Sida 2 av 2
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 09:47
av bylund
Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Då borde man kunna få mer av någon som vill slakta det och t ex bygga någon lagringslösning med det.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 11:25
av Bjorn
Är det verkligen så att ett Lithiumbatteri som tappat 50% har något värde över materialets skrotvärde?
Som jag har upplevt och tolkat det så går det rätt snabbt från halvbra till helkass och att det är ganska beroende av antal cykler så det hjälper bara måttligt att sortera de bästa cellerna.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 11:43
av Bod
Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Och vad blir mellanskillnaden?
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 14:47
av 18650
Bjorn skrev:Är det verkligen så att ett Lithiumbatteri som tappat 50% har något värde över materialets skrotvärde?
Som jag har upplevt och tolkat det så går det rätt snabbt från halvbra till helkass och att det är ganska beroende av antal cykler så det hjälper bara måttligt att sortera de bästa cellerna.
Förmodligen försvinner förmågan till ludicrous och super charge innan man passerar under 70% av kapaciteten. Att låta sådana celler jobba vidare i en Power wall lösning är nog ekonomiskt för alla parter. Med det sagt gissar jag att batteri som reservdel till icke P bilar kommer vara enklare och billigare att få tag i.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 15:41
av vigge50
Bod skrev:Senox skrev:Idag ger Tesla 20.000 kr i inbyte för ett 85 batteri i samband med byte till ett 90 batteri.
Och vad blir mellanskillnaden?
Läste i denna tråden för ett tag sedan att Tesla ger $2500 för ett gammalt 85 kWh batteri och sen kostar ett nytt 90 kWh batteri $22500. Om det är räknat med eller utan det man får tillbaka för gamla batteriet var oklart. Det går heller inte att behålla sitt gamla batteri utan du måste tydligen lämna in det. Helt galna priser
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... 90kWh-pack
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 19:55
av Leo
"Prissättning" kan ha väldigt olika bakgrund och förändras över tid. Dvs bara för att Tesla bjudit 20000kr någonstans innebär det inte att det blir så framöver, eller att det korrelerar med "värdet" =det marknaden (någon) är beredd att betala.
Har för mig att summan nämnts i en tråd på Amerikanska Teslaforumet. Där Tesla "krävde" att få byta in det för det priset för att sälja ett nytt. =utnyttjar sitt monopol. (De enda som kan leverera ett nytt 90 batteri)
Trådskaparen fick andra som kunde tänka sig att betala avsevärt mer för ett 85 batteripack (andra som ville bygga olika saker, elektrifiera andra bilar och olika lagringslösningar, uppgradera 60-bilar osv.) Så "marknaden" var nog eniga i att det var "värt" mer än 20000kr MEN då vägrade Tesla sälja ett nytt 90 batteri om de inte fick in det gamla 85 i inbyte.
Så det slutade med att det blev ingen uppgradering har jag för mig.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 16 feb 2016 23:46
av apkungen
Jag tror inte att bilar kommer byta batteri för att det gamla har tappat för mycket i kapacitet. Björn nyland har nu kört 10000mil med sitt andra batteripack och bara tappat cirka 5 %. Efter cirka 30kmil o kanske en 10år gammal bil kanske de kommer vara nere på 80 % kapacitet och då är det inte värt att lägga pengar på det nytt batteri, även om det krävande bara kostar 100k, på en så gammal bil.
Nej de enda gånger det kommer vara värt att byta batteri är om det går helt sönder tidigt, om bilen bara gått några tusen mil på 8år eller om den gått 20kmil på kanske 3år. Och då är frågan var man får betala, kanske 100k för ett 60kWh batteri. Större batteri är nog inte värt att sätta in i en gammal bil. Kanske kan man köpa lagade batterier eller batterier från krockade teslor eller liknande?
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 17 feb 2016 08:10
av Gustafsson
Det bör efterhand uppstå en begagnatmarknad för batterier på samma sätt som för motorer i ICE- bilar. Det är ju inte helt ovanligt med totalras av en dyr ICE - motor och när garantin gått ut köper man inte gärna en ny spis till bilen.
Tänker bl.a på de etanoltankande SAAB - ägare där motorerna skar efter en tid. En större motor är heller ingen billig pjäs. Inte lika dyr som ett nytt Teslabatteri kanske, men begagnade bra batterier bör ju bli överkomliga i pris.
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 17 feb 2016 09:50
av Bjelke
Jag tror oxo att det kommer att finnas batterier att köpa, dels nya original såklart men även begagnade I olika skick, och självklart tredjepart-varianter.
Just nu finns det ju ingen direkt efterfrågan men ganska snart kan vi börja se hur det ser ut, och prisbilden på batterier från skrotade bilar är klart intressant...
Re: Batterigaranti och ev batteriköp?
Postat: 17 feb 2016 10:51
av mickeisol
Ja enligt vad Elon sa när 90kwh batteriet kom typ: "det är liten idé att byta ett 85 till 90, men om ett par år när 85 batteriet har degraderat och det har kommit ändå större, då är det större vits"
Och det är väl lite i linje med att dom vill nog inte att vi uppgraderar än förrän gigafactoryn är uppe och snurrar.