Har priserna bottnat?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Har priserna bottnat?

Inlägg av Vindens »

taliz skrev: 22 aug 2023 10:54
KVD är dock inte alltid de bästa på att dokumentera och ta ansvar för brister.
Man får inspektera noga när man hämtar, och hittar man då något så erbjuder de sig inte att fixa det utan då får man pengarna tillbaka och så lägger de ut den på nytt.
Är väldigt många budgivare på kvd numera också tycker jag, en hel del går för över handlarpriser.
Frågan är också hur många % av KVD avslut som innebär export?
Med svag krona andelen bilar som exporteras är större?
Jag har själv noterat handlare som köpt in Teslor som inte kommer ut på svenska marknaden igen. Det verkar ta lång tid innan uppgifterna uppdateras hos Transportstyrelsen. (det kanske finns handlare som skickar Teslor till museum, vad vet jag :lol: )
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Legato skrev: 21 aug 2023 22:42
svanis115 skrev: 21 aug 2023 22:08
På jakt efter en 2019 raven, long range. ca 11-12k mil. Gör man bort sig ifall man betalar 540?
"Gör bort sig" vet jag inte, jag tror du kommer få ganska låg TCO även givet det priset, men lite väl dyrt är det IMO.

Jag gav 430k för en 2020 med 14k mil i bra skick för ett par månader sedan.
Jag vet inte hur mycket du gjorde med den bilen men såg både din annons och vad handlaren begär idag.
Fina påslag i bägge led om handlaren får ens i närheten av begärt pris.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Vindens skrev: 22 aug 2023 11:07
På jakt efter en 2019 raven, long range. ca 11-12k mil. Gör man bort sig ifall man betalar 540?
"Gör bort sig" vet jag inte, jag tror du kommer få ganska låg TCO även givet det priset, men lite väl dyrt är det IMO.

Jag vet inte hur mycket du gjorde med den bilen men såg både din annons och vad handlaren begär idag.
Med den bilen gjorde jag faktiskt nästan ingenting. En grundlig rengöring av sätena samt att jag "ploppade i" en P-sensor var allt.

Ja, får handlaren ens i närheten av begärt pris så gör de en väldigt bra affär. Mitt "påslag" var dock en bråkdel av det ;)

Lite intressant i sammanhanget är att den handlaren hade bilen ute i marknaden inom 2 dygn efter att de köpt bilen av mig. Carla som köpte den första har fortfarande inte bilen ute efter 3 veckor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Legato skrev: 22 aug 2023 11:45

Med den bilen gjorde jag faktiskt nästan ingenting. En grundlig rengöring av sätena samt att jag "ploppade i" en P-sensor var allt.

Ja, får handlaren ens i närheten av begärt pris så gör de en väldigt bra affär. Mitt "påslag" var dock en bråkdel av det ;)

Lite intressant i sammanhanget är att den handlaren hade bilen ute i marknaden inom 2 dygn efter att de köpt bilen av mig. Carla som köpte den första har fortfarande inte bilen ute efter 3 veckor.
Vissa köper undervärderade aktier, andra bilar (eller kanske både och) 8-) .

Carlas omsättning ser ut att öka, dock högst oklart om de gör något vinst ännu. Kikar man på deras hemsida så är de flesta bilar inte inne lika länge längre. De är även snabba med att sänka priserna numera så fort en bil stått inne ett tag.
Jag har varit inne i deras anläggning och sett att hur de går igenom bilarna etc. Med antalet bilar som köps in så är det nog fullt rimligt att det tar ofta upp till en månad innan en bil läggs ut från att den kommer in.
Jag hade snarare varit mer orolig om praxis är två dagar, såvida alla handlare inte får lika rekondade bilar som ditt exempel hehe.

I ett annat extremfall så sålde jag en Model S -18 till en annan handlare för över 4 månader sedan. Den Teslan har numera körförbud pga obesiktad och inget nytt hos Transportstyrelsen så jag vet inte om det är export eller något annat på G.

Priserna har stabiliserats och ökade priser för bensin och diesel kommer snarare öka efterfrågan även om dämpning sker pga höjda räntor.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Vindens skrev: 22 aug 2023 12:45

Vissa köper undervärderade aktier, andra bilar (eller kanske både och) 8-) .

Carlas omsättning ser ut att öka, dock högst oklart om de gör något vinst ännu. Kikar man på deras hemsida så är de flesta bilar inte inne lika länge längre. De är även snabba med att sänka priserna numera så fort en bil stått inne ett tag.
Jag har varit inne i deras anläggning och sett att hur de går igenom bilarna etc. Med antalet bilar som köps in så är det nog fullt rimligt att det tar ofta upp till en månad innan en bil läggs ut från att den kommer in.
Jag hade snarare varit mer orolig om praxis är två dagar, såvida alla handlare inte får lika rekondade bilar som ditt exempel hehe.

I ett annat extremfall så sålde jag en Model S -18 till en annan handlare för över 4 månader sedan. Den Teslan har numera körförbud pga obesiktad och inget nytt hos Transportstyrelsen så jag vet inte om det är export eller något annat på G.

Priserna har stabiliserats och ökade priser för bensin och diesel kommer snarare öka efterfrågan även om dämpning sker pga höjda räntor.
Haha, ja bilarna är ett nytt försök, aktier har jag försökt med i 35 av mina 47 år ;)

Ja, Carla bränner nog fortfarande en hel del pengar. De tog ju in över 200 miljoner så sent som för ett år sedan. Jag tror de är beredda att ta fortsatta förluster mot att de bygger marknadsandel.

Jag gillar deras hemsida och deras sätt att verkligen ta försäljningen online genom att grundligt (nästan för grundligt ibland) dokumentera alla fel och brister. Jag tror också en månad är rimligt med deras nuvarande arbetssätt, dock är jag tveksam till om de kommer kunna bygga ett lönsamt bolag om de ska hålla på och binda kapital så länge på varje bil samtidigt som de antagligen lägger mer arbetstimmar på varje bil än någon annan. Jag håller med om att två dagar känns i minsta laget dock :D

Personligen tycker jag KVD-priser är intressantare än Blocket-priser och jag upplever faktiskt att KVD-priserna stigit en aning under H2. Inga stora skillnader dock, men jag kan iaf definitivt säga att priserna inte fortsätter ner på de Teslor jag följer längre ("nyare" S,X,3).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Carla kanske exporterar den. Är som sagt väldigt många som går på export nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 22 aug 2023 16:26
Yes, många går på export och det är en möjlighet, kikade faktiskt på den tidigare idag och den är iaf fortfarande registrerad på Carla. Gissar också att det är rätt sällan de har "beställningar" på bilar som inte går via deras hemsida, men som sagt, inte omöjligt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 22 aug 2023 19:05
taliz skrev: 22 aug 2023 16:26
Yes, många går på export och det är en möjlighet, kikade faktiskt på den tidigare idag och den är iaf fortfarande registrerad på Carla. Gissar också att det är rätt sällan de har "beställningar" på bilar som inte går via deras hemsida, men som sagt, inte omöjligt.
Har funderat lite själv på att exportera. :lol:
Men jobbigt att leka bilhandlare för relativa småsummor. En hel del risk också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane

Inlägg av Banane »

Ska man tjäna pengar på att exportera bilar så är det väl tyvärr fortfarande fossilbilar som är mest lönsamma? Högre efterfrågan från Euro-länderna. Tror det särskilt gäller lite dyrare sportbilar.
R96

Inlägg av R96 »

Ser ut som tesla sänkt priserna på både x och s. Och alla är färger är nu inkluderade i priset.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

R96 skrev: 02 sep 2023 17:12
Ser ut som tesla sänkt priserna på både x och s. Och alla är färger är nu inkluderade i priset.
viewtopic.php?t=33836&sid=3aa7877c4604f ... &start=25

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar