Sida 2 av 8

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:31
av Bjelke
Stäng av choke, fullt på gasreglage och ryck några ggr, då blir den skapligt "torr", kan tom hända att den tänder till något host :)

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:33
av Leo
Annars skruva ur tändstiftet, dra ett par ggr, skruva tillbaka det. Dra igång!

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:37
av LarsL
Leo skrev:
Annars skruva ur tändstiftet, dra ett par ggr, skruva tillbaka det. Dra igång!
Ja, som jag skrev ovan. Om du inte får till den när du provat att köra med full gas utan choke så lossa tändstiftet. Lägg tändstiftet emot metal och kolla att det gnistrar, samtidigt tömmer du cylindern på bensin.

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:38
av Herr X
Bjelke skrev:
Stäng av choke, fullt på gasreglage och ryck några ggr, då blir den skapligt "torr", kan tom hända att den tänder till något host :)
Okej, det får bli ett projekt för i morgon - nu skulle väl grannarna skjuta på mig med ärtrör om jag trots allt skulle få igång den.

Nu får den lille oäktingen stå i det varma garaget och vila mellan två maskiner laddade med framtidsteknologi:
Bild

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:45
av Bjelke
Låter bra, imorgon kan vi ha en kurs i hur man byter startsnöre :)
Vi var på kattutställning i Ski i somras förresten :)

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:50
av Herr X
Bjelke skrev:
Låter bra, imorgon kan vi ha en kurs i hur man byter startsnöre :)
Jag behöver en kurs i var jag hittar tändstiftet :) Det borde sitta i cylindern, men den sitter ju gömd bakom massor av kåpor. Listar kanske ut det när det är ljust i morgon.
Jag sitter rejält i skiten om jag inte får igång den här maskinen - har ju ingen dragkrok på varken Teslan eller i-mieven och måste genom ett enormt bök om jag ska få iväg den till nån verkstad.

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 22:54
av Herr X
Nä hörni, hur kul jag än haft med snöslungan ikväll så är det dags att slappa lite. Ser det här gott ut? Friskt rött vin och en pistagenöt!

Bild

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 23:00
av Gustafsson
Samma problem med gräsklipparen förra året. Tre gånger på pump-pilidutten är för lite. Soppan kan bli gammal. Brukar ta byta tändstift eller åtminstone borsta rent med stålborste. Flöda rikligt å dra utav helvete i snöret...

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 23:18
av Foluke
Beklagar och välkommen i klubben. "bin there done that".Vid det här laget har du fått en massa goda råd. Du får nog igång den om du får dit ett nytt snöre.
För egen del konstaterade jag att det var jobbigare att starta slungan än att skotta för hand..Jag skaffade stor skopa att skjuta undan snön med och gav bort slungan till en av sönerna (med varning om potentiella raseriutbrott). Det blir motion på köpet och man kan ta det lite lugnt. Skottan väsnas inte den heller! Ingen skillnad mot slungan (som ju också är tyst. Startar ju inte.) Däremot flyttas snön och jag känner mig lite nöjd.

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 23:35
av Franz
Jag har en sådan här:
Bild
http://www.fiskars.se/produkter/traedga ... de-1003470

Väldigt mycket bättre än en vanlig snöskyffel.

Re: Maskinjävel

Postat: 09 jan 2016 23:59
av mahulkp
Gustafsson skrev:
Samma problem med gräsklipparen förra året. Tre gånger på pump-pilidutten är för lite. Soppan kan bli gammal. Brukar ta byta tändstift eller åtminstone borsta rent med stålborste. Flöda rikligt å dra utav helvete i snöret...
Ett tips är att använda Aspen miljöbensin i gräsklippare, snöslungade etc. Förutom att den är något mindre skadlig för miljön så blir den inte gammal av att stå länge i tanken Den ger heller inga utfällningar som sätter igen munstyckena i förgasaren. Mindre problem helt enkelt.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:05
av Telsa
Efter att ha kämpat i nån timme med gräsklipparen i våras så tankade jag den och då startade den efter två ryck. Jag behövde inte ens använda den, tänkte bara kolla om den fortfarande funkade (har en autonom elklippare som klipper åt mig).

Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:08
av Herr X
mahulkp skrev:
Gustafsson skrev:
Samma problem med gräsklipparen förra året. Tre gånger på pump-pilidutten är för lite. Soppan kan bli gammal. Brukar ta byta tändstift eller åtminstone borsta rent med stålborste. Flöda rikligt å dra utav helvete i snöret...
Ett tips är att använda Aspen miljöbensin i gräsklippare, snöslungade etc. Förutom att den är något mindre skadlig för miljön så blir den inte gammal av att stå länge i tanken Den ger heller inga utfällningar som sätter igen munstyckena i förgasaren. Mindre problem helt enkelt.
Okej, jag tror att det är något liknande jag har (den gröna dunken som står på snöslungan).. Akrylat står det på den tror jag.
Bild
Jag har fått många fina tips! Ska ge mig på den med nya krafter i morgon.
Man känner verkligen att man håller på med gårdagens teknologi.. om tidningarna kunde bli av med bensin-skallar såsom Robert Collin och Jaques Wallner, så kanske resten av svenskarna också kunde begripa att sånt här elände hör till förra seklet.
Vi behöver bli fler som köper elektriska fordon och maskiner för att få upp volymerna och få ner priserna, och där har opinionsbildarna en viktig roll. När tidningarna då tar in Wolverine-liknande bensinsniffare på sina redaktioner så gör de alla en björntjänst.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:24
av hbborr
Jag har fuskat lite med sådana här grejor innan så här kommer lite hjälp till att hitta tändstiftet och tömma förgasaren :)

Tändstiftet hittar du precis ovan för kåpan som det står OVH på (din bild 1)du får först dra bort tändhatten (grå metal med svart gummi plupp där tändkabeln går in, det är den som syns på bilden) så sitter tändstiftet där bakom. (Tändhatten dras utåt uppåt)
Skulle gissa att du måste ha en tändstifts hylsa storlek 21 för att få loss stiftet.

Ska du tömma tank och förgasare om det är så soppan stått och blivit gammal så är nog det enklaste att lossa flottörhuset på förgasaren. Isf lossar du skruven som sitter i botten på den guldaktiga kåpan som syns precis under klistermärket med utropstecken på i din sista bild. Lossar du skruven så kommer hela kåpan lossa och bensinen rinna ut. Har du bensinkranen öppen så kommer du mest troligt även att tömma hela tanken på detta vis också vilket kanske inte är en nackdel om soppan är kass.Var försiktig så att du inte blir av med ev packningar osv. Se också till att packningarna kommer på rätt plats när du skruvar dit det hela igen!

Lycka till!

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:26
av Datordoktorn
På den understa bilden ser man dräneringspluggen i botten på förgasaren, precis under plastkåpan. 10 mm hylsa, lossa pluggen, töm ur bensinen (max en halv deciliter) och tappa ner friskare soppa ifrån tanken. Och hur otroligt det låter så blir bensinen sämre i förgasaren än i tanken, trots att den är lika gammal.

Tändstiftet sitter precis över kåpan på första bilden märkt "OHV", lossa tändkabeln och stiftet och kolla hur blött det är. Men tills imorgon lär den ha torkat ur av sig själv, annars kan man lufta ur cylindern genom att dra runt några varv. Kolla INTE gnistan genom att lägga stiftet mot gods! Det gjorde man på mopeder på 70-talet, typ. Du riskerar bara att få en stöt alternativt förstöra tändboxen av ett rejält jäkla överslag.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:27
av Datordoktorn
Attans, jag var 2 minuter för sent ute! :D

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:32
av hbborr
Haha! bara bra med två förklaringar!

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:39
av Herr X
hbborr skrev:
Jag har fuskat lite med sådana här grejor innan så här kommer lite hjälp till att hitta tändstiftet och tömma förgasaren :)

Tändstiftet hittar du precis ovan för kåpan som det står OVH på (din bild 1)du får först dra bort tändhatten (grå metal med svart gummi plupp där tändkabeln går in, det är den som syns på bilden) så sitter tändstiftet där bakom. (Tändhatten dras utåt uppåt)
Skulle gissa att du måste ha en tändstifts hylsa storlek 21 för att få loss stiftet.

Ska du tömma tank och förgasare om det är så soppan stått och blivit gammal så är nog det enklaste att lossa flottörhuset på förgasaren. Isf lossar du skruven som sitter i botten på den guldaktiga kåpan som syns precis under klistermärket med utropstecken på i din sista bild. Lossar du skruven så kommer hela kåpan lossa och bensinen rinna ut. Har du bensinkranen öppen så kommer du mest troligt även att tömma hela tanken på detta vis också vilket kanske inte är en nackdel om soppan är kass.Var försiktig så att du inte blir av med ev packningar osv. Se också till att packningarna kommer på rätt plats när du skruvar dit det hela igen!

Lycka till!
Just nu känner jag en obeskrivbar glädje - det där var så tydligt beskrivet att jag nästan fick lust att gå ut och prova direkt. Har alla verktyg jag behöver (gillar verkligen att bygga saker, men har aldrig intresserat mig för just förbränningsmotorer). Tack så väldigt mycket!

Fyllde på "ny" bensin tidigare idag, men dunken med akrylat är nog från i somras, eller möjligen förra året, så den kanske blivit dålig? Smyger ut i morgon och ger mig på det - min fru klagade på att hennes lilla i-miev inte fick tillräckligt grepp i den decimeterdjupa snön på uppfarten.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 00:43
av Herr X
Datordoktorn skrev:
Kolla INTE gnistan genom att lägga stiftet mot gods! Det gjorde man på mopeder på 70-talet, typ. Du riskerar bara att få en stöt alternativt förstöra tändboxen av ett rejält jäkla överslag.
Jag höll på lite och grejade en hel del med min Monark Compact som jag hade när jag var 15, men så fort det gällde motorn så var jag borta. Minns att jag betalade min klasskamrat Staffan 20 kronor för att han skulle klyva min motor och byta lameller när de hade blivit utslitna. Satt bredvid honom och såg små fjädrar flyga åt alla håll när han delade nån pryl. Tro't eller ej, men vi lyckades hitta alla fjädrarna och han fick byggt ihop motorn igen. Den funkade som en klocka efter det.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 07:43
av Sofie
Har du hällt i akrylatbensin så har du nog orsaken till att den inte startar :lol:

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 10:25
av LarsL
Tror jag aldrig drabbats av gammal bensin i någon maskin så jag skulle kolla tändningen först. Sedan skulle jag se till att den inte är sur och sedan se starta på rätt sätt.

Har du rätta knycken? Dra ut snöret tills du känner att motorn har komprimerat, ett litet motstånd. Knycker du till lite kort och effektivt. På det här sättet blir du inte bara mindre trött utan ökar risken att skiten starar också.

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 10:32
av AGCF

Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 11:23
av Herr X

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 11:38
av ovelundkvist
Jag vill också ha en!

Re: Maskinjävel

Postat: 10 jan 2016 11:39
av Herr X
Datordoktorn skrev:
På den understa bilden ser man dräneringspluggen i botten på förgasaren, precis under plastkåpan. 10 mm hylsa, lossa pluggen, töm ur bensinen (max en halv deciliter) och tappa ner friskare soppa ifrån tanken. Och hur otroligt det låter så blir bensinen sämre i förgasaren än i tanken, trots att den är lika gammal.

Tändstiftet sitter precis över kåpan på första bilden märkt "OHV", lossa tändkabeln och stiftet och kolla hur blött det är. Men tills imorgon lär den ha torkat ur av sig själv, annars kan man lufta ur cylindern genom att dra runt några varv. Kolla INTE gnistan genom att lägga stiftet mot gods! Det gjorde man på mopeder på 70-talet, typ. Du riskerar bara att få en stöt alternativt förstöra tändboxen av ett rejält jäkla överslag.
Ok, tändstiftet är ute.. det ser lite sotigt ut? Ska det vara så? Vad ska jag göra med det när jag tagit ut det?

Bild

Är det denna pluggen? Det går inte att få in en balja undertill - låter man bensinen bara rinna ner i marken?
Bild