
Kablage
Moderator: Redaktion
Re: Kablage
Tack för alla klarläggande, tror jag förstår nu 

Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
Re: Kablage
Jo, du kan ladda 32A från 32 A 1-fas uttag, sk blå handske som följer med norska Teslor. Men alltså inte via röd 32 A 3-fas uttag.Nicke Nyfiken skrev:Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.Designer skrev:En el-okunnig undrar
- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !?
Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.
Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.
Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Kablage
Visst kan man ladda med 32A 1-fas om man har norska grejer och hittar ett sådant uttag, men av någon anledning är jag ganska säker på att vi diskuterade 3-fasladdning i Sverige.HelectriC skrev:Jo, du kan ladda 32A från 32 A 1-fas uttag, sk blå handske som följer med norska Teslor. Men alltså inte via röd 32 A 3-fas uttag.Nicke Nyfiken skrev:Du kan inte ladda bilen med 32A från ett vanligt 32A uttag även om du har dubbelladdare. UMCn begränsar strömstyrkan till 16A. Det enda som övergångsboxen möjliggör är att kunna koppla in UMCn och ladda med 16A från ett 32A uttag eftersom uttagen har olika storlekar.Designer skrev:En el-okunnig undrar
- kan man inte koppla in Teslan på 32 A uttag om den inte har dubbla laddare utan denna omtalade konverteringsbox
- ska man köpa en 3-fas förlängning sladd som klarar 32 ampere för att vara säker på att
sladden inte blir varm vid 16 A laddning ?
- om man har en 400V16A sladd, spekar det roll om den är 5x1,5 eller 5x2,5
undrar blivande Tesla ägare ? Februari !?
Har du dubbelladdare och vill ladda med 32A så måste du göra det via en separat laddbox för 32A med tillhörande sladd, eller med hjälp av ett Typ2 uttag och sladd.
Du behöver inte ha en 32A sladd för att inte riskera värmeutveckling vid laddning med 16A. En 16A sladd av god kvalité och med kontakter i bra skick är fullt tillräckligt för att ladda med 16A.
Om du har en 400V 16A sladd med 5x1,5 ledare så är det ett farligt hemmabygge. Släng skiten omedelbart skulle jag vilja säga. Minsta kabelarea för 16A är 2,5mm2.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015