Svenska vänstern jobbar övertid med att smutskasta Tesla nu. Det är fan helt sjukt. Snart får man väl bilen repad av nån fackmupp.
Jag ville inte skriva något om min uppfattning men hann tänka samma sak... MEN, om det nu är så här - bra då att Tesla har en uttalad nolltollerans mot detta och såklart kommer att agera till skillnad mot Volvo som slår ifrån sig.
Såväl Tesla som BMW slår i tydliga policydokument fast att det råder nolltolerans mot barnarbete. Några mineraler brutna av minderåriga ska helt enkelt inte existera i bilarna.
Volvo Cars utesluter även affärsrelationer med företag kopplade till barnarbete.
”Vi är inte inblandade i barnarbete eller tvångsarbete, och vi samarbetar inte medvetet med någon som är inblandad i barnarbete, tvångsarbete eller andra orättvisa och olagliga metoder”, skriver Volvo i sin uppförandekod.
Vad får dig att tro att Tesla skulle vara mer angelägna att göra något åt det här än Volvo? Är det Elons markering av det här som vilseledande på Twitter som ligger till grund för den tanken?
Tesla och BMW har som artikeln berättar en nolltollernas. Volvo väljer att snabbt kommentera med ett ryggmärgsmässigt svar - "Vi är fine, inget att se här!".
I texten du citerar framgår det ju att även Volvo har nolltolerans enligt sin uppförandekod. Vad är skillnaden?
Intressant! Och även intressant att då Aftonbladet väljer bilspåret istället för annan bransch.
Aftonbladet har väl rent gjort researchen och artikeln?
De vill ju såklart ha vi klingen Elon Musk / Tesla i det här, och inte smink-vinkling på det…
Nu kan det ju vara så att ökningen i efterfrågan på glimmer drivs av den stora ökningen av elbilstillverkning de senaste åren.
Det kan ju även vara så att dessa mycket dåliga gruvor på Madagaskar startats just på grund av en ökande efterfrågan, som de traditionella gruvorna inte kan hantera.
I så fall kan det ju finnas en relevant koppling till elbilsboomen (där Tesla står för en rejäl del).
Det är bra timing att det kommer just nu och att det är just Tesla som står i rubrikerna, när det gäller fler tillverkare och även sannolikt gäller många fler tillverkare.
Glimmer används ju till många ändamål som packningar och batteri-isolering av alla elbils- tillverkare och glimmer används även i annan industri.
Dessutom är glimmerproducenterna kinesiska och de och glimmer-industrin borde granskas först. Sannolikt använde de kinesiska till elbilstillverkarna även denna glimmer, men det går inte så lätt att granska.
Jo, det är helt klart en märklig vinkling att man inte tar upp alls problemen med alla kinesiska elbilar som troligen har än ännu sämre policy kring både miljöproblem och barnarbete än Tesla. Eller problem med sminktillverkning. Men det skall ju också passa in i retoriken och propagandan. Då vill man för S/LO-styrd media rikta sig in på elbilar, och med Tesla i spetsen. Knappast en "slump". Varken vinklingen, eller vald tidpunkt. Där har ju AI i X/twitter helt rätt i sin taggning av möjligt vinklar material.
Det är bra timing att det kommer just nu och att det är just Tesla som står i rubrikerna, när det gäller fler tillverkare och även sannolikt gäller många fler tillverkare.
Glimmer används ju till många ändamål som packningar och batteri-isolering av alla elbils- tillverkare och glimmer används även i annan industri.
Dessutom är glimmerproducenterna kinesiska och de och glimmer-industrin borde granskas först. Sannolikt använde de kinesiska till elbilstillverkarna även denna glimmer, men det går inte så lätt att granska.
Jo, det är helt klart en märklig vinkling att man inte tar upp alls problemen med alla kinesiska elbilar som troligen har än ännu sämre policy kring både miljöproblem och barnarbete än Tesla. Men det skall ju också passa in i retoriken och propagandan.
Läser man Teslas impact reports så står det klart att Tesla i vart fall officiellt är noga med mänskliga rättigheter och barnarbete.
Det låter som Madagaskarbiten är via de kinesista batteritillverkarna Tesla använder.
De skulle kunna vara förda bakom ljuset där.
Det är bra timing att det kommer just nu och att det är just Tesla som står i rubrikerna, när det gäller fler tillverkare och även sannolikt gäller många fler tillverkare.
Glimmer används ju till många ändamål som packningar och batteri-isolering av alla elbils- tillverkare och glimmer används även i annan industri.
Dessutom är glimmerproducenterna kinesiska och de och glimmer-industrin borde granskas först. Sannolikt använde de kinesiska till elbilstillverkarna även denna glimmer, men det går inte så lätt att granska.
Jo, det är helt klart en märklig vinkling att man inte tar upp alls problemen med alla kinesiska elbilar som troligen har än ännu sämre policy kring både miljöproblem och barnarbete än Tesla. Eller problem med sminktillverkning. Men det skall ju också passa in i retoriken och propagandan. Då vill man för S/LO-styrd media rikta sig in på elbilar, och med Tesla i spetsen. Knappast en "slump". Varken vinklingen, eller vald tidpunkt. Där har ju AI i X/twitter helt rätt i sin taggning av möjligt vinklar material.
Tror många här lever lite i en bubbla som förstorar signifikansen av Tesla strejken, och därför kopplar den till många skeenden som inte har med den att göra.
Skall jag gissa saker som påverkar att Aftonbladet väljer elbils/Teslavinkeln är det snarare:
1. Elbilar skapar intresse för artikeln (och givetvis klick).
2. Många bilföretag har en strikt policy om barnarbete, och att denna bryts ökar nyhetsvärdet.
3. Elbilsbranchen är på stark uppgång och kan därmed ställa krav på leverantörerna som dessa inte kan ignorera, och därmed få till en förändring.
Det är bra timing att det kommer just nu och att det är just Tesla som står i rubrikerna, när det gäller fler tillverkare och även sannolikt gäller många fler tillverkare.
Glimmer används ju till många ändamål som packningar och batteri-isolering av alla elbils- tillverkare och glimmer används även i annan industri.
Dessutom är glimmerproducenterna kinesiska och de och glimmer-industrin borde granskas först. Sannolikt använde de kinesiska till elbilstillverkarna även denna glimmer, men det går inte så lätt att granska.
Jo, det är helt klart en märklig vinkling att man inte tar upp alls problemen med alla kinesiska elbilar som troligen har än ännu sämre policy kring både miljöproblem och barnarbete än Tesla. Men det skall ju också passa in i retoriken och propagandan.
Läser man Teslas impact reports så står det klart att Tesla i vart fall officiellt är noga med mänskliga rättigheter och barnarbete.
Det låter som Madagaskarbiten är via de kinesista batteritillverkarna Tesla använder.
De skulle kunna vara förda bakom ljuset där.
Aha, du menar att teslas impact report på samma sätt som Elons vurmande för det fria ordet egentligen bara handlar om ett spel för galleriet?
Det enda viktiga är att tesla och Elon ska framstå som de goda krafterna men egentligen handlar det om att Elon och tesla ska tillskansa sig så mycket makt som möjligt, både inflytande och ekonomiskt.
Re: Tesla, barnarbete och "glimmer"
Postat: 18 dec 2023 07:17
av vigge50
Nu erkänner Volvo att deras glimmer kommer från Ryssland, det påstår dock att de håller på att fixa en ny leverantör.
Men det är väl bra och klädsamt - att de erkänner ett problem och agerar för att bli kvitt det.
Det hedrar dem i en olycklig situation…
De försökte förhala det och väljer att inte svara på frågor men ja, när de blir tagna på sängen med klara bevis om att de köper från Ryssland så erkänner de. Och visst, Volvo var snabbar med att sluta sälja i Ryssland men deras ägare tjänar nu multum genom att sälja bilar i Ryssland.
Men ja, bra om de försöker hitta någon annan leverantör.
I så fall borde det inte vara något större problem för Tesla och andra att hitta en leverantör som har bättre förhållande om det var villiga att betala marknadspris men de kanske tryckte ner priserna så mycket så leverantörerna inte hade någon chans.
Om Madagaskar har under 1 procent av marknaden och barnarbete så borde Tesla inte ha några problem att hitta en bättre leverantör eller är de resterande 99% ännu värre?
I så fall borde det inte vara något större problem för Tesla och andra att hitta en leverantör som har bättre förhållande om det var villiga att betala marknadspris men de kanske tryckte ner priserna så mycket så leverantörerna inte hade någon chans.
Om Madagaskar har under 1 procent av marknaden och barnarbete så borde Tesla inte ha några problem att hitta en bättre leverantör eller är de resterande 99% ännu värre?
Tesla har inte köpt direkt från Madagaskar, och framförallt inte endast från Madagaskar. Dom har köpt av kinesiska underleverantör som kanske har sålt glimmer som kommer från Madagaskar till Tesla. Underleverantörer som har köpt in från hela världen och inte bara Madagaskar.
Det finns alltså ingen garanti att det inte kommer från barnarbete, men det skulle kunna vara så att Tesla har bett underleverantörerna om glimmer som inte är där ifrån, eller bara bett om glimmer rent allmänt och fått vad som helst som är tillgängligt (kanske från Madagaskar).
Detta tror jag är anledningen till att det är markerat som vilseledande eftersom det låter som att dom bevisat att barnarbetes-glimmer har använts när det bara kanske har använts. Att bara stödja en underleverantör som gör onda saker men inte köpa dom onda produkterna är iofs inte heller en bra grej. Som att köra på bensin som kommer från olja i Saudiarabien.
Fast det är viktigt att göra det i rätt ordning.
1. Humanitär hjälp
2. Upphöra med att skicka ner ungarna i de trånga gruvorna.
Börjar man i fel ände så har man inga ungar kvar. [Min u.]
Fast är det verkligen så i fallet Madagaskar? Hur fattigt är landet egentligen?
Landet är ingen fullständig demokrati, men det är ju i alla fall ingen total katastrof när det kommer till politiska och mänskliga rättigheter. Som jag skrev i en annan tråd så får landet 61/100 av Freedom House.
Intressant. Så går det när man har gamla siffror. Jag har tyvärr inte betalkonto på statista så jag undrar vad som hände med ryssland som för bara 10 år sedan var störst leverantör med 100 000 ton per år? De saknas från Statistas graf över huvud taget.
Aha, du menar att teslas impact report på samma sätt som Elons vurmande för det fria ordet egentligen bara handlar om ett spel för galleriet?
Nej, jag menar inte det. Och tänkte att det ändå var bäst att lägga till det, annars kommer såklart följdfrågan om jag är dum i huvudet som tror på allt Tesla skriver.
Ville bara vara tydlig med att det är så de skriver i vart fall. Hur det är egentligen får nog vars upp till var och en att bedöma.
Intressant. Så går det när man har gamla siffror. Jag har tyvärr inte betalkonto på statista så jag undrar vad som hände med ryssland som för bara 10 år sedan var störst leverantör med 100 000 ton per år? De saknas från Statistas graf över huvud taget.
Jag har uppdaterat artikeln. Stort tack Verdi!
Np.
Ja, vad kan ha hänt med Ryssland?
Re: Tesla, barnarbete och "glimmer"
Postat: 18 dec 2023 14:10
av spacecoin
Klickar man till en länk på X til Aftonbladet-artkeln så möts man av följande:
Fräscht.
Re: Tesla, barnarbete och "glimmer"
Postat: 18 dec 2023 15:07
av AGCF
NBC gjorde exakt samma nyhet för fem år sedan
Så man kan nog inte säga att det var grävande journalistik. De har till och med samma story med kvinnan som bär sonen på ryggen ner i gruvan. Sedan dess har det hänt grejer. https://stopchildlabor.org/ending-child ... adagascar/
In February 2021, the U.S. Department of Labor awarded $4.5 million in grant-funding to reduce child labor in Madagascar’s mica-mining communities.
NBC gjorde exakt samma nyhet för fem år sedan
Så man kan nog inte säga att det var grävande journalistik. De har till och med samma story med kvinnan som bär sonen på ryggen ner i gruvan. Sedan dess har det hänt grejer. https://stopchildlabor.org/ending-child ... adagascar/
In February 2021, the U.S. Department of Labor awarded $4.5 million in grant-funding to reduce child labor in Madagascar’s mica-mining communities.
Nytt lågvattenmärke av LO således.
Re: Tesla, barnarbete och "glimmer"
Postat: 18 dec 2023 20:31
av ONSatan
Hm, i vad består ”lågvattenmärket”?
Länken visar inte att Aftonfabeln har fel i detta fallet