Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr

Inlägg av Alx »

Gällande betalning så tror jag att procentuellt om man ser till köpcentrets totala förbrukning så är det en marginel kostnad för köpcentret, är bara problem med betallösningar! Jag ser fastighetsägare som tar betalt för laddning och parkering som snikna! Bjud på det och visa dels erat miljöengagemang, se det som en investering samt att det drar kunder till centrum! Lägg på 200;-/mån/butik i hyreskalkylen så har ni täckt upp för el kostnaden!

Erbjud inte schuko tycker jag, risk för motorvärmare mm. Som kopplas in!

Jag tycker 16A 3fas samt typ2 på alla platser! Det är inga pengar att tala om för att installera det på 10-15 platser, 30-40k max!

Jag håller även med om att placera laddplatserna längst bort från ingången! Mindre risk för Fossil bilar som tar de platserna

Ordna även 16A 3fas samt typ 2 på 1-2 handikappplatser! Även handikappade kan/kommer ha elbil!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

JonasH skrev:
Tror inte riktigt på 32A enfas. Då måste bilen (Tesla) vara utrustad med dubbelladdare. Hur många har det idag? Vilka andra elbilar på marknaden kan utnyttja 32A?

Känns betydlig enklare med 16A 3-fas som alla Tesla har, och ger bra fart på laddningen.

32A enfas ger mig som saknar dubbelladdare samma fart som 16A enfas, vilket inte ens gör det värt att ta fram laddkabeln

/Jonas
Som också bylund skrev - Model S funkar fint med 32A enfas oavsett om man har dubbelladdare eller ej.
De allra flesta elbilarna klarar av 32A enfas, och det är därför dessa laddstolpar är så vanliga. Jag skulle säga att 32A enfas är det som jag i särklass oftast stöter på och jag blir alltid glad över dessa då de faktiskt skapar värde för mig. 16A enfas är alltid en besvikelse, annat än på hotell eller flygplatsparkeringar.

http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen ... de-med-hva
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

För att göra en lista med och utan Teslahatt på så är nog så här
Tesla-ägare
32 A trefas Typ 2
16 A trefas Typ 2
16 A trefas IEC-60309
32 A enfas Typ 2
16 A enfas Typ 2
13 A schuko
10 A schuko

Där, precis som Herr X säger 16 A enfas och sämre inte gör att man väljer ett shoppingcenter för laddningens skull, om det inte ligger långt från allfarvägarna och det är ända laddningen som finns (i t ex Kiruna hade det kunnat vara intressant då närmaste publika laddning ligger i Narvik, 18 mil bort)

Elbilar i allmänhet
32 A trefas Typ 2
32 A enfas Typ 2
16 A trefas Typ 2
16 A enfas Typ 2
13 A schuko
10 A schuko

Både trefas IEC-60309 och schukouttag slits som sagt snabbare, och de flesta skaffar nog en typ-2-kabel, som Herr X säger. Typ 2 installerar man om man vill vara seriös med laddning.

Och som många andra säger, se till att elbilsplatserna inte är precis vid ingången. Folk ska inte blockera dessa för att de råkar vara de bekvämaste platserna att parkera på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

En käck tumregel är att tänka dig att du har en smarttelefon med ett batteri som är lite slitet. Då tar du alla anledningar du kan för att koppla in och ladda lite - om du vet att du blir sittande på en flygplats i 1-2 timmar så skulle du definitivt se dig om efter ett eluttag. Så är det för oss elbilister - när vi ska parkera på en plats i några timmar så ser vi oss om efter någonstans att ladda bilen. Köpcenter är ibland sådana platser - där vet man ibland med sig att man ska stanna en stund, och som elbilist söker man då laddning. Men eftersom det handlar om relativt kort tid som man är där så måste ladduttaget ge tillräckligt med kräm för att det ska vara värt mödan, och då är 32A enfas en minimumnivå. 16A enfas hade inte varit tillfredsställande på ett köpcenter, men fungerar helt fint på ett hotell eller en långtidsparkering.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
För att göra en lista med och utan Teslahatt på så är nog så här
Tesla-ägare
32 A trefas Typ 2
16 A trefas Typ 2
16 A trefas IEC-60309
32 A enfas Typ 2
16 A enfas Typ 2
13 A schuko
10 A schuko

Där, precis som Herr X säger 16 A enfas och sämre inte gör att man väljer ett shoppingcenter för laddningens skull, om det inte ligger långt från allfarvägarna och det är ända laddningen som finns (i t ex Kiruna hade det kunnat vara intressant då närmaste publika laddning ligger i Narvik, 18 mil bort)

Elbilar i allmänhet
32 A trefas Typ 2
32 A enfas Typ 2
16 A trefas Typ 2
16 A enfas Typ 2
13 A schuko
10 A schuko

Både trefas IEC-60309 och schukouttag slits som sagt snabbare, och de flesta skaffar nog en typ-2-kabel, som Herr X säger. Typ 2 installerar man om man vill vara seriös med laddning.

Och som många andra säger, se till att elbilsplatserna inte är precis vid ingången. Folk ska inte blockera dessa för att de råkar vara de bekvämaste platserna att parkera på.
Vi är helt överens Bylund - jag har försökt ta av Tesla-hatten i mina tidigare inlägg. Personligen ser jag hellre 16A trefas än 32A enfas eftersom jag har en av få elbilar som faktiskt kan ladda med trefas, men för att köpcentret ska kunna erbjuda en universell och attraktiv laddlösning så är det 32A enfas som blir lösningen.

De allra flesta liknande aktörer sätter upp en Garo-stolpe (LS-3: http://www.garo.se/MediaBinaryLoader.ax ... nload=true) med Typ2-uttag som ger 32A enfas, dvs. 7,3kW och detta är en bra och trevlig lösning som alla elbilister på något sätt kan använda sig av (de allra flesta får full effekt men några få får nöja sig med 16A enfas-laddning).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Anderzzon skrev:

Hur mycket slits kablarna? Personligen tycker jag att en laddplats med fast kabel är betydligt attraktivare än en med bara uttag. Finns ju tyvärr rätt få dock.
Fast kabel är inte så bra för de som kommer med en Leaf, som har typ1. Då funkar ett typ2 uttag mycket bättre eftersom man då kan använda sin adapterkabel.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Personligen så skulle jag som Teslaägare inte betala för laddning på ett köpcenter. Jag har aldrig problemet att jag inte kommer hem...

Jag laddar billigare hemma eller gratis på Supercharger.

Däremot skulle jag välja ett köpcentrum som erbjuder t.ex. 3-fas 16A, eller som jag nu lärt mig enfas 32A, gratis före ett centrum som inte gör det. Även om det skulle innebära en längre resa. Resan blir ju "gratis" om jag laddar gratis. Bara lite extra tid i Telsan, och det är ju aldrig fel.

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Var går gränsen för att få elbilskunden att betala för laddningen?

Om vi kör med 3-fas 3 x 16A till exempel eller 3x 32 A och någon betallösning?

Hur bör isåfall betallösningen se ut?

Vi hade en säljare här som pratade sig varm för att laddstolparna skulle kopplas upp på Internet så att det gick att se om det fanns lediga platser, men om någon kommer 30 sekunder före och ställer sig där så funkar ju inte det.

Eller som det verkar vara stort problem med, alla fosildrivna bilar som parkerar där.

En 50 KW laddstation kostar cirka 300.000:- att installera, lite över vår budget.......
Klart man kan betala för alla nivåer men knappast lönsamt rent administrativt eftersom det bara skulle handla om ett fåtal kr/h för allt som inte är snabbladdare. En snabbladdare är ju att se som en mack ditt man åker för att ladda och är redo att betala för det.

Gör dem inte uppkopplade eller annat trassel. Ta hellre då ett extra uttag, ger mer hela tiden.

Ja, det kostar mycket med snabbladdare och kanske är för tidig för att gå in i den delen ännu. Och det är nog så att det passar bättre ihop med restauranger och annat med korta besökstider.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Varför lägga ner 10.000 kronor på laddboxar?

32 A trefas IEC-60309
16 A trefas IEC-60309

Dessa kostar under 100-lappen styck plus kabel och lite elektriker tid.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

REIT skrev:

32 A trefas IEC-60309
16 A trefas IEC-60309

Hybridbilar fixar väl inte trefas?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Gärna lite bredare parkeringsrutor :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

REIT skrev:

32 A trefas IEC-60309
16 A trefas IEC-60309

Tror du ska ha åtminstone en enkel uttagsbox om du har en offentlig plats. Det är ju petrisk och allt möjligt med en CEE tex. En uttagsbox med Typ2 uttag behöver ju inte kosta så där enormt mycket om man hoppar extra grejer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns ju adapters för 3-fas till 1-fas schucko i alla fall. (Ja jag vet problematiken med schucko)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

REIT skrev:

32 A trefas IEC-60309
16 A trefas IEC-60309

Dessa är inte kontakter som är gjorda för att kopplas in och ut många gånger. Och vilka bilar mer än Tesla ha stöd utan extra adapter att koppla in sig på dessa? Får man med en sådan anslutning till en Zoe?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Jag röstar på att åtminstone förbereda för 32A trefas med Type2, men eventuellt endast erbjuda 1x32A eller 3x16A. Kostar marginellt extra och jag tror fler bilar framöver kommer klara 32A*3.

Jag föreslår också på att placera laddplatserna oattraktivt samt göra dem lite bredare. Måla dem gröna!
Senast redigerad av Elektrokungen, redigerad totalt 1 gånger.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Det som jag saknar när man sätter laddstolpar mm så långt ifrån ingången som går är att man oftast inte har en kundvagnsparkering bredvid heller. Har man då småbarn så blir det lite lurigt att först lasta in dem, packa ur vagnen sedan springa bort med vagnen en lång bit och sedan tillbaka jämfört med alla andra platser.

För att få bidragen så skall det vara förberett för att ta betalt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kangru skrev:
Det som jag saknar när man sätter laddstolpar mm så långt ifrån ingången som går är att man oftast inte har en kundvagnsparkering bredvid heller. Har man då småbarn så blir det lite lurigt att först lasta in dem, packa ur vagnen sedan springa bort med vagnen en lång bit och sedan tillbaka jämfört med alla andra platser.
Jag ser ingen poäng med att placera uttagen så långt bort det går, utan tipset handlar väl mest att inte göra de bästa platserna till elbilsladdning eftersom:
1) Felparkerare då gärna tar dem
2) Elbilister som egentligen inte vill eller alls har behov av laddning kan tänkas koppla in sig för att stå bra till, vilket blockerar för de som verkligen behöver ladda

Men hade jag varit köpcenter som lagt ner en del pengar på fina grönmålade laddplatser så hade jag velat visa upp dessa och då önskat att de satt så nära entrén som möjligt.
Om man är tydlig med uppmärkningen ("Endast elbil som laddar. Överträdelse ger böter.") och snabbt lappar fossilbilar som felparkerar, så tycker jag att de kan vara nära ingången. Ett par felparkerade fossilbrännare kan dessutom betala för hela investeringen :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

jag e mer för elplatser ganska nära ingången. Det ger väldigt synlig reklam att köpcentret promotar elbilar/miljön. Att de ibland blir ice tror jag kommer gå över.
en synlig skylt om ev böter kan va smart i början :roll:
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag har för mig att Audi Q7 kan ladda 2fas, vet ej A dock. Så jag tror att 3fas är att föredra, gärna 32A.
Tesla 32A 3fas
Zoe 32A 3fas
B klass 16A 3fas
Q7 2fas
Leaf 32A 1fas
i3 32A 1fas
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Om vi ställer frågan vilket man skulle föredra?

gratis enfas 16A
eller enfas 32A som kostar?

(Jag själv skulle föredra gratis 16A, men så är jag notoriskt snål också ;-) )
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Ok gratis 1fas 16A, samt 3fas 32A med en krånglig betalningslösning. Med gröna parkeringsrutor som visar ägarens miljöengagemang.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:

gratis enfas 16A

:) jag är ju oxo lika snål, och om jag kom dit med min Nissan skulle jag lätt välja gratis 16A eftersom jag har den gamla modellen som bara tar just 16A :D
I Teslan skulle jag nog inte betala för nåt annat än minst 3-fas 16A (eller helst 32A då jag har dubbelladdare)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:

gratis enfas 16A

Jag skulle inte koppla in Teslan i ett gratis enfas 16A, det är för mesigt och skapar inget värde för mig annat i ett extremt nödfallsscenario.. 1,3 mil per timmas laddning skulle knappt ens märkas om man stod på köpcentret under de maximala 3 timmarna. Skulle ställa mig på en vanlig parkeringsplats istället om det erbjöds 16A enfas-laddning. Om jag åker till köpcentret kl. 20 på kvällen efter att barnen har lagt sig, och traskar runt i butiker i de maximalt tillåtna tre timmarna, så har jag när jag åker därifrån utmattad med ömma fötter kl. 11 på kvällen, laddat ström på 16A motsvarande (16A*230V*3h*60 öre/kWh) = 6kr och 60 öre. För dessa pengar hade jag istället kunnat köpa en tredjedels Snickers på Pressbyrån eller de första 5 sidorna i dagens pappersversion av Aftonbladet.

Du Tibor som har en liten Leaf med ett 24kWh-batteri, får mycket mer värde av ett 16A-uttag eftersom folk med förra generationens pyttesmå elbilsbatterier inte har något annat val än att plugga in där de kan. Den typen av bilar håller på att fasas ut och redan nu är värdet av ett 16A-uttag kraftigt begränsat. Eftersom man har permanent räckviddsångest med sådana elektriska småbilar vintertid, skulle jag däremot koppla in min frus lilla i-miev i ett sådant uttag och förstår därför varför du med din lilla Leaf också skulle göra det.

Skulle inte betala för 32A enfas heller - det är också för mesigt, även om det värde som skapas är dubbelt så stort som ett 16A-uttag. 32A enfas skapar tillräckligt stort värde för att jag skulle orka plugga in bilen, men för att jag ska vara beredd att betala så ska vi nog upp i 32A trefas.
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag betalar gärna för laddning om jag behöver laddning, men då ska det minst vara 16 A trefas.
Jag kan välja ett köpcentrum som har laddning före ett som inte har laddning även när jag inte behöver det, fast då är det ju inte värt att betala extra för det.

Så i normalfallet ser jag hellre att ett köpcentrum har rejäl laddning de tar betalt för än svag laddning som är gratis.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag tror att jag jag hade varit nöjd med 16A enfas om det var gratis men det beror lite på var shoppingcentrat ligger. Är det så att jag under min vistelse på shoppingcentret får mer laddning än vad det tar att köra dit och tillbaka så är jag nöjd om syftet med besöket på centret är att handla. Huvudladdningen lär jag nog göra hemma i vilket fall som helst-

Är det så att jag är ute efter laddning, t.ex. pga att jag är på genomresa och kan tänka mig att handla under tiden bilen laddar så är 16A enfas meningslöst. Då krävs minst 16A trefas. Hade endast 16A enfas erbjudits hade jag inte stannat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar