Hur stor del av inkomsten läggs på Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Hur stor del av inkomsten läggs på Tesla?

Inlägg av pejvic »

Legato skrev: 08 okt 2023 00:19
Ungefär -20% i år :D
Hahaha :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag var också uppe på tvåsiffrig bi(l)inkomst förra året, men det var ju inte Tesla. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Banane skrev: 07 okt 2023 19:58
Tips på Verksamhetsbeskrivning?
Med sådan snuskig inkomst skulle jag skriva:

Verksamhetsbeskrivning: Tjäna pengar och med det förenlig verksamhet.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Mickep skrev: 08 okt 2023 13:48

De tenderar att vara lite kinkiga med just verksamhetsbeskrivning.

Vi vill ha så fri som möjligt men det vill inte staten att vi har…
De vill ha den snäv och precis så jag inte kan mygla och köpa minsta pryl utanför bedkrivningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Många har ju först en beskrivning av huvudverksamheten och klämmer sedan till med typ ”samt investera i klockor/mark/bilar/musikinstrument” och allsköns särintressen. Huruvida det håller vid en revision är för mig okänt.

”Men snälla skatteinspektören, jag måste ju se representativ ut när jag kaklar folks badrum vilket innebär att fem guldrolexar är helt affärskritiskt i verksamheten.”
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

altilium skrev: 07 okt 2023 11:37
Gör lite omvärldsanalys inför köp, och tanken slog mig att det vore intressant att veta hur stor andel av hushållets inkomst som läggs på Tesla, vissa har ju flera :D

Netto efter skatt. Ungefär 10% av hushållets inkomst landar vi på. Tesla är till viss del en enthusiastbil så kan säkert vara högre än snittet.
Kostnaden för min Tesla är motsvarande lite mindre än ca 1,2 dagar av mitt arbete i månaden, vilket motsvarar lite mindre än 5% av min totala inkomst från mitt arbete *.

altilium skrev: 07 okt 2023 11:37
Vi har bara behov av en bil i hushållet så tycker att det är värt lite extra med en bättre bil i premiumsegmentet. Hur ser det ut för er?
Vi har totalt tre stycken bilar i hushållet. Teslan är vår mellanbil/andrabil. En väldigt prisvärd sådan dessutom (räknat på TCO har jag nog aldrig ägt en så billig ny bil).

* Dock tar jag inte ut allt i ren lön som egenföretagare, utan nyttjar inkomsterna på lite andra sätt, så beror lite på hur man räknar på det. Men det är i det stora hela inget som jag märker av ekonomiskt, om jag skulle ha en Tesla mindre, eller en Tesla ytterligare (det är en i stort sett försumbar/omärkbar påverkan på min vardagsekonomi).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

AAKEE skrev: 08 okt 2023 13:58
Mickep skrev: 08 okt 2023 13:48

De tenderar att vara lite kinkiga med just verksamhetsbeskrivning.

Vi vill ha så fri som möjligt men det vill inte staten att vi har…
De vill ha den snäv och precis så jag inte kan mygla och köpa minsta pryl utanför bedkrivningen.
Man kan alltid köpa en fastighet med någon form av utemiljö. Mycket rymer sig inom "utveckla och förvalta fastighet X"
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Ganska prick 10 % av nettoinkomsten. Då räknar jag på de utgifter som kommer månad efter månad efter månad. Dvs ränta och amortering, försäkring, el, premium connect, p-avgifter... Kontantinsats, bonus och restvärde skiter jag i. Kontantinsatsen och bonus är redan avklarat så de pengarna kan man glömma och restvärdet är nån okänd summa pengar långt fram i tiden så det är omöjligt att veta. Däck kommer ju också kosta pengar nån gång i framtiden men det väljer jag att förtränga fram tills dess.

Edit, 10% av min nettoinkomst, räknar man på hushållets inkomst blir siffran kanske 6-7%
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Under 2 %.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Känns som detta blivit nån slags skryttråd. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Men en intressant tråd!

Har alltid funderat på hur vissa kan lägga runt 10-12.000kr på bil - när de får ut typ 20-25 efter skatt.
Intressant är också hur mycket man har kvar efter alla räkningar (förutom bilen) är betalda.
Dvs ev hyra, räntor, amortering på huset? el och mobilräkningar osv är betalda.

En del verkar beredda att lägga sjukt stor andel av resterande belopp på bil.
Det verkar fortfarande fungera som någon slags skrytprodukt inför grannarna för många.

Eller att man instagrammar bilder på sig själv så att gamla kompisarna i hemlandet blir avundsjuka.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Någon i tråden hade lagt 43% av sin disponibla inkomst på sin tesla, det är tack och lov fritt för var och en att avgöra vad man anser det är värt. Själv hade jag inte ens övervägt ett dylikt upplägg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Stor skillnad i kostnad om man har en beg M3 eller ny MS pläd
Hur många har en nettoinkomst på 100k/mån av vanlig anställning? Mer intressant tycker jag.
Som riktmärke tycker jag att lägga 20% av sin inkomst på bil
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

När vi köpte den var kostnaden för ränta, amortering, försäkring och ungefärlig laddkostnad ungefär 10% av vår gemensamma inkomst efter skatt, med lånet lagt på 7 år och 0% i restvärde. Ungefär 150k kontantinsats lade vi då.

Sen började min fru plugga och räntorna drog iväg, så nu är det, så att säga, mer. Orkar inte räkna på exakt hur mycket mer. Men hon börjar förhoppningsvis jobba igen snart.

Nu hade vi marginaler för räntorna som är idag, men det är ju inte jättekul att betala 12000 istället för 4000 kr / mån i ränta på bolånet :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Banane

Inlägg av Banane »

pejvic skrev: 08 okt 2023 18:57
Men en intressant tråd!

Har alltid funderat på hur vissa kan lägga runt 10-12.000kr på bil - när de får ut typ 20-25 efter skatt.
Intressant är också hur mycket man har kvar efter alla räkningar (förutom bilen) är betalda.

Det verkar fortfarande fungera som någon slags skrytprodukt inför grannarna för många.

Eller att man instagrammar bilder på sig själv så att gamla kompisarna i hemlandet blir avundsjuka.
Det beror väl på vad man har för andra utgifter? Såg en ganska fräsch villa för 895 tusen i mina hemtrakter på Hemnet. Klart att det blir något annat än att ha 8-10 miljoner i bolån på sin Lidingö-villa.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Banane skrev: 08 okt 2023 20:04
Men en intressant tråd!

Det beror väl på vad man har för andra utgifter? Såg en ganska fräsch villa för 895 tusen i mina hemtrakter på Hemnet. Klart att det blir något annat än att ha 8-10 miljoner i bolån på sin Lidingö-villa.
Nja, kostnaden för att bo är oftast billigare på Lidingö än i Jukkasjärvi. På många års sikt.
jag har bott i centrala sthlm i många år. Senaste boendet har ett kraftigt minuspris per månad.
Har fått duktigt betalt per månad för att bo. Värdeökningen är brutal och jag skulle kunna sälja, ta en hyresrätt och köpa många sådana villor i dina hemtrakter och leva på resten. Och tacka nej till pensionen.

Uträknat sedan jag flyttade hemifrån för över 30 år sen så har jag haft totalt 0kr i boendekostnader. Och många med mig.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

pejvic skrev: 08 okt 2023 20:19
Banane skrev: 08 okt 2023 20:04
Men en intressant tråd!

Nja, kostnaden för att bo är oftast billigare på Lidingö än i Jukkasjärvi. På många års sikt.
jag har bott i centrala sthlm i många år. Senaste boendet har ett kraftigt minuspris per månad.
Har fått duktigt betalt per månad för att bo. Värdeökningen är brutal och jag skulle kunna sälja, ta en hyresrätt och köpa många sådana villor i dina hemtrakter och leva på resten. Och tacka nej till pensionen.

Uträknat sedan jag flyttade hemifrån för över 30 år sen så har jag haft totalt 0kr i boendekostnader. Och många med mig.
Njae, jag tror Du tänker lite fel här då Du sannolikt värderar in ett förväntat värde vid en framtida försäljning av Ditt nuvarande boende i ekvationen.

Det finns rätt bra statistik på hur stor andel av den disponibla inkomsten som spenderas på boendet. Lägst ligger sällan eller aldrig storstadsområdena. Det stämmer även bra med mina erfarenheter när jag jämfört faktiska förhållanden med kollegor och bekanta.

När Du avslutar Din boendekarriär och flyttar in på hemmet kan möjligen boendekostnaden över livstiden bli lägre än för Jukkasjärvi. Det glädjer säkert Dina arvtagare men under tiden fram till dess har de facto personen i Jukkasjärvi spenderat avsevärt lägre andel av sin inkomst på sitt boende, d v s den tid i livet då gemene man kanske som bäst behöver stålarna ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

jo visst kan man tänka på olika sätt.
men att bo i ett område som under 20 år har kraftig värdeökning är billigare än att bo i hyresrätt eller i en villa i en småbygd.

Jag kan närsomhelst omsätta både min bostadsrätt, mitt landställe och lägenheten i Spanien till kontanter om jag behöver pengar.
Så totalkostnaden att bo måste summeras med värdeökning hursomhelst. jag vet många som belånat sina boenden efter många år för att faktiskt ta del av värdeökningen och inte ge dem till arvingarna.

har också en bekant som cashat in vindsvåningen för 6-7 år sen och bor i hyresrätt idag. De kommer aldrig köpa boende igen. 50+.
Så visst har vi blivit överkapitaliserade. Brutalt. även om min bostadsrätt skulle halveras i värde så har den gjort mig rik.
Faktiskt helt i klass med långsiktigt aktiesparande.

En bil däremot kostar. Normalt alltså. Det är först när man säljer den som kostnaden uppenbarar sig. Allra billigast senaste tio femton åren att äga har varit vissa supersportbilar mm. Betydligt billigare än att äga en medioker Volvo.

Vad amortering samt ränta blir är väl ändå helt ointressant när man kikar på vad bilen faktiskt kostar en. Hoppas jag att alla förstår och vet.
Banane

Inlägg av Banane »

Tänk att vara brutalt rik och samtidigt vansinnig för att inte få sin bonus på 50 tkr... :D

Nä men kan alla bara sluta skryta? Det är inte charmigt nånstans.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Vissa köper dyra bilar för att det är de stora intresset och inte främst för att ta sig till A-B.

Så det kan säkert motivera en dyrare bil än vad man annars skulle köpt.

Själv lägger vi ca 17% av vår nettoinkomst på vår bil (dock ej Tesla).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle säga att 5-10 % är vad man skulle lägga på bil/transporter. (25% för boende)
medelinkomsten är 33 000 så säg 26 000 Netto. det är 2 500 kr/mån. uppenbarligen är det en bit till Teslas månadskostnad.
Många är dock sambos och då kan man dubble detta då det delas på bilen: 5000 kr/mån.
Men även det gör det i nuläget svårt att motivera elbil. man behöver närmare dubble medelinkomsten dvs runt 60 000. (inte omöjligt men det blir ganska tydligt, en en viss, klass närmare det övre medelklassen som är målgrupp).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Men en intressant tråd!

