Laddning 80 %, optimalast laddgräns?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Re: Laddning 80 %, optimalast laddgräns?

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 10 sep 2024 23:24
Min poäng med inlägget är att man måste se forskningens begränsningar innan man extrapolerar till verkligheten. Det finns inte ETT tydligt svar om 80% är en optimal laddgräns eller inte, och inte heller ETT svar på om det är bättre eller sämre att ladda till 80% eller 100%. Det beror helt på hur körmönstret ser ut och hur ofta och hur mycket man har möjlighet att ladda. För mig gör det skillnad till det bättre att ladda till 80%, jämfört med om jag laddade till 100%. För någon som förbrukar 5% på väg till och från jobbet hade skillnaden antagligen varit mindre, och batteriet mått bättre om det cyklades mellan 55-45% istället för mellan 80-70% eller 100-90%.
Nu är du ute och cyklar. Du må ha rätt i din slutsats, men forskningen är entydig och säger en enda sak.

Det vi försöker göra här är att upplysa folk om att det på inget sätt är optimalt för batteriet att laddas till 80%, sett till degradering. Ju högre SOC man laddar till regelmässigt, desto högre degradering kommer man ha över en viss tidsperiod.

Det är nog ingen här som har argumenterat för att man ska ladda till, säg 50%, om man behöver 70% för att göra det man ska. Det som sägs är att man inte ska göra det slentrianmässigt. Dvs ladda bara till så låg SOC som du faktiskt behöver.

Sedan kan man ju skita i det hela och bara köra på också. Det fungerar ganska bra, men hela den här diskussionen handlar ju om vad som är bäst för batteriet och då är det ganska viktigt att motverka internetmyten om att 80% är en optimal laddgräns.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag har en kompis som alltid laddar sin privatleasade EV6 till 100 %. Jag tror det är ganska vanligt bland folk som kör förmånsbil. Har hört det från flera stycken. Framtiden kommer väl att utvisa om vi har en massa begagnade bilar med degraderade batterier.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Endast laddat till 80% en gång. Ligger mellan 10-50% annars. Är det ok?
Laddar främst på 50kW DC och SuC om man har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Ja, laddar du inte dagligen till mer än 50% så kommer du med största sannolikhet ha låg degradering.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

T4s skrev: 11 sep 2024 09:41
Endast glad lekman/amatör här som inte ens äger elbil... :oops:
Men som jag förstått det – om man verkligen vill skämma bort sitt batteri dvs – så ska man väl helst även försöka undvika SuC och andra snabbladdare med liknande effekt (undvika inom rimliga gränser givetvis).

Men jag förstår så klart också att det antagligen blir knepigt ifall man inte har laddning lättillgängligt vid hemmaparkering eller på arbetsplatsen – eller på ngt annat lättillgängligt ställe (vad nu det skulle kunna tänkas vara...).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

SwedishAdvocate skrev: 11 sep 2024 18:52
Endast glad lekman/amatör här som inte ens äger elbil... :oops:
Men som jag förstått det – om man verkligen vill skämma bort sitt batteri dvs – så ska man väl helst även försöka undvika SuC eller andra snabbladdare med liknande effekt (undvika inom rimliga gränser givetvis).

Men jag förstår så klart också att det antagligen blir knepigt ifall man inte har laddning lättillgängligt vid hemmaparkering eller på arbetsplatsen – eller på ngt annat lättillgängligt ställe (vad nu det skulle kunna tänkas vara...).
Jag brukar försöka planera mina resor så att jag kommer fram med nära 0%. Då kan jag ladda på låg Ampere under längre tid, flera dagar ibland om jag är på besök hos någon en helg.

Med andra ord, ladda nära 100% inför resan, åka direkt utan att låta den stå med hög SoC - sen komma fram med nära 0% och ladda upp under några dagar till nära 100% igen, och ta mig hemåt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Ditt batteri har LG M-50F-celler med NMC/NMCA.

60% på displayen ger halverad degradering jämfört med >60%.

