Sida 2 av 4

Re: Stora risker utan service

Postat: 28 maj 2024 18:00
av frippe
AAKEE skrev: 28 maj 2024 13:28
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25


Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Min Audi startade inte väldigt kort efter en märkesservice (~10 dagar).
Batteriet var tomt, när jag öppnade locken för att kolla syranivån vart det 100% torrt.

I protokollet var det tickad box för kontroll syranivå - vilket såklart var bullshit och en scam.
Kollegan lämnade in en A5 för service och bromsvätskebyte. Efteråt var det uppenbart att man inte bleedat bromsvätska vid bromsoken. Man hade även här tickat i boxen och tagit betalt.

Det spelar inte så stor roll för kunden om meken slarvat eller företaget medvetet skiter i det. Ogjort är dåligt, väldigt dåligt.
En numera pensionerad bilansvarig på ett större företag hade som standard att testa servicen när han ansvarade för inlämning av bilar. Det var mer regel än undantag de kryssat i saker de skitit i att kontroller. Så den där obligatoriska märkesservicen ger inte jag så mycket för mer än ett sätt att plocka kunderna på lättförtjänta pengar.

Re: Stora risker utan service

Postat: 29 maj 2024 09:50
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 28 maj 2024 13:28
Kollegan lämnade in en A5 för service och bromsvätskebyte. Efteråt var det uppenbart att man inte bleedat bromsvätska vid bromsoken. Man hade även här tickat i boxen och tagit betalt.
Jag har tolkat det som att praxis i branschen (märkesverkstäder) är att man suger ur bromsvätskan ur expansionskärlet (säkert fel benämning) och fyller på ny. Man har aldrig någon intention att göra det på riktigt, detta har också till följd att bytesintervallet är relativt tätt för detta jämfört med hur det hade kunnat vara om man gjort det på riktigt genom att bleeda vid varje ok...

Det är väl även så de ibland gör vid byte av motorolja, suger ur och fyller på i stället för att lossa bottenpluggen och tappa.

Re: Stora risker utan service

Postat: 31 maj 2024 17:37
av Strebern
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25
Delta skrev: 26 maj 2024 20:59


Att ta in alla bilar för att i förväg hitta ett läckage innan det har uppstått är väl inte en enkel sak att ordna. Säkert inte gratis heller. Bättre att låta konkurrerande märken hålla på med sin "viktiga" service.
Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Det är scam.

Min gamla touareg skulle ha service efter 3000 mil, i mitt fall blev det efter 1,5 år.
De bockade i en checklista och fakturerade mig 5000:-
scam!
Deras punkter var patetiska, jag hade 2 ÅRS GARANTI!. Det vill säga att allt de kollade var deras egna feltillverkningar. Ex vis "batteriet sitter fast", "glykolen klarar minustemperatur", "ingen rost", etc etc....
Det är ju tacksamt att få kontrollerat att bilen inte är FELTILLVERKAD!, men varför fakturera 5000:-? Det är väl bättre att betala 1 års avgift till facket för denna summa...

Re: Stora risker utan service

Postat: 31 maj 2024 20:50
av chaffis75
Strebern skrev: 31 maj 2024 17:37
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11
d3marcus skrev: 26 maj 2024 22:25


Tror du missuppfattat poängen som är att service inte enbart är av ondo för ägaren. Biltillverkare har ju bulletiner över kända fel som skall kollas vid service.
Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Det är scam.

Min gamla touareg skulle ha service efter 3000 mil, i mitt fall blev det efter 1,5 år.
De bockade i en checklista och fakturerade mig 5000:-
scam!
Deras punkter var patetiska, jag hade 2 ÅRS GARANTI!. Det vill säga att allt de kollade var deras egna feltillverkningar. Ex vis "batteriet sitter fast", "glykolen klarar minustemperatur", "ingen rost", etc etc....
Det är ju tacksamt att få kontrollerat att bilen inte är FELTILLVERKAD!, men varför fakturera 5000:-? Det är väl bättre att betala 1 års avgift till facket för denna summa...
De är.inte en scam när man vet vad man får. Och kollar man inte upp vad man får och vad de kostar så får man skylla sig själva, de är inte vw fel att man inte kollar vad man får.
Om du köper en bil och inte får radar när de är adaptiv farthållare tex så är de inte en scam för de bör biltillverkaren har specificerat.

