Det går givetvis inte att få energi till framdrift genom att sätta en propeller för att "fånga" fartvinden. Däremot går det finfint att sätta en propeller på taket och fånga sidvind eller medvind för att driva fordonet framåt. Det kommer inte gå så fort men det kommer att gå; på samma sätt som att det faktiskt går att segla (både på vatten och land).
Re: Hemmabygge - elbil med vindturbiner!
Postat: 01 feb 2016 10:33
av Jerker
Men ponera att det är både blåsigt och soligt där han bor. Ställer man bara bilen rätt så laddar han med solel och vindkraft samtidigt när bilen står still!
Re: Hemmabygge - elbil med vindturbiner!
Postat: 01 feb 2016 12:49
av apkungen
Om man har ett riktigt dåligt Cd-tal på typ 1, så tror jag att man vid vissa hastigheter kan sätta på vidturbiner på bilen på ett smart sätt för att rikta om vinden och på så sätt minska luftmotståndet samtidigt som man bör ta ut energi ur vindturbinen för att den annars bara skulle snurra onödigt snabbt, skapa turbulens och energin skulle gå förlorad. Får se om jag får tid till att ta jobbets Star ccm+ dator och kör några simuleringar sen för att övertyga er skeptiker
Re: Hemmabygge - elbil med vindturbiner!
Postat: 03 feb 2016 08:50
av Gustafsson
Visst är solcell å turbin bra, räckvidden ökar förstås eftersom bilen laddar när den står still. Under färd i vindstilla förhållanden däremot är luftmotståndet i en propeller större än energin man får ut. Dock kan man säkert driva bilen långsamt framåt i motvind, då propellern kan fungera som ett vindkraftverk. I vindstilla skulle det inte funka då det inte finns någon annan energi än bilmotorn som ger fartvind till propellern och då blir det en förlustaffär. I medvind funkar propellern mest som ett segel och kan driva bilen framåt.
/70D