Overas skrev: ↑07 aug 2024 23:21
I början gjorde jag precis så, höll handen på ratten och förmodligen höll emot.
Men senare testade jag att hålla handen precis vid ratten (men inte på), och precis som tor-ake skrev så kopplade den ur av ingen speciell anledning dvs ingen bil i närheten, ingen påfart eller otydliga vägmarkeringar.
Har även testat Cruise-control och jag måste säga att den är lika lurig som autopiloten

den får för sig att bromsa tvärt (kort, snabb inbromsning)…att inte behöva köra med autopiloten kan jag leva med…Men ska Cruise-control hålla på att skrämma livet ur en så vette fan om jag är nöjd med köpet.
En bil från 2024 där man ej kan använda en vettig Cruise-control är bedrövligt!
Har som sagt aldrig ägt en tesla innan, så det kan vara små inställningar som jag behöver justera som jag inte vet om.
Men hoppas iaf att få ut lite lärdomar och tips från denna sidan
Efter att ha kört Tesla ett halvår kan jag konstatera att styrassistenten tyvärr är oanvändbar, som du konstaterat. Jag vill att den aldrig kopplar ur sig när den är inkopplad, som den varit på mina senaste bilar (VW och BMW). Om man ska behöva aktivera den varje gång man byter fil samt att den själv kopplar ur sig i tid och otid blir den helt meningslös. Jag har deaktiverat funktionen helt i menyn.
Farthållaren tycker jag är acceptabel, men inte bra. Den är avgjort sämre än farthållare som bygger på radar, men är ändå användbar på landsväg och motorväg. Mitt största problem med den är att den inte håller ett jämnt avstånd till bilen framför. När man kommer ifatt en bil kör den först otäckt nära, och sedan blir avståndet för långt. Spelar ingen roll om man ändrar inställningen med högerknappen, det är ändå för stor variation för att vara OK.
Spökbromsningar händer men inte jätteofta. Det är alltid irriterande men även Passaten och BMWn kunde spökbromsa.
Den konstigaste spökbromsningen jag brukar ha inträffar alltid på exakt samma ställe. och det är svårt att förstå varför utifrån föutsättningarna på platsen. Det är när jag kör på väg 23 söderut från Osby. Någon km söder om södra rondellen bromsar bilen alltid kraftigt. Det finns inget på vägen eller platsen som motiverar det. Det är en helt vanlig 100-väg (vajerväg) utan någon särskild sväng eller konstigheter i terrängen. Det händer konsekvent varje gång jag kör där och jag har kört med flera olika versioner av mjukvaran utan att det gör skillnad.
Batterihantering, drivlina och lastutrymme är fantastiskt bra i Teslan. Tyvärr får man nog bara leva med att styrassistenten och farthållare är undermåliga. Alla bilar har saker man irriterar sig på. Sammantaget var det nog fler saker jag störde mig på i BMW 530e, som dock var mycket bättre långfärdsbil.