Sida 2 av 3
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 08:33
av danni
Martinen skrev:danni skrev:För att förstärka de intrycken kan jag säga att när jag lämnat varmgaraget på morgonen har jag full regen, men den försvinner efter en stund och regen begränsas. Jag har svårt att tänka mig att det är batteriet som hinner kylas så fort.
Får du då gula linjer som visar begränsningen, eller känner du bara att den minkar?
Vare sig minkar eller u-båtar, men jag får gula linjer.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 12:52
av Ferro94
HelectriC skrev:är det riktigt kallt kan det vara smart att deaktivera automatisk infällning av yttre speglar också.
sen är det smart att ta lite silikon runt gummilister vid dörrar om man inte gillar fastfrusna rutor som slits sönder av automatiskdörröppningssänkning av fönster
värt att tänka på är även att beläggningen som sitter i hjulhusen har en förmåga att "suga" till sig packad snö pga sina materialegenskaper. kan vara bra att plocka bort ibland.
Var hittar man silikon? Ngt särskilt märke?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 13:29
av ovelundkvist
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 13:51
av Alx
Finns på alla mackar
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 18:35
av hybris
Är silikon verkligen bra att använda? Hört att det förstör listerna?
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 18:54
av Svenssons
hybris skrev:Är silikon verkligen bra att använda? Hört att det förstör listerna?
Jag vet att billackeringsfirmor ÄLSKAR silikon!
Eller var det tvärt om?

Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 18:55
av hybris
BMW service rekommenderade starkt att inte använda
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 20:41
av ovelundkvist
hybris skrev:Är silikon verkligen bra att använda? Hört att det förstör listerna?
Är det så? om det är så var det ju väldigt konstigt att det var det råd jag fick av TC för att lösa problemet med fastfrusna rutor...
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 20:50
av Svenssons
hybris skrev:BMW service rekommenderade starkt att inte använda
Tror detta främst beror på omtanke för lackverkstäderna som de anlitar. Har aldrig hört eller sett att det ska vara dåligt för gummilister, tvärt om så verkar det skydda gummilister mot att torka ut t.ex.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 20:55
av hybris
Jag vet bara att Novation i Uppsala starkt rekommenderade att undvika. Minns inte varför... Tycker det fungerar utan något än så länge så...
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 20:56
av mahulkp
Silikon är ett problem för Billackerare då det kan försvårar för färgen att fästa. Även fett och vax kan ge problem och proffesionella lackerare använder fett- och silikonlösare innan de påbörjar arbetet.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 21:29
av MikaelB
Finns det något sätt att via appen slå på värmen på framrutan, sätet och ratten?
Som jag förstår det kan man endast slå på kupe värmen via appen.
Vore skönt att slippa skrapa rutan..
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 21:36
av bylund
MikaelB skrev:Finns det något sätt att via appen slå på värmen på framrutan, sätet och ratten?
Som jag förstår det kan man endast slå på kupe värmen via appen.
Vore skönt att slippa skrapa rutan..
Tyvärr finns det inte.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:03
av Pontus
Men sätet går väl på om det var på när man lämnade bil?
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:07
av Martinen
Pontus skrev:Men sätet går väl på om det var på när man lämnade bil?
Ja men alla tillbehören i cold weather paketet stängs av när man lämnar bilen och måste startas manuellt.
Stolsvärme på de främre stolarna startar om igen om de var på när man lämnade bilen men de startar inte vid förvärmning.
Jag skulle vilja starta alla dessa olika värmarna via appen.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:08
av lineman
+1
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:11
av MikaelB
Man kan ju tycka att de enkelt skulle kunna lägga till det i en uppdatering.
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:41
av Carl-Uno
Angående imma på sidorutan. Om du drar reglaget för långt till vänster (på förarsidan) stängs ventilen. Hade samma problem innan jag upptäckte detta.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Re: Tesla på vintern
Postat: 16 jan 2016 22:55
av sondell
hybris skrev:Jocce skrev:hybris skrev:T
* koppla alltid in bilen till laddning om den står ute vid minusgrader en längre tid. Speciellt om det är riktigt kallt. Du kan förvärma och på det sättet spara energi. Bilen startar bättre ön bensinbilar på vintern etc. Detta tips mest för att få max räckvidd. Är det riktigt kallt -20-30 så är det viktigt att koppla in så inte batterier etc fryser om du långtidsparkerar. Några timmar inga som helst problem såklart.
