Re: Audi Q6 etron
Postat: 31 aug 2023 09:26
Strax under en miljon kostade de då, men jag minns inte exakt.
Mmm, min spec med i princip bara Proline och backkamera landade precis under miljonen.
Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Ja det är ett helt ok erbjudande men inget fantastiskt jämfört med att köpa.eldbollen skrev: ↑31 aug 2023 10:39Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Tycker e-tron funkade utmärkt för långresa faktiskt. Så utmärkt att vi valde den framför vår Model X för resa till Södra Spanien... Visst, lite dyrare blir det, men den snabba laddningen och framförallt helt platta laddkurvan gör det smidigt ändå.jonasl skrev: ↑31 aug 2023 10:34Jag var nära att plocka ut en sån för ganska drygt två år sen, egentligen efter att det gick men det var en order som låg som nån hoppat av. Dock Proline och inget mer, gick inte att lägga till backkamera annat än genom eftermontering.
Välja till vinterdäck var svindyrt, klart billigare att köpa en uppsättning själv på ebay i Tyskland.
Hade nog varit en helt ok deal ekonomiskt istället för att köra Model 3 ett år och sen plocka ut en (jämfört med idag) dyr Model Y.
Men vi kör en del längre resor och det känns som att de inte varit lika smidiga med den. Som endabil är Y riktigt bra.
Konkurenterna är nog dyrare pga nyare produkt. Prestige ligger nog inte inräknat i priset. BMW och audi brukar ligga väldigt lika i pris på direkt jämförbara bilar. Mercedes möjligen ngt högre. Storleksmässigt är de väl rätt lika alla tre. Litet bagage i BMWn men kanske större kupé. Ska komma en ny Q8 e-tron baserat på ny plattform så småningom, typ 2025-26. Nu är alla nya el-audis försenade pga mjukvaruproblemen så man får väl se. Den lär ju bli snäppet större kan man gissa men också dyrare. Då skapas utrymme mellan Q4 och Q6.Banane skrev: ↑31 aug 2023 10:57Ja det är ett helt ok erbjudande men inget fantastiskt jämfört med att köpa.eldbollen skrev: ↑31 aug 2023 10:39Jo, det är jag medveten om, men det är väl ändå ingen tysk el-SUV som är i närheten av de beloppen för deras största batteripaket? Eller annan premium SUV? EQE SUV:en är ju långt över även för deras "minsting" (300? 350?), samma med iX. Audi räknar med högt restvärde och nu har de ju fått tillbaka en hel del av den "första" kullen av etrons, så det verkar ju fungera, på något sätt...
Du får en Q8 55 från ca 850 tkr efter förhandling. 342 tkr i leasingavgift. Nog får man 500 tkr för den efter 3 år med endast 3000 mil?
Konkurrenterna är dyrare, det är sant. Men det bör dem också vara. Mercedes och BMW har lite mer prestige och så är det nyare och modernare konstruktioner. iX är väl dessutom klart större?
taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07[quote=taliz post_id=742517 time=<a href="tel:1693812739">1693812739</a> user_id=921]
Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Har aldrig sett någon koppla mobilen till TVn. Sånt gjorde man ju innan smarttv kom(tex via Chromecast).Banane skrev: ↑04 sep 2023 11:42Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Jag kör ofta från mobilen till smart-TV:n, det är mycket yxigare att navigera i TV:n och dessutom fungerar wifi:n knackigt.taliz skrev: ↑04 sep 2023 13:24Har aldrig sett någon koppla mobilen till TVn. Sånt gjorde man ju innan smarttv kom(tex via Chromecast).Banane skrev: ↑04 sep 2023 11:42Jag tror 9 av 10 "ungdomar" föredrar Carplay/Android Auto precis som de föredrar nån slags spegling av sin mobil på tv:n före inbyggda appar. Mobilen är så central idag och det är den man vill komma åt. Inte ha bilen som en separat device.taliz skrev: ↑04 sep 2023 11:29Visst, är många gamlingar som köper nya bilar.Banane skrev: ↑04 sep 2023 10:07taliz skrev: ↑04 sep 2023 09:32Bilder här:
https://insideevs.com/news/684799/2025- ... r-display/
Känns lite gammal på något sätt ja.
Varför skall det vara svårt att inse att en stor central horisontell skärm är vad som behövs.
De flesta förväntar sig numera att kunna se på youtube, Netflix, spela spel etc i en ny elbil.
Det tror jag faktiskt inte att de gör. För en stor majoritet är det helt oviktigt.
Men de yngre vill inte ha gammal teknik.
Skulle säga att millenials och framåt vill ha ”det nya”.
Precis som man förväntar sig ha youtube och Netflix inbyggt i TVn idag så förväntar man sig ha det i bilen också.
Carplay är ju en workaround. Pinch to zoom fungerar tex fortfarande inte vilket gör det uselt för navigation.
Det de vill åt i övrigt är tex Spotify, men finns det inbyggt i bilen så använder de det istället.
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:04Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:04Mm Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara.macky skrev: ↑27 okt 2023 19:57Tråkigt. Lite tesla-style över det hela. Eller Polestar eller hela elbilssektorn…taliz skrev: ↑27 okt 2023 17:11Försenad, igen....
https://www.electrive.com/2023/10/27/au ... next-year/Audi will no longer present its Q6 e-tron this year as previously planned. In a media report, Audi has confirmed that the electric SUV will probably not be presented until March 2024.
The decision also has consequences for Porsche. In order to offer Audi a big stage in the electric segment, there is an internal agreement to present the Q6 e-tron before the Porsche Macan E, which is also based on the PPE architecture, and whose unveiling will thus also be postponed until March 2024 at the earliest. “Unless VW boss Oliver Blume, conveniently also Porsche boss, cancels the current agreement,” Automobilwoche wrote. Blume had declared in March 2023: “We will deliver both models to customers in 2024.” Whether this promise is still valid remains to be seen.
Eller också har de is nog i magen att vänta ut den rådande konjunkturen och inte ett lika stort behov att försvara en uppblåst aktiekurs som Tesla. Det är lätt att öka försäljningen genom att sänka priserna men det är väldigt svårt att göra resan från ett budgetmärke till ett premiummärke, och kunna ta betalt därefter, när den lägre prisbilden väl har satt sig. Det kommer nästan kräva en avknoppning från Tesla i stil med Lexus, Infiniti, Acura, Genesis, osv. Vilket jag i och för sig gärna hade sett!taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:13Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.![]()
Vill de inte konkurrera? Då köper folk en Tesla istället.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:33Eller också har de is nog i magen att vänta ut den rådande konjunkturen och inte ett lika stort behov att försvara en uppblåst aktiekurs som Tesla. Det är lätt att öka försäljningen genom att sänka priserna men det är väldigt svårt att göra resan från ett budgetmärke till ett premiummärke, och kunna ta betalt därefter, när den lägre prisbilden väl har satt sig. Det kommer nästan kräva en avknoppning från Tesla i stil med Lexus, Infiniti, Acura, Genesis, osv. Vilket jag i och för sig gärna hade sett!taliz skrev: ↑27 okt 2023 20:13Sant. Tesla har problem med 4680. Övriga verkar ha svårt med mjukvara och/eller konjukturen.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 20:08Du tror inte det snarare har med den rådande konjukturen och låga efterfrågan på elbilar i den prisklassen att göra? Det är dyrt att dra igång produktionen av en ny modell, och de vill antagligen inte se rubriker om fiaskosiffror för den när de väl börjar säljas. Men jag vet inte, kanske är det mjukvara som stökar igen precis som du säger.![]()
Om de tappar marknadsandelar och gör förlust är det ingen bra strategi. De har ju småbilar av en anledning tex.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 23:16Nej, jag tror inte det ingår i Audis affärsstrategi att konkurrera inom "value-for-money-segmentet".
Edit: Och visst har Tesla sålt oavsett priset. Men när en Model Y kostade lika mycket eller mer som en ID4 var den inte i närheten av att sälja lika bra. Iallafall inte i Sverige/Europa. När Tesla sänkte priserna långt under vad en ID4 kostar tog försäljningen däremot rejäl fart. Där någonstans ha vi väl svaret på vilken kundgrupp som köper Model Y just nu. Jag tror inte det är den kundgruppen Audi tänkt sig sikta på eller konkurrerar om med Q6 eTron.