Vad gör att du är så vansinnigt övertygad om att du har rätt och de fel? Vad är det du tror dig veta?DanneB skrev: ↑13 mar 2023 23:15Historien är full av stora företag som gjort felbeslut och kursat, så förväntar mig att det kommer hända igen.BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 22:44Det är inga dumskallar som sitter på höga positioner i stora företag. De vet antagligen bättre än en random fantast på ett elbilsforum som är marinerad i en viss typ av information som stämmer mot deras världsbild.DanneB skrev: ↑13 mar 2023 22:35
För att de gett upp?![]()
![]()
Om jag går till det jag läser och hör om de tyska biltillverkarna och deras beslut, vad de gör och säger, så får jag känslan av att de är ganska motvilliga till elbilar överlag. Inget de vill göra egentligen..
Får de ingen lönsamhet eller kan rampa upp produktionen tillräckligt, så förstår jag dem förstås.
Gissar på att du har lite insider-information, då du insinuerar att majoriteten av andra källor har fel?![]()
Med tanke på vad jag ser och hör, så lutar det åt det hållet för vissa företag. Men visst, jag kan ha fel och det vore bra.
Konkurens är bra.
BMW satsar på nya ICE
Moderator: Redaktion
Re: BMW satsar på nya ICE
-
Personligen så tror jag inte att tyska staten kommer tillåta att BMW kursar. Tyskarna är inte Reinfelt och Maud Olofsson. Amerikanska staten tog över GM. Det kommer tyskarna också göra ifall det behövs med BMW. Sen återprivatiserar dem det igen när de fått fram tillräckligt många konkurrenskraftiga elbilsmodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gick Saab någonsin med stabil vinst?SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:25Personligen så tror jag inte att tyska staten kommer tillåta att BMW kursar. Tyskarna är inte Reinfelt och Maud Olofsson. Amerikanska staten tog över GM. Det kommer tyskarna också göra ifall det behövs med BMW. Sen återprivatiserar dem det igen när de fått fram konkurrenskraftiga elbilsmodeller.
-
De gick med vinst minst en period. Men om det var tillräckligt länge för att det ska uppfylla din definition av stabil vinst vet ju inte jag...BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 23:27Gick Saab någonsin med stabil vinst?SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:25Personligen så tror jag inte att tyska staten kommer tillåta att BMW kursar. Tyskarna är inte Reinfelt och Maud Olofsson. Amerikanska staten tog över GM. Det kommer tyskarna också göra ifall det behövs med BMW. Sen återprivatiserar dem det igen när de fått fram konkurrenskraftiga elbilsmodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:29De gick med vinst minst en period. Men om det var tillräckligt länge för att det ska uppfylla din definition av stabil vinst vet ju inte jag...BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 23:27Gick Saab någonsin med stabil vinst?SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:25Personligen så tror jag inte att tyska staten kommer tillåta att BMW kursar. Tyskarna är inte Reinfelt och Maud Olofsson. Amerikanska staten tog över GM. Det kommer tyskarna också göra ifall det behövs med BMW. Sen återprivatiserar dem det igen när de fått fram konkurrenskraftiga elbilsmodeller.
Vilka år?
-
Tycker du verkligen det är så konstigt att Saab gick dåligt under GM's ägande?... Saab var ju t.ex. tydligen först i världen med att ta fram en HUD för bilar. Vad gjorde GM med den? Satte den i Corvette istället så klart...

När krisen slog till 2008 kunde man då se något slags betydande teknikskifte runt hörnet? Hint: Tesla grundades 2003... När lanserade Tesla sin Roadster?... Christian von Koenigsegg var väldigt intresserad av att engagera sig i svensk bilindustri. Och svenska staten kunde ha slagit ihop Volvo Cars och Saab istället för att låta Volvo Cars i praktiken bli uppköpt av den kinesiska Diktaturen. Som redan nämnts ovan så tog ju amerikanska staten över ägandet i GM. Och samtidigt gick tyskarna ut och garanterade Opels fortsatta existens. Och fransmännen var extremt tydliga med att de tänkte garantera den franska bilindustrins överlevnad. Det Volvo Cars såldes för hade svenska staten bara några år tidigare i princip fått in i statskassan när de sålde Vin & Sprit... Saab kunde till en början ha reducerats till en bilmodell – en ny version av 900/9-3. Jag skulle inte ha räknat ut ett sammanslaget Volvo Cars/Saab med något slags partnerskap med Koenigsegg...
