Sida 2 av 2
Re: Laddning i kyla
Postat: 07 jan 2016 19:13
av Leo
Min e-Golf gör så och 3 unika program också! Även väderrapporten undrar ni då...Den drar igång hela systemet 1tim innan avgångstid för att "kolla vädret=temp" utifrån det testet (som tar en minut ungefär) så bestämmer den exakt när den sen behöver starta.
Så jag skulle vara helt nöjd om Tesla nöjde sig med att kopiera det upplägget. (Och ja, jag kan även styra och övervaka allt det via min telefon)
Re: Laddning i kyla
Postat: 07 jan 2016 20:26
av HelectriC
Leo skrev:Min e-Golf gör så och 3 unika program också! Även väderrapporten undrar ni då...Den drar igång hela systemet 1tim innan avgångstid för att "kolla vädret=temp" utifrån det testet (som tar en minut ungefär) så bestämmer den exakt när den sen behöver starta.
Så jag skulle vara helt nöjd om Tesla nöjde sig med att kopiera det upplägget. (Och ja, jag kan även styra och övervaka allt det via min telefon)
Förutom att appen till e-Golf är lika opålitlig som Kim Jong Un då. Den funkar ju typ 50% av gångerna, inte i närheten av så stabil som Teslaappen. Men själva funktionaliteten man har NÄR den funkar är bra.
Re: Laddning i kyla
Postat: 07 jan 2016 22:39
av Leo
Har lite personlig erfarenhet av Kim Jongs pålitlighet (även om jag kan ana) men appen till e-Golfen funkar nog 90% för mig skulle jag säga. Även om jag mest har inställd samma avgångstid varje morgon.
Re: Laddning i kyla
Postat: 07 jan 2016 23:15
av matsm
Har också märkt att det tar tid innan laddningen kommer igång på morgonen. Laddar 3 fas 10A...i morse -10, tog nog minst 5 min innan det hände nåt men sedan tickade den snabbt upp i laddfart.
Re: Laddning i kyla
Postat: 08 jan 2016 09:24
av HelectriC
Leo skrev:Har lite personlig erfarenhet av Kim Jongs pålitlighet (även om jag kan ana) men appen till e-Golfen funkar nog 90% för mig skulle jag säga. Även om jag mest har inställd samma avgångstid varje morgon.
min fru använder både inställd tid och ibland direktstart. Speciellt direktstart är riktigt värdelös. Har bilen stått parkerad mer än några timmar, så får man ingen kontakt med bilen. Verkar som den går in i djupsömn och måste väckas. Ofta får man gå in i appen många gånger, trycka "starta", gå ut igen och så hålla på så en stund. Riktigt dåligt. Väldigt många på elbilforum.no som är grymt missnöjda med e-Golf appen. Det roliga är ju oxå att den bara är gratis det första året. Sen kostar den 100€ att förnya per år!!!! Det kommer vi absokut inte att göra för en tjänst som knappt uppfyller de mest grundläggande kravet (att de funktioner som finns där funkar).
Re: Laddning i kyla
Postat: 08 jan 2016 09:36
av ironjack
Jag har 25 amp säkring i huset, och när värmepannan går för högtryck så ställer jag ner laddningen i bilen till 6-8 amp och låter den ladda under längre tid istället, för att inte riskera att bränna huvudsäkringen. Tycker det funkar bra, lyckas jag dessutom tajma så att bilen är i princip färdigladdad på morgonen så är ju batteriet redan förvärmt och jag kan glida iväg ut i vintermörkret utan några större begränsningar. Men som ni sagt ovan så vore det bra om man kunde sätta en färdigtid i appen.
Re: Laddning i kyla
Postat: 08 jan 2016 14:28
av Leo
I Sverige är telefonappen till e-Golf gratis i 3år och sen ska den kosta ungefär 750kr/år.
Är ju många "länkar" som ska funka från mobilen-(mobilnätet) till internet, till servern i Tyskland-tillbaka via internet-via mobilnätet (till bilen) och sen hela vägen tillbaka igen med bekräftelsen till din mobil. Så det kan nog finnas många orsaker till att det strular. Och ja, jag följer elbilforum.no ganska noga också. Nissans Carwings har ju många trådar på forum också...
Å andra sidan hellre en strulande app med tidsprogram mm som oftast fungerar än ingen alls! Upplever att Teslans app, VW' CarNet är ungefär lika pålitliga. Och vad jag läst antagligen bättre än Carwings hos Nissan!
