Sida 2 av 2

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 14:58
av mati
Nikk skrev: 04 apr 2023 10:26
Tycker dock att det varit dålig information om hur man egentligen bör ladda.
Så är det. Men vad ska tillverkarna göra? Skulle de säga att man helst inte ska ladda över 50%, helst inte snabbladda och helst ladda små mängder hela tiden så skulle inte en människa vilja skaffa elbil, förutom oss nördar såklart.
Det finns ju ändå en uppfattning hos gemene man att batterierna är skrot efter några få år, alla "vet" ju vilken kort livslängd ett batteri har.
Dessutom vill ju alla ha en massa räckvidd. Och tillverkarna vill skryta med räckvidd. Då kan man inte ladda till bara 50%.
För riktiga elbilar är det väl en sak, för oavsett hur man gör så kommer ju batteriet inte dö inom en överskådlig framtid. Men för laddhybrider vete fan. De kör ju fulla cykler hela tiden, ibland flera gånger om dagen. Det måste ju nöta sönder batterierna.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 15:21
av Nikk
mati skrev: 04 apr 2023 14:58
Nikk skrev: 04 apr 2023 10:26
Tycker dock att det varit dålig information om hur man egentligen bör ladda.
Så är det. Men vad ska tillverkarna göra? Skulle de säga att man helst inte ska ladda över 50%, helst inte snabbladda och helst ladda små mängder hela tiden så skulle inte en människa vilja skaffa elbil, förutom oss nördar såklart.
Det finns ju ändå en uppfattning hos gemene man att batterierna är skrot efter några få år, alla "vet" ju vilken kort livslängd ett batteri har.
Dessutom vill ju alla ha en massa räckvidd. Och tillverkarna vill skryta med räckvidd. Då kan man inte ladda till bara 50%.
För riktiga elbilar är det väl en sak, för oavsett hur man gör så kommer ju batteriet inte dö inom en överskådlig framtid. Men för laddhybrider vete fan. De kör ju fulla cykler hela tiden, ibland flera gånger om dagen. Det måste ju nöta sönder batterierna.
Nja jag tycker nog att det kan vara lite mer transparens. Att påtala att ett sätt är bäst för batteriet i det långa loppet men att man givetvis kan ladda mer när så behövs. De allra flesta klarar sig oftast med 5-10 mil om dagen trots allt men man vill kunna köra längre utan att behöva stanna stup i kvarten.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 18:44
av kenjon
@Nikk 20-50 är bättre än 20-60, det finns en brytpunkt runt 57 %.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 18:46
av kenjon
mati skrev: 04 apr 2023 14:58
Nikk skrev: 04 apr 2023 10:26
Tycker dock att det varit dålig information om hur man egentligen bör ladda.
Så är det. Men vad ska tillverkarna göra? Skulle de säga att man helst inte ska ladda över 50%, helst inte snabbladda och helst ladda små mängder hela tiden så skulle inte en människa vilja skaffa elbil, förutom oss nördar såklart.
Det finns ju ändå en uppfattning hos gemene man att batterierna är skrot efter några få år, alla "vet" ju vilken kort livslängd ett batteri har.
Dessutom vill ju alla ha en massa räckvidd. Och tillverkarna vill skryta med räckvidd. Då kan man inte ladda till bara 50%.
För riktiga elbilar är det väl en sak, för oavsett hur man gör så kommer ju batteriet inte dö inom en överskådlig framtid. Men för laddhybrider vete fan. De kör ju fulla cykler hela tiden, ibland flera gånger om dagen. Det måste ju nöta sönder batterierna.
En cykel räknas från 0-100 %. Även om du småladdar t ex 10 ggr med bara 10 % så är det en cykel, inte 10.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 19:56
av mikebike
kenjon skrev: 04 apr 2023 18:44
@Nikk 20-50 är bättre än 20-60, det finns en brytpunkt runt 57 %.
Tur! :D
Screenshot_20230404_195517_Tesla.jpg

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 20:17
av AAKEE
mikebike skrev: 04 apr 2023 19:56
kenjon skrev: 04 apr 2023 18:44
@Nikk 20-50 är bättre än 20-60, det finns en brytpunkt runt 57 %.
Tur! :D
Screenshot_20230404_195517_Tesla.jpg
Vi kan hårddra det på flera sätt, för att krångla till det lite.

Först och främst är SOC-angivelserna i forskningen ”sann SOC”.
Tesla som har 4.5% buffer i botten har 4.5% sann SOC när bilen visar 0% och 100% = 100%.
Innebär att bilen underdriver cirka 2% vid 55-60% visad SOC.

Så 57-58% som gäller NCA blir ca 55% displayad SOC i bilen.
NCA = håll 55% eller mindre.

Du Mike kör väl med LG’s NMC i Y:n?
För NMC ligger steget vid 62% har jag för mig, NMC = 60% eller mindre displayad SOC ;)


De här värdena är egentligen inte styrda av SOC utan är positionerade vid en viss mängd energi i batteriet. När batteriet degraderas och tappar kapacitet ändras SOC-talet uppåt.
Har man tex tappat 10% kapacitet hamnar man på ca 63% för ett NCA-batteri (dvs 61% displayat).
Samma för NMC och LFP, alltså att platsen för steget flyttas uppåt i SOC med degradering.
(För enkelhetens skull har jag inte brukat skriva om det, det rör säkert bara till det.)

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 20:49
av mikebike
Jag laddar vanligen en timme = 15% varje torsdag kväll när vi veckohandlar, men det blir onsdag denna vecka eftersom vi skall åka långt på torsdag morgon.

Best practice denna vecka blir alltså att skippa laddning på onsdag kväll. Sedan leta upp en laddstolpe på onsdag kväll och se till att bilen är fulladdad på torsdag morgon.
Jag tror inte det funkar att vänta med att starta laddningen vid en laddstolpe, alternativet är att ställa ned laddströmmen rejält.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 04 apr 2023 22:16
av Off Grid Byggaren
Jag kan tänka mig att detta med hur batteriet ska skötas är nytt för de allra flesta.

I bilbranschen har det ju använts bly/syra batterier under de senaste 100 åren. Och då är det viktigaste att alltid försöka ha SoC på 100%.

Kommer man under 5% är oftast blybatteriet trasigt och får kasseras. Många elbilar har ju fått byta sitt 12 volts batteri.

Så nu måste alla lära om.

Re: Batteri hälsa "Best Practice" för laddning

Postat: 05 apr 2023 08:28
av kenjon
Bly/syra bör man inte ladda ur till mer än 50%.