Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av wannabee »

Var några dagar sedan det regnade ganska mycket när jag körde bilen, de startade automatiskt när jag backade ur garaget och sedan ändrade den hastigheten på dem efter om regnet ökade eller minskade. Verkade fungera väldigt bra.

Mod Y ett år gammal från Kina.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

wannabee skrev: 23 jun 2023 21:21
Var några dagar sedan det regnade ganska mycket när jag körde bilen, de startade automatiskt när jag backade ur garaget och sedan ändrade den hastigheten på dem efter om regnet ökade eller minskade. Verkade fungera väldigt bra.

När det regnar ordentligt är det enda tillfället automatiken fungerar hyfsat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

mikebike skrev: 25 jun 2023 18:16
wannabee skrev: 23 jun 2023 21:21

När det regnar ordentligt är det enda tillfället automatiken fungerar hyfsat.
Knappt… :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik460049

Inlägg av m05erili »

Tips, med S3XY buttons kan man kringgå problemet.
Går då att stänga av vindrutetorkarna även med AP aktiverad.
IMG_1467.jpeg
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

m05erili skrev: 30 jun 2023 17:49
Tips, med S3XY buttons kan man kringgå problemet.
Går då att stänga av vindrutetorkarna även med AP aktiverad.
IMG_1467.jpeg
Jo, för några tusenlappar och en halvtafföug installation så kan man komma runt ett problem som borde vara skitlätt för Tesla att fixa. Med min tur så skulle de antagligen göra det veckan efter jag installerat ett sådant kit.

Jag körde några mil igår med farthållare och torkarna gick inte. Vi får se hur det går på semestern. Jag har förbokat en Fisker och efter uppdateringarna så kanske Polestar 2 och C40 kan vara aktuella också.

Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Xerxes skrev: 09 mar 2023 10:54
Kanske efter senaste uppdateringen men har noterat att vindrutetorkarna går i solsken och torrt, måste slå av automatiken, fler som har det problemet?
Det är en Tesla så det är en feature. Gilla läget och låt det gnissla.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Hur ser läget ut nu på vindrutetorkarfronten?
Jag kör med version HW3 / 2023.26.9 och det har ju fungerat riktigt bra på sistone. Vid två (?) tillfällen har vindrutetorkarna gjort en onödig torkning i samband med aktivering av autopiloten. Båda gångerna med ganska mycket rester av flugor etc. på vindrutan. Nu känns det ju dock som att vädret och solhöjden spelar så mycket roll här att mina erfarenheter inte riktigt räcker för att göra något statistiskt säkerställt ;) ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Franz skrev: 18 sep 2023 11:17
Jag kör med version HW3 / 2023.26.9 och det har ju fungerat riktigt bra på sistone. Vid två (?) tillfällen har vindrutetorkarna gjort en onödig torkning i samband med aktivering av autopiloten. Båda gångerna med ganska mycket rester av flugor etc. på vindrutan. Nu känns det ju dock som att vädret och solhöjden spelar så mycket roll här att mina erfarenheter inte riktigt räcker för att göra något statistiskt säkerställt ;) ;).
Kollegan med en flong ny model 3 klagade på att den gick konstant. (Ett par veckor sedan). Vet inte vilken HW som sitter i den.

Min MSP med HW4 har aldrig okynneskört torkaren, men det tolkar jag som att bilen pga att den har radar inte är lika panikslagen om den inte ser.
(Min M3P med HW3 hade inte problemet förrän radarn stängdes av. Då började problemen, med rang)

MSP:n har dock problemet som de flesta andra att den inte torkar alls om det inte tokregnar.
Torkarautomatiken är värd ungefär 0.0.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Jag har nu kört 700 mil med min Y sen midsommar och en enda gång har torkarna hoppat igång i onödan. Sen är den inte superkänslig i duggregn men funkar ändå hyfsat bra tycker jag.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

AAKEE skrev: 18 sep 2023 12:51
Franz skrev: 18 sep 2023 11:17
Kollegan med en flong ny model 3 klagade på att den gick konstant. (Ett par veckor sedan). Vet inte vilken HW som sitter i den.

Min MSP med HW4 har aldrig okynneskört torkaren, men det tolkar jag som att bilen pga att den har radar inte är lika panikslagen om den inte ser.
(Min M3P med HW3 hade inte problemet förrän radarn stängdes av. Då började problemen, med rang)

MSP:n har dock problemet som de flesta andra att den inte torkar alls om det inte tokregnar.
Torkarautomatiken är värd ungefär 0.0.
Jag borde kanske varit lite tydligare här men det är ju bara i senare versioner av mjukvaran som det förväntas vara några förbättringar. Det är ju inte särskilt ovanligt att nya bilar kommer med mjukvaruversioner som inte är helt färska när de levereras till kund. D.v.s. det låter ju högst osäkert om man kan dra några slutsatser från din kollegas erfarenheter.

