Sida 2 av 2
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 07:54
av danni
Sofie skrev:danni skrev:Sofie skrev:Jerker skrev:18650 skrev: Alla andra elbilar på marknaden har så fjuttiga batterier att de alltid laddas fullt varje dag och natt. De lider inte speciellt av det. Ös på!
Nja, jag vet inte det. Zoen har ett 25 kWh batteri, men bara 22 kWh är tillgängligt för föraren. Man laddar aldrig fullt och kan aldrig ladda hur helt heller, det sätter systemet stopp för. Det står att man laddat 100%, men det är ju bara 100% av den andel som man har tillgång till.
Outlander PHEV har 12kW den kan jag ladda med max 9kW. Det tror jag innebär 8kW med laddförlusterna borträknade.
Fast de här marginalerna ligger såklart i botten av batteriet, inte i toppen, för att förhindra att det dras ut helt och skadas eller blir obrukbart. Det är alltså inte så att när du laddar Outlandern med 9 kWh så laddar du från 0% till 75%, utan du laddar såklart från 25% (som bilen visar som 0%) till 100%. Detsamma lär gälla Zoe.
Jag har provat en Kia DC laddare, när laddningen av det tomma batteriet påbörjades stod det 29% laddning.
Ja, precis, det är exakt det jag menar. När det står att man laddat 100% så är det 100% av batteriets kapacitet som är fullt, inte bara 100% av den del man har tillgång till. Det är när det står 0% som det är 0% av det man har tillgång till som menas, men i själva verket finns en del kvar.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 10:06
av Leo
Håll dig på 70-90% till vardags eller vad du känner är lagom. Ladda till 100% på långresa om du vill/behöver. (På SUC lär du inte orka ladda till 100 då det tar låååång tid med den sista skvätten upp till 100)
Kör och njut och sluta fundera på någon % hit eller dit i batterilivslängd efter 12-14år (vilket kanske är en form av "praktisk" livslängd då kapaciteten sjunkit ganska mycket och batterierna passar bättre i tex en powerwall där vikt/volym till en viss kapacitet är ganska ointressant)
Många blandar ihop garantitid med förväntad livslängd.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 10:41
av joel80
Fast en Tesla med gammalt batteri som bara ger säg 80% av orginalräckvidd kommer ändå rätt många år vara ohotad i räckvidd på andrahandsmarknaden.. Med tanke på att det idag inte finns nån annan bil som klarar 80%av räckvidden..
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 11:18
av kanylbullen
Återigen, att ladda till 100% är inte det minsta skadligt, överhuvudtaget. Att låta bilen stå still med fullladdat batteri är det enda som avrådes.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 11:21
av bylund
kanylbullen skrev:Återigen, att ladda till 100% är inte det minsta skadligt, överhuvudtaget. Att låta bilen stå still med fullladdat batteri är det enda som avrådes.
Det var ju just det som var frågan här, att ladda till 100 % och sedan låta bilen stå ett dygn innan man kör iväg. Jag skulle undvika det om jag kan komma fram utan att göra det.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 14 feb 2016 12:59
av e5m1r
hybris skrev:Vilket tjafs.... Ladda fullt om du skall på tur. Annars 80%. Sluta jiddra... Inga kymmer med max laddning. Men behöver du det inte är det onödigt. Inget går sönder!!!!
Är det inte 90 numera ?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 15 feb 2016 23:10
av hybris
Jag brukar ladda 80% vid pendling. Skull kunna dra ned till 60-70% egentligen
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 16 feb 2016 07:42
av Steffen
Då trycker du inte så hårt på pedalen vid pendlingen... för ju mer % i accarna dessto bättre frånskjut vid rödljusen. Har iaf jag märkt av.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 16 feb 2016 18:13
av AndyEngel
Pratade med servicekillen i GBG om detta. Han tyckte absolut att man skall kräma på fullt med jämna mellanrum och låta bilen stå ett tag. Cellerna i batteriet balanseras och man kommer få mer rättvisande info om räckvidd etc enl. honom
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 16 feb 2016 19:35
av hybris
Uppsala-Stockholm är inte toklångt...

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 16 feb 2016 22:15
av Svenssons
AndyEngel skrev:Pratade med servicekillen i GBG om detta. Han tyckte absolut att man skall kräma på fullt med jämna mellanrum och låta bilen stå ett tag. Cellerna i batteriet balanseras och man kommer få mer rättvisande info om räckvidd etc enl. honom
Att cellerna balanseras när man ser till att ladda upp till 100% och ner till 0% har jag hört vilket gör att det är bra att lite då och då ladda upp till 100% men jag har aldrig hört att man skall låta batteriet stå på 100% någon längre stund eller att detta skulle hjälpa till att balansera cellerna. Tvärt om har jag bara hört att man inte skall låta den stå med 100% någon längre stund.
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_balancing
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 03:25
av Pontus
hybris skrev:Uppsala-Stockholm är inte toklångt...

Men min kompis Molgan har märkt att det går att bli av med många % på den sträckan

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 09:04
av far1far2
En undran från en nybörjare. Hur många kilometer har ni i batteriet när det är fullknökat?Nåja , säj 99 % fullt, sista procenten har jag inte orkat vänta på. Jag har 444 kilometer i mitt batteri. Och det lilla jag kört hittills ( snällt, väldigt snällt) har jag väl förstått att av dedär 444 blir det väl kanske i bästa fall 350. Är jag ute och cyklar?

Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 09:24
av danni
far1far2 skrev:En undran från en nybörjare. Hur många kilometer har ni i batteriet när det är fullknökat?Nåja , säj 99 % fullt, sista procenten har jag inte orkat vänta på. Jag har 444 kilometer i mitt batteri. Och det lilla jag kört hittills ( snällt, väldigt snällt) har jag väl förstått att av dedär 444 blir det väl kanske i bästa fall 350. Är jag ute och cyklar?

Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 11:45
av far1far2
Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 12:00
av bylund
far1far2 skrev:danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 12:39
av danni
bylund skrev:far1far2 skrev:danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 12:46
av LarsL
Så Typical ändrar sig inte efter hur föraren kör? På Leafen ändras ju tillgängliga km efter den senaste körstilen, vilket gett den aliaset Gissometer.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 12:49
av bylund
Om man tittar på "Projected" så beror den på hur du kört senaste 10, 25 eller 50 km (beroende på vilken vy du väljer).
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 12:51
av bylund
danni skrev:bylund skrev:far1far2 skrev:danni skrev:Ett tips är att slå om visningen från "rated range" till "typical range" i inställningarna. Då får du en mycket mer realistisk visning.
Tackar. Gjort och det blev skillnad ja. Till det sämre. Men det är ju alltid bättre att vara nära verkligheten!
Rated är ju enligt den inte särskilt realistiska NEDC. Det går att uppnå, men det är inte som folk kör mest. Samma som att uppgiven bränsleförbrukning på förbränningsmotorbilar inte är vad medelbilisten kommer ner i. Typical är mer som den typiska föraren kör.
Rated är väl enligt EPA, inte NEDC? NEDC för en 85D skulle visa 528 km vid 100%, EPA borde visa 432. Nu fick han ju 444 km, men det är ju närmare EPA än NEDC iaf.
Det var i alla fall tidigare den lokala ratingen. D v s NEDC för europabilar, EPA för USA-bilar.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 18:35
av emphili
Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,
Vad kan hända om bilen står 100% laddad?
Vad kostar ett nytt batteri?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 19:49
av Niclas
emphili skrev:
Vad kan hända om bilen står 100% laddad
Batteriets kapacitet degraderas.
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 feb 2016 21:57
av Gustafsson
emphili skrev:Sammanfattningsvis verkar det bara vara att "ladda på". Men,
Vad kan hända om bilen står 100% laddad?
Vad kostar ett nytt batteri?
Inget händer annat än att batteriet sakta urladdas då det finns strömförbrukare även i en parkerad bil. Efter någon vecka eller två ligger nivån under 90%.
Livslängden påverkas knappast mätbart om man laddar fullt bara när det är nödvändigt.
/70D
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 jan 2018 13:26
av Verdi
Trådlyft.
Är "Typical" samma sak som EPA?
Re: Hur mycket vågar jag ladda.
Postat: 18 jan 2018 14:13
av bylund
Nej, även amerikanerna har typical och rated (och för dem är rated EPA)