Räcker 60% för dagligt bruk, ladda inte mer om du vill minimera degraderingen.
(Batteriet kommer att hålla ändå så det finns inget behov av att trixa. Men vill man minimera är det låg SOC som gäller.)

Batterierna slits mer av snabbladdning. Kan man är det bra att ladda så mycket som möjligt med AC-laddning dvs 11kW eller mindre.

För att minimera degraderingen:

1) Ladda inte mer än du behöver (till nästa laddning)
2) Ladda ofta (ger mindre cykler och minskar behovet i punkt 1)
3) Ladda sent om du kan, dvs planera så laddningen är klar strax före avfärd (detta är inte avgörande om man laddar till 60% eller lägre med NMC, men när man laddar > än det gör det skillnad).

Som nybörjare kommer du få höra att batteriet skadas av att stå med 100%, vilket inte alls är sant. Det har ungefär samma degradering som vid 80% såvida det inte är extremvarmt.

Låg SOC är inte heller alls farligt, så du kan köra ned bilen till den nivån som din egen räckviddsångest tycker är okey.

Här är en test på LG M-50 2170-celler:
IMG_8573.png
Inte så lätt att tyda för dig kanske men den visar att med SOC under/max 60% tappar du kanske 2-3% under första året och med SOC över 60% tappar du 5-6% på första året.
(Calendar aging som det heter minskar takten rätt fort så efter ett-två år degraderas batteriet mycket saktare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

AAKEE skrev: 11 sep 2024 21:55

(Batteriet kommer att hålla ändå så det finns inget behov av att trixa. Men vill man minimera är det låg SOC som gäller.)

Batterierna slits mer av snabbladdning. Kan man är det bra att ladda så mycket som möjligt med AC-laddning dvs 11kW eller mindre.

3) Ladda sent om du kan, dvs planera så laddningen är klar strax före avfärd (detta är inte avgörande om man laddar till 60% eller lägre med NMC, men när man laddar > än det gör det skillnad).

Som nybörjare kommer du få höra att batteriet skadas av att stå med 100%, vilket inte alls är sant. Det har ungefär samma degradering som vid 80% såvida det inte är extremvarmt.

Låg SOC är inte heller alls farligt, så du kan köra ned bilen till den nivån som din egen räckviddsångest tycker är okey.

IMG_8573.png

Inte så lätt att tyda för dig kanske men den visar att med SOC under/max 60% tappar du kanske 2-3% under första året och med SOC över 60% tappar du 5-6% på första året.
(Calendar aging som det heter minskar takten rätt fort så efter ett-två år degraderas batteriet mycket saktare.
Hur funkar denna strategi på en 4-5 år gammal bil som kanske redan tappat exempelvis 10% av ursprunglig kapacitet? Calender aging avtar med tiden och hur mycket kan man påverka på en ”gammal” bil genom att följa dessa råd? Pratar vi om 15% degradering istället för 20% när bilen är 8 år eller är differensen mindre?
M3 LR -20
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Vindens skrev: 11 sep 2024 22:13
Hur funkar denna strategi på en 4-5 år gammal bil som kanske redan tappat exempelvis 10% av ursprunglig kapacitet? Calender aging avtar med tiden och hur mycket kan man påverka på en ”gammal” bil genom att följa dessa råd? Pratar vi om 15% degradering istället för 20% när bilen är 8 år eller är differensen mindre?
Det mesta har ju redan hänt efter 5 år, men genom att man halverar degraderingen med låg SOC så halveras ju den kommande degraderingen likadant.

Med hög SOC ( = det gememe man kör med) så har man ungefär 1% tapp på år 5-6.
Med låg SOC blir det 0.5% under samma tid istället.

Denna bild visar calendar aging under 5 år med 18650 NCA-kemi. (Samsung celler som enligt detta test ligger lite högre än tester med Panasonic NCA som tesla kört med rakt av innan). Är bilen i fråga 4-5 år är det NCA.

Det är höga temperaturer, så hög calendar aging eftersom den beror på temperatur och SOC.

U1 = 80% SOC
U2 = 59% SOC
U3 = 45% SOC
U4 = 28% SOC
U5 = 25% SOC
IMG_9359.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

AAKEE skrev: 11 sep 2024 21:55

Stort tack för utförligt svar! Nu vet man ännu mer om bilen.

Jag har möjlighet att installera laddare hemma men har inte haft tid eller orkat kolla på det då jag tyckt att det varit så smidigt att ladda DC när man är ute och gör något. Till exempel så finns det 50kW DC för 3 kr där vi veckohandlar mat och laddar 10-15kWh då. Annars stannar vid på SuC som vi har gratis.

Testade Icas 11 kW AC men tyckte det var meningslöst, vem går runt på Ica och handlar i över en timme frivilligt?

Angående punkt 3. Innebär sent att man kan stå med med >60% under natten eller är det bättre att börja avfärd med DC-laddning?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

enoch85 skrev: 11 sep 2024 19:59
Med andra ord, ladda nära 100% inför resan, åka direkt utan att låta den stå med hög SoC - sen komma fram med nära 0% och ladda upp under några dagar till nära 100% igen, och ta mig hemåt.
Du kommer få mindre area under kurvan om du laddar fort (11kW) strax före avresan istället. Om du nu tar tre dagar på dig att komma upp till 100% så kommer du ju ha ett helt dygn över 66%.

Annars tycker jag resonemanget i trådstarten i sig håller. Gör själv så att jag inte laddar över 55% till vardags, och laddar inte igen förrän bilen är nere på 20-25% eller lägre om jag kommer hem från en längre tripp. Men jag är inte rädd för att ladda till 100% om jag ska åka långt, ser till att bilen blir fulladdad 1-2 timmar innan avresa för att ha lite marginal med ev effektreglering av boxen.

Utslaget på ett år blir det inte många timmar som bilen har över 55%, och det mesta av det kommer vara när bilen är i rörelse, det är ändå svårt att undvika :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

T4s skrev: 12 sep 2024 11:15
Angående punkt 3. Innebär sent att man kan stå med med >60% under natten eller är det bättre att börja avfärd med DC-laddning?
Det bästa är ju att ladda AC hemma men se till att laddningen i princip blir klar när du ska sätta dig i bilen och åka iväg. Det går att göra om man räknar lite i huvudet på hur lång tid laddningen till önskad SOC kommer ta. Bilen kommer ju i princip ta 11kW hela vägen upp till 100%, så man behöver inte ta hänsyn till någon laddkurva.

Själv orkar jag inte justera mitt laddschema för denna typ av optimering utan ska jag iväg drar jag bara upp laddgränsen kvällen innan och låter bilen börja ladda vid midnatt. Den kommer troligen ha laddat klart flera timmar innan jag ska iväg, men den smällen tar jag. Inte 100% optimalt, men tillräckligt bra för mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

jonasl skrev: 12 sep 2024 11:25
enoch85 skrev: 11 sep 2024 19:59
Du kommer få mindre area under kurvan om du laddar fort (11kW) strax före avresan istället. Om du nu tar tre dagar på dig att komma upp till 100% så kommer du ju ha ett helt dygn över 66%.

Annars tycker jag resonemanget i trådstarten i sig håller. Gör själv så att jag inte laddar över 55% till vardags, och laddar inte igen förrän bilen är nere på 20-25% eller lägre om jag kommer hem från en längre tripp. Men jag är inte rädd för att ladda till 100% om jag ska åka långt, ser till att bilen blir fulladdad 1-2 timmar innan avresa för att ha lite marginal med ev effektreglering av boxen.

Utslaget på ett år blir det inte många timmar som bilen har över 55%, och det mesta av det kommer vara när bilen är i rörelse, det är ändå svårt att undvika :-)
Helt rätt! Snålar med laddningen under 50% och skjuter på extra precis innan avfärd på en 11/22kWh i närheten. Sen har jag sett till att ställen jag åker ofta till (morsan) har skaffat laddbox trots att hon inte har elbil. 😁 Hos svärmor laddar jag gratis på ICA, 22 kWh.

