Sida 2 av 2

Re: Begagnad Model X

Postat: 26 nov 2024 14:40
av SwedishAdvocate
TeslaOrKia skrev: 26 nov 2024 14:28
Man blir ju lite förundrad över att personen i fråga inte fixar felen innan man säljer på kvd. Borde inte vissa saker såsom drivknutar gå på garantin?
Är drivknutar och drivaxlar samma sak? Finns tydligen en servicebulletin…
viewtopic.php?p=808295#p808295

Re: Begagnad Model X

Postat: 26 nov 2024 14:46
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 14:40
TeslaOrKia skrev: 26 nov 2024 14:28
Man blir ju lite förundrad över att personen i fråga inte fixar felen innan man säljer på kvd. Borde inte vissa saker såsom drivknutar gå på garantin?
Är drivknutar och drivaxlar samma sak? Finns tydligen en servicebulletin…
viewtopic.php?p=808295#p808295
Fast den servicebulletinen kanske är begränsad till vissa årsmodeller/VIN-nummer. Vet inte…

Re: Begagnad Model X

Postat: 14 jan 2025 09:17
av Shamzin
Bulletinen är begränsad till att användas en gång under bilens livstid enligt den information jag fått från SC.
Jag ska nämligen göra just den förändringen på min MXP -19 Raven inom någon vecka.

Som tillägg till diskussionen kan jag berätta att jag fått byta styrled, 2x hjullager, dörrmotor fram (kortslutning) sedan jag köpte den. Hoppas att jag är klar med reparationer när toe/camber är utbytta bak till ställbara dito och drivaxlarna fram och kan få sova lugnt :)

Re: Begagnad Model X

Postat: 14 jan 2025 09:37
av fth
Shamzin skrev: 14 jan 2025 09:17
Bulletinen är begränsad till att användas en gång under bilens livstid enligt den information jag fått från SC.
Jag ska nämligen göra just den förändringen på min MXP -19 Raven inom någon vecka.

Som tillägg till diskussionen kan jag berätta att jag fått byta styrled, 2x hjullager, dörrmotor fram (kortslutning) sedan jag köpte den. Hoppas att jag är klar med reparationer när toe/camber är utbytta bak till ställbara dito och drivaxlarna fram och kan få sova lugnt :)
Jag har gjort bytet med den bulletinen tre ggr (än så länge ;) ), SC har inte haft någon sådan begränsning vad jag har kunnat märka.

/fth

Re: Begagnad Model X

Postat: 19 jan 2025 17:46
av ICEGrinder
Lånar tråden lite.

Är inne på min andra Tesla (M3P). Jag hade S75D -17 tidigare och lovade då mig själv att inte äga någon Tesla utanför garanti efter två byten av kompressor till luftfjädringen. Men nu är jag ändå inne på att köpa en begagnad Model X :)

Tänker mig en 2020/2021 Long Range Plus, dvs precis innan refreshen och funderar lite på vad som kan vara rimligt att avsätta i reparationsbudget. Någon som kan killgissa en rimlig årskostnad för reparationer till min kalkyl? Kan 25k vara rimligt?

Re: Begagnad Model X

Postat: 22 jan 2025 17:33
av SwedishAdvocate
ICEGrinder skrev: 19 jan 2025 17:46
Lånar tråden lite.

Är inne på min andra Tesla (M3P). Jag hade S75D -17 tidigare och lovade då mig själv att inte äga någon Tesla utanför garanti efter två byten av kompressor till luftfjädringen. Men nu är jag ändå inne på att köpa en begagnad Model X :)

Tänker mig en 2020/2021 Long Range Plus, dvs precis innan refreshen och funderar lite på vad som kan vara rimligt att avsätta i reparationsbudget. Någon som kan killgissa en rimlig årskostnad för reparationer till min kalkyl? Kan 25k vara rimligt?
Eftersom ingen annan skrivit något…

Som jag minns det har Spacecoin här på forumet en ~2019 X Long Range Plus/Raven som varit driftsäker i kanske ca ~2 år nu. Det är ju bara en datapunkt, men å andra sidan tycker jag inte man läser så mkt om fel på X Raven från ~2019-2021 (eller S från samma årtal) på forumet längre… Skulle det kunna vara så att de 'barnsjukdomar' som fanns har åtgärdats på de här bilarna?…

Antar vidare att den här servicebulletinen är tillämplig på de objekt du är intresserad av:
viewtopic.php?t=25232

Och så länge det finns garanti på batteriet och drivlinan så riskerar man ju inte de kostnaderna. Är det 8 års garanti på de bitarna eller finns det milbegränsning?

Men vänligen obs: Ovanstående är lekamannaspekulationer. Så due diligence and all that jazz…

EDIT:
Kommer inte längre ihåg hur det är med X, men det här är kanske också en aspekt…
viewtopic.php?p=771873#p771873

Re: Begagnad Model X

Postat: 22 jan 2025 18:16
av Frippanecci
Jag har lite darr i drivaxlarna - men hade tänkt vänta med att lägga in ett ärende.

Sen är det dom förbaskade Ledlisterna bara - annars inga problem.

Har pratat lite med Tesla om lyktorna - tråkigt att dom ej tar på sig det fabrikationsfelet.

Är ju ingen bra reklam för Tesla - är ju ganska enkelt att få ett par köpare att avstå genom att påvisa kvalitetsbrister, och då hade lyktorna varit en bra investering för Tesla. :D

Re: Begagnad Model X

Postat: 22 jan 2025 18:27
av ICEGrinder
SwedishAdvocate skrev: 22 jan 2025 17:33
ICEGrinder skrev: 19 jan 2025 17:46
Lånar tråden lite.

Är inne på min andra Tesla (M3P). Jag hade S75D -17 tidigare och lovade då mig själv att inte äga någon Tesla utanför garanti efter två byten av kompressor till luftfjädringen. Men nu är jag ändå inne på att köpa en begagnad Model X :)

Tänker mig en 2020/2021 Long Range Plus, dvs precis innan refreshen och funderar lite på vad som kan vara rimligt att avsätta i reparationsbudget. Någon som kan killgissa en rimlig årskostnad för reparationer till min kalkyl? Kan 25k vara rimligt?
Eftersom ingen annan skrivit något…

Som jag minns det har Spacecoin här på forumet en ~2019 X Long Range Plus/Raven som varit driftsäker i kanske ca ~2 år nu. Det är ju bara en datapunkt, men å andra sidan tycker jag inte man läser så mkt om fel på X Raven från ~2019-2021 (eller S från samma årtal) på forumet längre… Skulle det kunna vara så att de 'barnsjukdomar' som fanns har åtgärdats på de här bilarna?…

Antar vidare att den här servicebulletinen är tillämplig på de objekt du är intresserad av:
viewtopic.php?t=25232

Och så länge det finns garanti på batteriet och drivlinan så riskerar man ju inte de kostnaderna. Är det 8 års garanti på de bitarna eller finns det milbegränsning?

Men vänligen obs: Ovanstående är lekamannaspekulationer. Så due diligence and all that jazz…

EDIT:
Kommer inte längre ihåg hur det är med X, men det här är kanske också en aspekt…
viewtopic.php?p=771873#p771873

Tack för input, tänker också att det borde vara en rätt stor chans att ett välskött exemplar redan har fått kända fel åtgärdade.

8år/24k mil för garanti på batteri och drivlina som jag förstår det.

Tog ett VIN från en 2020MX som ligger ute hos handlare och utökad garanti som man kan köpa av Tesla (Helvetia) ligger på 10k per år för den.

Givet allt detta kanske 500SEK per månad i reparationsbudget är ett rimligt värde för en kalkyl.

Re: Begagnad Model X

Postat: 22 jan 2025 18:38
av SwedishAdvocate
En tråd till om servicebulletinen…
viewtopic.php?t=36050

Re: Begagnad Model X

Postat: 25 mar 2025 13:30
av Jbop
Hej tittar på en model x100 från 2017.
Står med gratis laddning , lite fundersam ?Har det funnits på 100 modellerna ?

Re: Begagnad Model X

Postat: 25 mar 2025 21:24
av SwedishAdvocate
Jbop skrev: 25 mar 2025 13:30
Hej tittar på en model x100 från 2017.
Står med gratis laddning , lite fundersam ?Har det funnits på 100 modellerna ?
Eftersom ingen annan svarat…

viewtopic.php?t=29543
viewtopic.php?p=651401#p651401

Vet dock inte hur man kontrollerar att en bil verkligen kan ladda gratis…

EDIT:
Hur jag hittade dom länkarna?…

Jag matade in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se 100 fri supercharge

Re: Begagnad Model X

Postat: 25 mar 2025 22:43
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: 25 mar 2025 21:24
Jbop skrev: 25 mar 2025 13:30
Hej tittar på en model x100 från 2017.
Står med gratis laddning , lite fundersam ?Har det funnits på 100 modellerna ?
Eftersom ingen annan svarat…

viewtopic.php?t=29543
viewtopic.php?p=651401#p651401

Vet dock inte hur man kontrollerar att en bil verkligen kan ladda gratis…
Man ber att få se köpeavtalet/specen från Tesla som visar vad bilen har.

SC00: No Supercharging
SC01: Unlimited Free Supercharging (no restriction)
SC04: Paid Supercharging
SC05: Unlimited Free Supercharging (but not transferable between owners)
SC06: Unlimited Free Supercharging (time-based, or time-bound)