Sida 2 av 4

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 02 apr 2024 21:01
av HerrNilsson
Verdi_ skrev: 02 apr 2024 20:30
spacecoin skrev: 02 apr 2024 20:23
Verdi_ skrev: 02 apr 2024 20:11
Fast en knapptelefon kan nästan bara användas till att ringa med. Vilket är något bara 40+ människor gör nuförtiden.
Och en elbil kan man bara köra med. En ny nisch vore helt autonom eller VTOL. Om vi nu ska jämföra Ericsson/Nokia/Apple med Volvo/VW/Tesla.

Jag förstår hur tekniknördar kan komma i brallan över en stor touchskärm om de kört en gammal fossilare, men det är fortfarande en bil. Jag använder bara skärmen för nav efter fem år. Då har man tröttnat på spelen, pruttljuden och julshowen.

Uppdateringarna blir färre och färre och sämre och sämre.
Jag dissade bara jämförelsen. Den går inte att översätta till bilarnas värld rakt av.

Fast visst uppskattar jag dog mode, camp mode osv...
Alla mode'sen är bra. Car wash mode ej att förglömma! Det är en suverän liten grej ju. Bara en sån sak gör att de gamla legacy-tillverkarnas bilar känns, om inte gamla, så oflexibla och tråkiga.

OTA FTW! :D

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 02 apr 2024 21:13
av Freez
Hjälp vad lätt man kan bli missförstådd. Hur eller hur tråden handlar i grunden om nybilsförsäljningen i Sverige med fokus på Tesla och andra elbilar. Blir mycket intressant att följa utvecklingen framåt.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 05 apr 2024 10:38
av Freez
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 09:42
av Freez
Volvo rycker i April med hjälp av EX30 som säljer bra. (med reservation för att alla sålda bilar inte är registrerade än)
Tesla är fortsatt det mest sålda elbilsmärket i år tätt följt av Volvo.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 09:45
av Off Grid Byggaren
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 09:52
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Min bild är att id bilarna i allmänhet var väldigt/hyffsat prisvärda när de var nya men att de höjd priserna mycket sedan dess. Har förstått att vår id3 kostar väldigt mycket mer om vi skulle köpa den idag jämför med vad vi betalade när modellen var helt ny.

Förstår inte varför vw höjt priserna så mycket.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 09:59
av Freez
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Jämfört med perioden januari till april är tappet ännu större för ID4an. Förra året sålde man 2554 bilar och i år 1077. Konkurrensen är hård för elbilar runt 600 KSEK och ID4 börjar bli lite till åren. Marknaden tappade totalt 9% vilket inte är så extremt med tanke på en tuffare konjuktur och borttagen miljöbonus. Snarare får detta alla tillverkare att se över sin prisbild. Konkurrens är bra :) !

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 09:59
av Verdi_
chaffis75 skrev: 06 maj 2024 09:52
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Min bild är att id bilarna i allmänhet var väldigt/hyffsat prisvärda när de var nya men att de höjd priserna mycket sedan dess. Har förstått att vår id3 kostar väldigt mycket mer om vi skulle köpa den idag jämför med vad vi betalade när modellen var helt ny.

Förstår inte varför vw höjt priserna så mycket.
Kronförsvagning och inflation.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 10:00
av Verdi_
Freez skrev: 06 maj 2024 09:59
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Jämfört med perioden januari till april är tappet ännu större för ID4an. Förra året sålde man 2554 bilar och i år 1077. Konkurrensen är hård för elbilar runt 600 KSEK och ID4 börjar bli lite till åren. Marknaden tappade totalt 9% vilket inte är så extremt med tanke på en tuffare konjuktur och borttagen miljöbonus. Snarare får detta alla tillverkare att se över sin prisbild. Konkurrens är bra :) !
Ja, konkurrens är mycket bättre än subventioner och bidrag.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 10:14
av chaffis75
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 09:59
chaffis75 skrev: 06 maj 2024 09:52
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Min bild är att id bilarna i allmänhet var väldigt/hyffsat prisvärda när de var nya men att de höjd priserna mycket sedan dess. Har förstått att vår id3 kostar väldigt mycket mer om vi skulle köpa den idag jämför med vad vi betalade när modellen var helt ny.

Förstår inte varför vw höjt priserna så mycket.
Kronförsvagning och inflation.
Absolut men uppl vet de som vw har gått upp mer än andra bilar.. men har absolut ingen fakta på detta utan mer en magkänsla. Har inte varit aktuellt med ny bil så då har jag inte så bra koll på alla priser.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 10:22
av Freez
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 10:00
Freez skrev: 06 maj 2024 09:59
Off Grid Byggaren skrev: 06 maj 2024 09:45
Freez skrev: 05 apr 2024 10:38
Uppdaterade siffror med anledning av fördröjning i statistiken!

Marknaden jmft med Q1 2023: -10%
Audi +28%
BMW -27%
Kia -47%
Tesla -1%
Volvo +6%
VW -22% (ID4 rasar i försäljning)

https://www.car.info/en-se/stats?from=2 ... registered
Börjar VW ID4 bli en för gammal och dyr modell nu?

Den har ju ändå uppdaterats en del senaste året.

Audi Q8 E-tron upp 39% men med 265 sålda bilar under Q1 var det ju inte så mycket.
Jämfört med perioden januari till april är tappet ännu större för ID4an. Förra året sålde man 2554 bilar och i år 1077. Konkurrensen är hård för elbilar runt 600 KSEK och ID4 börjar bli lite till åren. Marknaden tappade totalt 9% vilket inte är så extremt med tanke på en tuffare konjuktur och borttagen miljöbonus. Snarare får detta alla tillverkare att se över sin prisbild. Konkurrens är bra :) !
Ja, konkurrens är mycket bättre än subventioner och bidrag.
Instämmer till 110%!

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 10:39
av Arctic Drifter
Freez skrev: 06 maj 2024 10:22
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 10:00
Ja, konkurrens är mycket bättre än subventioner och bidrag.
Instämmer till 110%!
Instämmer även jag, men full respekt för att det finns en betydande andel i samhället som tycker subventioner och bidrag är mycket bättre än konkurrens.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 11:01
av Niklas Z
Det går inte att säga att konkurrens är bättre än bidrag, eller vice versa. Sådant schablonmässigt tänkande har jag svårt att tro är gynnsamt. Snarare får man väl se vad som fungerar bäst givet syfte och förutsättningar, utan att tillämpa schablontänkande. Resultatet kan bli olika kombinationer av regleringar, bidrag, konkurrens, från fall till fall.
Hur har konkurrensen (utan bidrag och/eller regleringar) i bilindustrin gynnat miljön?

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 11:26
av Freez
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:01
Det går inte att säga att konkurrens är bättre än bidrag, eller vice versa. Sådant schablonmässigt tänkande har jag svårt att tro är gynnsamt. Snarare får man väl se vad som fungerar bäst givet syfte och förutsättningar, utan att tillämpa schablontänkande. Resultatet kan bli olika kombinationer av regleringar, bidrag, konkurrens, från fall till fall.
Hur har konkurrensen (utan bidrag och/eller regleringar) i bilindustrin gynnat miljön?
Fakta är att miljöbonusen drev upp priserna för att den fanns för länge. Industrin anpassade sig och väldigt många bilmodeller kostade av en händelse 699 KSEK precis under gränsen för bonus. Fakta är att priserna gått ner sedan bonusen slopades. Branschen behöver inga bidrag, elbilar säljer ändå.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 11:32
av Niklas Z
Freez skrev: 06 maj 2024 11:26
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:01
Det går inte att säga att konkurrens är bättre än bidrag, eller vice versa. Sådant schablonmässigt tänkande har jag svårt att tro är gynnsamt. Snarare får man väl se vad som fungerar bäst givet syfte och förutsättningar, utan att tillämpa schablontänkande. Resultatet kan bli olika kombinationer av regleringar, bidrag, konkurrens, från fall till fall.
Hur har konkurrensen (utan bidrag och/eller regleringar) i bilindustrin gynnat miljön?
Fakta är att miljöbonusen drev upp priserna för att den fanns för länge. Industrin anpassade sig och väldigt många bilmodeller kostade av en händelse 699 KSEK precis under gränsen för bonus. Fakta är att priserna gått ner sedan bonusen slopades. Branschen behöver inga bidrag, elbilar säljer ändå.
Det du skriver är inte ett stöd för tesen att konkurrens är bättre än bidrag. Såväl bidrag som konkurrens kan ske på många olika sätt. Jämför t ex Norge, som haft en annan konstruktion och där elbilar har en mycket mer framträdande ställning på nybilsmarknaden än i Sverige.
Att elbilar säljer utan bidrag är en sanning med modifikation. Elbilarnas marknadsandel är betydligt lägre än den skulle behöva vara.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:00
av holden
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:10
av Verdi_
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:14
av holden
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:10
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.
Jag håller med, men bara för att jag är marknadsliberal är jag inte så naiv att jag tror att alla typer av problem kan lösas på individnivå.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:25
av Niklas Z
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:10
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.
Det kan man ju tycka, men vi gör ofta så att vi beskattar olika. Vi har högre skatt på alkohol än på vatten, efter som det första är skadligare än det andra. Vi har på samma sätt högre skatt på t ex cigaretter än grönsaker, vi tycker att momsen på böcker kan få vara lägre än på godis, osv. Det är inte alls orimligt att ha högre skatt på bilar som smutsar ner mer än på de som smutsar ner mindre, exakt som man valt att göra i Norge där elbilar har betydligt lägre skatt än förbränningsmotorbilar. Jag ser inte att det skulle vara orimligt på något sätt. Du verkar dock ha värderingar som gör att du har en annan ståndpunkt.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:34
av Verdi_
holden skrev: 06 maj 2024 13:14
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:10
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.
Jag håller med, men bara för att jag är marknadsliberal är jag inte så naiv att jag tror att alla typer av problem kan lösas på individnivå.
Hade Sverige ensam bestämt över jordens klimat så hade det varit en annan sak. Nu finns det inga garantier att resten av världen följer efter. Då kan vi stå där med vårt svindyra "gröna stål" som ingen vill köpa bäst vi vill. Eller Scania som nu står där med ellastbilar som ingen vill ha...

Vi måste kunna värdera klimatfrågan och ställa dess nytta jämte jordnära problem med vård, skola, omsorg, brottsbekämpande, behovet av att stärka försvaret osv. Vi har inte oändligt med pengar den här gången heller. Lika lite som vi hade det under flyktingkrisen.

Olustigt nog är det mer eller mindre samma gäng då som nu som, med gråten i rösten, vägrar inse begränsningarna. Att vi faktiskt måste välja.

Det här är väl fel forum att skriva en sån sak. Förväntar mig inget större medhåll. ;)

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:42
av Verdi_
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 13:25
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:10
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.
Det kan man ju tycka, men vi gör ofta så att vi beskattar olika. Vi har högre skatt på alkohol än på vatten, efter som det första är skadligare än det andra. Vi har på samma sätt högre skatt på t ex cigaretter än grönsaker, vi tycker att momsen på böcker kan få vara lägre än på godis, osv. Det är inte alls orimligt att ha högre skatt på bilar som smutsar ner mer än på de som smutsar ner mindre, exakt som man valt att göra i Norge där elbilar har betydligt lägre skatt än förbränningsmotorbilar. Jag ser inte att det skulle vara orimligt på något sätt. Du verkar dock ha värderingar som gör att du har en annan ståndpunkt.

En stor skillnad är väl att alkohol, cigaretter och övervikt har en direkt koppling till folkhälsan. "Klimatet" är globalt och vi kan i praktiken inte påverka det alls. Det gör att det de facto blir en symbolfråga.

Jag ser inte heller skattesänkningar som bidrag eftersom jag i grunden inte anser att alla pengar tillhör staten. :)

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:43
av backe
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 13:25
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:10
holden skrev: 06 maj 2024 13:00
Svårigheten ligger i definitionen av ”bättre” vilket knappast är ett objektivt omdöme.
Jag tycker inte att skattepengar ska hamna hos sådana som mig för att jag vill köpa en ny elbil när vi har mer skriande behov inom polisen, vården, försvaret...

Någon nytta för "klimatet" är i högsta grad symbolisk.
Det kan man ju tycka, men vi gör ofta så att vi beskattar olika. Vi har högre skatt på alkohol än på vatten, efter som det första är skadligare än det andra. Vi har på samma sätt högre skatt på t ex cigaretter än grönsaker, vi tycker att momsen på böcker kan få vara lägre än på godis, osv. Det är inte alls orimligt att ha högre skatt på bilar som smutsar ner mer än på de som smutsar ner mindre, exakt som man valt att göra i Norge där elbilar har betydligt lägre skatt än förbränningsmotorbilar. Jag ser inte att det skulle vara orimligt på något sätt. Du verkar dock ha värderingar som gör att du har en annan ståndpunkt.
Fordonsskatten är väl exakt en sån skatt som skiljer väldigt mycket beroende på utsläpp. Kanske skulle man införa något på vikt och hästkrafter på elbilar(och ICE) också så det blir ännu bättre för miljön med tanke på alla partiklar som rivs upp.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:48
av fth
Verdi_ skrev: 06 maj 2024 13:42
En stor skillnad är väl att alkohol, cigaretter och övervikt har en direkt koppling till folkhälsan. "Klimatet" är globalt och vi kan i praktiken inte påverka det alls. Det gör att det de facto blir en symbolfråga.
Oavsett vad man tror om "klimatet" [sic] så har ju förbränningsmotorer också en direkt koppling till folkhälsan.

/fth

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 13:49
av Freez
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:32
Freez skrev: 06 maj 2024 11:26
Niklas Z skrev: 06 maj 2024 11:01
Det går inte att säga att konkurrens är bättre än bidrag, eller vice versa. Sådant schablonmässigt tänkande har jag svårt att tro är gynnsamt. Snarare får man väl se vad som fungerar bäst givet syfte och förutsättningar, utan att tillämpa schablontänkande. Resultatet kan bli olika kombinationer av regleringar, bidrag, konkurrens, från fall till fall.
Hur har konkurrensen (utan bidrag och/eller regleringar) i bilindustrin gynnat miljön?
Fakta är att miljöbonusen drev upp priserna för att den fanns för länge. Industrin anpassade sig och väldigt många bilmodeller kostade av en händelse 699 KSEK precis under gränsen för bonus. Fakta är att priserna gått ner sedan bonusen slopades. Branschen behöver inga bidrag, elbilar säljer ändå.
Det du skriver är inte ett stöd för tesen att konkurrens är bättre än bidrag. Såväl bidrag som konkurrens kan ske på många olika sätt. Jämför t ex Norge, som haft en annan konstruktion och där elbilar har en mycket mer framträdande ställning på nybilsmarknaden än i Sverige.
Att elbilar säljer utan bidrag är en sanning med modifikation. Elbilarnas marknadsandel är betydligt lägre än den skulle behöva vara.
Vet inte om Norge skulle vara ett bra exempel. Man har ju på senare tid behövt försämra villkoren för att det har blivit galet dyrt för skattebetalarna. Dessutom är det primärt medel/höginkomsttagare som fått ta del av bidragen vilket skapar fördelningspolitisk problematik. Bidragen har dessutom skapat en överkonsumtion av bilar vilket i sin tur fått till följd att färre åker kollektivt.

Re: Nybilsförsäljning Tesla (Sverige)

Postat: 06 maj 2024 14:04
av Jaegaern
teslaponken skrev: 02 apr 2024 18:36
Freez skrev: 02 apr 2024 17:06
Verdi_ skrev: 02 apr 2024 17:01
Freez skrev: 02 apr 2024 16:56
Xanthopteryx skrev: 02 apr 2024 16:14
Jämför bilar mot bilar i stället.
Volvo exempelvis säljer bilar, precis som Tesla.
Notera då hur många Bilar Volvo säljer, och jämför med Tesla.
Volvo och andra klassiska bilmärken kommer göra en Nokia* om man inte ställer om snabbare. Fossilbilar tillhör det förgångna även om de kommer sälja i många år till. Men vill man leda bilmarknaden i framtiden måste man bli bäst på bygga elbilar.

Sedan är Model Y den mest sålda bilmodellen i Q1 inkl fossilbilar.

*För er som inte minns Nokia så var dom en gång i tiden (2007) världens största tillverkare av mobiler. Samma år kom Apple med sin Iphone med touch. Nokias lednings skrattade åt touch för dom tyckte tangentbord var det som skulle gälla i framtiden. Resten är historia.
Det var väl Steve Ballmer på Microsoft som raljerade över tangentbord?
Det stämmer. Skrattar kanske var fel ordval men Nokias ledning höll fast länge vid tangentbordsstrategin.

Vilken dålig jämförelse. Tesla är inget Apple haha.

En tesla är en manick för en nischad publik osäkra liberala medelklasssnubbar. En knapp procent av alla bilar på vägarna.

En touchtelefon är något... vadå... 4 miljarder människor har tillgång till?
Jämför bilar och bilförsäljning, inte bilar med telefonförsäljning. En kostar 500K, den andra 10K.

Det är absolut liknande vad som händer med Tesla och Apple, jämfört med de marknader där de är eller skapar.

Och bara för du klassar dig som en osäker liberal medelklasssnubbe, gör exempelvis inte jag det. För du äger väl en Tesla?