Man kan inte säga att 100 pixlar är dåligt om det inte behövs mer i strålkastaren. Och det gör det nog inte. 38K är definitivt overkill om man bara ska blända av för mötande trafik. Ju högre upplösning, desto mer datakraft går det åt och ju mindre finns det för andra ting som bilen behöver processa, typ autopilotfunktioner, regnsensor, mm.
Re: Adaptive headlights
Postat: 24 jan 2024 07:38
av Dinsdale
Antalet pixlar påverkar bara hur stort det minsta fältet som kan blockeras är. Så länge du kan blockera ut ljuset för en mötande bil när helljuset annars skulle blivit bländande utan att det blir oanvändbart mycket mörker runt om är det tillräckligt. Du behöver inte fler pixlar än så.
Vibrationer och lagg gör att man ändå måste ha en viss marginal runt fordonet man möter/hinner ikapp för att inte blända och den marginalen är nog ungefär samma för alla bilar. Annars får man helljusblink och då går systemet ner på halvljus. Skulle det hända vid varje möte blir funktionen meningslös.
Re: Adaptive headlights
Postat: 24 jan 2024 20:37
av HelectriC
Polestar 3 visar var skåpet ska stå
Re: Adaptive headlights
Postat: 24 jan 2024 22:05
av Gustafsson
Då kan man köra sin egen drive-in bio nör man laddar…
Då kan man köra sin egen drive-in bio nör man laddar…
*LOL* Det vore så snyggt och så typiskt Tesla isf. (även om detta exempel var PS)!
Ja, Teslas bio blir nog måttligt snygg med sina 122 pixlar
Vaereförfel pårehär?
IMG_7057.jpeg
Exakt!
Det är precis sådant här Tesla hade fixat om till "bio" de hade haft 2-MPixel-ljus!
Re: Adaptive headlights
Postat: 31 jan 2024 20:19
av Strebern
Kan väl lägga till lite information om gamla touaregens led matrix jag hade.
Jag slog alltid på helljuset när jag åkte hemifrån (under det mörka halvåret), och det var fantastiskt att se allt som på dagtid, oavsett om man hade någon framför sig, eller mötte någon.... det blev en liten liten svart "ruta" på alla bilrumpor och bilfronter.
Detta är nog det jag saknar mest av min gamla bil.
Nu är MY och (gamla) M3 certifierad för det. Så bör vara på gång!
Om det stämmer så lovar jag att vara snäll en hel vecka!
Och risken är ju stor att det faktiskt är ännu bättre på de gamla bilarna eftersom upplösningen är bättre. Bra med lite motivation till att inte byta till ny bil..
Det vore helt fantastisk om det är sant, även om det så skulle vara en uppdatering som kostar pengar.
Nu var jag bara tvungen att göra den här:
box of chocolate.jpg
Inte riktigt sant, lite beroende på hur man är lagd så kan man väl säga:
- man vet att det alltid kommer finnas minst en romrussin...
- man vet att det alltid kommer att finnas minst en gräddkola
Jaha, så det är deras affärsidé. Till skillnad från alla andra biltillverkare då?
Nej det är ingen skillnad. Alla vill sälja nya bilar, och då kan man inte ge bort meningsfulla funktioner till gamla bilar. Att ha som huvudtes att Tesla (eller någon biltillverkare) uppgraderar tre år gamla bilar med en sån här funktion är i min mening ett recept för att bli rejält besviken.
Det är en myt att Teslor blir meningsfullt bättre över tid. Det kanske var sant för 3-4 år sedan. Nu är det mest nya spel och förändringar på marginalen. Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre.
Att de skeppar förbättringar till funktioner som skulle ha funkat redan när bilen levererades t ex helljus-automatik eller torkarautomatiken för man inga poäng för av mig. Inte heller pruttkuddar och nya spel.
Men jag tar gärna vad under helgen om det är någon som vill sätta en hundring på att bilar innan refresherna får adaptiva strålkastare. Skriv här i tråden.
Är det för sent att satsa en hundring på att det kommer till de "gamla" bilarna?
Re: Adaptive headlights
Postat: 02 feb 2024 06:44
av Berguv
Om det kommer till min Y (22) är allt förlåtet. Eller, nja, inte direkt den undermåliga fjädringskomforten, men jaja.
Re: Adaptive headlights
Postat: 02 feb 2024 07:33
av mikebike
Eftersom det tog typ 5 år innan den vanliga avbländningen blev nästan* lika bra som i min Volvo från 2014 har jag inte superhöga förväntningar.
*Idag tog jag bilen till jobbet på Östermalm, och två gånger tände bilen helljuset inne i stan.