Sida 2 av 2

Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare

Postat: 19 jun 2024 16:30
av jonasl
Bilen kan inte göra något smart. Du kommer kunna schemalägga och styra effekten.

Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare

Postat: 19 jun 2024 16:43
av flamman
Bilen är väl visst smart? Att styra bilens laddning med en app via molnet. Går att koppla till och köra t.ex. Tibber eller Gridio för att få (ännu) mer smartness i laddningen (Tibber rewards och/eller ladda på billiga timmar)

Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare

Postat: 20 jun 2024 10:23
av jonasl
Vi har nog olika definition på vad som är "smart" helt enkelt. För mig handlar det inte om att kunna göra via en app utan att det finns lite inbyggd intelligens och dynamisk styrning utifrån förutsättningar.

Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalansering, frågor från en nybörjare

Postat: 20 jun 2024 12:04
av flamman
Ja, det har vi nog.
Smart brukar betyda uppkopplad och oftast att det händer eller görs saker via molnet (så man slipper sitta på samma nät / vara hemma).
Lastbalansering (effektvakt) är en bra grej som görs bäst lokalt. Har funnits i t.ex. dumma värmepumpar länge som inte varit vare sig smarta eller uppkopplade.

Re: Wallcharger, 3-fas, lastbalancering, frågor från en nhybörjare

Postat: 21 jun 2024 11:19
av airdrive
Skyvandrare skrev: 30 maj 2024 12:29
Piggelin skrev: 30 maj 2024 11:36
Skyvandrare skrev: 30 maj 2024 11:27
Har kört Teslas box (gen 2) i över 4år utan problem* (*har fått starta om den 4ggr). De är enkla (dumma) men går att begränsa strömmen på som alternativ till lastbalansering.

Har nu skaffat två Tesla boxar (gen3) som delar på tillgäng ström vilket verkar funka bra.
Vem vill ha en dum laddare 2024 liksom? Ni teslaförare köper väl bilen mycket för hur uppkopplad och mjukvarumässigt bra den är, ska man inte ha en laddbox som motsvarar det då?
Gen 3 är uppkopplad och du ser den i samma app som bilen (bilarna), den kan också lastbalanseras och strömdelas mm. I fallet Tesla så föredrar jag att styra laddningen via appen/bilen inte i boxen.

Det handlar om att inte skapa problem.

Vår smarta inverter till solceller/hembatteri lastbalanserar på inkommande/utgående och vår värmepump lastbegränsar på inkommande. Båda styr också efter spotpris. Skulle jag ha en ”smartare” laddbox skulle den med all säkerhet komma i osynk med övriga smarta och schemalagda styrningar, och våra bilar skulle inte vara laddade som tänkt på morgonen.
Vilket system har du för att styra inverter/hembatteri?