Re: Bilens tillkortakommanden
Postat: 10 jun 2023 17:17
Jag gillar gnället över stolarna, provkör man en bil som inte rumpan får plats i är det väl bara att välja ett annat märke.
George_Westinghouse skrev: ↑10 jun 2023 17:32Jag gillar gnället över stolarna, provkör man en bil som inte rumpan får plats i är det väl bara att välja ett annat märke.
Det är en makalös kul och underhållande bil att köra.
Ägt många bilar över åren men ingen bil har gjort mig lika glad som teslan gör.
SÄTENGeesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Har du vanlig AP eller Uppgraderad med bl.a Adaptiv farthållare? Fungerar Smart Summon och Auto-parkering funktionerna eller är dessa fortfarande avstängda?Körde 99% autopilot Stockholm - Oslo tur och retur. Det är inte så dåligt som många säger enligt mig. Använder autopilot varje gång jag kör. Inte perfekt. Men bra nog för mig.
Håller med dig, men man behöver ju inte gå i försvar för det utan bara försöka vara saklig.macksie skrev: ↑10 jun 2023 23:28Ta det faktum att många tar det personligt som något positivt.
Vi är en skara dedikerade, vokala bilägare.
Tillåt mig ändra din plus lista till hur jag hade skrivit den.
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Laddnätverket
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
Vad jag menar är att också användarmönster av bilen kan spela stor roll.
Jag kommer göra slut på min 8000mil/8år garanti på ett och ett halvt år.
Jag kör långt, längre än medel-tesla ägaren.
Det gör att jag kan ha översyn med allt det som står på din minuslista.
Åkte senast igår 100 mil på en dag med bilen.
Att rulla in till Mantorp supercharger, Ta en av de 34 platser som är lediga. Koppla in bilen. Och den börjar ladda direkt. Inom nån minut från det jag parkerat har jag över 200kW i laddeffekt. Inte en enda gång behövde jag ta upp mobilen, eller ett kreditkort, eller starta bankid, eller ringa nåt servicenummer. Det bara fungerar.
För mig trumfar det alla de saker du listar under minus.
Jag skulle provköra om jag var du - smaken är ju varierande när det gäller bilar.Geesy skrev: ↑10 jun 2023 12:40Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.
Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Nu har ju jag S, men det är väl samma på Y, dvs adaptiv farthållare finns utan att man behöver uppgradera något. Finns ingen anledning att lägga pengar på vare sig uppgraderad AP eller FSD ännu. Summon är vingklippt och FSD finns inte kort sagt.Unia skrev: ↑10 jun 2023 23:42bjelkeman
Har du vanlig AP eller Uppgraderad med bl.a Adaptiv farthållare? Fungerar Smart Summon och Auto-parkering funktionerna eller är dessa fortfarande avstängda?Körde 99% autopilot Stockholm - Oslo tur och retur. Det är inte så dåligt som många säger enligt mig. Använder autopilot varje gång jag kör. Inte perfekt. Men bra nog för mig.
Ap fungerade ju inte med radar heller, finns flera beskrivna olyckor där bilar kört in i stillastående fordon utan att bromsa. jag tycker farthållaren fungerar bra, men det finns inget sätt att veta om bilen använder radarn eller bara true vision numera ( på S}Geesy skrev: ↑11 jun 2023 09:26Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.
Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.
https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI
Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Tesla borde ha lättare att skapa en lösning som är mer tillförlitlig med radar. Inget system går att lita på till hundra procent som jag skrev, men min upplevelse av adaptiva farthållare är helt felfri över tusentals mil med andra bilmärkenGustafsson skrev: ↑11 jun 2023 09:40Ap fungerade ju inte med radar heller, finns flera beskrivna olyckor där bilar kört in i stillastående fordon utan att bromsa. jag tycker farthållaren fungerar bra, men det finns inget sätt att veta om bilen använder radarn eller bara true vision numera ( på S}Geesy skrev: ↑11 jun 2023 09:26Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.
Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.
https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI
Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Och jag kan säga att Teslas AP (uppgraderad till FSD) är den överlägset bästa farthållare (elder kalla det vad du vill) jag kört med. Den har sina brister, men är absolut inte så dålig som en del här framställer den som.Geesy skrev: ↑11 jun 2023 09:26Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.
Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.
https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI
Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.
Fast till den extra kostnaden som inte följer köparen? Tesla borde börja med prenumerationsmodell även här i Europa.agehall skrev: ↑11 jun 2023 10:27Och jag kan säga att Teslas AP (uppgraderad till FSD) är den överlägset bästa farthållare (elder kalla det vad du vill) jag kört med. Den har sina brister, men är absolut inte så dålig som en del här framställer den som.Geesy skrev: ↑11 jun 2023 09:26Jag vill egentligen bara ha en adaptiv farthållare man kan lita på till 99,9999% (dvs radar). Ganska befängt att tesla i sina friskrivningar och rekommendationer säger att man ska kontrollera att alla kameror är rena innan varje körning. Kanske skulle funka i Californien men inte Sverige.
Den här läsningen från en artikel som kom igår får man väl ta med en nypa salt, till exempel på grund av exemplet med han som kört på skolbarnet som satt tyngder i ratten. Många gör väl knäppa saker som leder till olyckor. Men jag skulle oavsett inte våga använda autopilot med allt som rapporteras om girningar och ghost breaking.
https://www.washingtonpost.com/technolo ... VHD_wb5PqI
Adaptiv farthållare är helt avgörande för mig då jag har en lätt-triggad falsk ischias i högerbenet som kommer om jag inte kan vila högerfoten då och då.