Det har ju dock inte varit så specifikt i vilken version, ifall det kommer i FSD beta bara i början etc, så jag var lite nyfiken på ifall det finns anledning att tro att senare versioner bjöd på några förbättringar här. När det gjordes förändringar gällande helljus-automatiken gjordes detta i två större omgångar med väldigt märkbara framsteg båda gångerna om än att den sista uppdateringen var helt klart nödvändig för att ge en tillräckligt användbar upplevelse.
Driver sajten Car.info
psaaf

Inlägg av psaaf »

psaaf skrev: 22 jun 2023 10:49
Enligt Elon kommer förbättring om 3 veckor. Man får väl tro det när man ser det.

Det finns väl tyvärr inga tecken på att detta implementerats. Eller om det har gjorts så har det inte hjälpt.
Automatiken funkar väl okej i dagsljus men i mörker är den ju under all kritik. Körde igår kväll i höstrusket och automatiken tyckte väl att ju mer det regnar desto mindre ska den torka, tills det öste ner ordentligt och den bestämde sig för att sluta torka helt. Förutom när man får möte och den hysteriskt torkar på en stund.
Helt bedrövligt.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Har en 2v gammal berlin MY och den har torrtorkat i 10-15min så då stängde jag av autoläget. Noterar att i vissa ljus verkar den torrtorka mer, Lågt stående sol typ. Hyfsat dålig funktion på en viktig sak. Är det kanske en inkörningsgrej? Har bara kört 140mil.
Får dom inte till torkning och vision så lär inte denna bil bli gammal i vår ägo.
Torkat kameraområdet på vindrutan med glasputs så kan inte vara nåt skräp på ruta
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Thed75 skrev: 05 okt 2023 11:57
Är det kanske en inkörningsgrej? Har bara kört 140mil.
Nej det är ingen inkörningsgrej. ML funkar precis som alla annan mjukvara, Tesla måste fixa det. Det sker inget magiskt på bilarna. Det har varit trasigt sedan jag köpte min bil 2019. Kör manuella torkare.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Har en 2v gammal berlin MY och den har torrtorkat i 10-15min så då stängde jag av autoläget. Noterar att i vissa ljus verkar den torrtorka mer, Lågt stående sol typ. Hyfsat dålig funktion på en viktig sak. Är det kanske en inkörningsgrej? Har bara kört 140mil.
Får dom inte till torkning och vision så lär inte denna bil bli gammal i vår ägo.
Torkat kameraområdet på vindrutan med glasputs så kan inte vara nåt skräp på ruta
Nej, det är inte en inkörningsgrej. Historiskt har min fungerat allra sämst efter att jag tvättat bilen, vilket gör att jag misstänker att vaxshampoot lämnar en hinna på rutan.
Det som talar emot det är dels att det inte hjälper att spola rutan och låta torkarna gå, dels att det kan fungera bra ett par timmar senare när rutan faktiskt är skitigare och hinnan rimligen är kvar.

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Om du väljer att kolla på framkamerans bild och sedan rör något längs med insidan av vindrutan märker du strax att kameran ser en ganska stor del av rutan, mycket större än området vid kameran.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

psaaf skrev: 05 okt 2023 11:28

Det finns väl tyvärr inga tecken på att detta implementerats. Eller om det har gjorts så har det inte hjälpt.
Automatiken funkar väl okej i dagsljus men i mörker är den ju under all kritik. Körde igår kväll i höstrusket och automatiken tyckte väl att ju mer det regnar desto mindre ska den torka, tills det öste ner ordentligt och den bestämde sig för att sluta torka helt. Förutom när man får möte och den hysteriskt torkar på en stund.
Helt bedrövligt.
Exakt.

Körde 240km i regn/duggregn i mörker i måndags kväll.

Första timmen, ca 100 km, torkade bilen ALDRIG själv. Jag bestämde mig för att inte trycka manuellt, men blev tvungen av säkerhetsskäl relativt ofta under den timmen.
Bilen var nytvättad (dvs tvättats för flera dagar sedan men inte körts), och redan halvvägs ut ur garaget satte bilen igång varningen för att kamerorna bländades, vilket sedan var konstant aktivt under hela resan i > 2.75 h och 240 km.

Efter ca en timme kom bilen på att rutan behövde torkas och körde då torkaren tokfort en stund, för att sedan lugna med sig och faktiskt torka normalt ett tag innan den slutade igen. Helt värrdekasst dåligt. Ursch!

Här från resan innan, i dagsljus och faktiskt även då nytvättad. (Jag timear tvättarna dåligt 😵‍💫 )

https://youtu.be/O7g2-I1HV5A
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

6600 mil räckte inte för min model 3.
Nej, det är inte inkörnings…

Det är helt värdelöst.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

6600 mil räckte inte för min model 3.
Nej, det är inte inkörnings…

Det är helt värdelöst.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Förresten är det någon som har försökt få torkarblad från Tesla för det sliter rätt bra på dom i torr körningen. Jag tycker att alla ska få ett par på våren och ett par på hösten gratis pga att funktionen som de tvingar på oss är si så där. Jag har upptäckt att om den går i torr mode så kan det räcka med ett sprut med spolaren för att auto ska bli bra.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev: 06 okt 2023 10:55
Förresten är det någon som har försökt få torkarblad från Tesla för det sliter rätt bra på dom i torr körningen. Jag tycker att alla ska få ett par på våren och ett par på hösten gratis pga att funktionen som de tvingar på oss är si så där. Jag har upptäckt att om den går i torr mode så kan det räcka med ett sprut med spolaren för att auto ska bli bra.
Det hjälpte inte att spola när jag skulle köra hem från Sundsvall.
Varje gång jag spolade gick torkarna för fullt en stund för att sedan gå allt långsammare tills de stannade halvvägs upp på rutan. Efter 10 km körning gav jag upp och sedan körde jag till Gävle bro med torkarna mitt i rutan.
När jag körde vidare från Gävle fungerade torkarna nästan bra, d.v.s. de startade bara några få gånger på torr ruta.

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Lophornis skrev: 06 okt 2023 10:55
Småler lite när jag tänker på vad Tesla skulle svara på detta:

"Autofunktionen på torkarna är en betafunktion. Den kommer förbättras i framtiden med ny mjukvara. Använd det manuella läget tills vidare".
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
psaaf

Inlägg av psaaf »

Det är trist bara att dom envist vägrar att använda en traditionell regnsensor. Jag tror samtliga Teslaägare gärna hade tagit den extra kostnaden på $50 USD eller vad det rör sig om. Jag har gärna fel men tror inte att en enbart kamerabaserad lösning kommer kunna bli tillräckligt bra, åtminstone inte i mörker med HW3/HW4.

Sedan kan jag tycka att torkarna rent mekaniskt fungerar dåligt. Vilket förstärker irritationen ytterligare. En tvätt med vaxschampo räcker för att bladen ska börja studsa fram över rutan. Något jag aldrig upplevt med de BMW jag haft dom senaste 15 åren. Bytte blad efter mindre än ett år och dom är helt nya, utan att det hjälper.
Hur upplever ni andra detta? Det kanske är min Model 3 som har dåligt injusterade torkararmar?
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Så konstigt att vissa upplever problem med torkarna och andra inte. Har nu kört 3500 mil med min SR+ -21 och aldrig haft problem med dem, inte behövt byta blad heller. Enda lilla problemet jag haft är att de i lätt duggregn dröjer lite innan de startar. Hade en likadan -20 innan som gick ca 2000 mil, inga problem med den heller.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

psaaf skrev: 06 okt 2023 13:28
Sedan kan jag tycka att torkarna rent mekaniskt fungerar dåligt. Vilket förstärker irritationen ytterligare. En tvätt med vaxschampo räcker för att bladen ska börja studsa fram över rutan. Något jag aldrig upplevt med de BMW jag haft dom senaste 15 åren. Bytte blad efter mindre än ett år och dom är helt nya, utan att det hjälper.
Hur upplever ni andra detta? Det kanske är min Model 3 som har dåligt injusterade torkararmar?
Det är inget jag känner igen, varken från min Tesla eller från mina tidigare BMW.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

De inbitna Teslaägarna har nog mer överseende med dålig och påtvingad (utan radar) regnsensor och helljusautomatik.
Nu när fler och fler kommer från andra bilmärken med fungerande dito till Tesla så ökar klagomålen.

Jag tvingas nu att skippa radarn för att kunna kontakta bilen med appen. USELT!
Men stor sannolikhet både första och sista Teslan.
M3 RWD -22
Skriv svar