Sida 2 av 2

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 21 jul 2024 12:41
av taliz
Rätt meningslöst byte skulle jag säga.
Satsa på en 2024 om nått år eller två istället. Då får du en noterbar uppgradering.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 21 jul 2024 12:44
av mikebike
Arn skrev: 21 jul 2024 12:07
Samtliga förbättringar som kom 20-21 är ju klart positiva och även dubbelglas bak som kom 2022. Vet dock inte om detta påverkar ljudnivån i bilen? Snabbare processorn som kom någon gång runt 2022 undrar jag dock om det är något positivt? Tycker inte skärmen i min 2021 är direkt långsam. Innan dess hade jag en 20-20 årsmodell där skärmen ibland låste sig men det händer mindre ofta på min 2021. Stolarna blev tyvärr sämre 2021 kanske blev det bättre igen senare?
Model 3 fick inte dubbelglas bak 2022, bara Model Y fick det.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 21 jul 2024 13:00
av Arn
Ok, Det var ett inlägg högre upp i tråden "Den bästa årsmodellen av m3 rent utrustningsmässigt är en tidig 2022 som har parkeringsensorer, uppvärmda vindruta där torkarna vilar ("uppvärmda torkarblad") och dubbelglas även på bakdörrarna. Jag har kollat på en från Q1 2022 och den hade uppvärmda torkarblad men inte dubbelglas bak, så jag gissar att det kanske är var Q2 2022 som toppen nåddes."

Men då gäller kanske dubbelglas bak inte trean.

Antar att den förbättring av fjädring och ljudnivå som många kunder vittnar om i Model Y aldrig kom till trean.

Kanske smart som någon skrev ovan att satsa på en 2024 års modell om något år när priserna kommit nedåt på dessa begagnade eller byta till MY då när priserna börjar vara klart lägre än idag när modellen är så hajpad

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 07:53
av Dinsdale
Arn skrev: 21 jul 2024 13:00
Ok, Det var ett inlägg högre upp i tråden "Den bästa årsmodellen av m3 rent utrustningsmässigt är en tidig 2022 som har parkeringsensorer, uppvärmda vindruta där torkarna vilar ("uppvärmda torkarblad") och dubbelglas även på bakdörrarna. Jag har kollat på en från Q1 2022 och den hade uppvärmda torkarblad men inte dubbelglas bak, så jag gissar att det kanske är var Q2 2022 som toppen nåddes."

Men då gäller kanske dubbelglas bak inte trean.

Antar att den förbättring av fjädring och ljudnivå som många kunder vittnar om i Model Y aldrig kom till trean.

Kanske smart som någon skrev ovan att satsa på en 2024 års modell om något år när priserna kommit nedåt på dessa begagnade eller byta till MY då när priserna börjar vara klart lägre än idag när modellen är så hajpad
Det var mitt inlägg men efter att sent omsider ha läst kommentarerna efteråt och sökt runt verkar det onekligen vara så att Model 3 aldrig fick dubbelgas bak. Vilket innebär att toppen nåddes Q1 2022 med både "uppvärmda torkarblad" och parkeringsensorer. Men letar man efter dubbelglas bak gör man det troligen förgäves. Enligt wikipedia togs parkeringsensorerna bort i oktober 2022.

2022 tillverkad första halvan av året är alltså den "bästa" versionen.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 08:21
av Fredrik j
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32
AAKEE skrev:
Jag är bortom räddning utan USS och med HW4 så jag är inte insatt…

Pratade inte folk här om att man skulle få välja i någon uppdatering om man ville ha vision eller fortsätta med USS?
Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 08:32
av ducce916m
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32
AAKEE skrev:
Jag är bortom räddning utan USS och med HW4 så jag är inte insatt…

Pratade inte folk här om att man skulle få välja i någon uppdatering om man ville ha vision eller fortsätta med USS?
Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 09:41
av mikebike
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32
AAKEE skrev:
Jag är bortom räddning utan USS och med HW4 så jag är inte insatt…

Pratade inte folk här om att man skulle få välja i någon uppdatering om man ville ha vision eller fortsätta med USS?
Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Nej.
Ja, men Auto slås på igen när man aktiverar farthållaren.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 09:41
av Fredrik j
ducce916m skrev: 22 jul 2024 08:32
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32
AAKEE skrev:
Jag är bortom räddning utan USS och med HW4 så jag är inte insatt…

Pratade inte folk här om att man skulle få välja i någon uppdatering om man ville ha vision eller fortsätta med USS?
Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.
Det är väl bara att köra bilen utan farthållare då. En tur till en restaurang 3,2km (som mikrobiella gjort här) låter ju som något som skulle kunna genomföras utan farthållare.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 09:45
av mikebike
ducce916m skrev: 22 jul 2024 08:32
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32
AAKEE skrev:
Jag är bortom räddning utan USS och med HW4 så jag är inte insatt…

Pratade inte folk här om att man skulle få välja i någon uppdatering om man ville ha vision eller fortsätta med USS?
Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.
Nej, det finns ett par ställen där bilen alltid bromsar, men generellt är det helt random. Rak väg utan möte eller andra trafikanter.
Jag får inte spökbromsningar vid möten, om inte vägen kröker kraftigt samtidigt som jag får möte.

