Sida 2 av 3

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 17:22
av spacecoin
Maw skrev: 11 sep 2023 17:19
mikebike skrev: 11 sep 2023 15:34
Lågbudgetversionen av adaptiva strålkastare är att tända det ena dimljuset, inte ens det gör Tesla.
Det har jag inte tänkt på, men det är faktiskt konstigt att inte Tesla har implementerat det.
Till saken hör att adaptiva strålkastare inte varit godkända i USA före 2023 eller om det var 2022.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 17:23
av SwedishAdvocate
Pulkan skrev: 11 sep 2023 14:57
...] Dock kan jag inte ta en long range som jag hellre vill ha egentligen pga att jag behöver kunna dra ett 1000kg släp, har endast B kort. Long rangen behöver jag B96 för att kunna dra ett 1000kg's släp. [...
För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...

Hittade inte tråden nu (sökte bara på B96), men är typ 99% på att det här diskuterats tidigare. Och som jag minns det så är det enl. uppg. typ busenkelt att ta B96 el. BE. Typ plugga flervalsfrågor i kanske en timme(?). Sen teoriprov samt uppkörning och voilà – ny lapp. Hur många tusen kan det kosta? 2-3?

En Y LR har ju lite extra räckvidd, men nu minns jag inte hur mkt extra...

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 20:39
av Pulkan
SwedishAdvocate skrev: 11 sep 2023 17:23
Pulkan skrev: 11 sep 2023 14:57
...] Dock kan jag inte ta en long range som jag hellre vill ha egentligen pga att jag behöver kunna dra ett 1000kg släp, har endast B kort. Long rangen behöver jag B96 för att kunna dra ett 1000kg's släp. [...
För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...

Hittade inte tråden nu (sökte bara på B96), men är typ 99% på att det här diskuterats tidigare. Och som jag minns det så är det enl. uppg. typ busenkelt att ta B96 el. BE. Typ plugga flervalsfrågor i kanske en timme(?). Sen teoriprov samt uppkörning och voilà – ny lapp. Hur många tusen kan det kosta? 2-3?

En Y LR har ju lite extra räckvidd, men nu minns jag inte hur mkt extra...
Jo jag är medveten om att det bara är en uppkörning för B96. Men vet inte om AWD och de extra 10 milen är värt de extra 100.000kr för mig. Det blir cirka 1300kr extra i månaden då även förmånsvärdet är högre. Klart jag hellre vill ha en long range men ja, pengarna styr ju lite också. :)

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 20:50
av Carlsson
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 22:00
av Pulkan
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Ja absolut är det en annan situation som är svår att räkna hem.
Min situation är väl egentligen att båda alternativ är lika dåliga hehe. De eftersom jag idag har ett lån på bilen, vilket jag i dagsläget kan lösa vid en försäljning och få ut lite pengar emellan (de kunde jag inte i våras, svajar mycket i pris på begagnat marknaden känns de som). Så i min situation vill jag hellre lägga pengarna på en Tesla då.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 11 sep 2023 23:42
av AxwellE
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.

Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg 8-)

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 06:56
av Walker
AxwellE skrev: 11 sep 2023 23:42
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.

Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg 8-)
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 16:47
av Carlsson
Walker skrev: 12 sep 2023 06:56
AxwellE skrev: 11 sep 2023 23:42
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.

Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg 8-)
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.

Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.

Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).

Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 16:54
av slugger75
Vare sig den som säger att en fossilbil alltid är billigast, eller en elbil alltid är billigast, har alltid rätt.

Det. Skiljer. Sig. Åt.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 17:03
av Walker
slugger75 skrev: 12 sep 2023 16:54
Vare sig den som säger att en fossilbil alltid är billigast, eller en elbil alltid är billigast, har alltid rätt.

Det. Skiljer. Sig. Åt.
Exakt så.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 19:00
av AktivEffekt
Carlsson skrev: 12 sep 2023 16:47
Walker skrev: 12 sep 2023 06:56
AxwellE skrev: 11 sep 2023 23:42
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.

Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg 8-)
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.

Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.

Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).

Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.
Privatleasing av billigaste MY utan någonting extra kostar 9000kr/mån. Du kan privatleasa 3st BYD Atto till samma pris :lol:

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 19:01
av VilkenElbilBlirDet
slugger75 skrev: 12 sep 2023 16:54
Vare sig den som säger att en fossilbil alltid är billigast, eller en elbil alltid är billigast, har alltid rätt.

Det. Skiljer. Sig. Åt.
Tror du menar att dom har fel, eftersom det skiljer sig åt.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 19:11
av slugger75
VilkenElbilBlirDet skrev: 12 sep 2023 19:01
slugger75 skrev: 12 sep 2023 16:54
Vare sig den som säger att en fossilbil alltid är billigast, eller en elbil alltid är billigast, har alltid rätt.

Det. Skiljer. Sig. Åt.
Tror du menar att dom har fel, eftersom det skiljer sig åt.
Säkert. Det blev väldigt konstig meningsbyggnad. :D

Typ:

”If you're not against me, don't cross this line! If yes, do.”

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 21:47
av Carlsson
AktivEffekt skrev: 12 sep 2023 19:00
Carlsson skrev: 12 sep 2023 16:47
Walker skrev: 12 sep 2023 06:56
AxwellE skrev: 11 sep 2023 23:42
Carlsson skrev: 11 sep 2023 20:50
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.

Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.

Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg 8-)
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.

Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.

Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).

Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.
Privatleasing av billigaste MY utan någonting extra kostar 9000kr/mån. Du kan privatleasa 3st BYD Atto till samma pris :lol:

Absolut. Du kan säkert leasa 4 eller 5 peugeot 206 med, eller kanske inte - vad vet jag. Men den som köper en bil har väl ofta en del preferenser som styr köpet. I mitt fall är lastutrymmet det viktigaste. Vi fyller vår passat till bredden och lite mer. Att leasa en BYD med hälften så stort lastutrymme då, ja, spelar ju ingen roll vad den kostar :) Få bilar som är större än en passat i lastutrymmet tänker jag, iaf om man tittar på el.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 21:49
av Walker
…och för tusende gången kom den nedsättande kommentaren om att man inte kan tänka utanför den lilla Teslabubblan. Om det är jobbigt - hitta ett annat forum som inte är kopplat till varumärket Tesla så slipper ni det.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 12 sep 2023 23:08
av jonasl
Carlsson skrev: 12 sep 2023 16:47

Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dock :-)

Betalar av lånet lite snabbare förhoppningsvis.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 13 sep 2023 05:54
av AktivEffekt
Walker skrev: 12 sep 2023 21:49
…och för tusende gången kom den nedsättande kommentaren om att man inte kan tänka utanför den lilla Teslabubblan. Om det är jobbigt - hitta ett annat forum som inte är kopplat till varumärket Tesla så slipper ni det.
"Qu'ils mangent de la brioche"

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 13 sep 2023 06:38
av Carlsson
jonasl skrev: 12 sep 2023 23:08
Carlsson skrev: 12 sep 2023 16:47

Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dock :-)

Betalar av lånet lite snabbare förhoppningsvis.
Får man lov att fråga hur kalkylen ser ut för dig då? Hur mycket betalar du i ränta och amortering på bilen? Vilken kreditgivare har du?

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 13 sep 2023 08:54
av jonasl
Carlsson skrev: 13 sep 2023 06:38
Får man lov att fråga hur kalkylen ser ut för dig då? Hur mycket betalar du i ränta och amortering på bilen? Vilken kreditgivare har du?
DnB som kreditgivare, 0% restvärde på 7 år. Ytterligare en orsak till att lägga lånet på lång tid, förutom att få ränterabatten över hela perioden istället för att behöva lägga om efter tre år var att jag tänkte att det är smidigt att ha ett lån att överlåta till ev köpare om bilen säljs. Har själv tagit över DnB-lån tidigare och det är superenkelt.

Betalade in 130k ca kontant (minsta möjliga iaf) och då låg månadskostnaden på ca 7000 kr / månad i början, sen trillade räntorna upp, månadskostnaden blev ca 8000 och jag betalade in 70 000 till (bonusen fast innan jag fick den utbetald så att säga) och då trillade det ner till 7000 igen. Nu är det ca 7500 för räntorna har fortsatt upp, just nu 5.9% för mig men det är ju ändå markant bättre än ett vanligt billån.

438k kvar att betala till 2029. Min fru pluggar just nu så inkomsterna är lite begränsade men så fort hon börjar jobba och behovet av buffertpengar inte är lika stort så betalar vi nog av i hög takt.

Innan hade vi en leasingbil för 3000 kr / mån (hade antagligen ökat lite med dagens ränteläge) som vi tankade för ca 2000 / månad. Det var förvisso ganska billiga mil men efter tre år hade vi ju ingen bil alls. Förhoppningsvis har vi bil många år efter att Teslan är betald så även om den kanske inte blir billigare så är det inte mycket dyrare heller.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 15 sep 2023 17:53
av Strebern
Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 15 sep 2023 21:30
av westerlu77
Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 16 sep 2023 07:10
av Dinsdale
westerlu77 skrev: 15 sep 2023 21:30
Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 16 sep 2023 08:45
av Jaegaern
Dinsdale skrev: 16 sep 2023 07:10
westerlu77 skrev: 15 sep 2023 21:30
Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.
Det är rutan med eller utan värme vid torkare. Även jag hade samma problem när jag bytte på min 22:a då de beställde hem den äldre rutan. Fick vänta några veckor till.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 16 sep 2023 08:49
av Jaegaern
Strebern skrev: 15 sep 2023 17:53
Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Förmånsbeskattning måste alltid betalas. Löser man kostnaden för företaget genom ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag så ska pengarna ändå nå skatteverket på något sätt.

Re: Räkna hem en Model Y

Postat: 16 sep 2023 10:08
av pejvic
Vad det egentligen kostar att äga en Y vet man absolut inte förrän man sålt bilen.
det är i princip endast värdeminskning på bilen som bestämmer priset per månad.

Nästan inget annat. Visst, har man finans så kan man räkna in räntan på 1000-1500, sen är det ju en kapitalkostnad även om man betalar kontant förstås. Där kan man ju också få över 3% obundet idag. Sen räkna på max 500kr i försäkring.

Så totalt kanske 6-7.000 då. för en ny. Om man köper den hos tesla och säljer privat.

Köper man en beg Y hos tex riddermarks för 620-630 och sen säljer den till bilhandlare så kan man säkert få en månadskostnad på 15,000 om man nu tycker det är roligare. Men då har jag hellre två Y. Så det är sannolikt bättre att ta ut en högre lön och få pension eller löneväxla och istället köpa bilen privat. Tror jag iallafall. Efter mina turer och summeringar av 7st.

Billigaste teslorna har kostat mig under 0kr totalt i månaden att äga. Ingen över 7k.