Du beskriver min situation och svaret är att man har inte råd med det. Min privatleasing går ut nu i månadsskiftet och det är jag jävligt glad för. Men den kostade lite mindre de första åren, dels för att räntan var lägre, jag behövde bara halvförsäkring och elen var billigare. Jag har en billig boendekostnad, ett hus på landet, annars skulle det aldrig kommit på fråga.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

pejvic skrev: 08 okt 2023 20:19

"Många" är nog ett väldigt relativt mått. Det är trots allt väldigt få personer som har möjlighet att göra den typen av bostadskarriär och det är bara möjligt under vissa perioder och i storstadregioner. Att lyckas göra en bostadskarriär som du har gjort innebär oftast att man har en relativt hög inkomst för att öht komma in på den bostadsmarknaden. Man ska ha möjlighet att ta stora lån tills den dag man kan kvittera ut en bra avkastning på sitt ägda boende och göra sig av med lånen. Det är en hög instegströskel. Du skriver att du kom in på bostadsmarknaden för 30 år sedan. Då fanns nog vissa möjligheter att köpa billiga bostäder som sen visade sig vara guldkalvar som inte finns för dem som flyttar ifrån föräldrahemmet idag. Den möjligheten är redan uttömd.

Man kan också ha tur. Det finns fall där man fått möjligheten att [relativt] billigt fått köpa sin lägenhet när hyresrätten ombildats till bostadsrätt, väntat ett par år och sålt den svindyrt. Då har man sitt kapital som man kan investera och vara med i karusellen som innebär ett billigt boende. Men även dessa möjligheter är snart uttömda eftersom det snart inte finns några allmännyttiga hyresrätter kvar. (Man kan naturligtvis också ärva ett värdefullt boende eller kapital.)

Dessutom är den här typen av bostadskarriär en form av (helt lagligt) pyramidspel. Det är alltid nån annan som får betala och det finns inte hur många som helst som kan göra det och därför blir det få som hamnar i toppen av pyramiden och kan kvittera ut höga avkastningar på investerat belopp. Och det går inte heller i alla tider. Det gäller att födas i rätt tid så att ens behov av bostad sammanfaller med en gynnsam konjunktur. Nu är den inte det och kommer förmodligen inte att vara det igen på länge än. Just nu sjunker bostadspriserna och många har satt sig med stora lån och vissa kommer att tvingas att sälja med förlust. Begreppet bostadsbubbla flimrar förbi i mitt medvetande.

Det är väldigt få som kan göra sitt boende billigt eller t.o.m. gratis. Det är bara en bråkdel av alla som bor i Sthlm (även om kanske många finns i din bekantskapskrets) och säkert ungefär samma andel i Jukkasjärvi.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Mickep skrev: 08 okt 2023 23:23
Jag skulle säga att 5-10 % är vad man skulle lägga på bil/transporter. (25% för boende)
Det här fungerar ju extremt olika beroende på var man bor i landet. Dina ”skallvärden” verkar tagna utifrån ditt perspektiv.

Bor man i norr med stora avstånd kommer inte 5-10% ens räcka till bränslet till och från jobbet med en genomsnittsinkomst (som dessutom är lägre i snitt) om man kör fossilt.
Så kostnaden för bil/transporter kommer överstiga ditt ”skall”.

Boendet är nog ofta, eller i vissa fall, billigare än transportkostnaden.

I mitt fall ligger jag nog under 10% på boendet, och jag bor ganska så bra. Så, med fyra bruksbilar (två barn) som jag står för är nog fordon/transporter mer än dubbelt så dyrt som boendet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Banane skrev: 08 okt 2023 22:49
Tänk att vara brutalt rik och samtidigt vansinnig för att inte få sin bonus på 50 tkr... :D

Nä men kan alla bara sluta skryta? Det är inte charmigt nånstans.
Nä - brutalt rik... långt ifrån. jag har garanterat lägre inkomst än dig och de flesta här och jag har ingen lust att realisera värdet i min nuvarande bostad osv. Ville bara påpeka att jag bott gratis. Och det skryter jag gärna om :D

Sen är det väl också så att många faktiskt inte skulle vilja bosätta sig med familj centralt i Sthlm eller på Lidingö, Bromma.
Så det är inte så enkelt. Jag kan bara konstatera att väldigt många som bor såhär dyrt har dålig inkomst men bor billigt.

Många i de stora villorna i Bromma är tex pensionärer med dålig pension. Men de bor gratis.
Skriv svar