Sida 2 av 3
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 03 okt 2023 11:05
av pejvic
Nu var det länge sedan men förr när man besiktigade så ställde ju bilprovningen ned ljuset rätt när de satte den där grejen framför lyset.
med skruvmejsel.
hur svårt kan det vara att göra likadant nu, skillnaden blir att man själv sitter i bilen och skruvar ner det?
Det tar ju bara någon minut. Själva meningen med besiktningen är väl att se till att allt är schysst. bla att inte blända andra.
Eller ger de bara ombes rakt av för att djävlas / tjäna mer pengar nuförtiden?
Problemet hursomhelst är att bilen ibland ställer om det själv. har varit med om att det skett utan uppdateringar, så det känns som att man får ställa in det då och då. Inte direkt svårt allalfall. Ungefär lika enkelt som att sätta på rattvärmen.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 03 okt 2023 13:41
av jonasl
Att ställa in halvljuset för att få bilen godkänd vid kontrollbesiktning är inte raketvetenskap, precis som de flesta skriver.
Sen går det säkert att göra bättre med riktiga prylar.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 09 okt 2023 16:29
av kaffekoko
Niklas Z skrev: ↑03 okt 2023 10:51
kaffekoko skrev: ↑03 okt 2023 09:19
taliz skrev: ↑29 sep 2023 16:29
I en Tesla är det inte svårare att ställa ljuset än att justera speglarna. Görs med samma reglage och tar inte många sekunder.
Som pejvic skriver bara slöseri med tid och pengar att åka nånstans.
Betydligt svårare. Finns verkstadsmanualer vilket är enda sättet att få det bra. Och inte ens då är det självklart hur man ska ställa. Att ställa ljuset som man gör på en normal bil går inte. Ska mätas på matrix-klossar i kalibreringsläge.
Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.
Finns ingen automatik, dock nollställer man lyktorna så fort man går in i kalibreringsläge. Ja visst , kanske funkar för att ta sig igenom besiktningen, men sjukt synd att köra med bara ok belysning då tesla har egentligen har sjukt bra belysning
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 09 okt 2023 19:02
av Bengt-re
Blipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29
Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus.

trevlig helg!
Man borde kanske utfärda en obligatorisk återkallese. De föbannade bländande MY håller på att segla upp som en av de allvarligaste farorna i trafiken.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 09 okt 2023 19:04
av Bengt-re
kaffekoko skrev: ↑09 okt 2023 16:29
Niklas Z skrev: ↑03 okt 2023 10:51
kaffekoko skrev: ↑03 okt 2023 09:19
taliz skrev: ↑29 sep 2023 16:29
I en Tesla är det inte svårare att ställa ljuset än att justera speglarna. Görs med samma reglage och tar inte många sekunder.
Som pejvic skriver bara slöseri med tid och pengar att åka nånstans.
Betydligt svårare. Finns verkstadsmanualer vilket är enda sättet att få det bra. Och inte ens då är det självklart hur man ska ställa. Att ställa ljuset som man gör på en normal bil går inte. Ska mätas på matrix-klossar i kalibreringsläge.
Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.
Finns ingen automatik, dock nollställer man lyktorna så fort man går in i kalibreringsläge. Ja visst , kanske funkar för att ta sig igenom besiktningen, men sjukt synd att köra med bara ok belysning då tesla har egentligen har sjukt bra belysning
Sjukt bländande - det är inte samma sak som bra. Det är trafikfarligt och ett mysterium att Tesla inte löser det. Hur många skall dö innan detta åtgärdas?
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 29 dec 2023 23:54
av Blipblop
Idag körde jag om ett skräckexempel... en y med regnr wat (minns av den anledningen:) ) som körde semihelljus norrut på e4 så bump!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 30 dec 2023 01:05
av Bengt
DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17
Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 14:19
Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.
Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?
Naturligtvis lägger du en felanmälan i Teslaappen.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 04 feb 2024 08:36
av Blipblop
En kompis hade till och med sett en tråd på Flashbacks aktuella ämnen om detta så dags att påminna

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 04 feb 2024 14:29
av Nicke Nyfiken
Blipblop skrev: ↑04 feb 2024 08:36
En kompis hade till och med sett en tråd på Flashbacks aktuella ämnen om detta så dags att påminna
Never ending story!
Körde 1,5 mil i går och mötte tre Model Y som hade bländande halvljus.
95% av alla bilar man möter med bländande halvljus är Model 3/Y. Resten är gamla halvkrockade skrotbilar.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 04 feb 2024 14:35
av airdrive
Låt oss hoppas att nästa mjukvaruupodatering med adaptivt helljus löser detta. Då borde vi vara hemma. Enda dilemmat blir om nån kör på halvljus

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 04 feb 2024 14:42
av Nicke Nyfiken
airdrive skrev: ↑04 feb 2024 14:35
Låt oss hoppas att nästa mjukvaruupodatering med adaptivt helljus löser detta. Då borde vi vara hemma. Enda dilemmat blir om nån kör på halvljus
Med tanke på att automatiken gärna drar på helljuset även inne i stan, så borde vi slippa folk som åker omkring med halvljus.

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 09:10
av tslaqqq
Blipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29
Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus.

trevlig helg!
Auto high beam är påslaget by default från leverans tror det är där skon klämmer
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 09:27
av frippe
tslaqqq skrev: ↑05 feb 2024 09:10
Blipblop skrev: ↑29 sep 2023 12:29
Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!
Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus.

trevlig helg!
Auto high beam är påslaget by default från leverans tror det är där skon klämmer
Fast, den ska blända av när den möter andra fordon. Så det bör inte vara det som göra att flera teslor åker runt och bländar andra.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 09:59
av nallebrean
Well jag hade i vintras när det var kallt problemet att helljuset inte slog ifrån fast jag slog av det... Jag fick mötande disko innan jag lyckades stanna. Jag upplevde att avfrostning och omstart hjälpte. Oklart vilket.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 10:10
av AAKEE
Det är inget nytt med just Y.
Tesla bokstavligen slänger ihop bilarna, och då blir hjulinställning och ljusinställning som det blir.
Krävs nog hårt medialt tryck om det ska bli någon ändring. Sannolikt skiter Tesla centralt i det men det kanske går få Tesla Sverige att bli bättre.
Med det sagt, Teslastrejken började för väldigt länge sedan på fabriken, där de som ställer in ljus och hjulinställningar strejkar…(de gör då inget vettigt i vart fall…).
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 11:18
av Joho
Är det nån som har ett rakt svar på om auto-kalibreringen (matrix) ställer in halvljuset korrekt eller om man faktiskt behöver göra en manuell justering efter kalibreringen? Alltså komplett justering enl.
https://service.tesla.com/docs/ModelY/S ... 67C0A.html (Model Y) alt.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... 67C0A.html (Model 3).
Jag gjorde själv en justering enl. väggmetoden ovan och upplever att halvljuset står betydligt lägre än när jag fick min Model 3 (alltså inte Y..) levererad. OM det skulle vara så att auto-kalibreringen bara är ett första steg och det krävs manuell kalibrering så skulle ju det förklara varför många åker runt med bländande halvljus.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 05 feb 2024 14:05
av -JTM3-
Håller med om att man ser 3 och Y med knasiga ljusinställningar. Däremot förstår jag inte riktigt hur man kan köra runt så? Man ser ju ganska fort om det står helt galet. Har sett bilar där det lyser nästan rakt ner i backen och bilar det lyser rätt upp.
Kan du inte se "kanten" mellan mörkt/ljust på vägen framför dig eller i lagom höjd på bilen framför så pekar det troligen rätt upp.
Det är ju inte svårare än att knappa in menyn på skärmen och ändra lite. Man behöver ju inte ens gå ur bilen.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 11:28
av Ygreg
Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid

dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 11:37
av martinot
DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner.
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 11:50
av Maw
martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37
DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner.
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Det går säkert att justera lite provisoriskt på Mini liksom det går på Tesla. Men om det ska bli bra måste man ha mätutrustning både för Tesla och Mini.
Jag kan inte heller förstå varför inte det här görs i en leveranskontroll innan bilarna lämnas ut. Speciellt för Tesla där det ofta är långt till verkstaden. När vi hämtade ut vår Model Y hade den kraftigt felställda halvljus och Tesla tyckte att vi kunde köra till närmaste Teslaverkstad ca 20 mil från Växjö där vi bodde för att få det åtgärdat. Mobil service kunde först inte göra det eftersom de inte hade tillgång till mätutrustning. Efter en massa tjat och hot om rättsliga åtgärder för att få ersättning för kostnaderna det skulle innebära att köra till SC hyrde dock Tesla mobila service en verkstadslokal med mätutrustning och gjorde ljusinställningen.
Helt sjukt att Tesla inte kollar detta före leverans när det är ett så vanligt problem på deras bilar.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 11:52
av mikebike
Ygreg skrev: ↑06 feb 2024 11:28
Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid

dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Halvljuset (och baklysena) är alltid släckt dagtid på auto.
Dimljuset skall inte (heller) vara på.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 12:14
av martinot
Maw skrev: ↑06 feb 2024 11:50
martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37
DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner.
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
Det går säkert att justera lite provisoriskt på Mini liksom det går på Tesla. Men om det ska bli bra måste man ha mätutrustning både för Tesla och Mini.
Jag kan inte heller förstå varför inte det här görs i en leveranskontroll innan bilarna lämnas ut. Speciellt för Tesla där det ofta är långt till verkstaden.
För mig så har jag lite längre till Bilia än Tesla, men oavsett sett så är det ett djävla slöseri med jobb och tid! Kostnaden på 250 pix, som det hojtas om i tråden, blir ju löjlig när man tappar minst en tusenlapp på tiden!
Sedan om det alltid ställs in fel på fabrik, vilket det hävdas i tråden att BMW alltid gör, varför ändrar man då inte på detta redan på fabriken?
Sedan kan jag hålla med om att oavsett bilmärke och försäljare (Tesla, Bilia, etc) så borde detta justeras innan leverans. Varför skall jag efter min utlämnade Mini behöva öka tillbaka till ÅF för detta?
Galet!
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 13:18
av DanneLKPG
martinot skrev: ↑06 feb 2024 11:37
DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner.
Kanske jag skall åka till Bilia med min Mini Cooper SE, då jag märkt att jag ibland får några helljusblinkningar på mig. Har även sett att andra Mini kan ha lite högre än normalt och lite mer bländande ljus.
Det jag undrar är varför man måste åka in till verkstad. Är ju ett jäkla bök och tidskrävande. Även om det är "gratis" så kommer det ju ta mig (troligen) minst 1,5-2 timmar. Det är bara där en 1000-lapp jag tappar (efter skatt) på detta tidsslöseri att åka till verkstad. Det är ju inte några pengar jag kommer kunna claima från varken BMW eller Bilia.
Min fråga är dock, om alla bilar har dessa felställningar av ljusen, varför justerar man inte detta rätt redan på fabriken?
Tycker det är något som är galet fel här (oavsett vilka bilmärken vi talar om)!
I mitt fall så hade jag däckhotell på BMW och bad att få det åtgärdat samtidigt som hjulskifte. Hade inte pallat åka in endast för att göra den justeringen. Ta det i samband med garanti/hjulskifte/service istället. Och jag håller med om att det borde göras innan den levereras till kund.

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 14:18
av Bjelke
mikebike skrev: ↑06 feb 2024 11:52
Ygreg skrev: ↑06 feb 2024 11:28
Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid

dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Halvljuset (och baklysena) är alltid släckt dagtid på auto.
Dimljuset skall inte (heller) vara på.
Misstänker att det är DRL som är tänt och inte dimljusen.
Re: Y-ägare, se över erat halvljus!
Postat: 06 feb 2024 14:28
av mikebike
Bjelke skrev: ↑06 feb 2024 14:18
mikebike skrev: ↑06 feb 2024 11:52
Ygreg skrev: ↑06 feb 2024 11:28
Upptäckte med fasa att halvljuset är ibland släckt i auto-läge på dagtid

dimljuset är på.
Jag slår på det manuellt men måste hålla koll på det.
Det måste vara ett nytt fel…
Halvljuset (och baklysena) är alltid släckt dagtid på auto.
Dimljuset skall inte (heller) vara på.
Misstänker att det är DRL som är tänt och inte dimljusen.
Vilket är precis som det skall vara...