Igår körde jag ungefär 5 mil. Torkarna gick sex eller sju gånger. Denna gång bromsade bilen bara där den alltid bromsar; E14 strax väster om Sundsvall.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 09:51
av mikebike
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 09:41
ducce916m skrev: 22 jul 2024 08:32
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43
BrooklynS skrev: 20 jul 2024 18:32

Man kan välja… hustrun kör med vision, jag med USS.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.
Det är väl bara att köra bilen utan farthållare då. En tur till en restaurang 3,2km (som mikrobiella gjort här) låter ju som något som skulle kunna genomföras utan farthållare.
32 km, inte 3,2 km! :roll:

Jag är nu i Sundsvall, knappt 40 mil hemifrån och imorgon åker vi hem. På lördag åker vi till Varberg, 50 mil hemifrån (åt andra hållet alltså).
Vi bor 300 m från E4 och ett par km från E18. Det är alltså motorväg nästan vart vi än skall köra och det mesta jag kör är större landsvägar.
Jag använder farthållare vid 90% av all körning och den blev mycket sämre efter att radarn kopplades ur.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 09:56
av Fredrik j
mikebike skrev: 22 jul 2024 09:51
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 09:41
ducce916m skrev: 22 jul 2024 08:32
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21
mikebike skrev: 20 jul 2024 19:43

Man kan bara välja om bilen har uss.

Det vore ju trevligt om man även kunde välja mellan radar och Vision.
Ikväll har vi åkt en sväng till en restaurang och ätit middag. Total sträcka 32 km. Antalet spökbromsningar; minst 10. Antalet torkningar på torr ruta; 5.
När radarn fortfarande var aktiv så var antalet spökbromsningar mycket färre.
Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.
Det är väl bara att köra bilen utan farthållare då. En tur till en restaurang 3,2km (som mikrobiella gjort här) låter ju som något som skulle kunna genomföras utan farthållare.
32 km, inte 3,2 km! :roll:

Jag är nu i Sundsvall, knappt 40 mil hemifrån och imorgon åker vi hem. På lördag åker vi till Varberg, 50 mil hemifrån (åt andra hållet alltså).
Vi bor 300 m från E4 och ett par km från E18. Det är alltså motorväg nästan vart vi än skall köra och det mesta jag kör är större landsvägar.
Jag använder farthållare vid 90% av all körning och den blev mycket sämre efter att radarn kopplades ur.
Jag såg att du skrev 32km och det var vad jag trodde jag skrev. Vid resor på 40mil använder också jag farthållare.

Re: Förbättringar M3 över tid

Postat: 22 jul 2024 13:55
av mikebike
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 09:56
mikebike skrev: 22 jul 2024 09:51
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 09:41
ducce916m skrev: 22 jul 2024 08:32
Fredrik j skrev: 22 jul 2024 08:21


Spökbromsar den även när farthållaren är avstängd?
Går det inte att stänga av torkarna?
Den spökbromsar inte när farthållaren är avstängd. När man lärt känna bilen vet man när det finns risk för en nedbromsning, t ex när det är cyklister eller gående på vägen, eller vid möte på smal väg med större lastbil eller bred traktor. Då kan man enkelt stänga av farthållaren några sekunder eller parera med gasen. Och spökbromsningarna är, i alla fall på min SR+-21, ganska mjuka, inte alls några tvärnitar. De är bilens sätt att varna för ev farlig situation.
Torkarna har aldrig varit något problem på min bil.
Det är väl bara att köra bilen utan farthållare då. En tur till en restaurang 3,2km (som mikrobiella gjort här) låter ju som något som skulle kunna genomföras utan farthållare.
32 km, inte 3,2 km! :roll:

Jag är nu i Sundsvall, knappt 40 mil hemifrån och imorgon åker vi hem. På lördag åker vi till Varberg, 50 mil hemifrån (åt andra hållet alltså).
Vi bor 300 m från E4 och ett par km från E18. Det är alltså motorväg nästan vart vi än skall köra och det mesta jag kör är större landsvägar.
Jag använder farthållare vid 90% av all körning och den blev mycket sämre efter att radarn kopplades ur.
Jag såg att du skrev 32km och det var vad jag trodde jag skrev. Vid resor på 40mil använder också jag farthållare.
Jag tror du tänkte mil och skrev km. ;)