Sida 2 av 2
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 00:44
av Freez
TWN skrev: ↑09 sep 2023 23:46
Så vilken box rekommenderas? Väntar på en MYLR
Jag är väldigt nöjd med Charge Amps Halo,
https://www.eways.se/produkter/laddstat ... alo-typ-2/. Fast sladd är ett stort plus.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 08:06
av Dinsdale
Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44
Det är smidigt med fast sladd och många är nöjda med Halo. Extra plus även för att den har ett vanligt strömuttag som du kan ansluta motorvärmare, högtryckstvätten osv till.
Jag har Zaptec Go som jag är mycket nöjd med. Funkar utan problem.
Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 09:00
av Cullberg
En sak att tänka på med Tibber är att man bara får ”50% smartladdning” när laddaren är kopplad till Tibber, tex Easee eller Zaptec. Det går man inte när bilen är kopplad via Tibber till WC.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 09:01
av airdrive
Dinsdale skrev: ↑10 sep 2023 08:06
Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44
Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Upplever samma sak angående Halo. Ett exempel: Så snart lastbalansering är inkopplad kan man tex inte alls ställa ner laddströmmen manuellt i halo. Opraktiskt när man har effektavgift och kanske normalt ladda på lägre effekt men vill ha möjlighet att ladda snabbare vid behov. Känns onödigt att behöva kontakta charge-amps kundtjänst för en så enkel grej. Det enda dom har erbjudit mig är att köra utan lastbalansering, för då kan jag ställa in själv. Av lätt insedda skäl så var det sistnämnda inte aktuellt
Med m3 kan man ställa ner laddströmmen i bilen så just nu inget issue, men nästa laddbox lär inte bli en halo.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 09:59
av xms67
Cullberg skrev: ↑10 sep 2023 09:00
En sak att tänka på med Tibber är att man bara får ”50% smartladdning” när laddaren är kopplad till Tibber, tex Easee eller Zaptec. Det går man inte när bilen är kopplad via Tibber till WC.
Det är lite svårt att avkoda vad du skriver. Vad menar du?
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 10 sep 2023 17:12
av Dinsdale
airdrive skrev: ↑10 sep 2023 09:01
Dinsdale skrev: ↑10 sep 2023 08:06
Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44
Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Upplever samma sak angående Halo. Ett exempel: Så snart lastbalansering är inkopplad kan man tex inte alls ställa ner laddströmmen manuellt i halo. Opraktiskt när man har effektavgift och kanske normalt ladda på lägre effekt men vill ha möjlighet att ladda snabbare vid behov. Känns onödigt att behöva kontakta charge-amps kundtjänst för en så enkel grej. Det enda dom har erbjudit mig är att köra utan lastbalansering, för då kan jag ställa in själv. Av lätt insedda skäl så var det sistnämnda inte aktuellt
Med m3 kan man ställa ner laddströmmen i bilen så just nu inget issue, men nästa laddbox lär inte bli en halo.
Det du kan göra då är att ställa in lastbalanseraren på att bromsa på den ampere som motsvarar den effekt du vill ligga under. Ställer du in 16A blir det ju 11kW som maxeffekt. Ställer du istället in 8A blir det 5,5kW istället. Sen är frågan hur du gör det, om du måste kontakta nån eller om du har rättigheter att ändra själv.
Det kanske blir dumt också, för man vill ju inte bromsa på ström utan på effekt. Om du går ner från tre till en fas vill du ju inte sitta och sega på 8A där. Men det borde funka för alla laddboxfabrikat iaf.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 12 sep 2023 14:47
av airdrive
Japp, kan förtydliga och det är att med behörighet som ”elektriker” motsv, så kan jag själv gå in och styra detta. Dvs för att fixa detta som du beskriver är jag beroende av charge-Amps kundtjänst.
Som vanlig standard-administratör är jag inte bemyndigad ens att själv dra ner Max strömstyrka till lägre än det som lastbalanseringen har programmerat.
I stället får jag maila charge-Amps för att låta dom justera - något som tar slumpmässigt lång tid att få svar på. För några veckor sen låg svarstiden på en vecka.
