Sida 2 av 3

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 26 okt 2023 13:47
av jonasl
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 26 okt 2023 20:24
av Jaegaern
jonasl skrev: 26 okt 2023 13:47
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.
Europeiska vinterdäck är väl det man har då?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 26 okt 2023 21:07
av Fredrik j
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 20:24
jonasl skrev: 26 okt 2023 13:47
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.
Europeiska vinterdäck är väl det man har då?
Året runt?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 09:45
av Jaegaern
Fredrik j skrev: 26 okt 2023 21:07
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 20:24
jonasl skrev: 26 okt 2023 13:47
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.
Europeiska vinterdäck är väl det man har då?
Året runt?
Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 10:16
av Fredrik j
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 09:45
Fredrik j skrev: 26 okt 2023 21:07
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 20:24
jonasl skrev: 26 okt 2023 13:47
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.
Europeiska vinterdäck är väl det man har då?
Året runt?
Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.
Tanken är ju att åretruntdäck ska fungera från tidig vår till sen höst där det är vinterväglag på vintern och året runt där höst/vår flyter ihop. Möjligen i kombination med att avstå från att köra om det blir vinter en mycket kort period.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 10:47
av Teslaspolen
Brukar kalla dessa för "no-season", istället för s.k "all-season" tyres på engelska. Lite förvånad att dom är tillåtna. Om kontinenten kan förbjuda dubbar kan väl nordens länder förbjuda livsfarliga däck?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 14:05
av Jaegaern
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 10:16
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 09:45
Fredrik j skrev: 26 okt 2023 21:07
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 20:24
jonasl skrev: 26 okt 2023 13:47
Bor man i delar av Sverige som sällan eller aldrig har direkta vintrar OCH inte är beroende av att ha tillgång till bil varje dag så är det väl en utmärkt kompromiss. Nordiska vinterdäck är ju verkligen sådär halvdåliga på "vintern" när det är +10 och barmark, är övertygad om att CrossClimate är bättre då. Och så är det ju stora delar av vintern för många i Sverige. Det är ett långt land.
Europeiska vinterdäck är väl det man har då?
Året runt?
Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.
Tanken är ju att åretruntdäck ska fungera från tidig vår till sen höst där det är vinterväglag på vintern och året runt där höst/vår flyter ihop. Möjligen i kombination med att avstå från att köra om det blir vinter en mycket kort period.
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is. Det mest uppenbara är just hårdheten på gummit. Klart det fungerar. Du kommer inte köra i diket, men du kommer ha flera meter längre bromssträcka olika tider på året. Oavsett marginaler så kvarstår det att om du med däck x hamnade y meter från något, kommer det minska med fel däck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 14:16
av Skatbo
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 14:05
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is.
Jag har haft 1 dag senaste åren med -10° här i södra skåne. Resten av dagarna när det bara är blött känns det som att köra runt i såpa med dom odubbade Hakka 3 som Tesla erbjuder. Kan vi som bor här få tycka att det finns andra bättre däck som vi vill ha?

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 16:34
av Fredrik j
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 14:05
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 10:16
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 09:45
Fredrik j skrev: 26 okt 2023 21:07
Jaegaern skrev: 26 okt 2023 20:24


Europeiska vinterdäck är väl det man har då?
Året runt?
Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.
Tanken är ju att åretruntdäck ska fungera från tidig vår till sen höst där det är vinterväglag på vintern och året runt där höst/vår flyter ihop. Möjligen i kombination med att avstå från att köra om det blir vinter en mycket kort period.
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is. Det mest uppenbara är just hårdheten på gummit. Klart det fungerar. Du kommer inte köra i diket, men du kommer ha flera meter längre bromssträcka olika tider på året. Oavsett marginaler så kvarstår det att om du med däck x hamnade y meter från något, kommer det minska med fel däck.
-10 och is är vinterväglag och då ska du inte åka med åretruntdäck. Dom är till för dom delar av landet där det sällan uppstår. Så sällan att man kan avstå bilen vi dom få tillfällen.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 18:01
av Strebern
Hur svårt ska det vara? "åretruntdäck" fungerar hjälpligt året runt om man håller sig till "städerna" och allmänna större vägar. Och att det inte fryser på, frostar och blir halt på vägarna.
De funkar även på sommaren.
Men om du behöver bromsa, väja, eller på något vis behöver grepp för en manöver, så är du körd, och i värsta fall så dräper du en annan människa för din snålhet att inte ha däck efter väglag.
Ett rent sommardäck, har grepp och ger bra manövrering/bromssträcka på sommarhalvåret, och ett rent vinterdäck ger ett bra grepp och bra manövrering/bromsträcka under vinterhallåret.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 27 okt 2023 18:11
av Strebern
Strebern skrev: 27 okt 2023 18:01
Hur svårt ska det vara? "åretruntdäck" fungerar hjälpligt året runt om man håller sig till "städerna" och allmänna större vägar. Och att det inte fryser på, frostar och blir halt på vägarna.
De funkar även på sommaren.
Men om du behöver bromsa, väja, eller på något vis behöver grepp för en manöver, så är du körd, och i värsta fall så dräper du en annan människa för din snålhet att inte ha däck efter väglag.
Ett rent sommardäck, har grepp och ger bra manövrering/bromssträcka på sommarhalvåret, och ett rent vinterdäck ger ett bra grepp och bra manövrering/bromsträcka under vinterhallåret.
Blev lite sur. Måste bara kommentera. Kör du en bil för 500k+ och sparar in på däcken....... vad ska man säga

