iAkita skrev: ↑24 sep 2023 17:35
Vad står R respektive H för i den första figuren? I vilket fall så är jag förvånad över att de visar att det är väldigt mycket sämre att cykla batteriet mellan 0-50% jämfört med 50-100%.
Du brukar rekommendera att man laddar till max 55%. Hur känner du att det går det ihop med dessa data, som tydligt visar att den är dåligt att befinna sig i den nedre halvan av SoC skalan?
R = Room temp, 22C
H = High temp, 45C
Vi ska skilja på calendar aging och cyclic aging.
Den bild du refererar till är enbart cyclic aging och inte ”befinna sig i nedre halvan” ; ”befinna sig” är calendar aging, se bild längst ned.
Jag tror jag redan dragit caset, men osäker så:
Detta test är gjort med relativt hög strömstyrka. Man har laddat med 0.33C vilket motsvarar ca 25kW på en model 3.
Man har urladdat batteriet med 1C vilket motsvarar ca 78kW eller att köra med ca
200km/h.
Andra tester med NCA visar att det blir en vinst i form av minskad cyclic aging att dra ned strömstyrkan till ca 0.7-0.5C eller lägre.
Det är troligt att det sett lite annorlunda ut om strömstyrkan vart lägre, speciellt med låg SOC.
Det spelar dock ingen roll för hur vi ska hantera våra batterier. Även med detta resultat så vinner vi betydligt mer på att köra låg SOC ur ett calendar aging-perspektiv än vi förlorar på att cyclic aging är lite mer i botten.
Calendar aging var ca 6% för 15/50% SOC och 9.5% för 85% SOC i samma test (man har tre rapporter som hör ihop).
Efter två år har hög-SOC tappat runt 3-3.5%
mer kapacitet.
För att tappa 3.5% mer kapacitet måste man köra ca 250 FCE cykler om man kör 50-100% enligt testet. De flesta gör inte det utan kör betyligt mindre cykler.
250FCE = 250 x 400km dvs ca 10.000 mil.
Vi ska alltså köra 10.000 mil för att spara igen de 3.5% vi tappar i calendar aging.
Detta i perspeltivet att man antingen kör 0-50% eller 50-100% vilket ingen gör.
Detta är ur en rapport kopplad till den bilden du hänvisar/refererar till.
Vi ser att cyclisk aging är minst vid 55-35%,cirka hälften mot 55-85% vid 10% DoD cykler.
Även om 5-15 och 15-25% sliter cirka 50-100% mer än 55-65,65-75,75-85 och 85-95% så
sliter det bara 12-15% på 1000 cykler, dvs 12-15% på 40.000 mil, eller cirka 1/3% per tusen mil.
Det är inte cyklerna som dödar våra batterier när vi använder bilarna som vi brukar.
Om du tittar på slitaget från 55% och nedåt är det där vi minimerar cyclic aging samtidigt som vi ligger på en låg nivå av calendar aging.
Calendar aging test ur samma serie av rapporter, lägger man in dessa i de bilder jag normalt använder matchar det precis.
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... aceb8f/pdf
https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf