This.mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Moderator: Redaktion
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Trist och drygt!mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Om du klarar dig med sedanbaklucka kanske Ioniq 6 kan vara ett alternativ. Merca EQE finns ju också. Vet inte vilka rabatter man kan få på en sån för närvarande. Och som jag förstått det så dyker det snart upp visningsex. av VW ID.7 om de inte redan är här. Den har ju halvkombilucka precis som BMW i4. Vet dock inte hur länge det dröjer till VW kommer börja leverera ID.7 i Sverige. Sen är ju en kombiversion av ID.7 också på G, men vet inte hur många ytterligare månader den dröjer...Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 12:31Trist och drygt!mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
Om det skulle funka med ngt mindre så finns ju även VW ID.3 och Cupra Born. Det har skrivits en del positivt just om Cupra Born på forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Jag var och provkörde Model 3 Highland tidigare idag. Det var intressant att jämföra mot min nuvarande 2020 Model 3 Long Range. Jag hade tänkt mäta med appen i mobiltelefonen, men det gick tyvärr inte på grund av trafiken runt om omkring. Min Model 3 är modifierad vad gäller ljuddämpning. Bagageutrymmet har klätts med dämpmaterial på nästan alla plåtytor och jag har även satt dämpmaterial i dörrsidorna. dessutom har min bil tystrullande däck. Min bil är hyfsat tyst. I jämförelse med BMW i4 M50 är min bil aningen bullrigare, både som jag upplever det subjektivt och uppmätt en dB skillnad vid 110 km/h, men det är som sagt en liten skillnad.
Min upplevelse är att Model 3 Highland är tystare, men det är främst vindljudet som är lägre. Delvis kan det bero på att åtgärderna jag gjort i min bil främst påverkar vägljudet. Jag har inte gjort något för att minska vindljudet. Överlag så känns det som att man är mer isolerad från omgivningen i Highland.
Den enda elbil jag kört som är påtagligt tystare än Model 3 Highland är Audi E-Tron med ballongdäck.
En klar förbättring his Highland jämfört med min bil är fjädringen, som är klart mer följsam över ojämnheter, utan att bilen för den skull blir svampig och odistikt att köra, även om vädret och trafiksituationen inte medgav någon riktig hårdkörning i kurvorna..
Min upplevelse är att Model 3 Highland är tystare, men det är främst vindljudet som är lägre. Delvis kan det bero på att åtgärderna jag gjort i min bil främst påverkar vägljudet. Jag har inte gjort något för att minska vindljudet. Överlag så känns det som att man är mer isolerad från omgivningen i Highland.
Den enda elbil jag kört som är påtagligt tystare än Model 3 Highland är Audi E-Tron med ballongdäck.
En klar förbättring his Highland jämfört med min bil är fjädringen, som är klart mer följsam över ojämnheter, utan att bilen för den skull blir svampig och odistikt att köra, även om vädret och trafiksituationen inte medgav någon riktig hårdkörning i kurvorna..
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Gissar att det var 18-tumsfälgar med sommardäck. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Dumt nog glömde jag att kolla den saken. Men det var provkörningsbilen på Mall of Scandinavia och rimligen borde de ha haft vinterdäck på den, med tanke på årstiden. Min bil fick vinterdäcken (dubbfria) monterade förra veckan. Dubbfria vinterdäck brukar vara tystare än sommardäck, i alla fall om man byter då temperaturen är nära nollstrecket. De Hankook Ion Evo jag har som sommardäck rullar dock ungefär lika tyst som vinterdäcken.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Angående Umeå på lördag så fick jag denna återkoppling från Tesla:
Från och med lördag kommer det att finnas en visningsbil i showroom i Umeå, och sedan kommer provkörningsbilen att dyka upp runt den 13 november.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Lite allergisk till VAG bilar efter dålig erfarnhet av att jag hade en Tiguan och VW/ÅF hantering av mig som kund. Så det ska mycket till för jag ska ge dom en ny chans, mao så faller alla ID bilar och Cupra bort.SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2023 13:23Om du klarar dig med sedanbaklucka kanske Ioniq 6 kan vara ett alternativ. Merca EQE finns ju också. Vet inte vilka rabatter man kan få på en sån för närvarande. Och som jag förstått det så dyker det snart upp visningsex. av VW ID.7 om de inte redan är här. Den har ju halvkombilucka precis som BMW i4. Vet dock inte hur länge det dröjer till VW kommer börja leverera ID.7 i Sverige. Sen är ju en kombiversion av ID.7 också på G, men vet inte hur många ytterligare månader den dröjer...Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 12:31Trist och drygt!mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
Om det skulle funka med ngt mindre så finns ju även VW ID.3 och Cupra Born. Det har skrivits en del positivt just om Cupra Born på forumet...