Re: Stora risker utan service

Postat: 05 jun 2024 20:06
av Strebern
chaffis75 skrev: 31 maj 2024 20:50
Strebern skrev: 31 maj 2024 17:37
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25
taliz skrev: 27 maj 2024 06:11


Om det nu är kända problem kan dom ju kalla in för kontroll oavsett. Att kräva ägaren på tusentals kronor varje år bara för att kolla egna byggkvaliteten är ju ruttet. Det borde dom stå för själva isf.

Jag riktigt HATAR "service"-krav. Renault kräver årlig "service" för att garantin ska gälla på min Zoe. Sist försökte de råna mig på 3000kr. De gjorde inte ett skit förutom att fylla i ett papper. Motorlampan lyste men kollade de det? Nej då, det enda de gjorde var att muntligen säga "du har ett fel på din bil". "Jaha, varför kollade ni inte det då?" "Då måste den bokas in på felsökning...". Det vill de förstås ha tusentals kronor ytterligare för...
Lyckades pruta ner "servicen" till 900kr men kände mig ändå rånad.

Vi har krav på besiktning av en anledning, det är där det viktiga kontrolleras.
Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Det är scam.

Min gamla touareg skulle ha service efter 3000 mil, i mitt fall blev det efter 1,5 år.
De bockade i en checklista och fakturerade mig 5000:-
scam!
Deras punkter var patetiska, jag hade 2 ÅRS GARANTI!. Det vill säga att allt de kollade var deras egna feltillverkningar. Ex vis "batteriet sitter fast", "glykolen klarar minustemperatur", "ingen rost", etc etc....
Det är ju tacksamt att få kontrollerat att bilen inte är FELTILLVERKAD!, men varför fakturera 5000:-? Det är väl bättre att betala 1 års avgift till facket för denna summa...
De är.inte en scam när man vet vad man får. Och kollar man inte upp vad man får och vad de kostar så får man skylla sig själva, de är inte vw fel att man inte kollar vad man får.
Om du köper en bil och inte får radar när de är adaptiv farthållare tex så är de inte en scam för de bör biltillverkaren har specificerat.
Ok. Så alla som köper bilar och tvingas in i service för att garantier (och andrahandsvärde och servicebok som det så fint heter) de senaste 50 åren är inte lurade, utan det är så avtalet ser ut. Så är det. Men det är en orimlig maktfaktor när sannolikt alla biltillverkare i världen de senaste 50 åren sagt att det krävs för att köpa deras bilar utan att tappa garantier och andrahandsvärde.

Det vill säga att alla är idioter som blir lurade av biltillverkarmakten. Och jag håller med om det. Men jag gillar inte det längre sen jag upptäckte hur patetiskt nybilsservice är.

Re: Stora risker utan service

Postat: 06 jun 2024 00:01
av Jedis
Arctic Drifter skrev: 29 maj 2024 09:50
AAKEE skrev: 28 maj 2024 13:28
Kollegan lämnade in en A5 för service och bromsvätskebyte. Efteråt var det uppenbart att man inte bleedat bromsvätska vid bromsoken. Man hade även här tickat i boxen och tagit betalt.
Jag har tolkat det som att praxis i branschen (märkesverkstäder) är att man suger ur bromsvätskan ur expansionskärlet (säkert fel benämning) och fyller på ny. Man har aldrig någon intention att göra det på riktigt, detta har också till följd att bytesintervallet är relativt tätt för detta jämfört med hur det hade kunnat vara om man gjort det på riktigt genom att bleeda vid varje ok...

Det är väl även så de ibland gör vid byte av motorolja, suger ur och fyller på i stället för att lossa bottenpluggen och tappa.
Praxis är att man använder en bromsluftare vid byte av bromsvätskan, vilken antingen suger eller trycker ut bromsvätskan vid respektive ok.

Suga ut motoroljan ur motorn vid oljebyte istället för att lossa bottenpluggen går bra om biltillverkaren godkänner detta. I princip går det att få ut lika mycket olja ut motorn på detta sätt som när man lossar på bottenpluggen om motorn har en lämplig konstruktion för att tömmas på detta sätt.

Re: Stora risker utan service

Postat: 06 jun 2024 07:47
av chaffis75
Strebern skrev: 05 jun 2024 20:06
chaffis75 skrev: 31 maj 2024 20:50
Strebern skrev: 31 maj 2024 17:37
chaffis75 skrev: 28 maj 2024 00:19
martinot skrev: 27 maj 2024 20:25


Service är mycket ”scam”, och speciellt så gällande elbilar.

Blir ju dessutom fel att vi kunder skall betala för tillverkarnas fel och serviceåtgärder enligt bulletiner. Sådant skall gå på garantin, och inte på oss kunders bekostnad.
Scam är ju ett hårt ord, åtminstone är vw ärliga med vad de utför. Däremot kan man tycka de är orimligt pris och oändligt då de i princip bara är små kontroller.
Det är scam.

Min gamla touareg skulle ha service efter 3000 mil, i mitt fall blev det efter 1,5 år.
De bockade i en checklista och fakturerade mig 5000:-
scam!
Deras punkter var patetiska, jag hade 2 ÅRS GARANTI!. Det vill säga att allt de kollade var deras egna feltillverkningar. Ex vis "batteriet sitter fast", "glykolen klarar minustemperatur", "ingen rost", etc etc....
Det är ju tacksamt att få kontrollerat att bilen inte är FELTILLVERKAD!, men varför fakturera 5000:-? Det är väl bättre att betala 1 års avgift till facket för denna summa...
De är.inte en scam när man vet vad man får. Och kollar man inte upp vad man får och vad de kostar så får man skylla sig själva, de är inte vw fel att man inte kollar vad man får.
Om du köper en bil och inte får radar när de är adaptiv farthållare tex så är de inte en scam för de bör biltillverkaren har specificerat.
Ok. Så alla som köper bilar och tvingas in i service för att garantier (och andrahandsvärde och servicebok som det så fint heter) de senaste 50 åren är inte lurade, utan det är så avtalet ser ut. Så är det. Men det är en orimlig maktfaktor när sannolikt alla biltillverkare i världen de senaste 50 åren sagt att det krävs för att köpa deras bilar utan att tappa garantier och andrahandsvärde.

Det vill säga att alla är idioter som blir lurade av biltillverkarmakten. Och jag håller med om det. Men jag gillar inte det längre sen jag upptäckte hur patetiskt nybilsservice är.
Tycker argumenten är svaga. Köp en annan bil om du inte gillar deras upplägg. Garantin är oftast inte mer än 3 är även om de finns undantag. Sen behöver du inte tänka på de utan du behandlar sin bil precis som du vill, Tja de gör du ju även innan såklart med risk att de inte vill ta garanti ärenden.

Sen är de fortfarande ett faktum att bilar (el och fossil) behöver service, där finns saker som ska underhållas och kontrolleras.

Och nej de är inte idioter, vi är bara människor som tänker olika.

Re: Stora risker utan service

Postat: 06 jun 2024 08:14
av Lerumsexpressen
Jag "lånade" ut min bil till DEKRA för ca 7 år sedan. De testade märkesverkstadens service.
DEKRA fingerade lätta fel och brister på min bil precis innan jag lämnade in den på årsservicen.
Slutade med att de fick ta tillbaka bilen efter att jag hämtat ut bilen och DEKRA mannen konstaterade att de inte hittat eller fixat fingerade brister eller fel.

Re: Stora risker utan service

Postat: 06 jun 2024 08:45
av Bo99
Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.

Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar. Bilen har varit på verkstaden i snart en månad för byte av ett ärgat kontaktstycke inne i H/V-batteriet. Batterigarantin går in och tar allt. VW har ju naturligtvis kollat upp om jag servat som jag ska och hade jag hoppat över en service hade garantin garanterat inte gällt. Inte heller Folksams maskinskadeförsäkringen (som inkl H/V-batteriet utan prisavdrag för ålder) hade gått in då den kräver service enligt tillverkarens rekommendationer.

Re: Stora risker utan service

Postat: 08 jun 2024 22:06
av Xanthopteryx
Det är ju tämligen självklart varför Tesla inte har återkommande service på sina bilar.
Eller, ja. Det finns ju faktiskt numera specade servicepunkter men väldigt få.

Dels är det för att kunna sälja och hävda att bilen inte kräver service (vilket är ren lögn rent krasst) men också så vill man ju helst inte att någon skall undersöka bilen för mycket för då kanske man måste punka ut med garantireparationer. Bättre att låta tiden gå så att garantin slutar gälla så kunderna får ta smällen.

Re: Stora risker utan service

Postat: 08 jun 2024 23:27
av Nicke Nyfiken
Xanthopteryx skrev: 08 jun 2024 22:06
Det är ju tämligen självklart varför Tesla inte har återkommande service på sina bilar.
Eller, ja. Det finns ju faktiskt numera specade servicepunkter men väldigt få.

Dels är det för att kunna sälja och hävda att bilen inte kräver service (vilket är ren lögn rent krasst) men också så vill man ju helst inte att någon skall undersöka bilen för mycket för då kanske man måste punka ut med garantireparationer. Bättre att låta tiden gå så att garantin slutar gälla så kunderna får ta smällen.
:lol: :lol: :lol:

Re: Stora risker utan service

Postat: 09 jun 2024 15:35
av martinot
Lerumsexpressen skrev: 06 jun 2024 08:14
Jag "lånade" ut min bil till DEKRA för ca 7 år sedan. De testade märkesverkstadens service.
DEKRA fingerade lätta fel och brister på min bil precis innan jag lämnade in den på årsservicen.
Slutade med att de fick ta tillbaka bilen efter att jag hämtat ut bilen och DEKRA mannen konstaterade att de inte hittat eller fixat fingerade brister eller fel.
Intressant. Får man fråga vilken biltillverkare detta gällde (är ju ändå 7 år sedan, så borde inte vara känsligt)?

Det sagt så tror jag detta tyvärr ofta kan gälla de flesta biltillverkares utpekade märkesverkstäder. Litar inte alls på de.

Re: Stora risker utan service

Postat: 09 jun 2024 15:42
av martinot
Bo99 skrev: 06 jun 2024 08:45
Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.

Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar.
Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.

Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.

Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.

Re: Stora risker utan service

Postat: 10 jun 2024 11:08
av Rimlig
Min gamla S85D från 2015 som jag hade i 7 år lämnade jag regelmässigt in på proaktiv ”service” hos Tesla och tycker att de alltid hittade saker som de fixade på garanti utan krångel eller att jag behövde be om det.
Tex valde de på helt eget bevåg att byta ut HV-batteriet efter 6,5 år, utan att jag bad om det eller hade märkt några problem. Hade jag inte lämnat in bilen för periodisk koll hade nog detta inte gjorts.

Dock har tiderna förändrats gällande själva kundbemötandet där jag upplever att de helt tappat det.

Dock positivt överraskad när jag lade ett ärende om att få fyrhjulsinställning fixad för att kolla av camber och toe in. De svarade då att de redan gjorde en sådan i vintras när bilen var inne för knarrande i framvagnen. Där kunde de ju håvat in 2000kr för ett redan utfört jobb, vilket de uppenbarligen valde att inte göra.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 10:32
av Bo99
martinot skrev: 09 jun 2024 15:42
Bo99 skrev: 06 jun 2024 08:45
Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.

Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar.
Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.

Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.

Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.
Jag köpte min bil som begagnad demobil med 300 mil på mätaren. Hade jag köpt en ny bil hade jag kunnat välja både serviceavtal och förlängd fabriksgaranti. Min hade två års fabriksgaranti där jag bara kunde utnyttja 6 mån. Jag tycker inte att 2 000 kr/år är mycket för service med tanke på att jag får hela bilen kollad och har sinnesro att batterigarantin kommer att gälla om något händer (har redan sparat 50 000 kr då jag utnyttjat batterigarantin). Snart ska hela laddlucksuttaget antagligen bytas på maskinskadeförsäkringen då jag i vissa lägen kan dra ut laddkabeln under pågående laddning. Stiftet som låset laddkabeln går ibland inte ut hela vägen.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 11:01
av Fredrik j
Att Tesla inte har servicekrav tror jag främst beror på att man inte har verkstadsnätet som skulle behövas. Det är inte rimligt att kräva att kunderna åker 10-15mil för att serva bilen. Det är ju säkert också därför dom har rangers. Hade det lönat sig skulle fler haft det.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 11:06
av frippe
Bo99 skrev: 24 nov 2024 10:32
martinot skrev: 09 jun 2024 15:42
Bo99 skrev: 06 jun 2024 08:45
Något som är märkligt är att ju dyrare och exklusivare en elbil är ju dyrare är servicen. Det borde inte vara någon skillnad för kontrollpunkterna skiljer inte sig åt. Skillnaden borde inte heller finnas för fossilbilar. Min VW e-up 2020 har 42 kontrollpunkter där hands-on är byte av kupéluftfilter varje år och byte av bromsvätskan vartannat. De kollar även ljusinställningen. Övriga punkter är typ att rycka i 12-voltsbatteriet för att kolla om det är fastskruvat och att kontrollera så att alla oranga kablar är hela.

