Re: Räkna hem en Model Y
Postat: 11 sep 2023 17:22
Till saken hör att adaptiva strålkastare inte varit godkända i USA före 2023 eller om det var 2022.
Till saken hör att adaptiva strålkastare inte varit godkända i USA före 2023 eller om det var 2022.
För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...
Jo jag är medveten om att det bara är en uppkörning för B96. Men vet inte om AWD och de extra 10 milen är värt de extra 100.000kr för mig. Det blir cirka 1300kr extra i månaden då även förmånsvärdet är högre. Klart jag hellre vill ha en long range men ja, pengarna styr ju lite också.SwedishAdvocate skrev: ↑11 sep 2023 17:23För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...
Hittade inte tråden nu (sökte bara på B96), men är typ 99% på att det här diskuterats tidigare. Och som jag minns det så är det enl. uppg. typ busenkelt att ta B96 el. BE. Typ plugga flervalsfrågor i kanske en timme(?). Sen teoriprov samt uppkörning och voilà – ny lapp. Hur många tusen kan det kosta? 2-3?
En Y LR har ju lite extra räckvidd, men nu minns jag inte hur mkt extra...
Ja absolut är det en annan situation som är svår att räkna hem.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg![]()
Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg![]()
Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.Carlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg![]()
Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Säkert. Det blev väldigt konstig meningsbyggnad.
AktivEffekt skrev: ↑12 sep 2023 19:00Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.Carlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg![]()
Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Privatleasing av billigaste MY utan någonting extra kostar 9000kr/mån. Du kan privatleasa 3st BYD Atto till samma pris![]()
Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dockCarlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Får man lov att fråga hur kalkylen ser ut för dig då? Hur mycket betalar du i ränta och amortering på bilen? Vilken kreditgivare har du?jonasl skrev: ↑12 sep 2023 23:08Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dockCarlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Betalar av lånet lite snabbare förhoppningsvis.
DnB som kreditgivare, 0% restvärde på 7 år. Ytterligare en orsak till att lägga lånet på lång tid, förutom att få ränterabatten över hela perioden istället för att behöva lägga om efter tre år var att jag tänkte att det är smidigt att ha ett lån att överlåta till ev köpare om bilen säljs. Har själv tagit över DnB-lån tidigare och det är superenkelt.
När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.westerlu77 skrev: ↑15 sep 2023 21:30Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
Det är rutan med eller utan värme vid torkare. Även jag hade samma problem när jag bytte på min 22:a då de beställde hem den äldre rutan. Fick vänta några veckor till.Dinsdale skrev: ↑16 sep 2023 07:10När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.westerlu77 skrev: ↑15 sep 2023 21:30Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
Förmånsbeskattning måste alltid betalas. Löser man kostnaden för företaget genom ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag så ska pengarna ändå nå skatteverket på något sätt.Strebern skrev: ↑15 sep 2023 17:53Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil