Sida 2 av 3

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 20:43
av Collin87
Maw skrev: 15 maj 2024 15:06
SwedishAdvocate skrev: 15 maj 2024 13:30
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 12:13
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2024 10:47
HelectriC skrev: 14 maj 2024 15:28


Varför är det ett problem? Ofta du åker långt med tre bak?
Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 20:51
av Maw
Collin87 skrev: 15 maj 2024 20:43
Maw skrev: 15 maj 2024 15:06
SwedishAdvocate skrev: 15 maj 2024 13:30
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 12:13
R_Edvinsson skrev: 15 maj 2024 10:47


Med vs utan kardantunnel bak är ju en enorm skillnad om man skall sitta där en stund.
I5 har dessutom en enorm klump på mittersta raden bak som tar allt för mycket plats för fötterna helt i onödan.
Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.
Det var inte ”kardantunneln”/batteritunneln jag tänkte på utan groparna vid baksätepassagerarnas fötter. Genom att inte ha batterier där blir sittställningen mycket bättre.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 20:57
av Verdi_
Men hur får bilen er att känna när ni sitter bakom ratten? Hur känns spakar och knappar att ta på? Blir ni glada när ni ser bilen och "just jäklar, det där är ju min bil"?

Eller handlar det bara om hur menyerna ser ut i "infotainmentsystemet" och om utrymmet är optimerat?

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 20:59
av Legato
Personligen tror jag ET5 är bästa alternativet om man bara ser till bilen i sig.

Dock troligen sämre andrahandsvärde än "tyskarna" och sen givetvis upp till var och en hur man ser på den moraliska biten med att köra kinesiskt.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 21:14
av martinot
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 20:57
Men hur får bilen er att känna när ni sitter bakom ratten? Hur känns spakar och knappar att ta på? Blir ni glada när ni ser bilen och "just jäklar, det där är ju min bil"?

Eller handlar det bara om hur menyerna ser ut i "infotainmentsystemet" och om utrymmet är optimerat?
För mig är körkänslan i bilarna enormt viktig, och där kommer BMW troligen vara ett starkt val/kort för oss. Samma orsak att jag valt BMW 5-serien i dag, men även gällande våra Tesla M3 och Mini Cooper så är de valda pga. körglädjen och att körkänslan enormt hög (där är utrymme inte det viktigaste i dessa mindre bilar, men desto viktigare i en stor kombi som skall lasta många saker och folk).

BMW har alltid presterat enormt bra där med körkänsla, prestanda och körglädje i min erfarenhet. Men de måste ner lite i pris tror jag för att det skall fungera. Priset är lite väl högt i dag (iaf. för oss).

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 22:49
av Collin87
Maw skrev: 15 maj 2024 20:51
Collin87 skrev: 15 maj 2024 20:43
Maw skrev: 15 maj 2024 15:06
SwedishAdvocate skrev: 15 maj 2024 13:30
Verdi_ skrev: 15 maj 2024 12:13


Vissa gör ju en kardantunnel med flit på elbilar "fotbrunn" så att man ska få en rimlig sitthöjd just för att man ska slippa fläka benen åt mitten till för att sitta bekvämt.
Gissar att du tänker på Taycan och Audi E-tron GT här. Tror vidare att det är lite batterier i 'kardantunnlarna' på de bägge modellerna. Finns det fler än Porsche/Audi som har bilar med "fotbrunn"/topografiska batteripacket?
Polestar 2 tror jag har det. Förmodligen Volvo EX40/C40 också.
Dom har dock inte gjort kardantunneln med flit för det ändamålet.
Det handlar ju snarare om att nyttja ytan på en i grunden fossil platform.
Det var inte ”kardantunneln”/batteritunneln jag tänkte på utan groparna vid baksätepassagerarnas fötter. Genom att inte ha batterier där blir sittställningen mycket bättre.
Ok. My bad, missuppfattade.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 23:28
av bomauritz
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 15 maj 2024 23:29
av HelectriC
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 00:39
av bomauritz
Sant. Men antog att ”elkombi” skriven inom parentes stod för ”rymlig praktisk elbil”. Men mitt fel.

Dock skiljer det väl ca 3 cm i höjd mellan en Polestar 4 och en Enyaq Sportline. Så vad som anses som ”hög suv” och liknande är ju lite utsuddat på senaste.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 05:51
av Maw
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
De alternativen är bra elbilar med mycket utrymme men ingen av dem är väl roliga att köra jämfört med vad man kan förvänta sig av Polestar 4?

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 06:34
av Piggelin
HelectriC skrev: 15 maj 2024 23:29
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Enyaq är väl typ en kombi...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 06:36
av Legato
Maw skrev: 16 maj 2024 05:51
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
De alternativen är bra elbilar med mycket utrymme men ingen av dem är väl roliga att köra jämfört med vad man kan förvänta sig av Polestar 4?
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.

Vår EV9 är fantastisk på många sätt, men "rolig att köra" vore sannerligen att ta i.

Enyaq är definitivt inte "rolig att köra" imo.

Har inte kört Buzz. Den är nog kul att köra sett till biltypen, men givetvis riktigt slö, så någon körmaskin tror jag inte på.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 06:41
av Piggelin
Legato skrev: 16 maj 2024 06:36
Har inte kört Buzz. Den är nog kul att köra sett till biltypen, men givetvis riktigt slö, så någon körmaskin tror jag inte på.

Är 340 häst och 0-100 på 6,5 sek verkligen "riktigt slött"?