Re: Laddning i kyla
Postat: 08 jan 2016 22:14
av HelectriC
Leo skrev:I Sverige är telefonappen till e-Golf gratis i 3år och sen ska den kosta ungefär 750kr/år.
Är ju många "länkar" som ska funka från mobilen-(mobilnätet) till internet, till servern i Tyskland-tillbaka via internet-via mobilnätet (till bilen) och sen hela vägen tillbaka igen med bekräftelsen till din mobil. Så det kan nog finnas många orsaker till att det strular. Och ja, jag följer elbilforum.no ganska noga också. Nissans Carwings har ju många trådar på forum också...
Å andra sidan hellre en strulande app med tidsprogram mm som oftast fungerar än ingen alls! Upplever att Teslans app, VW' CarNet är ungefär lika pålitliga. Och vad jag läst antagligen bättre än Carwings hos Nissan!
Jag vill nog säga att Teslans app är betydligt pålitligare. Kan faktiskt inte minnas en enda gång då den inte har funkat som jag vill. Problemet med eGolfappen är dessutom att den ibland ger intrycket av att ha gjort något, så kommer man ut till bilen och den är kall. Du har säkert appen med möjlighet att ställa i tider i appen? Vår bil är en av de första med värmepump och dom hade inte den möjlgheten. Kan bara ställa in tider i bilen och i appen kan man endast slå på/av värmning, inte själva klockslagen. Möjligt att den version du har är mer pålitlig?
Re: Laddning i kyla
Postat: 08 jan 2016 23:59
av joel80
Volvos app funkar typ likadant gällande värmaren.. Man kan ställa timer och köra direktstart. På tidigare modeller fram till 2015 gick bilen ner i dvala redan efter 3 dagar och direktstart blev svårt. (bilen "väckte" sig själv en gång i timmen o kopplade upp för att synka.. Så ställde man timer funkade det fint.) I nya bilen säger dom att den inte ska gå i vila före dag 10. (eller om det var dag 7) Så länge har jag ännu inte låtit bli den.
Det jag tror jag skulle sakna i Teslaappen är automatisk körjournal. Den funktionen spar mycket tid!
På Volvon har jag inte märkt nån större skilnad på laddtiden i kyla heller.. Men jag sätter alltid i sladden direkt när jag kommer hem och som nån skrev ovan så är ju batteriet då uppvärmt.
När man kör förvärmningen enbart via el så gör Volvon inte av med batteri.. Utan enbart med inkopplad ström. Det gör att man måste ha kabel i för att värma via el... Annars är det dieselvärmare som gäller.
Elvärmaren har för övrigt inte riktigt räckt till nu när det varit -21... Kanske får några enstaka plusgrader i bilen efter nån halvtimme.. Isen smälte i och för sig på framrutan.. Så lite nytta gör det.
Re: Laddning i kyla
Postat: 09 jan 2016 01:49
av Leo
Min app på e-Golfen har tidsprogrammen precis som i bilen.
Re: Laddning i kyla
Postat: 09 jan 2016 09:28
av HelectriC
joel80 skrev:Volvos app funkar typ likadant gällande värmaren.. Man kan ställa timer och köra direktstart. På tidigare modeller fram till 2015 gick bilen ner i dvala redan efter 3 dagar och direktstart blev svårt. (bilen "väckte" sig själv en gång i timmen o kopplade upp för att synka.. Så ställde man timer funkade det fint.) I nya bilen säger dom att den inte ska gå i vila före dag 10. (eller om det var dag 7) Så länge har jag ännu inte låtit bli den.
Det jag tror jag skulle sakna i Teslaappen är automatisk körjournal. Den funktionen spar mycket tid!
På Volvon har jag inte märkt nån större skilnad på laddtiden i kyla heller.. Men jag sätter alltid i sladden direkt när jag kommer hem och som nån skrev ovan så är ju batteriet då uppvärmt.
När man kör förvärmningen enbart via el så gör Volvon inte av med batteri.. Utan enbart med inkopplad ström. Det gör att man måste ha kabel i för att värma via el... Annars är det dieselvärmare som gäller.
Elvärmaren har för övrigt inte riktigt räckt till nu när det varit -21... Kanske får några enstaka plusgrader i bilen efter nån halvtimme.. Isen smälte i och för sig på framrutan.. Så lite nytta gör det.
Jag vil minnas att den V60 PHEV jag lånade kunde man välja hur den skulle förvärma utan kabel i; för inomhusbruk utan diesel och utomhus med diesel. Fick inte intrycket av att den krävde kabel i väggen för att ladda inomhus (dvs utan diesel)