Är osäkert om jag kommer kunna få till laddning hemma eller inte (Framförallt inte till leverans).
Kommer bilen "må illa" av att stå utan laddning över natten? (När det är, som idag -15 till -20)
På jobbet finns tillgång till både laddning och varmgarage om det behövs.
/Jocce
Jag vet att Teslas garanti på batteriet inte gäller om du lämnar bilen vid -30 eller lägre i 24h eller mer och det blir problem. Notera utan laddkabel kopplad alltså. Inte hört talas om någon som lyckats förfrysa batteriet. Dessutom kollade jag historik och det är svårt att hitta en dag historiskt där temperaturen varit så låg i 24h eller med i Sverige. Inte ens i Norra Sverige...
Svårt att tro att batteriet skulle paja. Det med garantin, var läste du det? Vet bara att de rekommenderar detta. Kan bero på att kyl/värme mediet kanske inte håller sig flytande. Eller så ska eller kan man inte dra effekt ur batteriet vid de temperaturerna och då kan man inte ladda 12V batteriet som då dras ur. Batterierna mår ju bra av kyla, men inte av effektuttag eller laddning i kyla.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 09:03
av bullen
MikaelB skrev:Finns det något sätt att via appen slå på värmen på framrutan, sätet och ratten?
Som jag förstår det kan man endast slå på kupe värmen via appen.
Vore skönt att slippa skrapa rutan..
Jag TROR att om du slår på defrost innan du lämnar bilen går den på när du värmer via appen. Jag kör visible Tesla i datorn och där ser man en defroster symbol. Men den går inte att styra. Dock har den vid några tillfällen visats som aktiv. Värt att testa djupare
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 09:22
av Kilowatt
Carl-Uno skrev:Angående imma på sidorutan. Om du drar reglaget för långt till vänster (på förarsidan) stängs ventilen. Hade samma problem innan jag upptäckte detta.
Skickat från min SM-A300FU via Tapatalk
Allvarligt? Detta måste jag kolla!
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 10:04
av hybris
Garanti står i din pdf för garantier. Tror den ligger på din mytesla.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 10:20
av bylund
sondell skrev:hybris skrev:
Jag vet att Teslas garanti på batteriet inte gäller om du lämnar bilen vid -30 eller lägre i 24h eller mer och det blir problem. Notera utan laddkabel kopplad alltså. Inte hört talas om någon som lyckats förfrysa batteriet. Dessutom kollade jag historik och det är svårt att hitta en dag historiskt där temperaturen varit så låg i 24h eller med i Sverige. Inte ens i Norra Sverige...
Svårt att tro att batteriet skulle paja. Det med garantin, var läste du det? Vet bara att de rekommenderar detta. Kan bero på att kyl/värme mediet kanske inte håller sig flytande. Eller så ska eller kan man inte dra effekt ur batteriet vid de temperaturerna och då kan man inte ladda 12V batteriet som då dras ur. Batterierna mår ju bra av kyla, men inte av effektuttag eller laddning i kyla.
Jag är säker på att jag har läst detta om att garantin inte gäller om man har haft bilen i under -30°C i mer än ett dygn, som hybris säger, i garantin. Men jag hittade det inte igen när jag försökte hitta det för ett tag sedan. De kan ha tagit bort det.
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 10:47
av hybris
Läs warranty. För mig att det är två pdf filer som ligger på mytesla
Re: Tesla på vintern
Postat: 17 jan 2016 11:08
av hybris
Du har rätt. Står inget i det Svenska EU dokumentet som ligger på mytesla... Har de ändrat eller är det bara light versionen?
Jag hade sparat filen som låg där förut. Bifogat den äldre filen. Se sidan 6. Men som sagt kanske inte är så numera? Eller?