Ca: 2 000 kr betalar jag en gång om året vilket är billigt i jämförelse med dyrare bilar.
Det blir 6000 kr för tre år? Det tycker jag är extremt dyrt om det stämmer.

Betalar ca hälften, 2900 för Mini Cooper SE för tre års fri service, och själv tycker jag att redan det är lite av en scam och orimligt högt för en ren elbil med så lite som görs.

Hade det varit en ICE-bil med byte av motorolja och filter en gång om året så hade jag köpt det. Upplever att "service" på elbilar är generellt överprisat för att man är van vide service på förbränningsmotorer. Däcksparkande för en tusenlapp om året kan jag vara utan, och göra själv.
Jag köpte min bil som begagnad demobil med 300 mil på mätaren. Hade jag köpt en ny bil hade jag kunnat välja både serviceavtal och förlängd fabriksgaranti. Min hade två års fabriksgaranti där jag bara kunde utnyttja 6 mån. Jag tycker inte att 2 000 kr/år är mycket för service med tanke på att jag får hela bilen kollad och har sinnesro att batterigarantin kommer att gälla om något händer (har redan sparat 50 000 kr då jag utnyttjat batterigarantin). Snart ska hela laddlucksuttaget antagligen bytas på maskinskadeförsäkringen då jag i vissa lägen kan dra ut laddkabeln under pågående laddning. Stiftet som låset laddkabeln går ibland inte ut hela vägen.
Vad är det servicen upptäckt som du inte själv skulle hittat i ditt normala användande?

Ladduttaget är en sådan sak du upplever själv utan service så den behövs det knappast service för att veta att den är sönder.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 11:15
av TeslaLeo
Jag håller med om att Teslas servicemöjligheter behöver byggas ut rejält i Sverige. Enklare tillgång hade absolut fått mig att lämna bilen oftare på service.

Model Y är Sveriges absolut vanligaste nya bil. Om 2-3 år kommer trycket på service vara ”högt”.

Jag har 10 mil till SC och tycker absolut det är för långt. Antar andra har ännu längre.

Kommer från VAG och är van vid att ha auktoriserad serviceverksamhet i den lokala staden.

Problemet just nu är väl facket - blir svårt att starta nya verkstäder så länge facket inte tar sitt förnuft tillfånga.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 12:24
av repulsiv
TeslaLeo skrev: 24 nov 2024 11:15
Problemet just nu är väl facket - blir svårt att starta nya verkstäder så länge facket inte tar sitt förnuft tillfånga.
Eller..

Problemet just nu är väl elon - blir svårt att starta nya verkstäder så länge tesla inte tar sitt förnuft tillfånga.

..Skulle man kunna säga..

Men jag håller med i övrigt, när alla dagens bilar behöver service och reparationer om säg 5 år kommer det att vara ett stort problem om man inte börjar åtgärda problemet NU, vilket ju visat sig vara lite svårt.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 12:27
av manneson
TeslaLeo skrev: 24 nov 2024 11:15
Jag håller med om att Teslas servicemöjligheter behöver byggas ut rejält i Sverige. Enklare tillgång hade absolut fått mig att lämna bilen oftare på service.

Model Y är Sveriges absolut vanligaste nya bil. Om 2-3 år kommer trycket på service vara ”högt”.

Jag har 10 mil till SC och tycker absolut det är för långt. Antar andra har ännu längre.

Kommer från VAG och är van vid att ha auktoriserad serviceverksamhet i den lokala staden.

Problemet just nu är väl facket - blir svårt att starta nya verkstäder så länge facket inte tar sitt förnuft tillfånga.
Valfri mekonomen bör väl kunna fixa det mesta.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 12:32
av manneson
Fredrik j skrev: 24 nov 2024 11:01
Att Tesla inte har servicekrav tror jag främst beror på att man inte har verkstadsnätet som skulle behövas. Det är inte rimligt att kräva att kunderna åker 10-15mil för att serva bilen. Det är ju säkert också därför dom har rangers. Hade det lönat sig skulle fler haft det.
Tesla är långt ifrån ensamma med att inte ha massor med egna verkstäder.
De skulle lätt kunna låta tex mekonomen hantera det, som vissa andra märken gör.
Men just att slippa krav på onödig dyr "service" är ju en stor anledning att välja Tesla.
Vill du betala extremt dyrt för en massa "kontroller" så varsågod, men det skall inte vara ett krav för att garantierna skall gälla IMO.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 13:01
av mussla
Jag tycker att det är jätteskönt att Tesla inte har krav på service för att garantier skall gälla. Jag har haft sådana bilar förut och det krävde planering att hinna med att boka tid innan tid eller mil blev överskridna. I bland hamnade det mitt i semestern också. Så skönt att slippa det momentet.

Anledningen till att Tesla inte kräver service och att de andra gör det antar jag är att andra tillverkare har byggt sina affärsmodeller kring det. Eftersom de har ett förflutet i ICE som verkligen kräver service så fortsätter de med det. De har ju redan byggt upp en serviceorganisation som är lönsam. Dessutom kan de minska försäljningspriset på bilarna och ta igen det på servicen. Alltså egentligen en dold kostnad som tillkommer bilköpet.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 13:10
av Fredrik j
mussla skrev: 24 nov 2024 13:01
Jag tycker att det är jätteskönt att Tesla inte har krav på service för att garantier skall gälla. Jag har haft sådana bilar förut och det krävde planering att hinna med att boka tid innan tid eller mil blev överskridna. I bland hamnade det mitt i semestern också. Så skönt att slippa det momentet.

Anledningen till att Tesla inte kräver service och att de andra gör det antar jag är att andra tillverkare har byggt sina affärsmodeller kring det. Eftersom de har ett förflutet i ICE som verkligen kräver service så fortsätter de med det. De har ju redan byggt upp en serviceorganisation som är lönsam. Dessutom kan de minska försäljningspriset på bilarna och ta igen det på servicen. Alltså egentligen en dold kostnad som tillkommer bilköpet.
Ja, du har rätt. Man betalar för tillgång till ett lokalt verkstadsnät genom att serva bilen där. Det är så beredskapen betalas.
Alternativet är ju att åka längre bort den dagen bilen behöver repareras.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 13:22
av mussla
Fredrik j skrev: 24 nov 2024 13:10
mussla skrev: 24 nov 2024 13:01
Jag tycker att det är jätteskönt att Tesla inte har krav på service för att garantier skall gälla. Jag har haft sådana bilar förut och det krävde planering att hinna med att boka tid innan tid eller mil blev överskridna. I bland hamnade det mitt i semestern också. Så skönt att slippa det momentet.

Anledningen till att Tesla inte kräver service och att de andra gör det antar jag är att andra tillverkare har byggt sina affärsmodeller kring det. Eftersom de har ett förflutet i ICE som verkligen kräver service så fortsätter de med det. De har ju redan byggt upp en serviceorganisation som är lönsam. Dessutom kan de minska försäljningspriset på bilarna och ta igen det på servicen. Alltså egentligen en dold kostnad som tillkommer bilköpet.
Ja, du har rätt. Man betalar för tillgång till ett lokalt verkstadsnät genom att serva bilen där. Det är så beredskapen betalas.
Alternativet är ju att åka längre bort den dagen bilen behöver repareras.
Det kan vara en aspekt av det. Det beror på hur efterfrågan på reparationer ser ut där man bor så klart. Bor man nära Grufman bil tex så är det inte långt att åka för reparationer. Jag utgår då från att de inte byggt upp sin verksamhet på tvingande underhåll med hot om förverkad garanti.

Re: Stora risker utan service

Postat: 24 nov 2024 13:24
av Gustafsson
Det svåra är att få rätt service tycker jag.
Jag önskade inför utköp av min gamla leasade bil få kontrollerat vanliga/dyra saker som länkarmar, luftfjädring batterventilation och 12 v batteri, men när jag fick offert ingick bara vanligt trams som man kan göra själv.