Sida 2 av 5

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 11:51
av AAKEE
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 11:36
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:34
”mindre bilintresserade Svenssons” fattar inte ens skillnaden mellan parkeringssensor och radar.

Bilen piper när jag backar nära något, bra. Sen spelar det ingen roll hur pass exakt den är. Vi som haft Teslor som på centimetern exakt visade avståndet till omgivningen är i en extrem minoritet.
Njae. Nästan alla som haft en bil nyare än 10 år har nog vant sig vid fungerande sensorer.
Exakt!

Vilken bil som helst har i princip haft det > 10 år.

Jag körde tidigare oftast Volvo som hyrbil i mitt gamla jobb. Att radarfarthållare och lane assist fungerade stabilare än Tesla var bara lite förvånande. I mitt nya jobb får jag ofta lite snikigare hyrbilar (Asienmärken). Det är nästan upprörande att en snikigare Suzuki, Kia eller något annat bilnamn man kanske inte ens kan uttala har bättre adaptiv farthållare, trygg lane assist, inga spökbromsningar och fungerande parkeringshjälp.

Det här kommer ju folk märka. Alltså att ”Autopilotbilmärket #1 är sämre än en Ssyanjong eller vad de heter.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 11:59
av AAKEE
HerrNilsson skrev: 11 dec 2023 08:42
Det är ju bara att välja en annan bil och hänga på Volvo-forumet eller nåt istället... Valet är ju fritt.
Det är ioffsg inte det som är frågeställningen.
Men klaga på, eller diskutera att funktioner som bilen har inte fungerar måste väl ändå vara okey?
Om du köper ett fabriksnytt hus där taket inte är tätt och det regnar in, köper du ett nytt hus utan att ställa några krav?

Här handlar det tex om att man tex tagit bort radarn och sedan fungerar väldigt mycket dåligt. Man har även tagit bort USS och vi har inte en fungerande pagkeringshjälp, man kan inte alls lita på de avstånd som systemet visar. Alls.
Avsaknaden av regnsensorn….

Så, om jag följer ditt råd att byta märke. Sen gör grannarna det också, och till slut byter väldigt många märke och de som sitter i sjön och inte har råd att byta är missnöjda på grund av att systemen förändras åt det sämre och ingen lösning kommer…. Hur kommer det då gå för Tesla? (Det är ungefär det som är OP fråga)

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:00
av Piggelin
AAKEE skrev: 11 dec 2023 11:51
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 11:36
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:34
”mindre bilintresserade Svenssons” fattar inte ens skillnaden mellan parkeringssensor och radar.

Bilen piper när jag backar nära något, bra. Sen spelar det ingen roll hur pass exakt den är. Vi som haft Teslor som på centimetern exakt visade avståndet till omgivningen är i en extrem minoritet.
Njae. Nästan alla som haft en bil nyare än 10 år har nog vant sig vid fungerande sensorer.
Exakt!

Vilken bil som helst har i princip haft det > 10 år.

Jag körde tidigare oftast Volvo som hyrbil i mitt gamla jobb. Att radarfarthållare och lane assist fungerade stabilare än Tesla var bara lite förvånande. I mitt nya jobb får jag ofta lite snikigare hyrbilar (Asienmärken). Det är nästan upprörande att en snikigare Suzuki, Kia eller något annat bilnamn man kanske inte ens kan uttala har bättre adaptiv farthållare, trygg lane assist, inga spökbromsningar och fungerande parkeringshjälp.

Det här kommer ju folk märka. Alltså att ”Autopilotbilmärket #1 är sämre än en Ssyanjong eller vad de heter.
Fast det är ju Tesla som är snik numera, en Kia EV6 kostar ju mycket mer än en Model Y trots att den är mindre.
Det är ju det vi försöker säga, Tesla är Dollarstore numera bland bilar. Snik deluxe.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:07
av tnjo
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 11:36
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:34
”mindre bilintresserade Svenssons” fattar inte ens skillnaden mellan parkeringssensor och radar.

Bilen piper när jag backar nära något, bra. Sen spelar det ingen roll hur pass exakt den är. Vi som haft Teslor som på centimetern exakt visade avståndet till omgivningen är i en extrem minoritet.
Njae. Nästan alla som haft en bil nyare än 10 år har nog vant sig vid fungerande sensorer.
Är väl mer nästan senaste 20 åren som lite finare bilar haft sensorer, på min lexus jag hade 2006 hade jag både sensorer och adaptiv farthållare (radar (iofs bara ner till 30km/h))

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:11
av TiborBlomhall
taliz skrev: 11 dec 2023 01:06
Med det sagt tror jag att dom målat in sig i ett hörn med FSD.
Jag är inte alls övertygad om det där inmålade hörnet.

