Sida 2 av 2

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 13:17
av AAKEE
FStaake skrev: 30 apr 2023 10:18
AAKEE skrev: 30 apr 2023 10:11
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 09:04
Det står i beskrivningen att adaptern är 32 A enfas. Om den kunde koppas direkt till bilen skulle det nog fungera, via typ2. Men kan UMC verkligen ta emot 32 A enfas och skicka vidare till bilen? Trodde den var begränsad till 16A eller mindre.
Ja, det kan den. Det är själva adaptern man sätter i UMC som säger åt UMC vilken effektbegränsning som gäller. (Har inte koll hur man löst det om det är elektronik eller magnet etc.)
När man byter adapter får man även max strömstyrka ändrad.
Fast om det ska gå att ladda med 32A måste väl kabeln vara 6mm2?
Därför den medföljande Typ2 kabeln är så grov. Den är ju klassad för 32A 3-fas just för att klara både 11kW (3x16A) och 7,4kW (1x32A)
Är hyfsat säker på att kabeln till UMCn som följer med bilen är alldeles för tunn för att kunna vara 6mm2, även med bara 3 ledare.
Är skeptisk även efter att ha läst texten på hemsidan.
Jag skulle inte oroa mig för det.

All data på teslas hemsida stödjer den tesen.
Bilen tar 32A/ 7.4kW

Adaptern i UMC avgör max effekt/strömstyrka.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 20:40
av Gustafsson
Att bilen tar 7,4 kW (32 A enfas) är helt klart, det har de gjort länge. Men kan man mata UMC med 32 A ? Tydligen - det visste jag inte. Dock är röda 32 A uttag ovanliga vad jag vet. Känner bara till ett enda.

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 22:11
av Jeltsin
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 20:40
Att bilen tar 7,4 kW (32 A enfas) är helt klart, det har de gjort länge. Men kan man mata UMC med 32 A ? Tydligen - det visste jag inte. Dock är röda 32 A uttag ovanliga vad jag vet. Känner bara till ett enda.
Så effekten blir då ändå 3.7 med 16A cee och ingen skillnad på grund av 400v?

Re: Få ut 7.4 KW från UMC2

Postat: 30 apr 2023 22:55
av Transportsoren
Jeltsin skrev: 30 apr 2023 22:11
Gustafsson skrev: 30 apr 2023 20:40
Att bilen tar 7,4 kW (32 A enfas) är helt klart, det har de gjort länge. Men kan man mata UMC med 32 A ? Tydligen - det visste jag inte. Dock är röda 32 A uttag ovanliga vad jag vet. Känner bara till ett enda.
Bilen visar laddare s
Så effekten blir då ändå 3.7 med 16A cee och ingen skillnad på grund av 400v?
Bilen redovisar ansluten laddning som 3x230V, 2x230V elller 230V, dvs de tre laddarna är inkopplade mellan fas och nolla och behöver nollan (och jord) för att fungera.
Bilen kan även koppla två laddare parallellt och nyttja en fas 32A men det är då fortfarande 230V.