Re: Kaoset på E22
Postat: 04 jan 2024 18:13
Eller i appen / online för icke Tesla. Bilen rapporterar väl laddnivå till laddaren som helt enkelt skulle kunna stänga av vid 80%, efter att ha meddelat det i appen. Jag kan inte sett det vore någon omöjlighet att implementera om de så ville.
Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
Nej, det är inte optimalt. Bättre att bygga fler laddare såklart.spacecoin skrev:Ja det borde ju gå för de modeller som stödjer ISO 15118. Generellt sett tycker jag det är en dålig idé. Det är bättre att använda förarens omdöme.
I Strängnäs igen, det går ändra till mer än 80%, så ni hade rätt.fth skrev: ↑04 jan 2024 13:20Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 13:11Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.
I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.
Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget.![]()
Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.
/fth
Visst var det snöstorm?
Det har pratats om det i nåt USA-forum att det skulle komma. Det finns en möjlig koppling till att man ändrade ”max daily recommend” till 80%, alltså att man ska lära sig att acceptera 80% som enough.
-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Så är det här där jag bor också. Öppet och blåsigt. Snön blir hårt packad och vägarna driver igen. Väldigt lätt att köra fast.chaffis75 skrev: ↑04 jan 2024 20:44Japp de blåste riktigt mycket de är därför vägen korkade igen..AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Problemet är inte mängden snö i Skåne utan drivbildning, kollade vår stuga i blekinge tidigare idag, där är snö upp till dörrhandtaget men samtidigt ser man grässtrån sticks igenom snön mitt på gräsmattan framför huset.
Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Och ännu mindre ifall det blåser från sidan...AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 19:47Visst var det snöstorm?
Det blir nog inte mycket avgaslukt…
Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift.tor-ake skrev: ↑04 jan 2024 22:08Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Eftersom jag bor i Skåne och inte kör så mkt bil för närvarande så var det ett tag sen jag behövde skrapa rutan. Särskilt eftersom jag föredrar sån där de-icerspray istället för att skrapa. Det funkar ofta rätt bra om det inte är riktigt tjock och jobbig is. Vet inte hur diesel luktar på kallstart i minusgrader, men bensin eller fordonsgas luktar ju inte direkt hallon om man säger så...Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 23:01https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Grannarna ringde brandkåren en gång eftersom min dieseldrivna värmare rök (för mycket). Även efter service luktade det polsk långtradare i bilen varje gång man kallstartade och sedan stannade vid ett trafikljus.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jan 2024 22:52Undrar hur en sån dieselbrännare luktar... Jag har en bensinbrännare i min ~7 år gamla gasdrivna VW Golf kombi. Den luktar värre än fruktansvärt. Helt omöjligt att stå bredvid bilen om den är igång. Det luktar typ dödsgift.tor-ake skrev: ↑04 jan 2024 22:08Det brukar sitta antingen en elektrisk eller bränsledriven värmare i mercorna med liten dieselmotor, de började med det redan för tjugo år sedan eftersom de mindre CDI-motorerna var så (relativt sett) effektiva att det inte blev någon värme om man körde på tomgång eller med lätt belastning i stark kyla.Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 jan 2024 20:44-15 dag och bara att starta o låta den gå på tomgång 2min medans jag skrapar rutan, så blir det rejält varmt (E-klass 200D 2018)jonasl skrev: ↑04 jan 2024 16:40Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.
En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.![]()
För att man undviker batterivärmning menar du? Tror man slipper det ändå när bilen står i P och ej inkopplad?maik skrev: ↑05 jan 2024 07:46Hade jag suttit fast i bilkön med min Tesla hade jag nog testat dog- eller camping mode. Det borde vara effektivare än att dra ner värmen till 17-18 grander?ulpaknulpa56 skrev: ↑04 jan 2024 23:01https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
Verkar iaf gått bra för denna elbilist i kön.
Med tanke på att man precis testat med 1000 olika bilar längs e22 så skulle jag säga de är inge problem, ingen dog.
Testet nu var ju bara 10-20 timmar, och så kanske det blåste tillräckligt hela tiden. En diselbil kan ju stå i 100 timmar, minst. Hur blir det när vinden lägger sig?