Utöver det uträttar man ju ärenden och åker omkring på dagarna, så det blir lite påfyllning ändå, dock under 50%.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 11 sep 2024 07:38
iAkita skrev: 10 sep 2024 23:24
Min poäng med inlägget är att man måste se forskningens begränsningar innan man extrapolerar till verkligheten. Det finns inte ETT tydligt svar om 80% är en optimal laddgräns eller inte, och inte heller ETT svar på om det är bättre eller sämre att ladda till 80% eller 100%. Det beror helt på hur körmönstret ser ut och hur ofta och hur mycket man har möjlighet att ladda. För mig gör det skillnad till det bättre att ladda till 80%, jämfört med om jag laddade till 100%. För någon som förbrukar 5% på väg till och från jobbet hade skillnaden antagligen varit mindre, och batteriet mått bättre om det cyklades mellan 55-45% istället för mellan 80-70% eller 100-90%.
Nu är du ute och cyklar. Du må ha rätt i din slutsats, men forskningen är entydig och säger en enda sak.
agehall skrev: 11 sep 2024 07:38
Sedan kan man ju skita i det hela och bara köra på också. Det fungerar ganska bra, men hela den här diskussionen handlar ju om vad som är bäst för batteriet och då är det ganska viktigt att motverka internetmyten om att 80% är en optimal laddgräns.
Jag är ute och cyklar, men slutsatsen är rätt :?:

Men strunt i det. Jag håller med om att 80% inte är en optimal laddgräns. Det tror jag inte jag påstod heller. Däremot vill jag nyansera det som börjar bli en forumsanning, det vill säga att det inte är bättre att ladda till 80% än till 100%.

Det som forskningen är entydig med är att det är dåligt att lagra celler vid riktigt hög SOC. Allra sämst är det vid 100%. De flesta av de studier AAKEE länkar till eller klistrar in figurer från är ganska korta, ett år eller så. Det behöver inte vara fel eller ointressant, men när man översätter resultaten till vardagligt bruk på längre sikt gäller det att vara medveten om vilka data man ska utgå från.

Studierna inkluderar ofta att cellerna lagrats vid olika temperaturer. De flesta tittar nog på resultaten vid 20-25 grader, då det känns mer realistiskt än resultaten vid 50 grader eller mer. Men den fysik och de kemiska reaktioner som orsakar att batterierna åldras och degraderas följer Arrhenius lag, det vill säga att reaktionerna accelereras vid högre temperatur. Ofta innebär en temperaturökning med 10 grader att reaktionerna går dubbelt så fort. Det vill säga om en studie visar en viss degradering på ett år vid 20 grader, så kan degraderingen av celler som lagrats vid 30 grader användas som en ganska exakt proxy för hur degraderingen hade sett ut efter två år. Och de celler som lagrats vid 40 grader som en proxy för hur degraderingen hade sett ut efter fyra år.

Då framträder en lite annan bild. Ta den här artikeln till exempel, som både visar att Arrhenius lag gäller för Li-Ion batterier (såklart) och att det klart sämsta på sikt för batterier är att lagras vid 100%, medan det är ganska liten skillnad mellan 80% och 50%. Även flera av de studier AAKEE länkat till visar liknande resultat om man fokuserar på de högre temperaturerna.

https://publikationen.bibliothek.kit.ed ... /117458694

Till sist: Innan man skriver att någon är ute och cyklar och att forskningen är entydig så kan det kanske vara bra att bilda sig en egen uppfattning, istället för att argumentera utifrån forumsanningar? I synnerhet om man vill klanka ner på någon annan som har gjort just det. Därmed inte sagt att AAKEE har fel. Det beror helt på vilken tidhorisont man beaktar.

Att ge rådet att det inte spelar någon roll om man laddar till 80% eller 100% ställer jag mig dock högst tveksam till, både av denna anledning och av anledningen jag gav i förra inlägget (som inte på något sätt sa emot vad AAKEE skrivit om batteriåldrande). Men de allra bästa råden att följa är att göra exakt som AAKEE beskriver: Inte ladda mer än man behöver, ladda ofta istället för mycket, och undvik snabbladdning om det inte behövs. Och bäst av allt: Ladda så mycket och så snabbt det går de gånger man behöver det. Det behöver inte göras mer komplicerat än så.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nu när tråden utvecklats till ”fråga Lund” har jag några frågor som jag funderar på, svar finns säkert i stora trådarna, men för att hitta dem …
1) Det som plötsligt tar kål på batterierna (förutom vatten i batteriutrymnet, är väl främst litium plating som kortsluter anod och katod och gör en cell resistiv vilket laddar ur hela den modulen eller hela batteriet? Behöver man fulla laddcykler ibland för att motverka det eller är problemet löst vid långsam laddning till ca 60%?
2) Jag har ju en Tesla med batteripack på 53 kWh och som nu är 14 år gammalt. 18650 celler i detta pack. Degraderingen är ca 10% på dessa år. Inte ovanligt att dessa drabbas av resistiva celler. Hur minimerar man risken för det?

Degraderingen (calendar) är för mig ganska ointressant, då bilen är användbar även med betydligt mindre kapacitet, det är ”den snabba döden” som jag sover dåligt av att tänka på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

När pläteringen vuxit så mycket att den blir typ en brygga över från anoden till katoden, en dendrit, det är då det blir problem.

Så vitt jag förstår uppstår plätering främst när man laddar en cell med mycket mer ström än den för tillfället kan ta emot. Att långsamladda, ju långsammare dess bättre och att inte försöka pressa upp cellen i för hög spänning borde vara det bästa.

Exempelvis råkade jag mörda frugans elcykel för några veckor sedan, jag lånade den och testade vad den gick för och en cell i packet blev urkopplad, så dess kompis i parallellkopplingen sjönk ned för mycket i spänning innan spänningsvakten kopplade ifrån. BMS:en vägrade låta mig ladda packet för att den cellen var under gränsen (2,5V) men eftersom jag är dum så kopplade jag in mig direkt på batteriet och laddade det som vanligt med ungefär 0,5C Det räckte med en laddning för att nästan helt kortsluta den stackars cellen, den stiger upp vid laddning till en halv volt och droppar sedan på några sekunder till noll.

Om jag hade istället försiktigt laddat upp den cellen som gick lågt med kanske 10mA i en timma eller så hade den troligen varit mer eller mindre ok att ladda upp som vanligt sedan.

Cellerna blir inte alls ledsna av att aldrig laddas fullt, tvärtom. Däremot kan batteripacket hamna i obalans så att du inte får ut full kapacitet vid en långkörning, men det är ett helt annat problem.

EDIT: det är LiFePO4 A123/LithiumWerks-celler, hade det varit NMC eller NCA hade cellen förmodligen tagit eld, vilket inte är en helt ovanligt fenomen i elcykelvärlden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
granlundii

Inlägg av granlundii »

Gustafsson skrev: 13 sep 2024 07:35
1) Det som plötsligt tar kål på batterierna (förutom vatten i batteriutrymnet, är väl främst litium plating som kortsluter anod och katod och gör en cell resistiv vilket laddar ur hela den modulen eller hela batteriet? Behöver man fulla laddcykler ibland för att motverka det eller är problemet löst vid långsam laddning till ca 60%?
2) Jag har ju en Tesla med batteripack på 53 kWh och som nu är 14 år gammalt. 18650 celler i detta pack. Degraderingen är ca 10% på dessa år. Inte ovanligt att dessa drabbas av resistiva celler. Hur minimerar man risken för det?
Menar du 12 år, eller har du en Tesla eller batteri från 2010? Låter ju nästan osannolikt bra att ett 14 år gammalt batteri har degradering på bara 10 %, är den mycket lite körd? Jag har tyvärr inte kunnande gällande resistiva celler, hoppas nån annan kan hjälpa. Är rätt intresserad av livslängdsfrågor på elbilar dock - skulle vara kul att ha en elbil som når 20 år med originalbatteri :D
Nissan Leaf 2014
granlundii

Inlägg av granlundii »

AAKEE skrev: 11 sep 2024 22:25
Det mesta har ju redan hänt efter 5 år, men genom att man halverar degraderingen med låg SOC så halveras ju den kommande degraderingen likadant.
Litar långt på AAKEEs källor, men fortfarande förbryllad över att ~90% av material på nätet påstår att en laddnivå på 50% är optimal och "mycket låg" samt "mycket hög" laddningsnivå är skadlig. T.o.m. vissa biltillverkare rekommenderar 50%. Pratade nyligen med Northvolt angående deras energilager (visserligen lite annan grej men ändå lite samma) - de menade också att 50% är optimalt för att förlänga livstiden. Verkar som att det inte finns konsensus i frågan, eller varierar det mellan batterityper?
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

granlundii skrev: 13 sep 2024 19:26
AAKEE skrev: 11 sep 2024 22:25
Litar långt på AAKEEs källor, men fortfarande förbryllad över att ~90% av material på nätet påstår att en laddnivå på 50% är optimal och "mycket låg" samt "mycket hög" laddningsnivå är skadlig. T.o.m. vissa biltillverkare rekommenderar 50%. Pratade nyligen med Northvolt angående deras energilager (visserligen lite annan grej men ändå lite samma) - de menade också att 50% är optimalt för att förlänga livstiden. Verkar som att det inte finns konsensus i frågan, eller varierar det mellan batterityper?

Mitt i ett köksbygge så jag har ingen tid att göra några långa utlägg.

ALLAfaktiska tester i forskningen visar att ju lägre SOC (ned till 0%*) desto mindre calendar aging. Det finns inga undantag att tala om. Detta oavsett LFP, NMC eller NCA (dessa är de tre vanligaste vilka Tesla dessutom använder).

Batteritillverkarna vill inte ha garantiärenden för celler som blivit totalt tomma (det är inte bra, det är dock inte samma sak som 0%).

Tesla skriver såhär för alla sina bilar i ansökan om EPA-certifiering (USAs motsvarighet till WLTP):
IMG_1705.jpeg
När man lägger ett pack på reservdelshyllan vet man ju inte hur länge det ska ligga.
De 15% är ytterst sannolikt sann SOC, BMS har både riktig och displayad SOC, så gissningsvis är det sann SOC man avser. Det motsvarar ~10-48% på displayen.

Det är inte jättestor skillnad på 15 och 50% i calendar aging. Det är anledningen till det stora spannet.

Vad som faktiskt ger lägst degradering finns det ingen som helst tvekan om. Men olika instanser kan beskriva det lite olika av diverse anledningar.

Hela EV-världen har gått på en myt (inte tillverkare av bilar eller batterier såklart men EV-media och väldigt mycket annat folk).

Det är väldigt enkelt: Vi vet att jorden är platt för att vi har bevis på det, samma sak här men myten lever om batterier.

Lithiumbatterier har tagits fram för att kunna laddas och cyklas 0-100-0%.

100% = det är där man ska sluta ladda.
*0% = det är där batteritillverkaren säger man ska sluta ladda ur.

Det finns lite energi kvar under 0%, och det går ladda en lithiumioncell till ~130-140% men då håller den inte så många cykler.

Att man valt 4.20V som 100% i standarden är därför att där får man en bra mix mellan hållbarhet i antal cykler och energitäthet.

100% är alltså framtaget som en lagom nivå att ladda till för att få ut mycket ur cellen utan att direkt skada den.

Om 90% hade vart jättebra, men 100% jättedåligt som myten säger hade man valt 4.1V som 100%, såklart.

Det sitter lithiumbatterier på otaliga ställen i världen som laddas fullt varje gång (till 4.2V/cell.

Det går alltså bra att cykla dem 100-0% varje gång, utan problem men degraderingen blir högre än med mindre cykler.

Teslas råd är anpassade för hela världen, både grymt varma områden och arktiska.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Idag åkte jag med ytterligare en tjänstebilsförare som alltid laddar sig bil till 100%. Varje natt. Tror det är mycket vanligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

granlundii skrev: 13 sep 2024 19:19
Menar du 12 år, eller har du en Tesla eller batteri från 2010? Låter ju nästan osannolikt bra att ett 14 år gammalt batteri har degradering på bara 10 %, är den mycket lite körd? Jag har tyvärr inte kunnande gällande resistiva celler, hoppas nån annan kan hjälpa. Är rätt intresserad av livslängdsfrågor på elbilar dock - skulle vara kul att ha en elbil som når 20 år med originalbatteri :D
Teslan är tillverkad 2011, så 13 år. 4000 mil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det finns praktiska skäl att inte låta bilens laddnivå sjunka för lågt. Exempelvis vill inte bilen aktivera Dog Mode om SoC är under 20 %. En gissning är också att tillverkare vill att andra än vi nördar ska kunna bruka sina bilar i vardagen. Det gör att tillverkarna utformar sina rekommendationer så att den elbilist som bara vill kunna köra sin bil får råd och notifikationer om att ladda när SoC blir lågt. Det är fullt förståeligt och ganska rimligt, men det är ju en annan sak än att batterierna skulle må dåligt om bilen blir stående med lägre SoC än 20 %.
Vi som är lite insnöade kan hålla på och utnyttja hela spannet av SOC, men Tesla och andra tillverkare vill nog att mer normala människor ska kunna använda sina bilar utan att få batteritorsk i vardagen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 13 sep 2024 20:42
Hur har du kommit fram till 10%?

Jag skulle snarare tro att det ligger runt 15% eller så (utgångspunkt batteriets fulla nykapacitet).

Efter 13 år händer inte det så fort.

Inre resistans uppkommer på samma sätt som förlust av kapacitet pga calendar aging pch cykler.

Låg SOC och låg temperatur är bra.
55% och lägre då har man mycket låg tillväxt av inre resistans. En av anledningarna till att jag började med 55% redan från början på min M3P är att effekten rakt av är begränsad av batteriet och att inre resistans minskar möjlig effekt. Det är samma på MSP:n, så det är fortfarande en av anledningarna.

Det förekommer olika sätt att mäta inre resistans, här är DC och AC:
IMG_6289.jpeg
IMG_6288.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 13 sep 2024 21:00
Gustafsson skrev: 13 sep 2024 20:42
Hur har du kommit fram till 10%?

Jag skulle snarare tro att det ligger runt 15% eller så (utgångspunkt batteriets fulla nykapacitet).

Efter 13 år händer inte det så fort.
Kapaciteten anges som CAC värde på dessa bilar. Jämförde helt enkelt uppgiften om nyvärdet med det som bilen rapporterar nu. Nya hade de 157, min har nu 141/142.
deddly

Inlägg av deddly »

Fler pratar om att 100% laddning kan till och med skona batterier jämfört med 80% enligt vissa forskningsresultat och det kanske stämmer om man enbart tänker på calendar aging men vi får inte glömma att cycle aging också existerar, även om det har mindre påverkan. Calendar aging är som sagt störst när batteriet är nytt men OPs bil är ju från 2017. Det finns antagligen en brytpunkt där cycle aging tar över, eller förstår jag fel?

Calendar aging avtar exponentiellt med åren, så det är först och främst när bilen är ny att man kan göra verklig skillnad att hålla batteriet under 55%. 55% Är ju också bra för cycle aging men om vi utgår ifrån ett batteri som laddas till 100% dagligen så borde ett som laddas till 80% dagligen ha mindre cycle aging. Det är därför 80% ofta rekommenderas av tillverkare för daglig körning - skona batteriet från cycle aging som kan vara avgörande när batteriet blir äldre.
Skriv svar