Volvo Cars/Saab 'featuring Koenigsegg' (eller ngt) hade då haft en hemmamarknad bestående av Sverige + Belgien (fabriken i Gent). Om man även återinvesterat i produktion i Nederländerna hade man haft en hemmamarknad på ytterligare ca 17 miljoner människor. Så ca 10 + ca 10 + ca 17= ca 37 miljoner... Det är likvärdigt med vad de tyska märkena har...
Källa på vilka som betalade när Geely köpte Volvo PV:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 6 gång.
-
Jag hittar inte det exakt. Jobbar inte med sånt här. Men tydligen så var det en period under 80-talet samt två år även under mitten av 90-talet.BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 23:33Vilka år?SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:29De gick med vinst minst en period. Men om det var tillräckligt länge för att det ska uppfylla din definition av stabil vinst vet ju inte jag...BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 23:27Gick Saab någonsin med stabil vinst?SwedishAdvocate skrev: ↑13 mar 2023 23:25Personligen så tror jag inte att tyska staten kommer tillåta att BMW kursar. Tyskarna är inte Reinfelt och Maud Olofsson. Amerikanska staten tog över GM. Det kommer tyskarna också göra ifall det behövs med BMW. Sen återprivatiserar dem det igen när de fått fram konkurrenskraftiga elbilsmodeller.
https://sverigesradio.se/artikel/3318881
Låt de gå under. Tyskarnas vurmande för gammal teknik kommer nog bli ett problem för dem. De kan blockera EU bäst de vill, enda konsekvensen är att Kina tar över deras marknad och slår ut tysk bilindustri. Vill de det så får de väl dö då.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2023 20:23Tycker också det är märkligt att motorerna inte ska komma förrän 2027. 2035 var det ju tänkt att försäljningen av ICE bilar skulle upphöra i EU, men Tyskland blockerade detta. Men flera stater i USA planerar ett liknande förbud: https://caredge.com/guides/states-banning-ice-cars
Känns konstigt att investera i något som 8 år senare inte går att sälja på flertalet marknader.
Tyskland tror ju på största allvar att E-fuels kommer att lösa alla problem. Man kan behålla infrastrukturen för distribution av bränslet, man kan fortsätta bygga kolvmotorer och dessutom kan man fortsätta köra i 200 knyck på motorvägen utan att någonsin behöva stanna. Helt fantastiskt. Med den lilla brasklappen att man behöver 5 gånger så mycket elektrisk energi jämfört med elbilar. Plus att kapaciteten helt enkelt inte finns. Men det är en bagatell som kommer att lösas när tekniken utvecklas. Jag har hört det så många gånger att jag numera förstår att de verkligen tror på skiten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev: ↑14 mar 2023 07:35Låt de gå under. Tyskarnas vurmande för gammal teknik kommer nog bli ett problem för dem. De kan blockera EU bäst de vill, enda konsekvensen är att Kina tar över deras marknad och slår ut tysk bilindustri. Vill de det så får de väl dö då.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2023 20:23Tycker också det är märkligt att motorerna inte ska komma förrän 2027. 2035 var det ju tänkt att försäljningen av ICE bilar skulle upphöra i EU, men Tyskland blockerade detta. Men flera stater i USA planerar ett liknande förbud: https://caredge.com/guides/states-banning-ice-cars
Känns konstigt att investera i något som 8 år senare inte går att sälja på flertalet marknader.
Tyskland tror ju på största allvar att E-fuels kommer att lösa alla problem. Man kan behålla infrastrukturen för distribution av bränslet, man kan fortsätta bygga kolvmotorer och dessutom kan man fortsätta köra i 200 knyck på motorvägen utan att någonsin behöva stanna. Helt fantastiskt. Med den lilla brasklappen att man behöver 5 gånger så mycket elektrisk energi jämfört med elbilar. Plus att kapaciteten helt enkelt inte finns. Men det är en bagatell som kommer att lösas när tekniken utvecklas. Jag har hört det så många gånger att jag numera förstår att de verkligen tror på skiten.
