Vem vill köpa en elbil från 2020?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av martinot »

BEV[e-Rage] skrev: 18 maj 2024 04:54
Jo, men förutom att bilen varnar för att den inte längre får kontakt med eCall och möjligen ger dig problem vid nästa besiktning så har ju tex även möjligheten att fjärrstarta värmen/kylan och att övervaka laddningen via appen försvunnit när 2G/3G stängts ner om du råkat köpa en begagnad bil som bara har ett inbyggt 2G/3G modem. Det lär ju knappast framgå av annonsen och märks kanske inte tydligt förens framåt slutet av 2025 beroende på var man är i landet.
Vi har exakt samma funktion med fjärrstyrning av vår nyaste BMW bensinare (hybrid). Nästan alla moderna bilar har denna funktionen att kunna övervaka och fjärrstyra bilen. Det är så moderna bilar fungerar, oavsett drivlina.

Tycker tvärt om att elbilstillverkare som Tesla, som är den absolut största, skött detta med 4G/LTE mycket snyggare än många tradtitionella fossilbilstillverkare. Alla Tesla, förutom MS fram tills mitten av 2015, har LTE från start.

Till de äldsta MS så kan man dessutom byta till LTE för en rimlig kostnad, eller göra det själv (om man är händig). Detta tycker jag känns som mycket bättre hantering och + för elbilar, och snarare klart - för många fossilbilar med sitt äldre tekniktänk.

Så förstår inte alls hur du kan få detta till något ogillande emot just elbilar?

Borde snarare vara fossilbilar man hatar mer på då IMO.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vem vill köpa en elbil från 2020?

Inlägg av martinot »

current skrev: 18 maj 2024 07:17
Det här är ett intressant ämne.

Nya bilar köptes tidigare i stor utsträckning av företag. Efter 3 år byttes dom in och barnfamiljer blev dom nya ägarna. Problemet är att el-bilar för 3 år sen kunde kosta upp till 1 miljon och nu vill man ha 500-600k för dessa. Kombinera det höga räntor, heltförsäkring och avsaknad av garantier så förstår man det går trögt för begagnade elbilar. Räckvidden är också begränsad i många modeller.

På allt detta så sänkte Tesla sina nybils-priser och därför blev det mycket mer intressant som privatperson att köpa en ny bil med nya däck, fulla garantier och billigare försäkring. Kollade själv på en bil till mitt jobb för att ta sig från A till B. Det stor mellan en fullutrustad BMW i3s från 2020 (4000 mil) för 310k eller en ny Model 3 Highland för 497000:- Räknar jag in försäkring under underhåll på i3:an så är skillnaden minimal. Lägg även till att det är fullt förmånsvärde på en gammal bil så känns det ganska ovärt som företagare att köpa äldre elbilar.

Alla handlare jag pratat med säger det går segt med elbilar. Men mycket av det beror på att man har en skev bild av andrahandvärden. En bil har historiskt varit värd 50% av nypriset efter 3 år / 6000 mil. Finns inga Teslor till salu för det. Tänk typ en 2021 SR för 250k eller en 2021 LR för 290-ish. Men en LR ligger från 2021 ligger på 400k, EN TRE ÅR GAMMAL BIL. Om man inte behöver fyrhjulsdrift kan man lika gärna lägga till 97000:- och få en helt ny bil.
Håller med. Tycker som du att många beg. elbilar, och speciellt äldre Teslor, snarare ligger för högt i pris och har för höga andrahandsvärden på marknaden för att vara intressanta alternativ för mig att överväga jämfört med nya bilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar