Sida 2 av 2

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 17 feb 2024 16:05
av tnjo
Sonett3 skrev: 17 feb 2024 15:26
Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Samma här, känns som man måste vara extremt ouppmärksam om man ska få en varning...

Edit, med varning menar jag inte att den ber dig titta på vägen utan att man bränt 1 av 5 chanser

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 17 feb 2024 16:08
av themax
Sonett3 skrev:
Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Aldrig fått varning och kör majoritet av tiden på EAP (5000 mil/år).

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 17 feb 2024 16:51
av frippe
I vår bil räcker det om föraren bara tittar ned ett par sekunder så kommer varningen att hålla ögonen på vägen upp. Så extremt känslig åtminstone hos oss, men verkar vara olika då.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 17 feb 2024 17:16
av mikebike
frippe skrev: 17 feb 2024 16:51
I vår bil räcker det om föraren bara tittar ned ett par sekunder så kommer varningen att hålla ögonen på vägen upp. Så extremt känslig åtminstone hos oss, men verkar vara olika då.
Ja, det räcker att man skall ändra radiokanal och att man måste scrolla lite för att hitta rätt kanal.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 17 feb 2024 20:29
av Segelflygaren
För oss är det extremt stor skillnad mellan vår M3P 23 som konstant klagar och vår MSP 23 som i princip aldrig klagar. Borde kanske felanmäla någon av dom, men i så fall vilken? Dessutom tycker jag att det är helt idiotiskt att man blir avstängt från AP efter fem varningar oavsett tid mellan dessa.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 11:08
av enoch85
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 12:23
av mikebike
enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 17:18
av enoch85
mikebike skrev: 18 feb 2024 12:23
enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?
Verkar vara lite olika bud... Denna "mer kritiska" varning verkar vara permanent, eller?

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 19:02
av Claes_B
enoch85 skrev: 18 feb 2024 17:18
mikebike skrev: 18 feb 2024 12:23
enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?
Verkar vara lite olika bud... Denna "mer kritiska" varning verkar vara permanent, eller?
Rätt säker på att det i ändringsloggen stod att den är inaktiv i 1 vecka efter 5 tvångsavstängningar.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 20:51
av Segelflygaren
Om man exempelvis har tre av fem avstängningar och ska ut på en långresa, typ Europa semester. Är det då smart att medvetet ta två avstängningar, vänta en vecka eller två, och sedan börja om med fem nya avstängningar innan man riskerar en veckas avstängning, eller fungerar det på annat sätt? Detta för att minimera risken för avstängning under europaresan.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 18 feb 2024 22:17
av Navigare
spacecoin skrev: 17 feb 2024 11:08
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:56
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.
Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.

NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.

En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.

Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig :)

I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.

ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 19 feb 2024 07:15
av Claes_B
Segelflygaren skrev: 18 feb 2024 20:51
Om man exempelvis har tre av fem avstängningar och ska ut på en långresa, typ Europa semester. Är det då smart att medvetet ta två avstängningar, vänta en vecka eller två, och sedan börja om med fem nya avstängningar innan man riskerar en veckas avstängning, eller fungerar det på annat sätt? Detta för att minimera risken för avstängning under europaresan.
Olika bilar är kanske olika känsliga på det precis som de verkar vara med torkarautomatiken, men jag har endast en gång lyckats få autopiloten att stänga av sig själv och då provocerade jag fram det genom att vänta genom alla varningar för att se vad som hände, det var innan kameraövervakningen, bara genom att inte dra i ratten när jag blev tillsagd.

Att jag ska hålla ögonen på vägen säger den till mig då och då, framförallt när jag precis satt på autopilot och kanske tittar på skärmen för att göra nåt, men den har aldrig stängt av sig själv, om det är för att jag inte ignorerar varningen eller för att min bil inte är så känslig vet jag förstås inte, men om det är så att vissa stänger av sig ofta skulle man ju kunna misstänka att det skiljer mellan exemplar.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 19 feb 2024 10:21
av spacecoin
Navigare skrev: 18 feb 2024 22:17
spacecoin skrev: 17 feb 2024 11:08
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:56
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.
Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.

NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.

En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.

Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig :)

I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.

ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.
Tack för återkopplingen! Jag ska försöka tänka på det framöver!

I det här fallet:
DMS: Driver Monitoring System (Förarövervakning)
IR: Infraröd kamera
NHTSA: National Highway Traffic and Safety Administration - den myndighet i USA som reglerar bilar och dess säkerhet.
ETSC: European Traffic Safety Council. Typ försäkringsbolagens lobbying-organisation i Bryssel.
DCAS: Den nya semi-globala standarden som UNECE (en ny förkortning!) tar fram för förarassistans (även kallat ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), t ex Tesla Autopilot. Tesla har varit drivande i det arbetet.
UNECE: United Nations Economic Commission for Europe - FN-instans som tar fram standarder för trafiksäkerhet (t ex R79 (nuvarande reglering för Autopilot, DCAS som tillåter filbyten, och R157 som är sk "Level 3" är man inte behöver titta på vägen).

UNECE:s standarder tillämpas i de flesta länder (EU, Japan, Ryssland m fl), men kräver EU-lagstiftning eller lokal lagstiftning för att gälla. T ex gäller bara R157 i Tyskland.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 16 mar 2024 18:54
av perzette
Fick min avstängd för en dryg vecka sedan och den kom tillbaka igår så det är inte permanent. Dock måste man gå in i menyerna och aktivera på nytt, den kommer inte tillbaka automatiskt.

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 16 mar 2024 20:18
av Segelflygaren
perzette skrev: 16 mar 2024 18:54
Fick min avstängd för en dryg vecka sedan och den kom tillbaka igår så det är inte permanent. Dock måste man gå in i menyerna och aktivera på nytt, den kommer inte tillbaka automatiskt.
Kan du se om det nu kräver 5 st nya varningar innan den blir avstängd en vecka igen, eller om det räcker med en varning?

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 12 jul 2024 00:44
av perzette
Sent svar…:). Fick 5 nya chanser

Re: Bannad från Autopilot?

Postat: 12 jul 2024 01:04
av enoch85
Också sent svar... Inte en enda varning sedan jag tejpade kameran. 💪🏼