Merca faller nog också bort dels pga pris men tycker dom är slöa/bryr sig inte om sina kunder och bara hänvisar till ÅF som lider av samma inställning.
Så just nu känns det som det står mellan Tesla M3 eller en BMW i5, i4an känns liten i jämförelse, dock är i5:an ganska dyr också.
Jag bor själv så en sedan funkar ypperligt och jag kör som sagt en Volvo C40 idag och dess bagage är inte mycket att skryta om.
Ioniq 6 är inte heller super het hos mig dels pga jag tycker den är ful som stryk och inte imponerats av KIA/Hyundai.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Kia/Hyundai har onekligen tappat det lite. Ionicen är tramsigt ful och Kia har tappat mig som kund med usel verkstadsupplevelse där de inte fixar garantigrejer och felsöker saker som jag Vet och påtalade som kund att det var fel - nä. Riktigt genomuselt så aldrig mer en Kia hos mig även om bilen i sig var okej.Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 17:54Lite allergisk till VAG bilar efter dålig erfarnhet av att jag hade en Tiguan och VW/ÅF hantering av mig som kund. Så det ska mycket till för jag ska ge dom en ny chans, mao så faller alla ID bilar och Cupra bort.SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2023 13:23Om du klarar dig med sedanbaklucka kanske Ioniq 6 kan vara ett alternativ. Merca EQE finns ju också. Vet inte vilka rabatter man kan få på en sån för närvarande. Och som jag förstått det så dyker det snart upp visningsex. av VW ID.7 om de inte redan är här. Den har ju halvkombilucka precis som BMW i4. Vet dock inte hur länge det dröjer till VW kommer börja leverera ID.7 i Sverige. Sen är ju en kombiversion av ID.7 också på G, men vet inte hur många ytterligare månader den dröjer...Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 12:31Trist och drygt!mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
Om det skulle funka med ngt mindre så finns ju även VW ID.3 och Cupra Born. Det har skrivits en del positivt just om Cupra Born på forumet...
Merca faller nog också bort dels pga pris men tycker dom är slöa/bryr sig inte om sina kunder och bara hänvisar till ÅF som lider av samma inställning.
Så just nu känns det som det står mellan Tesla M3 eller en BMW i5, i4an känns liten i jämförelse, dock är i5:an ganska dyr också.
Jag bor själv så en sedan funkar ypperligt och jag kör som sagt en Volvo C40 idag och dess bagage är inte mycket att skryta om.
Ioniq 6 är inte heller super het hos mig dels pga jag tycker den är ful som stryk och inte imponerats av KIA/Hyundai.
M3 är ganska bullrig, men med minsta tillåtna fälgarna och välja tystaste däcken så är det bara att börja gilla rock så fungerar det. Dock är ju Tesla inte PK längre med Rysskramande VD och sunkigt fackbråk.
VAG är i min värld uteslutna för alltid efter dieselgate och alla extrema problem med mjukvara. Det går likssom inte. För kass.
C40 har inget vidare bagage. XC40 bättre. Bra bilar, men inte jättetysta och inte jättesnåla även om de blir bättre.
MB är dyra och kanske inte direkt prisvärda, men bra bilar verkar det som.
BMW är för fula, går inte att ta på allvar om man inte är kines.
BYD, MG och vad de nu heter? Tja.....
Stellantis?
Knepigt onekligen. Dyrt, bullrigt, fult, oetiskt, dålig verkningsgrad, dålig mjukvara eller dålig farthållare verkar vara problemen att välja emellan... marknaden saknar många vettiga alternativ numera. Du får börja cykla istället...
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Jag förstår inte heller hur de tänkte när de formgav den...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Mini-e?Bengt-re skrev: ↑01 nov 2023 18:51Kia/Hyundai har onekligen tappat det lite. Ionicen är tramsigt ful och Kia har tappat mig som kund med usel verkstadsupplevelse där de inte fixar garantigrejer och felsöker saker som jag Vet och påtalade som kund att det var fel - nä. Riktigt genomuselt så aldrig mer en Kia hos mig även om bilen i sig var okej.Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 17:54Lite allergisk till VAG bilar efter dålig erfarnhet av att jag hade en Tiguan och VW/ÅF hantering av mig som kund. Så det ska mycket till för jag ska ge dom en ny chans, mao så faller alla ID bilar och Cupra bort.SwedishAdvocate skrev: ↑01 nov 2023 13:23Om du klarar dig med sedanbaklucka kanske Ioniq 6 kan vara ett alternativ. Merca EQE finns ju också. Vet inte vilka rabatter man kan få på en sån för närvarande. Och som jag förstått det så dyker det snart upp visningsex. av VW ID.7 om de inte redan är här. Den har ju halvkombilucka precis som BMW i4. Vet dock inte hur länge det dröjer till VW kommer börja leverera ID.7 i Sverige. Sen är ju en kombiversion av ID.7 också på G, men vet inte hur många ytterligare månader den dröjer...Sevir87 skrev: ↑01 nov 2023 12:31Trist och drygt!mikebike skrev: ↑31 okt 2023 20:02
Precis, det första eller de två första åren brukar det bli en del garantiärenden.
Model 3 under 14 månader: Byte av givare till värmepump, byte av modem, byte av styrdon till parkeringsassistans.
Model Y under 18 månader: Krånglande laddlucka = Mobilservice + två besök på SC. Självöppnande baklucka = Mobilservice. Byte av två kameror. Byte av styrdon till vindrutetorkare = två besök på SC.
Till våren blir bilen två år, då skall jag byta kupéfilter och serva bromsarna. Det blir första servicen för mig, men som synes kan det krävas verkstadsbesök ändå.![]()
Om det skulle funka med ngt mindre så finns ju även VW ID.3 och Cupra Born. Det har skrivits en del positivt just om Cupra Born på forumet...
Merca faller nog också bort dels pga pris men tycker dom är slöa/bryr sig inte om sina kunder och bara hänvisar till ÅF som lider av samma inställning.
Så just nu känns det som det står mellan Tesla M3 eller en BMW i5, i4an känns liten i jämförelse, dock är i5:an ganska dyr också.
Jag bor själv så en sedan funkar ypperligt och jag kör som sagt en Volvo C40 idag och dess bagage är inte mycket att skryta om.
Ioniq 6 är inte heller super het hos mig dels pga jag tycker den är ful som stryk och inte imponerats av KIA/Hyundai.
M3 är ganska bullrig, men med minsta tillåtna fälgarna och välja tystaste däcken så är det bara att börja gilla rock så fungerar det. Dock är ju Tesla inte PK längre med Rysskramande VD och sunkigt fackbråk.
VAG är i min värld uteslutna för alltid efter dieselgate och alla extrema problem med mjukvara. Det går likssom inte. För kass.
C40 har inget vidare bagage. XC40 bättre. Bra bilar, men inte jättetysta och inte jättesnåla även om de blir bättre.
MB är dyra och kanske inte direkt prisvärda, men bra bilar verkar det som.
BMW är för fula, går inte att ta på allvar om man inte är kines.
BYD, MG och vad de nu heter? Tja.....
Stellantis?
Knepigt onekligen. Dyrt, bullrigt, fult, oetiskt, dålig verkningsgrad, dålig mjukvara eller dålig farthållare verkar vara problemen att välja emellan... marknaden saknar många vettiga alternativ numera. Du får börja cykla istället...
Tesla?
Begagnad BMW i3?
EX30?
Finns många
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Förra våren hyrde jag en M3 när jag var på semester och hade några mil att avverka. 140 mil på 5 dagar. Syftet var att se om bilen höll för långresor, både ljudmässigt såväl som komfort tex stolar. Att lägga 45 mil motorväg i en M3 kändes inte som nån uppoffring och laddning på Supercharger gick snabbt trots att vi ”bara” hade fått ut en M3 RWD.
För mig var komforten bra om ej tyst som en S-klass och att stolarna såklart är bättre i en Volvo.
Summa summarum fick det bli en M3.
För mig var komforten bra om ej tyst som en S-klass och att stolarna såklart är bättre i en Volvo.
Summa summarum fick det bli en M3.
M3 LR 2023
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Är lite kluven till designen på Ioniq 6, den har både några rätt och några fel. Gillar streamlinerformen, men baken blev inte så bra. Hade den haft kombikupélucka hade den ändå varit ett alternativ för mig, låg förbrukning och lång räckvidd i kombination med bra komfort smäller högt.
Jag har en Ioniq 5 och är nöjd. Den är inte perfekt, men det viktigaste (för mig) gör den bra. Lågt väg- och vindljud och bra fjädringskomfort. Mycket praktisk bil med smarta utrymmen, bra bagage, kompromisslöst drag och V2L. Och snygg! Fick vänta länge på den, men nu finns det bilar att köpa med kort leveranstid. I alla fall min handlare har skött sig bra, kan rekommendera Gustafssons i Skellefteå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
De är ju inte direkt konsekventa i sitt formspråk, Hyundai. I5 och I6 är radikalt olika. Den första är snygg, den andra är gräslig, tycker jag.
Och för att anknyta till trådens ämne. Undrar hur tysta bilarna skulle upplevas med ett ljuddämpande innertak istället för ett reflekterande glas..
Och för att anknyta till trådens ämne. Undrar hur tysta bilarna skulle upplevas med ett ljuddämpande innertak istället för ett reflekterande glas..
Model Y LR AWD 2022
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Det konsekventa är kanske att båda har en unikt egen design där Hyundai vågat ta ut svängarna. Och det är något bra i sig, tycker jag, sen kan man naturligtvis tycka olika om resultatet. Asiatiska biltillverkare generellt har varit väldigt sparsmakade med att gå sin egen väg designmässigt, de har mest verkat kopiera designkoncept som europeiska och amerikanska biltillverkare skapat. Att Hyundai och Kia nu kommer med egna unika designer gillar jag, sen ligger det i sakens natur att man älskar eller hatar designen i sig.jonasl skrev: ↑02 nov 2023 10:22De är ju inte direkt konsekventa i sitt formspråk, Hyundai. I5 och I6 är radikalt olika. Den första är snygg, den andra är gräslig, tycker jag.
Och för att anknyta till trådens ämne. Undrar hur tysta bilarna skulle upplevas med ett ljuddämpande innertak istället för ett reflekterande glas..
Verkligen. Önskar att plåttak fanns som val på Tesla.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Om TS tittar på en M3 så är ju i6 i en helt annan prisklass?
En IONIQ 6 Essential med lilla batteriet och dragkrok kostar 623 000kr
Det är nästan 100 000 mer än en M3 med större batteri.
Som jag uppfattar recensionerna så är den nya TM3 betydligt tystare än den föregående.
En IONIQ 6 Essential med lilla batteriet och dragkrok kostar 623 000kr
Det är nästan 100 000 mer än en M3 med större batteri.
Som jag uppfattar recensionerna så är den nya TM3 betydligt tystare än den föregående.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Ja jag tror tråden har fyllt sitt syfte, känns som det börjar spåra urHolve skrev: ↑02 nov 2023 11:21Om TS tittar på en M3 så är ju i6 i en helt annan prisklass?
En IONIQ 6 Essential med lilla batteriet och dragkrok kostar 623 000kr
Det är nästan 100 000 mer än en M3 med större batteri.
Som jag uppfattar recensionerna så är den nya TM3 betydligt tystare än den föregående.

Min uppfattning är också att nya M3 är något tystare så jag tänker avvakta tills det finns en bil för provkörning sen se om det är värt att byta inom snar framtid eller avvakta tills mitt leasingavtal löper ut på C40n.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Min uppfattning är att Model 3 Highland är så pass väl ljuddämpad att om den är för bullrig blir det svårt att hitta något alternativ som är tystare, utan att gå upp väsentligt i prisklass.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Fast du provkörde väl med vinterdäck? Då är de flesta bilar tysta. Det går inte att avgöra förrän man provkört med sommardäck.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Nja, det håller jag inte med mig om. Jag har jämfört min Model 3 med flera andra bilar och den klarar sig bra då, med sommardäck på. Jag kan konstatera att den Highland jag körde var tystare än min bil med vinterdäck. I så fall skulle Highland behöva bullra mer än min med sommardäck, men mindre med vinterdäck, vilket vore aningen originellt.Banane skrev: ↑02 nov 2023 13:20
Fast du provkörde väl med vinterdäck? Då är de flesta bilar tysta. Det går inte att avgöra förrän man provkört med sommardäck.
