USS tillbaka. Sant eller bluff?
Moderator: Redaktion
- PiCa
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/pierre834101
Re: USS tillbaka. Sant eller bluff?
Hm, rätt surt om detta är sant. Råkar vara själv sitta med just en MY RWD utan sensorer....
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag tänkte också det! Men det finns faktiskt två sensorer också där USS brukar sitta

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Osannolikt att Tesla redan skulle återinföra USS. Först måste nog Vision bli en total flopp och försäljningen dyka. Det går dessutom emot hela Teslas ideologi med så få komponenter som möjligt.
Nya S/X med HW4 som börjat levereras nu är också utan USS.
Nya S/X med HW4 som börjat levereras nu är också utan USS.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Farbror behöver (nya) glasögon.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla kommer självklart inte att återinföra USS… Det är Tesla Vision som gäller nu och framåt.
Dessutom är det helt i linje med deras mål att så få komponenter som möjligt.
Så varför skulle de då återinföra något de tagit bort och dessutom något som inte ingår i Tesla Vision.
Så ni som drömmer våta drömmar om USS återkomst får nog fortsätta drömma.
P.s…. Jag själv önskar deras återkomst och har våta drömmar om dem
Så varför skulle de då återinföra något de tagit bort och dessutom något som inte ingår i Tesla Vision.
Så ni som drömmer våta drömmar om USS återkomst får nog fortsätta drömma.
P.s…. Jag själv önskar deras återkomst och har våta drömmar om dem

Fast säger bilden att det finns en sensor? Kan väl vara ett plastlocket bara. Eller gjorde man nya stötfångare utan hål när man tog bort uss?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Svaret på frågan varför är väl om det här faktiskt slår mot försäljningen, hur dom nu ska
veta det när dom verkar sakna öron vet jag inte däremot…
veta det när dom verkar sakna öron vet jag inte däremot…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Sant, och vad jag hört så har dom gjort så men det var ju ett bra tag sedan…
Lite bekräftelse på att det verkligen sitter sensorer där vill vi ju ha

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
Du menar som med radarn?Gadiel skrev: ↑08 mar 2023 20:43Tesla kommer självklart inte att återinföra USS… Det är Tesla Vision som gäller nu och framåt.

- mikebike
- Teslaägare
Bilden säger inte det, men ägaren säger att parkeringsassistans fungerar som vanligt.
Och, ja, bilar utan sensorer har släta stötfångare.
- Bjelke
- Teslaägare
Det låter ju lovandemikebike skrev: ↑08 mar 2023 20:52Bilden säger inte det, men ägaren säger att parkeringsassistans fungerar som vanligt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Då fick jag svar på det, tack.mikebike skrev: ↑08 mar 2023 20:52Bilden säger inte det, men ägaren säger att parkeringsassistans fungerar som vanligt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Någon som sett om det bekräftats i gruppen att bilen faktiskt är ny?
Dvs att det inte är någon skojare som vill spela ett spratt och lagt upp en bild på en gammal bil.
Dvs att det inte är någon skojare som vill spela ett spratt och lagt upp en bild på en gammal bil.
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael269954
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑09 mar 2023 07:00Någon som sett om det bekräftats i gruppen att bilen faktiskt är ny?
I live in Japan, all model 3 and y here are china made. They all come with sensors. They have never removed sensors. I don't know if all china made cars are with sensors or if it is a special thing for Japan but anyway here we have them.
Man kan då tänka sig att det finns asiatiska marknader där man (ännu?) inte tagit bort dom.I think we can say it was I competence couldn’t seem to install them flush on the bumper and caused a lot of warranty issues.
Samt att en möjlig anledningen var höga garantireparationskostnader som drev tesla att ta bort dom innan man hade en färdig lösning. (Vilket då också låter lite skrämmande, cheferna säger att nu ska ni fixa det här nu med kameror istället, innan teknikerna hinner säga att det här lyckas vi med.)
Vart har du fått det ifrån att det var höga kostnader för byte av USS?Teslabilen2023 skrev: ↑09 mar 2023 07:35VilkenElbilBlirDet skrev: ↑09 mar 2023 07:00Någon som sett om det bekräftats i gruppen att bilen faktiskt är ny?
Dvs att det inte är någon skojare som vill spela ett spratt och lagt upp en bild på en gammal bil.I live in Japan, all model 3 and y here are china made. They all come with sensors. They have never removed sensors. I don't know if all china made cars are with sensors or if it is a special thing for Japan but anyway here we have them.Man kan då tänka sig att det finns asiatiska marknader där man (ännu?) inte tagit bort dom.I think we can say it was I competence couldn’t seem to install them flush on the bumper and caused a lot of warranty issues.
Samt att en möjlig anledningen var höga garantireparationskostnader som drev tesla att ta bort dom innan man hade en färdig lösning. (Vilket då också låter lite skrämmande, cheferna säger att nu ska ni fixa det här nu med kameror istället, innan teknikerna hinner säga att det här lyckas vi med.)
Har väl aldrig varit ett problem..
- Bjelke
- Teslaägare
Kostnad för själva sensorerna absolut (i produktionen) men knappast för garanti-ärenden…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag är 200% övertygad om att beslutet om att ta bort USS var baserat på någon slags komponentbrist. Beslutet att ta bort radarn har jag mer förståelse för - jag märker ingen försämring alls nu utan radar mot när jag hade radar. Den delen är jag övertygad om går att lösa i betydligt fler fall än at använda vision istället för USS även om det inte funkar till 100%.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Scenariot tät dimma,mörker och framförvarande bil som kör utan bakljus? Tyvärr inte ovanligt sedan drl infördes. Där kommer kamera aldrig reagera.agehall skrev: ↑09 mar 2023 22:31Jag är 200% övertygad om att beslutet om att ta bort USS var baserat på någon slags komponentbrist. Beslutet att ta bort radarn har jag mer förståelse för - jag märker ingen försämring alls nu utan radar mot när jag hade radar. Den delen är jag övertygad om går att lösa i betydligt fler fall än at använda vision istället för USS även om det inte funkar till 100%.
Med min Mazda kan jag lugnt köra med farthållare.
Tesla MYLR -23
Det vore väldigt intressant om någon tillräckligt tekniskt kunnig undersökte möjligheterna att själv installera nya sensorer. Finns väl en ganska stor chans att ingångarna på dator/bus finns kvar, och det är inte alls omöjligt att det är exakt samma mjukvara som körs, så att sensorerna plockas upp om de kopplas in.
MY RWD 2023
- jimhalpert
- Teslaägare
Sensorerna togs väl aldrig på för bilar levererades i asiatiska länder? Ganska säker på det.
- Bjelke
- Teslaägare
En radar är extremt bra på att mäta avstånd till framförvarande och framförallt dess hastighet, såOscar11 skrev: ↑10 mar 2023 04:49Scenariot tät dimma,mörker och framförvarande bil som kör utan bakljus? Tyvärr inte ovanligt sedan drl infördes. Där kommer kamera aldrig reagera.agehall skrev: ↑09 mar 2023 22:31Jag är 200% övertygad om att beslutet om att ta bort USS var baserat på någon slags komponentbrist. Beslutet att ta bort radarn har jag mer förståelse för - jag märker ingen försämring alls nu utan radar mot när jag hade radar. Den delen är jag övertygad om går att lösa i betydligt fler fall än at använda vision istället för USS även om det inte funkar till 100%.
Med min Mazda kan jag lugnt köra med farthållare.
om denne bromsar så kan en radar upptäcka det på en bråkdel av en sekund,
det kan inte kameror göra på samma sätt, så vid en extrem situation så ger en radar mig bättre odds
att klara mig.
Plus såklart som ofta nämns att en radar är väldigt mycket mer oberoende av väder och smuts osv.
En kamera däremot kan ju se mycket som tex djur eller trottoarer osv, så båda tekniker behövs, minst…
Jag tror också att Lidar är bra eftersom den till skillnad mot radar inte bryr sig direkt om vad
föremålen är gjorda av och mindre känslig för form också, men det låter tyvärr som att vi inte får
se Lidar på någon Tesla, inte i närtid iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19