granlundii skrev: ↑13 sep 2024 19:26
AAKEE skrev: ↑11 sep 2024 22:25
Vindens skrev: ↑11 sep 2024 22:13
Hur funkar denna strategi på en 4-5 år gammal bil som kanske redan tappat exempelvis 10% av ursprunglig kapacitet? Calender aging avtar med tiden och hur mycket kan man påverka på en ”gammal” bil genom att följa dessa råd? Pratar vi om 15% degradering istället för 20% när bilen är 8 år eller är differensen mindre?
Det mesta har ju redan hänt efter 5 år, men genom att man halverar degraderingen med låg SOC så halveras ju den kommande degraderingen likadant.
Litar långt på AAKEEs källor, men fortfarande förbryllad över att ~90% av material på nätet påstår att en laddnivå på 50% är optimal och "mycket låg" samt "mycket hög" laddningsnivå är skadlig. T.o.m. vissa biltillverkare rekommenderar 50%. Pratade nyligen med Northvolt angående deras energilager (visserligen lite annan grej men ändå lite samma) - de menade också att 50% är optimalt för att förlänga livstiden. Verkar som att det inte finns konsensus i frågan, eller varierar det mellan batterityper?
Mitt i ett köksbygge så jag har ingen tid att göra några långa utlägg.
ALLAfaktiska tester i forskningen visar att ju lägre SOC (ned till 0%*) desto mindre calendar aging. Det finns inga undantag att tala om. Detta oavsett LFP, NMC eller NCA (dessa är de tre vanligaste vilka Tesla dessutom använder).
Batteritillverkarna vill inte ha garantiärenden för celler som blivit totalt tomma (det är inte bra, det är dock inte samma sak som 0%).
Tesla skriver såhär för alla sina bilar i ansökan om EPA-certifiering (USAs motsvarighet till WLTP):
När man lägger ett pack på reservdelshyllan vet man ju inte hur länge det ska ligga.
De 15% är ytterst sannolikt sann SOC, BMS har både riktig och displayad SOC, så gissningsvis är det sann SOC man avser. Det motsvarar ~10-48% på displayen.
Det är inte jättestor skillnad på 15 och 50% i calendar aging. Det är anledningen till det stora spannet.
Vad som faktiskt ger
lägst degradering finns det ingen som helst tvekan om. Men olika instanser kan beskriva det lite olika av diverse anledningar.
Hela EV-världen har gått på en myt (inte tillverkare av bilar eller batterier såklart men EV-media och väldigt mycket annat folk).
Det är väldigt enkelt: Vi vet att jorden är platt för att vi har bevis på det, samma sak här men myten lever om batterier.
Lithiumbatterier har tagits fram för att kunna laddas och cyklas 0-100-0%.
100% = det är där man ska sluta ladda.
*0% = det är där batteritillverkaren säger man ska sluta ladda ur.
Det finns lite energi kvar under 0%, och det går ladda en lithiumioncell till ~130-140% men då håller den inte så många cykler.
Att man valt 4.20V som 100% i standarden är därför att där får man en bra mix mellan hållbarhet i antal cykler och energitäthet.
100% är alltså framtaget som en lagom nivå att ladda till för att få ut mycket ur cellen utan att direkt skada den.
Om 90% hade vart jättebra, men 100% jättedåligt som myten säger hade man valt 4.1V som 100%, såklart.
Det sitter lithiumbatterier på otaliga ställen i världen som laddas fullt varje gång (till 4.2V/cell.
Det går alltså bra att cykla dem 100-0% varje gång, utan problem men degraderingen blir högre än med mindre cykler.
Teslas råd är anpassade för hela världen, både grymt varma områden och arktiska.