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 28 okt 2023 08:17
av Jaegaern
Skatbo skrev: 27 okt 2023 14:16
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 14:05
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is.
Jag har haft 1 dag senaste åren med -10° här i södra skåne. Resten av dagarna när det bara är blött känns det som att köra runt i såpa med dom odubbade Hakka 3 som Tesla erbjuder. Kan vi som bor här få tycka att det finns andra bättre däck som vi vill ha?
Det förstår jag absolut då de är nordiska vinterdäck. Jag ogillar också dem stora delar av vintern.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 28 okt 2023 08:19
av Jaegaern
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 16:34
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 14:05
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 10:16
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 09:45
Fredrik j skrev: 26 okt 2023 21:07


Året runt?
Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.
Tanken är ju att åretruntdäck ska fungera från tidig vår till sen höst där det är vinterväglag på vintern och året runt där höst/vår flyter ihop. Möjligen i kombination med att avstå från att köra om det blir vinter en mycket kort period.
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is. Det mest uppenbara är just hårdheten på gummit. Klart det fungerar. Du kommer inte köra i diket, men du kommer ha flera meter längre bromssträcka olika tider på året. Oavsett marginaler så kvarstår det att om du med däck x hamnade y meter från något, kommer det minska med fel däck.
-10 och is är vinterväglag och då ska du inte åka med åretruntdäck. Dom är till för dom delar av landet där det sällan uppstår. Så sällan att man kan avstå bilen vi dom få tillfällen.
Jag tror tyvärr inte att alla ser det så, vilket skapar onödiga risker. Man tror att däcken kommer bromsa hastigheten. Speciellt om märket du kör är Volvo som har hissat flaggan för säkerhet genom alla år. Man ifrågasätter liksom inte det som opåläst konsument.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 28 okt 2023 08:38
av Fredrik j
Jaegaern skrev: 28 okt 2023 08:19
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 16:34
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 14:05
Fredrik j skrev: 27 okt 2023 10:16
Jaegaern skrev: 27 okt 2023 09:45


Nej på sommarväglag bör man ju alltid ha sommardäck. Bromssträckan blir ju längre med mjukare gummi. Jag pratar längre vintrar utan direkt is, som jonasl skrev. Då hade jag kört med europeiska vinterdäck 3 av 4 årstider, sen en stund med sommardäck. Men hans exempel kanske var att då kan man strunta i sommardäck helt.
Tanken är ju att åretruntdäck ska fungera från tidig vår till sen höst där det är vinterväglag på vintern och året runt där höst/vår flyter ihop. Möjligen i kombination med att avstå från att köra om det blir vinter en mycket kort period.
Ja tanken är ju god. Men det är omöjligt att få ett däck, idag, som är lika bra på bar asfalt med eventuellt regn, som i -10 med is. Det mest uppenbara är just hårdheten på gummit. Klart det fungerar. Du kommer inte köra i diket, men du kommer ha flera meter längre bromssträcka olika tider på året. Oavsett marginaler så kvarstår det att om du med däck x hamnade y meter från något, kommer det minska med fel däck.
-10 och is är vinterväglag och då ska du inte åka med åretruntdäck. Dom är till för dom delar av landet där det sällan uppstår. Så sällan att man kan avstå bilen vi dom få tillfällen.
Jag tror tyvärr inte att alla ser det så, vilket skapar onödiga risker. Man tror att däcken kommer bromsa hastigheten. Speciellt om märket du kör är Volvo som har hissat flaggan för säkerhet genom alla år. Man ifrågasätter liksom inte det som opåläst konsument.
En opåläst konsument byter nog ofta till vinterdäck för sent och kanske även till sommardäck för tidigt.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 31 okt 2023 21:43
av snowtroll
denna tråd påminner mig om varför det numer är saltat hela vägen från Sundsvall till Åre, pga av att det blivit för mycket olyckor med friktionsdäck på turisternas bilar som kommer söderifrån och upp in dit. så vägarna kan nu tyvärr väntas vara blöta och grisiga fortsättningsvis... och inte bli okej förrän vi kommer lägre än -7°... då saltet inte funkar längre.

se upp när ni lämnar dessa huvudleder där saltningen som regel upphör om ni åker friktionsdäck.

men vi har ju dilemmat med att vissa sydstäder har t o m dubbförbud...på gott och ont... och att ha sommardäck, friktionsdäck ( somriga snödäck) och dessutom vinterdäck(dvs friktionsdäck med dubb) blir rätt kostsamt och kanske främst ouppnåeligt rent praktiskt för många.

jobbit med kompromiss när det tullas på säkerhet

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 31 okt 2023 21:53
av SwedishAdvocate
snowtroll skrev: 31 okt 2023 21:43
...] men vi har ju dilemmat med att vissa sydstäder har t o m dubbförbud...på gott och ont... och att ha sommardäck, friktionsdäck ( somriga snödäck) och dessutom vinterdäck(dvs friktionsdäck med dubb) blir rätt kostsamt och kanske främst ouppnåeligt rent praktiskt för många.

jobbit med kompromiss när det tullas på säkerhet
För Malmö säger SMHI att det ska vara 5-12 plusgrader de närmaste fem dagarna. Känns som lite overkill med dubbdäck... ;)

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 31 okt 2023 21:57
av Tellus
Körde igår E18 på snöslask som frusit på vägbanan. Michelin CrossClimate2 på egolfen gick som tåget, kändes som ett riktigt bra vinterdäck.
Vet ej om dom klassas som all season däck eller europeiska vinterdäck

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 31 okt 2023 21:59
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: 31 okt 2023 21:57
Körde igår E18 på snöslask som frusit på vägbanan. Michelin CrossClimate2 på egolfen gick som tåget, kändes som ett riktigt bra vinterdäck.
Vet ej om dom klassas som all season däck eller europeiska vinterdäck
All season.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 01 nov 2023 15:51
av Claes_B
snowtroll skrev: 31 okt 2023 21:43
denna tråd påminner mig om varför det numer är saltat hela vägen från Sundsvall till Åre, pga av att det blivit för mycket olyckor med friktionsdäck på turisternas bilar som kommer söderifrån och upp in dit. så vägarna kan nu tyvärr väntas vara blöta och grisiga fortsättningsvis... och inte bli okej förrän vi kommer lägre än -7°... då saltet inte funkar längre.

se upp när ni lämnar dessa huvudleder där saltningen som regel upphör om ni åker friktionsdäck.

men vi har ju dilemmat med att vissa sydstäder har t o m dubbförbud...på gott och ont... och att ha sommardäck, friktionsdäck ( somriga snödäck) och dessutom vinterdäck(dvs friktionsdäck med dubb) blir rätt kostsamt och kanske främst ouppnåeligt rent praktiskt för många.

jobbit med kompromiss när det tullas på säkerhet
Nu ska man väl inte vara så kategorisk, vill man köra dubb så ska man göra det.
Men tråden handlar om att VTI varnar för åretruntdäck, det är inte samma sak som dubbfria vinterdäck. Bra varianter av den senare kategorin fungerar alldeles utmärkt att köra även på riktiga vintervägar med. Om det är så att det saltas för stockholmarnas skull så är det troligen en kombination av ovana förare och stor trafikbelastning på grund av dem, inte för att de kör på åretruntdäck, skulle faktiskt inte förvåna mig alls om de flesta som hamnar i diket kör dubbdäck.
Saltet fungerar för den delen ner till betydligt lägre temperaturer än -7°, men det har med mängd och koncentration att göra så de kanske nöjer sig med -7° där.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 01 nov 2023 22:53
av AAKEE
IMG_5829.jpeg

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 02 nov 2023 11:51
av Bjelke
Är det från norr om Uppsala för ett par år sedan? Där var det ju iaf två ganska
stora krascher på kort tid och det var väldigt många som körde med ”fel” däck då…

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 02 nov 2023 12:05
av MangeT
Enda gången jag kört av motorväg var med dubbdäck. Hastigheten jag höll var långt under skyltad hastighet. Fanns absolut ingen friktion då. Var dum nog att åka på kundbesök när det varnades för vädret. Idag hade jag ställt in besöket istället.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 12:35
av Gitti
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 13:39
av Fredrik j
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
”Året-runtdäck” och dubbfria vinterdäck är inte samma sak.
Det finns fyra typer av däck som är godkända för vinterbruk.
Dubbvinterdäck
Friktionsvinterdäck av nordisk typ
Friktionsvinterdäck av centraleuropeisk typ
Året-runtdäck

För sommarbruk är det sommardäck eller året-runtdäck som gäller.

Det du körde med på din Volvo för några år sedan var förmodligen friktionsvinterdäck.

Re: VTI avråder från åretruntdäck vid ishalka/vinterväglag

Postat: 16 mar 2024 13:52
av Tellus
Gitti skrev: 16 mar 2024 12:35
Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.

Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.