Sida 2 av 3

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 23 jul 2024 19:03
av mikebike
kenjon skrev: 23 jul 2024 18:41
Den väljer mellan både skyltad hastighet och kartdata, oklart vilken prioritetsordning som gäller (för mej i alla fall).
Ja, mycket oklart, rent slumpmässigt.
Idag på E4 söderut efter Tönnebro ändrades hastigheten från 90 till 110. Min bil missade skylten eftersom en lastbil skymde sikten. Sedan visade bilen 90 i flera mil, tills det kom en ny skylt.
Kartdata borde säga 110, men det verkade inte bilen bry sig om.

Ett annat exempel är väg 40 som skyltades om från 90 till 80 för några år sedan. Där brukade bilen se 80-skyltarna och ändra i displayen, men efter ett tag hoppade den tillbaks till 90. Den verkade tycka att kartdata var pålitligare. Nu har jag inte kört där sedan ett par uppdateringar, så det kan ha ändrats.
20240723_124837.jpg

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 09:40
av Oscar11
mikebike skrev: 23 jul 2024 19:03
kenjon skrev: 23 jul 2024 18:41
Den väljer mellan både skyltad hastighet och kartdata, oklart vilken prioritetsordning som gäller (för mej i alla fall).
Ja, mycket oklart, rent slumpmässigt.
Idag på E4 söderut efter Tönnebro ändrades hastigheten från 90 till 110. Min bil missade skylten eftersom en lastbil skymde sikten. Sedan visade bilen 90 i flera mil, tills det kom en ny skylt.
Kartdata borde säga 110, men det verkade inte bilen bry sig om.

Ett annat exempel är väg 40 som skyltades om från 90 till 80 för några år sedan. Där brukade bilen se 80-skyltarna och ändra i displayen, men efter ett tag hoppade den tillbaks till 90. Den verkade tycka att kartdata var pålitligare. Nu har jag inte kört där sedan ett par uppdateringar, så det kan ha ändrats.

20240723_124837.jpg
Så gjorde min förra bil också (en Mazda).

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 10:17
av Sportbilsentusiasten
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 10:18
av spacecoin
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Jag tror inte man kan stänga av det.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 11:37
av Maw
spacecoin skrev: 24 jul 2024 10:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Jag tror inte man kan stänga av det.
Det är nog väldigt olika och beror knappast på om kartdata eller skyltar används för automatisk hastighetsändring. Om jag inte minns fel så går det bra att stänga av i t ex ID-bilarna.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 14:12
av spacecoin
Maw skrev: 24 jul 2024 11:37
spacecoin skrev: 24 jul 2024 10:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Jag tror inte man kan stänga av det.
Det är nog väldigt olika och beror knappast på om kartdata eller skyltar används för automatisk hastighetsändring. Om jag inte minns fel så går det bra att stänga av i t ex ID-bilarna.
Jag menade i Teslor.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 24 jul 2024 16:43
av AAKEE
emlan skrev: 20 jul 2024 11:16
Aldrig att den ändrar hastighet efter skyltar.
Den ser dock skyltarna och uppdaterar på skärmen men jag får hålla ner spaken för att få den att ändra.
Har du aktiverat autopilot beta eller vad den kallas?
Får du självstyrning, med blå ratt och en hastighet och ovan blåa ratten?

Min S fungerar då fortfarande som den gjort sen ny, och som min 3 2021 gjorde hela tiden.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 04 aug 2024 09:54
av Overas
Hej
Ny på detta forum då jag precis köpt min första Tesla.
En MY 2024, som jag är väldigt nöjd med.

Har dock en undrande fråga om hur autopiloten (beta) fungerar. När jag ställt in den på autopilot så ljuder det att den blir ”aktiv”, väglinjerna blir blåa. Men den kan när som helst ljuda igen och autopiloten kopplas ur.

Testade först på vanlig landsväg och trodde det berodde på att vägens vita linjer inte syntes tillräckligt.
Testade igår igen då på motorvägen. Men samma sak där, den går igång men kan när som helst ljuda och koppla ur sig själv.

Cruise control fungerar som den ska, det är självkörningen som strular.
Men tar gärna tacksamt emot tips på vad jag kan göra för att det ska fungera.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 04 aug 2024 10:08
av Lurkern
Det bör stå på skärmen varför den kopplar ur?

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 04 aug 2024 16:15
av MrMe
Håller du kanske emot i ratten? Styr man när ap är på så stänga den av. Jag brukar tänka att man ska hålla emot lika hårt som om man drar i ett gummiband.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 04 aug 2024 22:05
av TeslaLeo
Overas skrev: 04 aug 2024 09:54
Hej
Ny på detta forum då jag precis köpt min första Tesla.
En MY 2024, som jag är väldigt nöjd med.

Har dock en undrande fråga om hur autopiloten (beta) fungerar. När jag ställt in den på autopilot så ljuder det att den blir ”aktiv”, väglinjerna blir blåa. Men den kan när som helst ljuda igen och autopiloten kopplas ur.

Testade först på vanlig landsväg och trodde det berodde på att vägens vita linjer inte syntes tillräckligt.
Testade igår igen då på motorvägen. Men samma sak där, den går igång men kan när som helst ljuda och koppla ur sig själv.

Cruise control fungerar som den ska, det är självkörningen som strular.
Men tar gärna tacksamt emot tips på vad jag kan göra för att det ska fungera.
Troligen drar du loss den med ratten. Då stänger den av sig.

Jag gjorde omedvetet samma sak. Den är väldigt känslig.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 05 aug 2024 11:35
av tor-ake
Eller att sensorn i rattstången är utanför spec, så att det naturliga motståndet i ratten tolkas som att du håller fast ratten? Om du släpper ratten helt, kör den utan att klaga i längre än en minut innan den kopplar ur, och börjar den varna att du skall hålla i ratten?

En vän till mig upptäckte att om man vek ihop ett golfkort (tjockare papper) och petade in mellan ratt och plastkåpan runt rattstången så trodde sensorn att man styrde emot, och bilen gick att köra handsfree "hur långt som helst" men kopplade ur ibland med ett pling! livsfarligt och rekommenderas ej. :shock:

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 05 aug 2024 11:40
av AAKEE
spacecoin skrev: 24 jul 2024 10:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Jag tror inte man kan stänga av det.
Vad hämder om man stänger av ”Förhandsvisning av självkörningsförmåga”
(Har inte testat, blir den månne trög nog att inte vara värdekass?)

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 05 aug 2024 11:46
av spacecoin
AAKEE skrev: 05 aug 2024 11:40
spacecoin skrev: 24 jul 2024 10:18
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Jag tror inte man kan stänga av det.
Vad hämder om man stänger av ”Förhandsvisning av självkörningsförmåga”
(Har inte testat, blir den månne trög nog att inte vara värdekass?)
Det är väl bara vad som visas på displayen och påverkar inte körningen som jag uppfattat det.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 07 aug 2024 23:21
av Overas
MrMe skrev: 04 aug 2024 16:15
Håller du kanske emot i ratten? Styr man när ap är på så stänga den av. Jag brukar tänka att man ska hålla emot lika hårt som om man drar i ett gummiband.
I början gjorde jag precis så, höll handen på ratten och förmodligen höll emot.
Men senare testade jag att hålla handen precis vid ratten (men inte på), och precis som tor-ake skrev så kopplade den ur av ingen speciell anledning dvs ingen bil i närheten, ingen påfart eller otydliga vägmarkeringar.

Har även testat Cruise-control och jag måste säga att den är lika lurig som autopiloten 🤨 den får för sig att bromsa tvärt (kort, snabb inbromsning)…att inte behöva köra med autopiloten kan jag leva med…Men ska Cruise-control hålla på att skrämma livet ur en så vette fan om jag är nöjd med köpet.

En bil från 2024 där man ej kan använda en vettig Cruise-control är bedrövligt!

Har som sagt aldrig ägt en tesla innan, så det kan vara små inställningar som jag behöver justera som jag inte vet om.

Men hoppas iaf att få ut lite lärdomar och tips från denna sidan 🙂

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 08:05
av Bergand
Säg att man ligger å kör 100kmh på en 80 väg med farthållaren aktiverad (ej AP läget) å möts av en något snävare kurva, eller tar en avfart för den delen. Då bromsar bilen tvärt å ändrar setpoint från min egna inställda, till det bilen har läst av skyltarna (i det här fallet 80kmh).
Hur tar jag bort den funktionen? Jag har i inställningar valt ”aktuell hastighet”, och INTE ”hastighetsgräns”. Kan ju hända jag vill dundra på i 100kmh i en snävare kurva trots att skyltarna säger 80, eller att jag vid en avfart gör bedömningen att jag vill bromsa senare map min körstil.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 09:10
av mikebike
Bergand skrev: 11 aug 2024 08:05
Säg att man ligger å kör 100kmh på en 80 väg med farthållaren aktiverad (ej AP läget) å möts av en något snävare kurva, eller tar en avfart för den delen. Då bromsar bilen tvärt å ändrar setpoint från min egna inställda, till det bilen har läst av skyltarna (i det här fallet 80kmh).
Hur tar jag bort den funktionen? Jag har i inställningar valt ”aktuell hastighet”, och INTE ”hastighetsgräns”. Kan ju hända jag vill dundra på i 100kmh i en snävare kurva trots att skyltarna säger 80, eller att jag vid en avfart gör bedömningen att jag vill bromsa senare map min körstil.
Man kan inte ta bort det (heller). Det har inte någon direkt koppling till skyltningen, bilen kan ändra till något annat också.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 10:01
av roffe_s
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 10:17
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:12
Om man inte betalar licensavgiften för patentet får man inte anpassa hastigheten, men det går bra att visa skylten i en display eller t ex uppdatera kartdata genom crowd-sourcing.
Bra tydlig info, det förklarar mycket.

I de bilar hastigheten verkligen anpassar sig till skyltarna, kan denna funktion stängas av?
Jag föredrar nämligen att JAG får välja hastigheten själv.
Ja, i alla fall i vår Zeekr är alternativet för hastighetsanpassning till skyltavläsningen valbart. Anpassningen fungerar numera nästan felfritt, efter varje ny justering måste man dock själv justera eventuell ”marginal” med farthållarens knappar.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 10:42
av tnjo
Noterade igår att bilen tyckte att hastighetsgränsen på centralbron var 110 och sen in i söderledstunneln ändrade den snabbt till 30 istället...

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 13:31
av Bergand
mikebike skrev: 11 aug 2024 09:10
Bergand skrev: 11 aug 2024 08:05
Säg att man ligger å kör 100kmh på en 80 väg med farthållaren aktiverad (ej AP läget) å möts av en något snävare kurva, eller tar en avfart för den delen. Då bromsar bilen tvärt å ändrar setpoint från min egna inställda, till det bilen har läst av skyltarna (i det här fallet 80kmh).
Hur tar jag bort den funktionen? Jag har i inställningar valt ”aktuell hastighet”, och INTE ”hastighetsgräns”. Kan ju hända jag vill dundra på i 100kmh i en snävare kurva trots att skyltarna säger 80, eller att jag vid en avfart gör bedömningen att jag vill bromsa senare map min körstil.
Man kan inte ta bort det (heller). Det har inte någon direkt koppling till skyltningen, bilen kan ändra till något annat också.
Fan va segt! Då finns det, enl min mening, ingen anledning att använda farthållaren annat än när man åker stumt på ”rak” motorväg…

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 11 aug 2024 20:06
av Oryxbonk
Har samma problem. Bilen byter helt plötsligt hastighet på ett väldigt irriterande sätt. Går knappt att använda autopiloten annat än på motorväg. Lägg till spökbroms och annat så måste jag säga att autopiloten i tesla är bland de sämre. Bäst i 95% av fallen medan resterande 5% gör den klart sämst.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 12 aug 2024 08:30
av Jimel
tnjo skrev: 11 aug 2024 10:42
Noterade igår att bilen tyckte att hastighetsgränsen på centralbron var 110 och sen in i söderledstunneln ändrade den snabbt till 30 istället...
Märkte samma förra veckan 😂

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 13 aug 2024 10:09
av RareEarth
Overas skrev: 07 aug 2024 23:21
I början gjorde jag precis så, höll handen på ratten och förmodligen höll emot.
Men senare testade jag att hålla handen precis vid ratten (men inte på), och precis som tor-ake skrev så kopplade den ur av ingen speciell anledning dvs ingen bil i närheten, ingen påfart eller otydliga vägmarkeringar.

Har även testat Cruise-control och jag måste säga att den är lika lurig som autopiloten 🤨 den får för sig att bromsa tvärt (kort, snabb inbromsning)…att inte behöva köra med autopiloten kan jag leva med…Men ska Cruise-control hålla på att skrämma livet ur en så vette fan om jag är nöjd med köpet.

En bil från 2024 där man ej kan använda en vettig Cruise-control är bedrövligt!

Har som sagt aldrig ägt en tesla innan, så det kan vara små inställningar som jag behöver justera som jag inte vet om.

Men hoppas iaf att få ut lite lärdomar och tips från denna sidan 🙂
Efter att ha kört Tesla ett halvår kan jag konstatera att styrassistenten tyvärr är oanvändbar, som du konstaterat. Jag vill att den aldrig kopplar ur sig när den är inkopplad, som den varit på mina senaste bilar (VW och BMW). Om man ska behöva aktivera den varje gång man byter fil samt att den själv kopplar ur sig i tid och otid blir den helt meningslös. Jag har deaktiverat funktionen helt i menyn.

Farthållaren tycker jag är acceptabel, men inte bra. Den är avgjort sämre än farthållare som bygger på radar, men är ändå användbar på landsväg och motorväg. Mitt största problem med den är att den inte håller ett jämnt avstånd till bilen framför. När man kommer ifatt en bil kör den först otäckt nära, och sedan blir avståndet för långt. Spelar ingen roll om man ändrar inställningen med högerknappen, det är ändå för stor variation för att vara OK.

Spökbromsningar händer men inte jätteofta. Det är alltid irriterande men även Passaten och BMWn kunde spökbromsa.

Den konstigaste spökbromsningen jag brukar ha inträffar alltid på exakt samma ställe. och det är svårt att förstå varför utifrån föutsättningarna på platsen. Det är när jag kör på väg 23 söderut från Osby. Någon km söder om södra rondellen bromsar bilen alltid kraftigt. Det finns inget på vägen eller platsen som motiverar det. Det är en helt vanlig 100-väg (vajerväg) utan någon särskild sväng eller konstigheter i terrängen. Det händer konsekvent varje gång jag kör där och jag har kört med flera olika versioner av mjukvaran utan att det gör skillnad.

Batterihantering, drivlina och lastutrymme är fantastiskt bra i Teslan. Tyvärr får man nog bara leva med att styrassistenten och farthållare är undermåliga. Alla bilar har saker man irriterar sig på. Sammantaget var det nog fler saker jag störde mig på i BMW 530e, som dock var mycket bättre långfärdsbil.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 13 aug 2024 11:23
av mikebike
RareEarth skrev: 13 aug 2024 10:09
Overas skrev: 07 aug 2024 23:21
I början gjorde jag precis så, höll handen på ratten och förmodligen höll emot.
Men senare testade jag att hålla handen precis vid ratten (men inte på), och precis som tor-ake skrev så kopplade den ur av ingen speciell anledning dvs ingen bil i närheten, ingen påfart eller otydliga vägmarkeringar.

Har även testat Cruise-control och jag måste säga att den är lika lurig som autopiloten 🤨 den får för sig att bromsa tvärt (kort, snabb inbromsning)…att inte behöva köra med autopiloten kan jag leva med…Men ska Cruise-control hålla på att skrämma livet ur en så vette fan om jag är nöjd med köpet.

En bil från 2024 där man ej kan använda en vettig Cruise-control är bedrövligt!

Har som sagt aldrig ägt en tesla innan, så det kan vara små inställningar som jag behöver justera som jag inte vet om.

Men hoppas iaf att få ut lite lärdomar och tips från denna sidan 🙂
Efter att ha kört Tesla ett halvår kan jag konstatera att styrassistenten tyvärr är oanvändbar, som du konstaterat. Jag vill att den aldrig kopplar ur sig när den är inkopplad, som den varit på mina senaste bilar (VW och BMW). Om man ska behöva aktivera den varje gång man byter fil samt att den själv kopplar ur sig i tid och otid blir den helt meningslös. Jag har deaktiverat funktionen helt i menyn.

Farthållaren tycker jag är acceptabel, men inte bra. Den är avgjort sämre än farthållare som bygger på radar, men är ändå användbar på landsväg och motorväg. Mitt största problem med den är att den inte håller ett jämnt avstånd till bilen framför. När man kommer ifatt en bil kör den först otäckt nära, och sedan blir avståndet för långt. Spelar ingen roll om man ändrar inställningen med högerknappen, det är ändå för stor variation för att vara OK.

Spökbromsningar händer men inte jätteofta. Det är alltid irriterande men även Passaten och BMWn kunde spökbromsa.

Den konstigaste spökbromsningen jag brukar ha inträffar alltid på exakt samma ställe. och det är svårt att förstå varför utifrån föutsättningarna på platsen. Det är när jag kör på väg 23 söderut från Osby. Någon km söder om södra rondellen bromsar bilen alltid kraftigt. Det finns inget på vägen eller platsen som motiverar det. Det är en helt vanlig 100-väg (vajerväg) utan någon särskild sväng eller konstigheter i terrängen. Det händer konsekvent varje gång jag kör där och jag har kört med flera olika versioner av mjukvaran utan att det gör skillnad.

Batterihantering, drivlina och lastutrymme är fantastiskt bra i Teslan. Tyvärr får man nog bara leva med att styrassistenten och farthållare är undermåliga. Alla bilar har saker man irriterar sig på. Sammantaget var det nog fler saker jag störde mig på i BMW 530e, som dock var mycket bättre långfärdsbil.
Min bil spökbromsar alltid på E14 väster om Sundsvall, två gånger efter varandra, i båda riktningarna.
Antagligen stämmer inte kartdata med verkligheten på vissa platser.

Detta är min andra Tesla, så det var ju ingen överraskning att farthållaren hos Model Y var sämre än hos mina tidigare avgasbilar.
Däremot hade jag inte räknat med att farthållaren skulle bli sämre OTA. Först p.g.a. avstängd radar, sedan har det blivit fler spökbromsningar, och nu med pling vid aktivering och avaktivering av farthållaren.

Re: Autopilot och hastighetsändringar

Postat: 14 aug 2024 21:03
av Sportbilsentusiasten
Tack till värdefull imput i tråden!
Hur funkar FAT etron, iX, EQE/S avseende detta?
Har en MB E-klass 2018 som jag tycker löser filhållning, köra själv, adaptiv farthållare (självkörarpaketet) harmoniskt, mjukt och fint.
Då vill man inte byta till elbil o få något sämre.