Just nu inget issue för kan ställa ner i bilen (M3). Men stör mig att man inte bemödar sig att skriva in den enkla koden för att låta adm dra ner Max laddström så länge den är lägre än vad lastbalansering tillåter.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 12 sep 2023 14:57
av Bengt
Tesla WallConnector är min rekommendation
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 12 sep 2023 17:14
av nogren
airdrive skrev: ↑12 sep 2023 14:47
Japp, kan förtydliga och det är att med behörighet som ”elektriker” motsv, så kan jag själv gå in och styra detta. Dvs för att fixa detta som du beskriver är jag beroende av charge-Amps kundtjänst.
Som vanlig standard-administratör är jag inte bemyndigad ens att själv dra ner Max strömstyrka till lägre än det som lastbalanseringen har programmerat.
I stället får jag maila charge-Amps för att låta dom justera - något som tar slumpmässigt lång tid att få svar på. För några veckor sen låg svarstiden på en vecka.
Just nu inget issue för kan ställa ner i bilen (M3). Men stör mig att man inte bemödar sig att skriva in den enkla koden för att låta adm dra ner Max laddström så länge den är lägre än vad lastbalansering tillåter.
Fråga efter api-nyckel från Charge Amps, så kan du sköta det själv via rest api.
Går också att snacka sig till en adminpanel på deras moln, så kan du göra samma sak där i ett web GUI.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 12 sep 2023 19:23
av Robin
Ilduce77 skrev: ↑08 sep 2023 11:25
Zaptec, Charge amps eller easee är det väl som gäller med Tibber?
Även Wallbox
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 26 dec 2023 12:59
av Smurfen
slugger75 skrev: ↑08 sep 2023 13:41
xms67 skrev: ↑08 sep 2023 13:15
Ni som kör Wall Connector, ni saknar inte lastbalansering?
Nej.
JA, jag saknar det!
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 18:12
av mathiasb
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 19:03
av Lerumsexpressen
Lastbalansering finns för Tesla wallconnector nuförtiden.
Jag ska komplettera hemma med fler laddre
https://www.evify.se/produkter/tesla-wa ... lansering/
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 19:31
av Trevlig
mathiasb skrev: ↑17 feb 2024 18:12
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Är typ 500kr månaden för mig.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 19:44
av Nicke Nyfiken
Trevlig skrev: ↑17 feb 2024 19:31
mathiasb skrev: ↑17 feb 2024 18:12
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Är typ 500kr månaden för mig.
Oj.
Då måste du köra väldigt långt varje månad.
Jag hemmaladdar inte ens för 500:- per månad.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 19:52
av Trevlig
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 19:44
Trevlig skrev: ↑17 feb 2024 19:31
mathiasb skrev: ↑17 feb 2024 18:12
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Är typ 500kr månaden för mig.
Oj.
Då måste du köra väldigt långt varje månad.
Jag hemmaladdar inte ens för 500:- per månad.
Brukar bli något sånt här, kanske handlar om mer än 500kr då det kanske är innan moms?
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 20:26
av flamman
mathiasb skrev: ↑17 feb 2024 18:12
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Värt att notera att det inte är 50% till i rabatt utöver det du redan sparar på att bilen laddar smart när priset är lågt. Antingen kör du som nu och får ”lägsta möjliga pris” eller så kör du via boxen och får ”garanterat 50% under din övriga förbruknings snittpris”.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 20:30
av Nicke Nyfiken
Trevlig skrev: ↑17 feb 2024 19:52
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 19:44
Trevlig skrev: ↑17 feb 2024 19:31
mathiasb skrev: ↑17 feb 2024 18:12
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Är typ 500kr månaden för mig.
Oj.
Då måste du köra väldigt långt varje månad.
Jag hemmaladdar inte ens för 500:- per månad.
Ladd.jpg
Brukar bli något sånt här, kanske handlar om mer än 500kr då det kanske är innan moms?
Ja det blir ju runt 7300 mil på hemmaladdning per år, räknat på 190 Wh/km inkl. förluster.
Re: Tesla wall connector och Tibber
Postat: 17 feb 2024 21:59
av Trevlig
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 20:30
Ja det blir ju runt 7300 mil på hemmaladdning per år, räknat på 190 Wh/km inkl. förluster.
Snittar nog 2,4-3kwh ligger relativt snabbt och värmer/kyler bilen ofta.