Re: Internal isolation F123 batteri problem
Postat: 27 sep 2023 22:27
Nästa steg är kanske att isolationsmäta på riktigt? Dock lite rädd att skada någon elektronik men det är kanske ingen större risk?
Om man gör rätt så utsätter man ju kretsarna bara för lite mer spänning än de drivs med dagligen. Om man gör fel, däremot...?
Lödning får du nog tänka bort (värme cell vs lod och allmän lödbarhet på plattan). Jag kan skicka lite nickelbleck till dig om du behöver (PM).Richardk skrev: ↑03 okt 2023 12:00Kabeln ska monteras direkt på en tjockare platta så som den ligger på bilden (misstänker att plattan är stål). Svårt att få värme i plattan i alla fall. Kanske försöker ordna nickelband som man använder vid batteri svetsning, och svetsar den mot plattan och sedan löddar.
Väldigt snällt! PM dig.RagWal skrev: ↑03 okt 2023 16:48Lödning får du nog tänka bort (värme cell vs lod och allmän lödbarhet på plattan). Jag kan skicka lite nickelbleck till dig om du behöver (PM).Richardk skrev: ↑03 okt 2023 12:00Kabeln ska monteras direkt på en tjockare platta så som den ligger på bilden (misstänker att plattan är stål). Svårt att få värme i plattan i alla fall. Kanske försöker ordna nickelband som man använder vid batteri svetsning, och svetsar den mot plattan och sedan löddar.
Inga kabellödningar i bilagehall skrev: ↑05 okt 2023 07:19Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.
Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.
Jag tänkte också samma sak. Är ju massvis med anslutningar som är löddade. Däremot är det svårt/dåligt att lödda direkt på större yta som i mitt fall.RagWal skrev: ↑05 okt 2023 08:40Inga kabellödningar i bilagehall skrev: ↑05 okt 2023 07:19Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.
Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Det går utmärkt att löda saker i en bil, men kablar mm måste vara avlastade. Om de kan röra sig kommer lödfogen ge upp så småningom.Richardk skrev: ↑05 okt 2023 08:45Jag tänkte också samma sak. Är ju massvis med anslutningar som är löddade. Däremot är det svårt/dåligt att lödda direkt på större yta som i mitt fall.RagWal skrev: ↑05 okt 2023 08:40Inga kabellödningar i bilagehall skrev: ↑05 okt 2023 07:19Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.
Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Svetsning är iaff grejen om det är på ytor där du annars värmer cellerna mycket.
Kan vara en bra ide med att ha ett extra kort så man kan testa. Jag ska nog göra lite mer tester med att testa med olika moduler på olika positioner för att se om modulerna i sig ändrar hur mycket som läcker till chassiet på batteriet. Om det ändrar sig så kan jag byta BMB kort på modulerna för att se om felet följer med eller bara koppla ur sladdarna mellan modulen och BMB, så bra tips!AAKEE skrev: ↑05 okt 2023 15:00Svetsning är iaff grejen om det är på ytor där du annars värmer cellerna mycket.
Om inte kabeln löser allt:
Isolationsfelet… har du funderat ngt på om balanseringsprincipen tesla använder med resistorer skulle kunna orsaka det?
De resistorerna som gissningsvis styrs av BMB:erna(?) skulle kanske kunna orsaka isolationsfel om de är till del inkopplade pga ett fel på ett BMB-kort?
Köpa ett fräscht BMB och prova flytta runt?
Det var nog jag som skrev. Problemet är att spänningen inte går att tolka om man inte vet med vilken impedans man mätt den. Som exempel, säg att batteriet är 40V och det finns en läcka vid minussidan till chassi. Om du då mäter vid plussidan mot chassi och din DMM har en ingångsimpedans på 11 MOhm och du mäter en fast spänning på 4V, då är strömmen 4/10^7 ungefär, dvs 0.4 µA ungefär. På minussidan har du då lika stor ström över läckmotstånden med 36V fall, dvs 36/4 x 10^7 = 90 MOhm. I runda slängar 10 ggr mer. Det är ett extremfall, läckan kan ju vara vid andra polen eller t.o.m. halvvägs emellan och då blir beräkningen annorlunda.Richardk skrev: ↑05 okt 2023 19:35Kan vara en bra ide med att ha ett extra kort så man kan testa. Jag ska nog göra lite mer tester med att testa med olika moduler på olika positioner för att se om modulerna i sig ändrar hur mycket som läcker till chassiet på batteriet. Om det ändrar sig så kan jag byta BMB kort på modulerna för att se om felet följer med eller bara koppla ur sladdarna mellan modulen och BMB, så bra tips!AAKEE skrev: ↑05 okt 2023 15:00Svetsning är iaff grejen om det är på ytor där du annars värmer cellerna mycket.
Om inte kabeln löser allt:
Isolationsfelet… har du funderat ngt på om balanseringsprincipen tesla använder med resistorer skulle kunna orsaka det?
De resistorerna som gissningsvis styrs av BMB:erna(?) skulle kanske kunna orsaka isolationsfel om de är till del inkopplade pga ett fel på ett BMB-kort?
Köpa ett fräscht BMB och prova flytta runt?
I mina tidigare mätningar har inte kontakten mellan BMS och BMB kort varit ansluten. Men BMB kort har givetvis varit inkopplade i modulerna, så det skulle ju kunna påverka, kanske.
Jag vill jag även förstå logiken bakom att jag har spänning i chassiet på batteriet, även om det är väldigt låga värden (1,4V & 2,3V). Någon tidigare i tråden skrev att det kunde vara krypströmmar och att det skulle kunna vara normalt.
Men kollar man på youtube för tex Leaf batteri så ska det var 0,0 V mellan plus pol och chassie och minus pol och chassie. Och det verkar ju mer logiskt! En anledning att jag överhuvudtaget gör detta arbete är för att lära mig mer om elbilar, och att det är kul så klart.
Det kan vara oändligt för själva mätinstrumentet. Finns ju gränser på vad det klarar av att mäta.renes skrev: ↑05 okt 2023 21:20Det var nog jag som skrev. Problemet är att spänningen inte går att tolka om man inte vet med vilken impedans man mätt den. Som exempel, säg att batteriet är 40V och det finns en läcka vid minussidan till chassi. Om du då mäter vid plussidan mot chassi och din DMM har en ingångsimpedans på 11 MOhm och du mäter en fast spänning på 4V, då är strömmen 4/10^7 ungefär, dvs 0.4 µA ungefär. På minussidan har du då lika stor ström över läckmotstånden med 36V fall, dvs 36/4 x 10^7 = 90 MOhm. I runda slängar 10 ggr mer. Det är ett extremfall, läckan kan ju vara vid andra polen eller t.o.m. halvvägs emellan och då blir beräkningen annorlunda.Richardk skrev: ↑05 okt 2023 19:35Kan vara en bra ide med att ha ett extra kort så man kan testa. Jag ska nog göra lite mer tester med att testa med olika moduler på olika positioner för att se om modulerna i sig ändrar hur mycket som läcker till chassiet på batteriet. Om det ändrar sig så kan jag byta BMB kort på modulerna för att se om felet följer med eller bara koppla ur sladdarna mellan modulen och BMB, så bra tips!AAKEE skrev: ↑05 okt 2023 15:00Svetsning är iaff grejen om det är på ytor där du annars värmer cellerna mycket.
Om inte kabeln löser allt:
Isolationsfelet… har du funderat ngt på om balanseringsprincipen tesla använder med resistorer skulle kunna orsaka det?
De resistorerna som gissningsvis styrs av BMB:erna(?) skulle kanske kunna orsaka isolationsfel om de är till del inkopplade pga ett fel på ett BMB-kort?
Köpa ett fräscht BMB och prova flytta runt?
I mina tidigare mätningar har inte kontakten mellan BMS och BMB kort varit ansluten. Men BMB kort har givetvis varit inkopplade i modulerna, så det skulle ju kunna påverka, kanske.
Jag vill jag även förstå logiken bakom att jag har spänning i chassiet på batteriet, även om det är väldigt låga värden (1,4V & 2,3V). Någon tidigare i tråden skrev att det kunde vara krypströmmar och att det skulle kunna vara normalt.
Men kollar man på youtube för tex Leaf batteri så ska det var 0,0 V mellan plus pol och chassie och minus pol och chassie. Och det verkar ju mer logiskt! En anledning att jag överhuvudtaget gör detta arbete är för att lära mig mer om elbilar, och att det är kul så klart.
Det här kommer en isolationsmätare runt genom att forcera mätspänningen till ett känt värde betydligt över batterispänningen, typ 500V, sen mäter den strömmen och sen beräknar den isolationsmotståndet.
Poängen jag har är att isolationsmotståndet aldrig kan vara oändligt, det måste finnas en gräns angiven i något dokument. Det kan vara missvisande att kräva 0V på en mätning mot chassi utan att specificera igångsimpedansen eller ett rimlig gränsvärde på spänningen.
Men som jag sa förra gången: jag vet ingenting om BEV batterier och förväntad isolering, bara en del om elektronik i allmänhet.
Helt rätt. Finns olika typer av isolationsprovare.renes skrev: ↑05 okt 2023 21:20
Det var nog jag som skrev. Problemet är att spänningen inte går att tolka om man inte vet med vilken impedans man mätt den. Som exempel, säg att batteriet är 40V och det finns en läcka vid minussidan till chassi. Om du då mäter vid plussidan mot chassi och din DMM har en ingångsimpedans på 11 MOhm och du mäter en fast spänning på 4V, då är strömmen 4/10^7 ungefär, dvs 0.4 µA ungefär. På minussidan har du då lika stor ström över läckmotstånden med 36V fall, dvs 36/4 x 10^7 = 90 MOhm. I runda slängar 10 ggr mer. Det är ett extremfall, läckan kan ju vara vid andra polen eller t.o.m. halvvägs emellan och då blir beräkningen annorlunda.
Det här kommer en isolationsmätare runt genom att forcera mätspänningen till ett känt värde betydligt över batterispänningen, typ 500V, sen mäter den strömmen och sen beräknar den isolationsmotståndet.
Poängen jag har är att isolationsmotståndet aldrig kan vara oändligt, det måste finnas en gräns angiven i något dokument. Det kan vara missvisande att kräva 0V på en mätning mot chassi utan att specificera igångsimpedansen eller ett rimlig gränsvärde på spänningen.
Men som jag sa förra gången: jag vet ingenting om BEV batterier och förväntad isolering, bara en del om elektronik i allmänhet.
Vad kostade det att byta batteriet?mattias andersen skrev: ↑08 okt 2023 17:55Har ej läst hela tråden men det ser ut som om du har samma problem som jag hade
jag köpte nytt batteri i fredags å är riktigt lessen nu på tesla min bil är en tesla model s 70D
med nytt batteri som visar sig att jag kommer 20 mil å laddar ca 50kw laddhastighet
besviken så in i bomben.......
Det är av rent mekaniska skäl.RagWal skrev: ↑05 okt 2023 08:40Inga kabellödningar i bilagehall skrev: ↑05 okt 2023 07:19Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.
Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Det finns väl ett problem till, modernt lödtenn får väl knappt innehålla bly så lödningarna blir väl inte långlivade?agehall skrev: ↑08 okt 2023 18:14Det är av rent mekaniska skäl.RagWal skrev: ↑05 okt 2023 08:40Inga kabellödningar i bilagehall skrev: ↑05 okt 2023 07:19Att löda en kabel i en bil är inte något man ska pyssla med. Lödningar tål inte vibrationer och kommer att gå sönder eftersom kabeln i praktiken är omöjlig att fixera helt.
Du har två saker att välja på - svetsa fast den eller crimpa på en kontakt och svetsa fast motsvarande kontaktstycke.Av mekaniska skäl vid själva anslutningen koppar-lod elller korrosion? Du får gärna förklara om det stämmer. Måste finnas massa förutsättningar där det funkar iaf. Alla övergångar mellan material kan väl vara känsliga, men att man inte ska pyssla med lödningar av kabel i bil låter bara märkligt tycker jag.
Givetvis finns det lödningar på olika kretskort i bilar, men det finns i princip inga kablar som är lödda i en bil, varken mot andra kablar eller mot kretskort. Alla styrboxar jag sett, har externa kontakter som kablar kopplas in mot med hjälp av kontaktstycken där kablarna är krimpade. Finns inte heller några kablar som är skarvade med lödning från fabrik.
Den enda form av lödning jag kan tycka är OK, är skarvhylsor med lödtenn och lim som man i nödfall kan använda för att skarva kablar.
Tyvärr är det extremt svårt att avlasta en kabel som löds då det krävs att kabeln är helt avlastad vid själva lödningen. I praktiken skulle det innebära att man måste innesluta hela lödningen i smärtlim eller liknande. Dessutom bör kabeln även avlastas en bit ifrån lödningen.
Ni som tycker det är OK med lödningar mot kablar (som är det vi pratar om här) får gärna ge exempel på där det görs från fabrik i någon modern bil.