Jag har en 2018 utan sensorer.mikebike skrev: ↑10 apr 2023 11:10Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara.![]()
Varför ska uppdatering vara så svårt?
Moderator: Redaktion
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Trycket förblir ju vad det var när du sist fyllde på. Tills systemet varnar.taliz skrev: ↑10 apr 2023 11:06Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.nek0 skrev: ↑10 apr 2023 10:50VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:44Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?
Schhh, väck inte (Tesla-)björnen som sover!mikebike skrev: ↑10 apr 2023 11:10Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.Fredrik j skrev: ↑10 apr 2023 10:34taliz skrev: ↑10 apr 2023 10:21Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.
Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara.![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19