Bästa fälg för mer mil

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Banane

Re: Bästa fälg för mer mil

Inlägg av Banane »

https://www.thenewaero.com/efficiency/? ... qvEALw_wcB
When developing the Model S, Tesla turned to EXA for Computational Fluid Dynamics (think “virtual wind tunnel”). We 3D scanned the Model S equipped with the OEM Turbine wheel and supplied this to EXA to use as a benchmark. EXAs simulation results indicates that our wheel, the Razor™, reduces the drag for the whole car by 9,9%.

Alltså inte en minskning av hjulens luftmotstånd med 9,9% utan hela bilens. Skillnaden på hjulen ska vara 30%. Vilket möjligen stämmer för jag har hört att ca en tredjedel av bilens luftmotstånd kommer från hjulen.

Då återstår att fråga sig hur mycket det kan göra för förbrukningen och räckvidden. Det har jag inga svar på men det går nog att räkna på om man vill bara man vet bilens luftmotstånd och skillnaden i förbrukning.
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Banane skrev: 28 aug 2023 08:23
When developing the Model S, Tesla turned to EXA for Computational Fluid Dynamics (think “virtual wind tunnel”). We 3D scanned the Model S equipped with the OEM Turbine wheel and supplied this to EXA to use as a benchmark. EXAs simulation results indicates that our wheel, the Razor™, reduces the drag for the whole car by 9,9%.

Alltså inte en minskning av hjulens luftmotstånd med 9,9% utan hela bilens. Skillnaden på hjulen ska vara 30%. Vilket möjligen stämmer för jag har hört att ca en tredjedel av bilens luftmotstånd kommer från hjulen.

Då återstår att fråga sig hur mycket det kan göra för förbrukningen och räckvidden. Det har jag inga svar på men det går nog att räkna på om man vill bara man vet bilens luftmotstånd och skillnaden i förbrukning.
Är alltid skeptisk till information som kommer från företaget som säljer produkten..

Undrar varför dom inte skriver ut vad dom 9,9%en innebär i förbrukningsminskning?

Dom skriver på alla ställen att dom jämfört med Tesla 21”, men inte vilken storlek på deras fälg som användes? Är den mindre än 21” är det ju rent fusk/vilseledning.

Förstår inte heller varför dom täckt insidan av fälgen men har utkanten öppen? Dom skriver ju till och med ut att hjulet rör sig dubbelt så snabbt längst ut. Någon som vet?
Banane

Inlägg av Banane »

VilkenElbilBlirDet skrev: 28 aug 2023 10:28

Är alltid skeptisk till information som kommer från företaget som säljer produkten..

Undrar varför dom inte skriver ut vad dom 9,9%en innebär i förbrukningsminskning?

Dom skriver på alla ställen att dom jämfört med Tesla 21”, men inte vilken storlek på deras fälg som användes? Är den mindre än 21” är det ju rent fusk/vilseledning.

Förstår inte heller varför dom täckt insidan av fälgen men har utkanten öppen? Dom skriver ju till och med ut att hjulet rör sig dubbelt så snabbt längst ut. Någon som vet?
Det är 21" de avser. Han som ligger bakom fälgen är medlem här så fråga i The New Aero-tråden vad du undrar så får du säkert svar. viewtopic.php?p=729926&hilit=the+new+aero#p729926

Det är nog inte jättestor skillnad i förbrukning. 4-5% kanske? Gör betydligt mer att gå ner på 19".
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

9.9% av 30% på hela bilen innebär att man anser hjulen ta 1/3 av allt luftmotstånd (0.099/0.3).

I den här forskningsrapporten tog hjulen 24.5% av allt luftmotstånd, i ursprungsversionen.

Med helt släta/täta sidor på fälgarna minskade luftmotståndet på fälgen med ca 20%, men hela bilens Cw minskade med 3.7%.

Bilen var någon random vanlig audi eller nåt.
Den helt släta fälgen var överlägset bäst av de man testade mot, med öppningar på olika ställen på fälgen. Näst bäst var det med små öppningar långt ut på fälgen men det var inte lika bra som den helt släta.
IMG_4941.jpeg
https://publications.lib.chalmers.se/re ... 250512.pdf
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 28 aug 2023 10:59
9.9% av 30% på hela bilen innebär att man anser hjulen ta 1/3 av allt luftmotstånd (0.099/0.3).

I den här forskningsrapporten tog hjulen 24.5% av allt luftmotstånd, i ursprungsversionen.

Med helt släta/täta sidor på fälgarna minskade luftmotståndet på fälgen med ca 20%, men hela bilens Cw minskade med 3.7%.

Den helt släta fälgen var överlägset bäst av de man testade mot, med öppningar på olika ställen på fälgen. Näst bäst var det med små öppningar långt ut på fälgen men det var inte lika bra som den helt släta.
IMG_4941.jpeg

Jag törs inte svara för TNA men om det är 24,5% av en Audi med medelmåttigt Cd-värde så kan det mycket väl vara 30% på en halare Tesla, om man nu förutsätter att originalfälgarna på respektive bil är ungefär lika.

20% av 24,5% är 4,9%. Vad tar de resterande 1,2% vägen egentligen? Hur de olika luftmotstånden samverkar?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 28 aug 2023 11:23
AAKEE skrev: 28 aug 2023 10:59

IMG_4941.jpeg

Jag törs inte svara för TNA men om det är 24,5% av en Audi med medelmåttigt Cd-värde så kan det mycket väl vara 30% på en halare Tesla, om man nu förutsätter att originalfälgarna på respektive bil är ungefär lika.

20% av 24,5% är 4,9%. Vad tar de resterande 1,2% vägen egentligen? Hur de olika luftmotstånden samverkar?
Totalt Cw var original 0.216
Bilens Cw 0.159
Framhjul 0.031
Bakhjul 0.022

Med släta fälgar
Framhjul 0.024
Bakhjul 0.018
Bilens Cw ökade till 0.161

Min gissning är att Teslas originalfälgar redan är tilltänkta på ett bättre sätt än den random-bilen. Vilket innebär att man kanske minskat hjulets luftmotstånd i samma nivå som man gjort bilen hal.
Eftersom tesla har så lågt luftmotstånd original gissar jag att förhållandena rimligen är ungefär lika på Teslan också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev: 28 aug 2023 10:32
VilkenElbilBlirDet skrev: 28 aug 2023 10:28

Det är 21" de avser. Han som ligger bakom fälgen är medlem här så fråga i The New Aero-tråden vad du undrar så får du säkert svar. viewtopic.php?p=729926&hilit=the+new+aero#p729926

Det är nog inte jättestor skillnad i förbrukning. 4-5% kanske? Gör betydligt mer att gå ner på 19".
VilkenElbilBlirDet hoppade in i The New Aero-tråden här ovan, så nu finns det även lite kort om bromsventilation för aerofälgar där. Om det nu är någon som inte sett det dvs... :)

Gissar att det finns en del annat intressant i den tråden (den är 11 sidor och jag har inte läst hela.)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mats60

Inlägg av Mats60 »

Tycker ni att era bilars däck slits mycket?
Att man behöver byta däck ofta
Är det speciella däck till tunga elbilar?
Banane

Inlägg av Banane »

Mats60 skrev: 30 aug 2023 12:20
Vinterdäcken har jag kört 4 vintrar (runt 5500 mil) och de är fortfarande lagliga, men knappt. Blir nya i höst.

Sommardäcken är sämre. De håller nog bara 2500-3000 mil för mig. Är lite svårt att veta exakt för jag växlar mellan 19" och 21", har köpt begagnade däck osv...

Det finns speciella däck för elbilar men det är inget krav att använda dessa. Däremot behöver de ha rätt belastningsindex så att de klarar vikten.
Mats60

Inlägg av Mats60 »

vinterdäcken var väl ok då
men sommardäcken är ju inte långt alls innan man behöver nya
dagens däck har visst mindre mönster djup än dom hade för 10-20 år sen
allt för att däck tillverkarna ska tjäna mer pengar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mats60 skrev: 30 aug 2023 16:46
vinterdäcken var väl ok då
men sommardäcken är ju inte långt alls innan man behöver nya
dagens däck har visst mindre mönster djup än dom hade för 10-20 år sen
allt för att däck tillverkarna ska tjäna mer pengar.
Kör man normalt så håller dom precis lika länge som för andra bilar, och att
elbilar skulle vara tunga stämmer ganska dåligt faktiskt, det är mest något
som spridits sedan länge och mest bland dom som inte vill ha något annat än
fossilare.
Det skiljer faktiskt oftast marginellt om man jämför lika stora bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har nyligen bytt till min tredje uppsättning sommardäck och ska skaffa nya vinterdäck i höst, så jag har förbrukat tre uppsättningar däck på de 7400 mil bilen rullat. Det är ungefär som mina tidigare bensinbilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den här tråden handlar ju om Y. Är den mkt tyngre än ngt motsvarande fossilbrännande? Model 3 är väl heller inte mkt tyngre än ngt motsvarande fossilbrännande...

Har för mig att biltidningar har testat lite däck. Kan det vara så att Michelin har fått bra testresultat när det testats hur länge däck håller? Eller har kineserna lärt sig hur man gör däck med? Eller de kanske snålar lite och prioritera högsta möjliga vinst?...

Som folk varit inne på redan så spelar körstil också roll. Mkt fullgasacc. och hård kurvtagning med en Y (eller ngt motsvarande fossilbrännande kommer nog slita däck hur man än bär sig åt...

I Bananes svar ovan fanns det ju vidare ett antal obekanta faktorer...

Är vidare rätt säker på att det här diskuterats tidigare. Så om du söker (med google) kan du nog hitta fler inlägg på forumet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Inlägg av Cederloken »

:x Tesla björn gjorde försök att gå ner från 21” org till 18” på en MYP. Der blev rätt stor skillnad.

Sen kan man ju bryta ner vad som påverkar energiförbrukningen.

1. Friktionsförluster
2. Aerodynamiska förluster
3. Roadload (vägförluster)

1. Friktions förluster är små på ett elfordon 5-10% och är oberoende av villanhjul man väljer.
2. Aerodynamiska förluster. Storleken varierar mycket mellan olika modeller. Och i detta fall så visst påverkar utformningen på hjulen och bredden på dessa.
3. Roadload är det som upptår när däcken deformeras vid kontakt med vägbanan. Det här kan vara väldigt stor på ett elfordon. Här är det bara däckens rullmotstånd som spelar in. Nu är
Klassningen ganska lite klumpig med ganska breda kategorier. Standard sitter det A-klassade 19” däck på MY (SR/LR)men det kan finnas bättre däck. Sen är det vanligt att tillverkarna certar sin range och förbrukning med en egen variant av däcken. Då med betydligt mindre mönster och annan gummiblandning som rullar lättare och slits fortare.

Så summan välj smalare och det mest lättrullade däcket du kan använda. Nu är ju tesla fälgarna för breda för att sätta på smalare däck.
Senast redigerad av Cederloken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Model 3 LR med 18” hjul hade ju samma bredd och samma diameter som 20” som satt på P.

Däcken på LR var bland annat pilot sport 4 235/45-18 med samma energimärkning (C) som pirelli pzero elect som satt på P.

Ytterdiameter inom 3mm (0.4%),
Bredd samma.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar