Köpråd några år gammal tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Dinsdale skrev: 03 apr 2024 19:26
Tordtesla skrev: 03 apr 2024 19:05
https://www.shop4tesla.com/sv/pages/wie ... la-richtig

Om jag köper en model 3 standard range plus 258 hk med bakhjulsdrift. Är det då ok att köra Ac laddning till 100%? Förstår länken så.. ska man sedan låta sladden vara i eller ta ut den??
Lämna sladden i tills du ska åka nästa gång. Kom ihåg att koppla ur om det ska, eller börjar, åska bara.

Om du hittar en bil du är intresserad av, slå upp regnumret på transportstyrelsen och kolla under fordonsidentitet > variant. Det ska stå E6R om du vill ha en SR+ med 258 hk och LFP-batteri som Tesla vill man ska ladda till 100% en gång i veckan. Men då måste du såvitt jag vet upp till årsmodell 2021 (svarta lister runt fönstren istället för silver). Jag köpte precis när LFP kom och min SR+ är från maj 2021, tidigare var det den "vanliga" batteritypen.
Den ena jag kikat på står det E1R på om jag går in på transportstyrelsen. Vad menas med den typen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Bjelke »

Dinsdale skrev: 03 apr 2024 19:11
airdrive skrev: 03 apr 2024 17:38
Jag tänker att garanti resp försäkring täcker olika case. Trafikolycka / garagebrand etc så täcker försäkring. Blir batteriet kass utan synlig anledning -> garanti.
Så tänker jag också. Och då kan det vara bra att känna till att vissa försäkringsbolag gör kraftiga avskrivningar på högspänningsbatteriet men andra gör det inte. Trygghansa skriver av med 25% efter tre år, 50% efter fem år:
Skärmavbild 2024-04-03 kl. 19.07.18.png
Med den avskrivningen så saknar man alltså skydd när Teslas garanti gått ut typ,
såvida man inte har milbegränsningen som gäller på nyare bilar och har kört
”Slut” på milen kanske? Men då finns det väl en milbegränsning på försäkringen
också antar jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Hur ser Länsförsäkringar ut i Tesla syfte? Fått ett bra pris där.

E1R är det på 2 av dem jag kollar på nu, laddas på bästa vis?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Fluffy »

Bjelke skrev: 03 apr 2024 20:49
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 19:11
airdrive skrev: 03 apr 2024 17:38
Jag tänker att garanti resp försäkring täcker olika case. Trafikolycka / garagebrand etc så täcker försäkring. Blir batteriet kass utan synlig anledning -> garanti.
Så tänker jag också. Och då kan det vara bra att känna till att vissa försäkringsbolag gör kraftiga avskrivningar på högspänningsbatteriet men andra gör det inte. Trygghansa skriver av med 25% efter tre år, 50% efter fem år:
Skärmavbild 2024-04-03 kl. 19.07.18.png
Med den avskrivningen så saknar man alltså skydd när Teslas garanti gått ut typ,
såvida man inte har milbegränsningen som gäller på nyare bilar och har kört
”Slut” på milen kanske? Men då finns det väl en milbegränsning på försäkringen
också antar jag…
Teslas batterigarant gäller väl ”okrockade”? Som jag läser det, krockar man med bilen så är det försäkringsbolaget som ersätter batteriet? Kommer definitivt inte välja trygg hansa även om jag är kund hos dem. En stor del av bilens värde skyddas inte av försäkringen.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tordtesla skrev: 04 apr 2024 08:07
...] E1R är det på 2 av dem jag kollar på nu, laddas på bästa vis?
Vad är det för årsmodell på bilen?

Jag är bara lekman på elbilsbatterier, men i korthet så kan man väl säga att det kommer antingen vara ett LFP-batteri eller samma typ av Litiumjon-batteri som sitter i övriga M3 (fast mindre) om det nu är en Standard Range som det batteriet sitter i.

Utifrån den informationen kan du söka i äldre trådar här på forumet om hur man allmänt på bästa sätt ska ta hand om ett elbilsbatteri. Leta efter inlägg av forummedlemmen AAKEE. Han verkar ha bäst koll av alla på forumet.

Men i korthet som jag har förstått det: Skonsammaste sättet att ladda är direkt efter körning när batteriet är varmt. Och det är bättre för batteriet att ladda med lägre effekt än hög. Så vill man maximera batterilängd så bör man således undvika att använda teslas superchargers för 'vardagsladdning'. Men, det finns även ngt som heter "Calender aging" – dvs. typ ju högre state of charge över tid – desto mer slitage den vägen. Det bästa för ett batteri är att ha låg state of charge. Men det är ju inte särskilt praktiskt. Det finns en 'gräns' ngnstans runt 50-60% (minns inte exakt var nu). Över den gränsen sliter det mer på batteriet – särskilt jättevarma sommardagar. Så många brukar ligga där och sedan använda en hemmaladdare för att på ca 1-3 timmar ladda upp till högre state of charge (t.ex. 90%) precis innan avfärd (går att göra med timer/app t.ex. över natten).

Men: Som jag förstått det så spelar råden om 'batterihälsa' ovan inte så stor roll i praktiken. Bara du inte har batteriet på 100% konstant när bilen står oanvänd. Det vet jag inte hur mycket mer det sliter över tid. Men annars så gör långtidslagring av bilen på 80% el. ca 50% och laddeffekt (undantaget användning av supercharger som 'vardagsladdare') inte jättestor skillnad. Det handlar om kanske 1,2 el. 3% skillnad i batteridegradering på flera års sikt.

Typ ngt sånt. Med reservation för en del mindre(?) felaktigheter – så du får dubbelkolla detta ifall det är viktigt för dig.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tordtesla skrev: 04 apr 2024 08:07
E1R är det på 2 av dem jag kollar på nu, laddas på bästa vis?
Eller så här:

Det här ter sig för mig som lekman vara en rätt specifik teknisk fråga. Många gånger är det bättre att skapa en specifik tråd för just en sån fråga istället för att ställa den en bit in i en 'relativt allmän' tråd som den här tråden ju är eftersom trådrubriken är "Köpråd några år gammal tesla".

Förslag på trådrubrik: "Batterifråga: E1R i Model 3 – något särskilt man bör veta?"

Typ alla verkar läsa forumet genom "Senaste inlägg-funktionen", så alla medlemmar kommer därmed se trådrubriken.

Annars kanske du kan testa att skicka PM/DM direkt till AAKEE.

Ytterligare ett alt. kan vara det amerikanska forumet Tesla Motors Club. Det är rätt mkt större än det här svenska forumet. Finns säkert även ett forum i Norge...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av spacecoin »

Man behöver inte krångla till det. När du köpt en bil, läs manualen hur Tesla rekommenderar att du laddar den. Det står där.
Tordtesla
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 apr 2024 20:02

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Tordtesla »

Jag vill gärna veta innan så jag väljer den jag tror blir bäst för mig😉😉

Kan man ha laddkabeln i konstant men sätta exempelvis begränsad laddning på 70%? Så man slipper passa
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6496
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av spacecoin »

Tordtesla skrev: 04 apr 2024 21:12
Jag vill gärna veta innan så jag väljer den jag tror blir bäst för mig😉😉

Kan man ha laddkabeln i konstant men sätta exempelvis begränsad laddning på 70%? Så man slipper passa
Ja, man sätter både effekt (5A-16A) och laddgräns i appen (50-100%). Kan även styra på tid. Tänkt avfärd eller starttid laddning. Appen lämnar inget övrigt att önska.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av airdrive »

Jepp, och vill du vara riktigt snäll mot batteriet sätter man den att ladda så sent som möjligt för avresa. Själv kör jag så den laddar varje natt från ca kl 4. Lägre laddningsnivå ger lägre kalender-åldrande av batteriet. Med appens låglastinställning sköter det sig självt. Ska jag åka längre ställer jag upp appen så den laddar mer än 50%
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Köpråd några år gammal tesla

Inlägg av Delta »

Har ägt nuvarande MS90D sedan ny i 7 år och bor 2 km från SuC. Snålhet och gratisladdning gör att bilen endast laddas på SuC. Har gått 24100 mil. Inga problem med degradering.
Skriv svar