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 07:38
av HelectriC
Piggelin skrev: 16 maj 2024 06:34
HelectriC skrev: 15 maj 2024 23:29
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Enyaq är väl typ en kombi...
Nej verkligen inte. Då är ID.4 och Q4 också kombi eftersom de tre är samma bil.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 07:45
av Maw
Legato skrev: 16 maj 2024 06:36
Maw skrev: 16 maj 2024 05:51
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
De alternativen är bra elbilar med mycket utrymme men ingen av dem är väl roliga att köra jämfört med vad man kan förvänta sig av Polestar 4?
Model Y är imo rolig att köra, men gissar att PS4 är ännu roligare. PS2 är helt klart ännu roligare.

Vår EV9 är fantastisk på många sätt, men "rolig att köra" vore sannerligen att ta i.

Enyaq är definitivt inte "rolig att köra" imo.

Har inte kört Buzz. Den är nog kul att köra sett till biltypen, men givetvis riktigt slö, så någon körmaskin tror jag inte på.
Ja, det beror förstås på vilken referens man använder. Model Y är säkert klart roligast av de fyra, jag har inte kört EV9 eller Buzz, men tråkig jämfört med Model 3 eller Polestar 2 som är mina standardreferenser :)

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 08:13
av Piggelin
HelectriC skrev: 16 maj 2024 07:38
Nej verkligen inte. Då är ID.4 och Q4 också kombi eftersom de tre är samma bil.
Nähe? Varför inte då? Vad är det som avgör?
Formen är ju som en kombi.
Bild

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 08:20
av HelectriC
Piggelin skrev: 16 maj 2024 08:13
HelectriC skrev: 16 maj 2024 07:38
Nej verkligen inte. Då är ID.4 och Q4 också kombi eftersom de tre är samma bil.
Nähe? Varför inte då? Vad är det som avgör?
Formen är ju som en kombi.
Bild
Jämför ID.4 och ID.7 tourer så ser du skillnaden.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 08:29
av Piggelin
HelectriC skrev: 16 maj 2024 08:20

Jämför ID.4 och ID.7 tourer så ser du skillnaden.

Bild

Bild

Lite längre och lägre. Men båda kombis i mina ögon...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 08:44
av SwedishAdvocate
Piggelin skrev: 16 maj 2024 06:34
HelectriC skrev: 15 maj 2024 23:29
bomauritz skrev: 15 maj 2024 23:28
Kia EV9, ID.BUZZ, Enyaq RS eller Model Y om utrymmen för fyra, bra elbil och ”rolig att köra” står på topp prio. Du borde få in alla i budgeten.
Ingen av de nämnda är kombi
Enyaq är väl typ en kombi...
Som jag ser det är Enyaq en SUV/Crossover. Men bildesign är ju rätt sällan en absolut storhet. Enyaq är kanske den eldrivna SUV/Crossover som är 'dragen' mest åt kombihållet. Man jag skulle inte säga Enyaq kvalar in som kombi/Tourer/Estate på samma sätt som ID.7 Tourer, i5 Touring, Taycan Sports Turismo, Opel Astra Sports Tourer Electric eller Peugeot e-308 SW gör.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 08:51
av P_EL
Tack för bra diskussion. Jag skrev "elkombin" just för att gränsen numera är väldigt flytande.

Om någon är sugen på en perfekt specad P3a så ligger min avbokade här (gör man samma spec på en My25 blir den 125 tsek dyrare):
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... eek=202405

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 09:00
av Verdi_
Om Enyaq är en kombi så är ju ID.4 och Q4 också det.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 09:04
av Piggelin
Verdi_ skrev: 16 maj 2024 09:00
Om Enyaq är en kombi så är ju ID.4 och Q4 också det.
De är högre och kortare, dvs mer suvigare... Men de ligger i gränslandet. Enyaq är dock klart mest kombi av de tre...

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 09:11
av jonasl
Fast vad är definitionen av en SUV?

En Model Y Performance har lägre markfrigång än en Volvo 740.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 09:17
av SwedishAdvocate
jonasl skrev: 16 maj 2024 09:11
Fast vad är definitionen av en SUV?

En Model Y Performance har lägre markfrigång än en Volvo 740.
Designen av Volvo 740 är ca. 36 år äldre än designen för Model Y(!)... Hur är det relevant att jämföra Y med en ca. 36 år äldre bil?...

Om du ska jämföra Y med en Vovlo så tycker jag den ska jämföras med samtida. I så fall blir jämförelsen mellan Y och V90 eller V60.

Och för övrigt skulle jag kategorisera MYP som en SUV/Crossover och således inte som en renodlad SUV.

Re: Bästa ”elkombin”?

Postat: 16 maj 2024 10:17
av kikat
Är väldigt enkelt att definiera vad som är SUV eller Kombi.

En kombi sätter man sig ned i. Måste vara under 1,6m hög. Dessutom ska det finnas hel rak baklucka och ha en förlängd bakdel, annars är det antingen en halvkombi eller en sedan.
En CUV (Crossover SUV) sätter man sig in i. Måste vara mellan 1,6-1,7m hög.
En SUV kliver man upp i. Måste vara över 1,7m hög.

Exempel:

Minibuss (MPV):
VW ID.BUZZ

Kombi:
VW ID.7 Tourer
BMW i5 Touring

Halvkombi:
VW ID.7
Kia EV6
Tesla Model S
Zeekr 001
Polestar 2

SUV:
Kia EV9
Volvo EX90

CUV:
VW ID.4
Skoda Enyaq
Tesla Model Y
Hyundai Ioniq 5
Polestar 3