Bygger du ut vindkraften så kommer det finnas gigantiska överskott av billig el att tillverka e-fuel och vätgas. Det är den effekten H2 Green Steel och LKAB vill utnyttja i Sverige.
Eller varför inte solcellsparker i ökenklimat som står och tillverkar lokalt? Då behöver vi inte dra långa kablar till Europa. Finns gott om yta med solsken som inte kan utnyttjas till så mycket annat.
Jag kan verkligen se logiken bakom de tankarna också. Finns nackdelar, visst. Men även stora fördelar. Vi behöver inte bygga ut infrastrukturen, vi kan nyttja befintlig bilpark, minskad konkurrens över lokalproducerad el, vilket ger billigare hushållsel osv.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det verkar som att en "lokal" konkurrent till BMW går åt andra hållet:
https://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-st ... a-elbilar/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Har redan flera gånger sagt varför jag tror som jag gör. Kanske samma sak, som gör att du själv missar varför jag tror som jag gör?BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 23:24Vad gör att du är så vansinnigt övertygad om att du har rätt och de fel? Vad är det du tror dig veta?DanneB skrev: ↑13 mar 2023 23:15Historien är full av stora företag som gjort felbeslut och kursat, så förväntar mig att det kommer hända igen.BigEasy skrev: ↑13 mar 2023 22:44Det är inga dumskallar som sitter på höga positioner i stora företag. De vet antagligen bättre än en random fantast på ett elbilsforum som är marinerad i en viss typ av information som stämmer mot deras världsbild.DanneB skrev: ↑13 mar 2023 22:35
För att de gett upp?![]()
![]()
Om jag går till det jag läser och hör om de tyska biltillverkarna och deras beslut, vad de gör och säger, så får jag känslan av att de är ganska motvilliga till elbilar överlag. Inget de vill göra egentligen..
Får de ingen lönsamhet eller kan rampa upp produktionen tillräckligt, så förstår jag dem förstås.
Gissar på att du har lite insider-information, då du insinuerar att majoriteten av andra källor har fel?![]()
Med tanke på vad jag ser och hör, så lutar det åt det hållet för vissa företag. Men visst, jag kan ha fel och det vore bra.
Konkurens är bra.

Vad är det som gör att du är så övertygad varför det inte är några problem alls? Att du inte tror ledningen i stora företag gör misstag?
Tesla Model S 90D
DanneB skrev: ↑14 mar 2023 09:33
Har redan flera gånger sagt varför jag tror som jag gör. Kanske samma sak, som gör att du själv missar varför jag tror som jag gör?
Vad är det som gör att du är så övertygad varför det inte är några problem alls? Att du inte tror ledningen i stora företag gör misstag?
Vad jag tror är inte så intressant. Jag har varken kunskap eller slutledningsförmåga som matchar de bästa på bjässar som t ex BMW.
-
Fast kineserna köper ju Teslor i parti och minut. 2022 så såldes fler Tesla Model Y i Kina (455000 st) än vad det såldes BMW X3, Audi Q5 och Mercedes GLC tillsammans. Även Tesla Model 3 såldes i 100000 fler exemplar än BMW 3-serie.
-
Problemet med e-fuel är att de lokala utsläppen (NOx, partiklar) inte blir bättre: https://www.transportenvironment.org/di ... as-petrol/BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 09:07mati skrev: ↑14 mar 2023 07:35Låt de gå under. Tyskarnas vurmande för gammal teknik kommer nog bli ett problem för dem. De kan blockera EU bäst de vill, enda konsekvensen är att Kina tar över deras marknad och slår ut tysk bilindustri. Vill de det så får de väl dö då.tesla newbie skrev: ↑13 mar 2023 20:23Tycker också det är märkligt att motorerna inte ska komma förrän 2027. 2035 var det ju tänkt att försäljningen av ICE bilar skulle upphöra i EU, men Tyskland blockerade detta. Men flera stater i USA planerar ett liknande förbud: https://caredge.com/guides/states-banning-ice-cars
Bygger du ut vindkraften så kommer det finnas gigantiska överskott av billig el att tillverka e-fuel och vätgas. Det är den effekten H2 Green Steel och LKAB vill utnyttja i Sverige.