I USA kan du just nu köpa endast en enda bil som hjälpligt tar sig fram på egen hand i stadstrafik: Tesla.

Javisst, den är inte självkörande. Javisst, frågan är om den någonsin kan bli det. Men ingen annan har ens något liknande på marknaden än. De kommer komma ikapp sen, men FSD i USA just nu är lika mycket unique selling point för Tesla som Autopiloten var för några år sedan.

Så jag skulle tvärtom hävda att FSD just nu är en enorm fördel för Tesla i USA. De borde inte marknadsföra den som Full Self Drive snarare som nåt slags City Drive Assist men det är en annan fråga. Tesla har en fördel här mot andra biltillverkare som det kommer ta dem några år att hinna ikapp. Och med hinna ikapp menar jag inte enstaka andra märken utan bred acceptans, som autopilot-liknande funktioner har idag, som nu finns även på rena budget-bilar.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:15
av Piggelin
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:11
taliz skrev: 11 dec 2023 01:06
Med det sagt tror jag att dom målat in sig i ett hörn med FSD.
Jag är inte alls övertygad om det där inmålade hörnet.

I USA kan du just nu köpa endast en enda bil som hjälpligt tar sig fram på egen hand i stadstrafik: Tesla.

Javisst, den är inte självkörande. Javisst, frågan är om den någonsin kan bli det. Men ingen annan har ens något liknande på marknaden än. De kommer komma ikapp sen, men FSD i USA just nu är lika mycket unique selling point för Tesla som Autopiloten var för några år sedan.

Så jag skulle tvärtom hävda att FSD just nu är en enorm fördel för Tesla i USA. De borde inte marknadsföra den som Full Self Drive snarare som nåt slags City Drive Assist men det är en annan fråga. Tesla har en fördel här mot andra biltillverkare som det kommer ta dem några år att hinna ikapp. Och med hinna ikapp menar jag inte enstaka andra märken utan bred acceptans, som autopilot-liknande funktioner har idag, som nu finns även på rena budget-bilar.
Har massa bekanta i USA som säger att Fords Bluecruise är klart bättre än Teslas dito...
Teslas största problem enligt dem är att den spökbromsar lite titt som tätt.
https://www.topspeed.com/why-fords-blue ... t-and-fsd/

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:15
av Verdi_
tnjo skrev: 11 dec 2023 12:07
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 11:36
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 10:34
”mindre bilintresserade Svenssons” fattar inte ens skillnaden mellan parkeringssensor och radar.

Bilen piper när jag backar nära något, bra. Sen spelar det ingen roll hur pass exakt den är. Vi som haft Teslor som på centimetern exakt visade avståndet till omgivningen är i en extrem minoritet.
Njae. Nästan alla som haft en bil nyare än 10 år har nog vant sig vid fungerande sensorer.
Är väl mer nästan senaste 20 åren som lite finare bilar haft sensorer, på min lexus jag hade 2006 hade jag både sensorer och adaptiv farthållare (radar (iofs bara ner till 30km/h))
Ja tiden går fort. Kommer ihåg att jag inte hade sensorer på min Audi A4 -04. Däremot hade jag det på min BMW 3-serie -08. På min 3-serie -13 hade jag dessutom "matrix" (även om det är en Audi-term).

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:18
av Verdi_
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:11
taliz skrev: 11 dec 2023 01:06
Med det sagt tror jag att dom målat in sig i ett hörn med FSD.
Jag är inte alls övertygad om det där inmålade hörnet.

I USA kan du just nu köpa endast en enda bil som hjälpligt tar sig fram på egen hand i stadstrafik: Tesla.

Javisst, den är inte självkörande. Javisst, frågan är om den någonsin kan bli det. Men ingen annan har ens något liknande på marknaden än. De kommer komma ikapp sen, men FSD i USA just nu är lika mycket unique selling point för Tesla som Autopiloten var för några år sedan.

Så jag skulle tvärtom hävda att FSD just nu är en enorm fördel för Tesla i USA. De borde inte marknadsföra den som Full Self Drive snarare som nåt slags City Drive Assist men det är en annan fråga. Tesla har en fördel här mot andra biltillverkare som det kommer ta dem några år att hinna ikapp. Och med hinna ikapp menar jag inte enstaka andra märken utan bred acceptans, som autopilot-liknande funktioner har idag, som nu finns även på rena budget-bilar.

Vad är värdet av sen självkörande bil som inte kör själv? Går nåt åt helvete, vilket det gör med jämna mellanrum, så är det föraren/ägaren som får stå till svars och inte Tesla. Dvs du får sitta på helspänn och vara beredd att gripa in hela tiden. Alternativt chansa... Det funkar ju 99% av tiden så hur stor är risken? Ja jättestor.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:20
av TiborBlomhall
Piggelin skrev: 11 dec 2023 12:15
Har massa bekanta i USA som säger att Fords Bluecruise är klart bättre än Teslas dito...
Knappast i stadstrafik.
Men även när enstaka konkurrenter kommer komma med alternativ är det inte scenariot jag pratar om. Tesla har en fördel mot den breda massan av andra bilmärken i ett antal år nu iom FSD.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:22
av TiborBlomhall
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 12:18
Vad är värdet av sen självkörande bil som inte kör själv? Går nåt åt helvete, vilket det gör med jämna mellanrum, så är det föraren/ägaren som får stå till svars och inte Tesla. Dvs du får sitta på helspänn och vara beredd att gripa in hela tiden. Alternativt chansa... Det funkar ju 99% av tiden så hur stor är risken? Ja jättestor.
Alla som har kört långt med autopiloten vet svaret på den frågan. Trots att den inte klarar av att köra själv och måste hela tiden övervakas blir det ändå mer avkopplande åktur än när man kör helt själv.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:25
av Verdi_
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:22
Verdi_ skrev: 11 dec 2023 12:18
Vad är värdet av sen självkörande bil som inte kör själv? Går nåt åt helvete, vilket det gör med jämna mellanrum, så är det föraren/ägaren som får stå till svars och inte Tesla. Dvs du får sitta på helspänn och vara beredd att gripa in hela tiden. Alternativt chansa... Det funkar ju 99% av tiden så hur stor är risken? Ja jättestor.
Alla som har kört långt med autopiloten vet svaret på den frågan. Trots att den inte klarar av att köra själv och måste hela tiden övervakas blir det ändå mer avkopplande åktur än när man kör helt själv.
För det första kör du väl inte långt i stadstrafik?

Att den håller avstånd och fil på motorväg är ju nåt annat. Där händer det mycket mindre. Men i stan med gångtrafikanter, cyklister, rödljus, spårvagnar, bussar, barn... Hur kan man sitta avslappnad med "FSD" i den miljön?

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:29
av TiborBlomhall
Om så FSD endast klarar lugna förortsgator har vi redan en fördel. Den kanske inte klarar rondellen runt Triumfbågen i Paris men kan hjälpa till vid morgonpendlingen till jobbet.

FSD-s största problem är dess namn. Skulle den heta något mindre provocerande skulle fler få upp ögonen för hur mycket den klarar av att göra redan idag. Nu jämförs den hela tiden mot en utopi.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:35
av jonasl
Som läget ser ut nu så kommer vi hålla i vår MYLR som är från en av de sista månaderna med USS. Tror inte det tillkommit något av värde i de nyare bilarna heller.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:53
av taliz
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:11
taliz skrev: 11 dec 2023 01:06
Med det sagt tror jag att dom målat in sig i ett hörn med FSD.
Jag är inte alls övertygad om det där inmålade hörnet.

I USA kan du just nu köpa endast en enda bil som hjälpligt tar sig fram på egen hand i stadstrafik: Tesla.

Javisst, den är inte självkörande. Javisst, frågan är om den någonsin kan bli det. Men ingen annan har ens något liknande på marknaden än. De kommer komma ikapp sen, men FSD i USA just nu är lika mycket unique selling point för Tesla som Autopiloten var för några år sedan.

Så jag skulle tvärtom hävda att FSD just nu är en enorm fördel för Tesla i USA. De borde inte marknadsföra den som Full Self Drive snarare som nåt slags City Drive Assist men det är en annan fråga. Tesla har en fördel här mot andra biltillverkare som det kommer ta dem några år att hinna ikapp. Och med hinna ikapp menar jag inte enstaka andra märken utan bred acceptans, som autopilot-liknande funktioner har idag, som nu finns även på rena budget-bilar.
Jag tror det blir svårt att vinna rättsligt med den begränsade funktion som finns idag, jämfört med vad man sålt.
I USA kommer är det nog risk för rejäla böter i ”class action”-stämningar.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 12:57
av taliz
Är enig med Tibors analys gällande Teslas utveckling. Precis så jag ser det också. Det handlar om att bygga volym och satsa på det som är ”good enough”.
Tesla har ju ett motto ”the best part is no part”.

Gällande ”Model 2” så kan man titta på tex Volvo EX30 hur de kan spara och förenkla ytterligare.
Där finns inget som kräver kablar i dörrarna. Inga högtalare eller fönsterhissknappar. Allt sånt sitter centralt i bilen.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 13:37
av Verdi_
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:29
Om så FSD endast klarar lugna förortsgator har vi redan en fördel. Den kanske inte klarar rondellen runt Triumfbågen i Paris men kan hjälpa till vid morgonpendlingen till jobbet.

FSD-s största problem är dess namn. Skulle den heta något mindre provocerande skulle fler få upp ögonen för hur mycket den klarar av att göra redan idag. Nu jämförs den hela tiden mot en utopi.
Men vadå "hjälpa till"? Vad är det den gör som innebär en vilsammare färd än att själv köra? Att sitta sysslolös på helspänn är för mig jobbigare än att köra själv.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 13:50
av kallekula
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 13:51
av Niklas Z
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:22
Alla som har kört långt med autopiloten vet svaret på den frågan. Trots att den inte klarar av att köra själv och måste hela tiden övervakas blir det ändå mer avkopplande åktur än när man kör helt själv.
Jag håller inte med om att autopiloten är ett plus vid långfärd. Då har jag ändå åkt utomlands sex gånger sedan 2021, så det har blivit en hel del långresor. Dess största fördel är när man vill fippla med skärmen, men annars löser den inget komfortproblem.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 13:59
av magpet
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:04
av Niklas Z
magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Vad är det som är jobbigt med långfärd som autopiloten avlastar?

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:05
av frippe
magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Jag håller med, den är en stor hjälp men fortfarande finns det väldigt stora förbättringsmöjligheter.

Dels spökbromsningar, men även filbyten.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:09
av Verdi_
magpet skrev: 11 dec 2023 13:59
Här ser man hur olika uppfattning olika personer kan ha. För mig (som också kört många långresor utomlands) är det väldigt positivt med autopiloten. Jag var skeptisk från början men har nu svängt totalt, den är verkligen en "god vän" på långresorna för mig.
Jo men Tibor argumenterar ju för City-körning här.

Jag gillar inte AP på motorväg heller. Särskilt inte i tät trafik nere på kontinenten. Funkar ju bara när det är väldigt mycket, närmast köer, eller väldigt lite trafik. Så fort man ska kryssa mellan filerna så är det ju smidigare att styra själv. Och jag gillar att ligga i lite högre hastighet än majoriteten så det blir massor med filbyten.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:13
av mikebike
Niklas Z skrev: 11 dec 2023 13:51
TiborBlomhall skrev: 11 dec 2023 12:22
Alla som har kört långt med autopiloten vet svaret på den frågan. Trots att den inte klarar av att köra själv och måste hela tiden övervakas blir det ändå mer avkopplande åktur än när man kör helt själv.
Jag håller inte med om att autopiloten är ett plus vid långfärd. Då har jag ändå åkt utomlands sex gånger sedan 2021, så det har blivit en hel del långresor. Dess största fördel är när man vill fippla med skärmen, men annars löser den inget komfortproblem.
Ja, eller öppna en vattenflaska. Typ.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:27
av taliz
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.

Re: Utvecklingen för Tesla motors från och med nu..

Postat: 11 dec 2023 14:55
av mykie
taliz skrev: 11 dec 2023 14:27
kallekula skrev: 11 dec 2023 13:50
Vad kostar en regnsensor egentligen om man köper några miljoner stycken? Borde väl vara billigare än att köra ett neuralt nätverk som använder en halv superdator för att ändå inte lyckas räkna ut om det regnar eller ej :)
Totalkostnaden blir hundratals miljoner. Vad en kostar är irrelevant.
Som sagt, Teslas motto är ”the best part is no part”.

Det funkar ju uppenbarligen. Min erfarenhet efter att ha gått till andra bilar som har regnsensor är att de inte är bättre på att upptäcka regn.
Skillnaden är snarare att de har ett vred/knapp man kan justera känsligheten på(vilket man får göra konstant). Eller helt enkelt manuellt aktivera med en spak.
Problemet är alltså inte själva sensorn utan det taktila, hur man manuellt gör ”override”.
Alla mina tidigare bilar har fungerat bättre ang. regnsensor (Kia - Audi - Volvo - BMW - Porsche) även om ingen kanske har varit 100%