Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024
Postat: 05 mar 2024 16:53
Har gjort anmälan. Ser fram emot SECC!
Det ska bli kul att se hur mycket snabbare du tar dig upp till Haparanda i år! Utan co-pilot eller hur blir det?joel80 skrev: ↑05 mar 2024 17:13Jag detar med boostad Polestar 2 i år. Byter till nya om en månad, så lite större batteri, nya motorer som är snålare och bättre laddning. Om det inte blir knäppa avstängningar på E4an som sist känner jag att jag med lätthet ska klara det under 19h. Med lite flyt kanske kring 18:30h.![]()
Ska bli intressant att följa din framfart. Tror du att du kommer behöva förvärma batteriet något?Niklas Z skrev: ↑05 mar 2024 17:18För min del blir det samma bil som tidigare år, men med mer lättrullande däck. Har bytt från energiklass C däck från Goodyear till Hankooks dedicerade elbilsdäck ION EVO som är mer lättrullande. Hoppas kunna närma mig den låga förbrukning som Jojjes M3LR har haft under tidigare SECC. Därtill har jag skaffat S3XY buttons för att kunna optimera batteritemperaturen inför laddning.
Bilen går gärna upp till 250 kW, men den ska hålla den nivån i stort sett ända upp till 30 % SoC och därefter falla ganska linjärt till c:a 150 kW vid 50 % SoC. Det gör den av och till, men det är ofta som den visserligen toppar på 250 kW, men laddeffekten faller tidigare och mer i intervallet 20-60 % SoC. Det verkar som att detta inträffar när batteriet är inte är tillräckligt varmt. Jag har noterat att bilen är snål med att förvrma om man kommer fram till laddstationen med låg SoC. Exakt var den gränsen går vet jag inte, men kanske vid 10 -12 %. Förra gången värmde den rätt bra till Mantorp, då jag kom fram med lite onödigt hög SoC. Däremot värmde den inte före Hudiksvall, då jag kom fram med 1 % i batteriet och då laddade den segt. Även till Ö-vik var den snål med förvärmning. Sen har vi flera laddstationer som inte är SuC och då kan det vara bra att kunna få förvärmning, även om stationen inte finns i Teslas navigator.
Har inte stenkoll på de tekniska specifikationerna, men det känns väl så. Finns det ens några bilar som kan slå de här Teslamodellerna? Minns inte hur det gick för den där Nion förra året – gick batteribytena perfekt, eller skedde det något slags sinkande tekniskt fel under själva racet?
Tycker att det borde finnas bilar som ska kunna utmana. NIO:n tappade runt 10 minuter på första batteribytet, då något strulade där. Dessutom så fick den köra till Enköping för sitt andra byte. Nu finns det en station vid Arlanda, som ligger bättre till. Så om en sådan är med i år igen, borde den kunna leda fram till Hudiksvall/Sundsvall trakterna. Får NIO upp en batteribytarstation även i de trakterna innan loppet, så blir den nog svårslagen om den kan byta batterier felfritt.SwedishAdvocate skrev: ↑06 mar 2024 16:56Har inte stenkoll på de tekniska specifikationerna, men det känns väl så. Finns det ens några bilar som kan slå de här Teslamodellerna? Minns inte hur det gick för den där Nion förra året – gick batteribytena perfekt, eller skedde det något slags sinkande tekniskt fel under själva racet?
Min passerade 10.000 mil idag och köpte nya sommardäck i höstas. Inte några EV-däck (Eagle F1 asymmetric 6) men det ska nog gå ändå. Degraderingen på batteriet börjar närma sig tvåsiffrigt. Dock var den rätt hög redan i somras under senaste tävlingen så skillnaden ska inte vara så stor tills i år.Niklas Z skrev: ↑05 mar 2024 17:18För min del blir det samma bil som tidigare år, men med mer lättrullande däck. Har bytt från energiklass C däck från Goodyear till Hankooks dedicerade elbilsdäck ION EVO som är mer lättrullande. Hoppas kunna närma mig den låga förbrukning som Jojjes M3LR har haft under tidigare SECC. Därtill har jag skaffat S3XY buttons för att kunna optimera batteritemperaturen inför laddning.
På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...
SwedishAdvocate skrev: ↑09 mar 2024 17:43På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...
Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Jag tror ni ska tänka STÖRRESwedishAdvocate skrev: ↑09 mar 2024 17:43På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...
Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Om det är en EV9 som är påtänkt så gissar jag på en jumboplacering med det startfält som är anmält idag. Men å andra sidan så kanske tanken bakom ett sånt ekipage är ett slags rally/familjesemesterkombo...Robin_j skrev: ↑09 mar 2024 20:03Jag tror ni ska tänka STÖRRESwedishAdvocate skrev: ↑09 mar 2024 17:43På SECC's hemsida står det att en av deltagarna eventuellt ska köra en "större elbil". Kan ju inte låta bli att bli lite nyfiken på vad det skulle kunna vara för en bil...
Är det någon som eventuellt ska vara med och köra en EQS, Audi e-tron GT, i5 sedan el. Touring, eller kanske rentav en Taycan?...
Vad har du haft för däck tidigare?
Jag tror skillnaden i laddtid blir större än så. Den extra förbrukning du får utan aero-kapslarna skulle du behöva kompensera genom att ladda "på toppen", dvs i den del av laddkurvan som är mindre gynnsam. Kanske mer rimligt att räkna med exempelvis 120 kW laddeffekt på den del som du laddar för extraförbrukningen som följer av att inte ha aero-kapslar.Jojje167 skrev: ↑09 mar 2024 15:17I övrigt så kommer det inte skilja något på bilen från tidigare. Kör med aero-kapslarna som vanligt (använder aldrig dessa under resten av året) då dessa sänker förbrukningen med 6-8 Wh/km i motorvägsfart vilket ger 3-5% längre räckvidd. Ingen stor skillnad, men 5% lägre förbrukning över hela sträckan ger 3 min kortare laddtid (vid en snitteffekt på 180 kW som man har vid 0-50%). Så varje procent räknas.