skåne… Går ju t.ex. att kolla på förbrukningsuppgifter i 90 och 120 km/h i Björn Nylands kalkylark…
Hur är det med förvärmningen vid snabbladdning vintertid för ID.3?… Men om alla längre resor ska ske under den varma delen av året så kanske det spelar mindre roll. Har vidare inte heller koll på förvärmningen vid snabbladdning vintertid när det gäller Kias bilar…
Vad kostar service på Kias bilar? Har för mig jag läst att de vill ha lite kosing för det, men kanske jag som minns fel…
Har ytterligare ett minne av att det är viktigt med servicehistoriken på beg. elbilar för att garantierna för stora batteriet och drivlinan ska gälla…