Noterbart var att vindbruset var lägre i Highland.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Jag såg för första gången en Ioniq 6 och jag har också haft lite svårt med designen påjuristen skrev: ↑02 nov 2023 09:25Är lite kluven till designen på Ioniq 6, den har både några rätt och några fel. Gillar streamlinerformen, men baken blev inte så bra. Hade den haft kombikupélucka hade den ändå varit ett alternativ för mig, låg förbrukning och lång räckvidd i kombination med bra komfort smäller högt.
Jag har en Ioniq 5 och är nöjd. Den är inte perfekt, men det viktigaste (för mig) gör den bra. Lågt väg- och vindljud och bra fjädringskomfort. Mycket praktisk bil med smarta utrymmen, bra bagage, kompromisslöst drag och V2L. Och snygg! Fick vänta länge på den, men nu finns det bilar att köpa med kort leveranstid. I alla fall min handlare har skött sig bra, kan rekommendera Gustafssons i Skellefteå.
bilder jag sett men i verkligheten var den ganska ball ändå

Både 5:an och 6:an sticker ju ut men 5:an tyckte jag snabbare om på bilder än 6:an och
lite tvärtom i verkligheten, lustigt… 6:an såg ganska mycket Porsche ut vid första anblicken, iaf
dom äldre klassiska modellerna.
Så nu blir ju frågan, har dom såna, 6:or alltså, där i Skellefteå?
Eller hos andra handlare…?
Och visst fanns det en egen tråd för den? (Den här handlar ju om model 3)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 15 okt 2021 21:35
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Hej, provkörde Highland i Gbg idag. Torr asfalt, 18 tum. Nokian dubbfria. Äger själv en model 3 -22. Highland är en ny upplevelse. Bra mkt tystare i kupen. Dämparna, hjulupphängning, körkänsla är helt nytt. Min -22 är mer stum i fjädringen, mer gokart. Highland blir mer gungig men åt det bekvämare hållet. Blir att beställa en direkt.
Re: Hur mycket vägljud är det i Model 3?
Har gett upp på att försöka hålla trådämne på forumet, ingen annan gör det så...Bjelke skrev: ↑04 nov 2023 13:44Jag såg för första gången en Ioniq 6 och jag har också haft lite svårt med designen påjuristen skrev: ↑02 nov 2023 09:25Är lite kluven till designen på Ioniq 6, den har både några rätt och några fel. Gillar streamlinerformen, men baken blev inte så bra. Hade den haft kombikupélucka hade den ändå varit ett alternativ för mig, låg förbrukning och lång räckvidd i kombination med bra komfort smäller högt.
Jag har en Ioniq 5 och är nöjd. Den är inte perfekt, men det viktigaste (för mig) gör den bra. Lågt väg- och vindljud och bra fjädringskomfort. Mycket praktisk bil med smarta utrymmen, bra bagage, kompromisslöst drag och V2L. Och snygg! Fick vänta länge på den, men nu finns det bilar att köpa med kort leveranstid. I alla fall min handlare har skött sig bra, kan rekommendera Gustafssons i Skellefteå.
bilder jag sett men i verkligheten var den ganska ball ändå
Både 5:an och 6:an sticker ju ut men 5:an tyckte jag snabbare om på bilder än 6:an och
lite tvärtom i verkligheten, lustigt… 6:an såg ganska mycket Porsche ut vid första anblicken, iaf
dom äldre klassiska modellerna.
Så nu blir ju frågan, har dom såna, 6:or alltså, där i Skellefteå?
Eller hos andra handlare…?
Och visst fanns det en egen tråd för den? (Den här handlar ju om model 3)


Håller med om porsche-vibbarna på ioniq 6, iaf framifrån. Gustafssons i Skellefteå har åtminstone en demobil, vad jag vet.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.