Eller varför inte solcellsparker i ökenklimat som står och tillverkar lokalt? Då behöver vi inte dra långa kablar till Europa. Finns gott om yta med solsken som inte kan utnyttjas till så mycket annat.
Jag kan verkligen se logiken bakom de tankarna också. Finns nackdelar, visst. Men även stora fördelar. Vi behöver inte bygga ut infrastrukturen, vi kan nyttja befintlig bilpark, minskad konkurrens över lokalproducerad el, vilket ger billigare hushållsel osv.
Ett stort företags överlevnad beror i slutändan alltid på innovationsförmåga. Det var just innovation som gjorde dom stora till att börja med, och om innovationen tar slut och man enbart satsar på att bibehålla status quo för att cascha in så mycket som möjligt till aktieägarna på kort sikt är man på lång sikt rökt. Kodak uppfann digitalkameran i 1975, men med tanke på hur mycket pengar dom drog in på film så var dom fullständigt ointresserade i at satsa på det och gömde hellre bort det i et litet mörkt rum (pun intended). Hur smarta var ledningen där tycker du, långsiktigt mätt? Dom höll ju emot även när det blev tydligt vart det var på väg, på nittitalet. Nokia och Microsoft hånlog av Apples iPhone och kallade den pinsam och mer eller mindre slängde den i marken. Hur smarta var deras ledning i det fallet, även på kort sikt?BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 09:43DanneB skrev: ↑14 mar 2023 09:33
Har redan flera gånger sagt varför jag tror som jag gör. Kanske samma sak, som gör att du själv missar varför jag tror som jag gör?
Vad jag tror är inte så intressant. Jag har varken kunskap eller slutledningsförmåga som matchar de bästa på bjässar som t ex BMW.
Att man har fått ett jobb i ledningen till ett stort bolag betyder INTE att man är något geni eller vet bättre än alla andra, i alla sammanhang och i alla ämnen. Ofta handlar det om kontakter och/eller en bra förmåga att sälja sig själva och/eller psykopatiska drag som gör att man trampar sig uppåt. Samtidigt lider dom under det faktum att börsnoterade bolag lever från kvartalsrapport till kvartalsrapport.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Jag kan inte bedöma exakt hur stort bekymmer det är i praktiken. Borde inte medellivslängden hos de som bor i städer vara lägre om det vore ett allvarligt problem?tesla newbie skrev: ↑14 mar 2023 10:04Problemet med e-fuel är att de lokala utsläppen (NOx, partiklar) inte blir bättre: https://www.transportenvironment.org/di ... as-petrol/
-
Även Mercedes verkar gå "all-in" på elbilar:Niklas Z skrev: ↑14 mar 2023 09:26Det verkar som att en "lokal" konkurrent till BMW går åt andra hållet:
https://cleantechnica.com/2022/11/01/me ... edan-2024/
Så det känns som att BMW är ganska ensamma om att fortsätta satsa på förbränningsmotorer. Jag har verkligen svårt att se varför BMW, som jag uppfattar som ett ingenjörsstarkt företag fokuserat på prestanda, fortsätter att satsa på en teknik som ur alla prestandarelaterade aspekter är underlägsen eldrift. Allt som har med acceleration, gångkultur och effektivitet att göra blir bättre med eldrift, varför inser inte BMW detta?
-
Här är en mycket intressant video på samma tema från Munro Live:Dagfinn skrev: ↑14 mar 2023 10:08Ett stort företags överlevnad beror i slutändan alltid på innovationsförmåga. Det var just innovation som gjorde dom stora till att börja med, och om innovationen tar slut och man enbart satsar på att bibehålla status quo för att cascha in så mycket som möjligt till aktieägarna på kort sikt är man på lång sikt rökt. Kodak uppfann digitalkameran i 1975, men med tanke på hur mycket pengar dom drog in på film så var dom fullständigt ointresserade i at satsa på det och gömde hellre bort det i et litet mörkt rum (pun intended). Hur smarta var ledningen där tycker du, långsiktigt mätt? Dom höll ju emot även när det blev tydligt vart det var på väg, på nittitalet. Nokia och Microsoft hånlog av Apples iPhone och kallade den pinsam och mer eller mindre slängde den i marken. Hur smarta var deras ledning i det fallet, även på kort sikt?BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 09:43DanneB skrev: ↑14 mar 2023 09:33
Att man har fått ett jobb i ledningen till ett stort bolag betyder INTE att man är något geni eller vet bättre än alla andra, i alla sammanhang och i alla ämnen. Ofta handlar det om kontakter och/eller en bra förmåga att sälja sig själva och/eller psykopatiska drag som gör att man trampar sig uppåt. Samtidigt lider dom under det faktum att börsnoterade bolag lever från kvartalsrapport till kvartalsrapport.
Jag skulle tro att skillnaden jämnas ut i och med att generell ohälsa, psykisk ohälsa, ekonomisk utsatthet och olyckor är högre på glesbygden. Längre väg till akuthjälp dessutom.BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:09Jag kan inte bedöma exakt hur stort bekymmer det är i praktiken. Borde inte medellivslängden hos de som bor i städer vara lägre om det vore ett allvarligt problem?tesla newbie skrev: ↑14 mar 2023 10:04Problemet med e-fuel är att de lokala utsläppen (NOx, partiklar) inte blir bättre: https://www.transportenvironment.org/di ... as-petrol/
Att partiklar från avgaser i städer är ett hälsoproblem är väl knappast kontroversiellt.
The health effects of fossil fuel derived particles : https://adc.bmj.com/content/86/2/79
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Du drar upp exempel där det gick åt ett visst håll. Det finns massor av ny teknik som har misslyckats också.Dagfinn skrev: ↑14 mar 2023 10:08Ett stort företags överlevnad beror i slutändan alltid på innovationsförmåga. Det var just innovation som gjorde dom stora till att börja med, och om innovationen tar slut och man enbart satsar på att bibehålla status quo för att cascha in så mycket som möjligt till aktieägarna på kort sikt är man på lång sikt rökt. Kodak uppfann digitalkameran i 1975, men med tanke på hur mycket pengar dom drog in på film så var dom fullständigt ointresserade i at satsa på det och gömde hellre bort det i et litet mörkt rum (pun intended). Hur smarta var ledningen där tycker du, långsiktigt mätt? Dom höll ju emot även när det blev tydligt vart det var på väg, på nittitalet. Nokia och Microsoft hånlog av Apples iPhone och kallade den pinsam och mer eller mindre slängde den i marken. Hur smarta var deras ledning i det fallet, även på kort sikt?BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 09:43DanneB skrev: ↑14 mar 2023 09:33
Jag har inte jättemycket till övers för karriärister men alla kan inte vara odugliga psykopater medan ett gäng entusiaster på ett elbilsforum sitter inne med sanningen. Jag förstår att man lätt ramlar in i en bubbla och tycker att det är självklart när alla runtomkring en också tycker likadant. Det är så filterbubblor fungerar och det är farligt.
tesla newbie skrev: ↑14 mar 2023 10:11Även Mercedes verkar gå "all-in" på elbilar:Niklas Z skrev: ↑14 mar 2023 09:26Det verkar som att en "lokal" konkurrent till BMW går åt andra hållet:
https://cleantechnica.com/2022/11/01/me ... edan-2024/
Så det känns som att BMW är ganska ensamma om att fortsätta satsa på förbränningsmotorer. Jag har verkligen svårt att se varför BMW, som jag uppfattar som ett ingenjörsstarkt företag fokuserat på prestanda, fortsätter att satsa på en teknik som ur alla prestandarelaterade aspekter är underlägsen eldrift. Allt som har med acceleration, gångkultur och effektivitet att göra blir bättre med eldrift, varför inser inte BMW detta?
Det är svårt att uttala sig om satsningen om perspektiven saknas. Hur stor är satsningen på nya motorer i jämförelse med elbilssatsningen? Det kanske inte är antingen eller utan både och?
Det är du som påstår att ledningen i ett stort bolag per definition vet bäst vad som är bra för bolaget. Jag drog upp exempel på att det inte är en naturlag att så är fallet. Ingen sitter på facit för framtiden, men trendpilen pekar i en mycket tydlig riktning och det är något inte bara entusiaster på ett elbilsforum börjar inse. Varför tror du Toyota bytte ledning? Dom har ju dissat elbilar hårdare än dom flesta.BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:24
Du drar upp exempel där det gick åt ett visst håll. Det finns massor av ny teknik som har misslyckats också.
Jag har inte jättemycket till övers för karriärister men alla kan inte vara odugliga psykopater medan ett gäng entusiaster på ett elbilsforum sitter inne med sanningen. Jag förstår att man lätt ramlar in i en bubbla och tycker att det är självklart när alla runtomkring en också tycker likadant. Det är så filterbubblor fungerar och det är farligt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Det som är kontroversiellt är väl om det går att se förändringar i hälsostatus strikt följer antal körda kilometer förbränningsmotor.Dagfinn skrev: ↑14 mar 2023 10:17Jag skulle tro att skillnaden jämnas ut i och med att generell ohälsa, psykisk ohälsa, ekonomisk utsatthet och olyckor är högre på glesbygden. Längre väg till akuthjälp dessutom.BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:09Jag kan inte bedöma exakt hur stort bekymmer det är i praktiken. Borde inte medellivslängden hos de som bor i städer vara lägre om det vore ett allvarligt problem?tesla newbie skrev: ↑14 mar 2023 10:04Problemet med e-fuel är att de lokala utsläppen (NOx, partiklar) inte blir bättre: https://www.transportenvironment.org/di ... as-petrol/
Att partiklar från avgaser i städer är ett hälsoproblem är väl knappast kontroversiellt.
The health effects of fossil fuel derived particles : https://adc.bmj.com/content/86/2/79
Hur får du det till det? Jag har inte uttalat mig kategoriskt alls, det är du och några till som gör det.Dagfinn skrev: ↑14 mar 2023 10:32Det är du som påstår att ledningen i ett stort bolag per definition vet bäst vad som är bra för bolaget. Jag drog upp exempel på att det inte är en naturlag att så är fallet. Ingen sitter på facit för framtiden, men trendpilen pekar i en mycket tydlig riktning och det är något inte bara entusiaster på ett elbilsforum börjar inse. Varför tror du Toyota bytte ledning? Dom har ju dissat elbilar hårdare än dom flesta.BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:24
Du drar upp exempel där det gick åt ett visst håll. Det finns massor av ny teknik som har misslyckats också.
Ja men samtidigt kanske de satsar 20 ggr så mycket pengar på elbilar som de här nya motorerna? Det vet vi inte. Kanske kommer det ändå säljas 20-30% fossilbilar om 10-15 år globalt sett. Då är det kanske bra om du har de bästa motorerna för det också?
Världen är inte svartvit.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Fossilmotorn har ju utvecklats, förfinats, effektiviserats under >100 år, hur mycket förbättring kan BMW eller någon annan tillverkare realistiskt åstadkomma med ett par ytterligare års forskning och utveckling?BigEasy skrev: ↑14 mar 2023 10:41Hur får du det till det? Jag har inte uttalat mig kategoriskt alls, det är du och några till som gör det.
Ja men samtidigt kanske de satsar 20 ggr så mycket pengar på elbilar som de här nya motorerna? Det vet vi inte. Kanske kommer det ändå säljas 20-30% fossilbilar om 10-15 år globalt sett. Då är det kanske bra om du har de bästa motorerna för det också?
Världen är inte svartvit.
Jag skulle bli mycket förvånad om dom uppnår ens enstaka procents förbättringar på centrala punkter i dessa dom sista generationernas ICE, för mig ter sig iaf detta fullständigt meningslöst.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options