Batteriet hade 78.0kWh nominal full pack när jag kopplade bort Scan My Tesla, ett par dagar före jag sålde bilen. Hade dock 150 mil från jobbet via svärmor och ett gäng SuC innan jag var nere i Stockholm efter 150 mils resa.
Kablage för SMT bortkopplat så jag vet inte Bms-värden när jag lämnade den.
Kollade just Teslafi-loggen. Vid sista laddningen, i Stockholm för att inte lämna den tom hade bilen 487.25km räckvidd (av 507km ny) vilket innebär cirka 77.5 kWh batterikapacitet.
77.5/82.1 = 94.4 % av specificerad nykapacitet.
Stämmer alltså väldigt bra med att de läst av nominal full pack till 77.5 och räknat med 82.1 som startvärde.
Jag tror mer på att man lyssnar på BMS än de andra merodeena med att köra ut del av batteriet.
Däremot brukar det batteriet börja på runt 80.5 kWh så räknar man därifrån blir det 96.3%.
Mitt batteri toppade 81.6 kWh nominal full pack och då jag laddade fullt hade jag 82.0kWh nominal remaining. Trots två år på Teslamotorsclub.com har det inte dykt upp någon annan som nått så högt.
Jag brukar räkna från 82.1 kWh men det är sannolikt mer korrekt att räkna från 80.5kWh. Tesla tar bara höjd för 80.5 kWh, då visar bilen full range.
Troligen är det svårt att hitta en bil med E3LD som har lika låg degradering efter två år (om det inte är någon forumnisse härifrån som också kört låg SOC
Skulle tro att nominal full pack är aningen off nedåt, kanske pga 150 mil med Suc, köper man bilen skulle jag tro att den kliver upp till 78 kWh igen. (Kan ju inte lova ngt men den har legat mellan 78 och 79.4 hela våren).
Hade jag inte redan hämtat en S, hade jag köpt den där
