Sida 2 av 2
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 02 jan 2024 21:44
av dstr
toppo skrev: ↑02 jan 2024 19:29
Fredrik j skrev: ↑02 jan 2024 19:18
Verdi_ skrev: ↑02 jan 2024 19:11
Lurkern skrev: ↑02 jan 2024 18:07
Åven om folk tycker det är en rättighet att låna 10x inkomsten med en privatbostad som säkerhet (den är inte värd något om skiten träffar fläkten) är det osunt på nationell nivå. Systemrisken blir extrem om det blir en riktig recession, och politiken i allmänhet tassar runt de vettiga förslagen pga pooulism.
Vad är mer värt i livet än ett bra hem? Av världsliga ting då såklart.
10x inkomsten är ju ett väldigt bra hem.
Ingen får ju låna 10 ggr årsinkomsten, det är ju taget ur luften. Max brukar ligga runt 6 ggr årsinkomsten (före skatt).
Precis. 5.5 sa min bank.
Vem lånar ut 10?!
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 03 jan 2024 07:00
av Arctic Drifter
Vindens skrev: ↑02 jan 2024 15:42
Vad är definitionen av att vara överbelånad? Sålänge folk kan betala sina löpande utgifter är man inte överbelånad per se? Samtidigt har nog många minskad på sitt sparande/lyxkonsumtion. Därav påverkan på nybilsförsäljningen.
Det där är väl en definitionsfråga, finns nog vissa som hävdar att överbelåning ska relateras till risken. D.v.s. att även om löpande utgifter betalas så är risken väldigt hög då det inte finns någon ekonomisk motståndskraft mot ytterligare försämringar.
bylund skrev: ↑02 jan 2024 16:46
Arctic Drifter skrev: ↑02 jan 2024 15:22
T.ex. ett progressivt ränteavdrag tror jag hade löst en del, att du t.ex. bara kan få ränteavdrag upp till ett visst takbelopp.
Redan idag är det progressivt. Det trappas ner efter räntekostnader över 100 000 kr/år
Förlåt, fel av mig. Det jag menar är ett
mer progressivt ränteavdrag. Idag finns det ju inget tak, 30 % upp till 100 000 kr/person och sedan 21 % på allt därutöver.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 03 jan 2024 13:55
av spacecoin
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 03 jan 2024 20:56
av vovven
Det är tydligt att allt fler vill inte vill förknippas med en fackfientlig putinkramare. Tesla tappade enligt Mobility Sweden fart betänkligt under de tre sista månaderna.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 03 jan 2024 21:13
av Verdi_
vovven skrev: ↑03 jan 2024 20:56
Det är tydligt att allt fler vill inte vill förknippas med en fackfientlig putinkramare. Tesla tappade enligt Mobility Sweden fart betänkligt under de tre sista månaderna.
Ja det beror säkert på det för folk har verkligen råd att välja och vraka nu.
Re: Mobility Sweden: Bilförsäljningen tvärstannar
Postat: 03 jan 2024 21:45
av Zlatje
spacecoin skrev: ↑03 jan 2024 13:55
Inte bara Sverige:
Screenshot 2024-01-03 at 13.43.56.png
Nu hade jag kunnat skriva en roman om ämnet hur bilhandlare i USA trott att de är gudar men jag har verkligen noll empati för bilhandlarna. De köpte på sig så otroligt många bilar under pandemin och la till ''markup'' kostnad på allt från 50.000-200.000kr och sa att det är pga rådande marknad, brist på delar
''insert mer ordbajs''. De myglade till och med att de knappt hade bilar för att behålla denna ''markup'' (som är ren vinst). Man hittade parkeringshus där de gömt undan flera hundratals bilar.
Sen kom inflationen. Precis som här sommaren 2021 när bilhandlarna sålde en Y på 30 min för 100.000 mer än de nyss köpt in den för, de köpte på allt de kunde och sen, boom, inget blev sålt längre och priserna rasade. Problemet var/är att de köpte den för 700.000 och nu vill folk inte ens ge 550.000 och den kostar lagerränta att ha ståendes. Precis som i USA.