Nu är ju inte snö så vanligt här i Skåne, men sist vi hade snö i Helsingborg forcerade jag bilen lite och tyckte inte att den släppte alls faktiskt vid regen så det verkar funka bra!Nicke Nyfiken skrev:Tack danni, åter igen ett tydligt svar!
Då är "kliva av gasen och få sladd" ett okänt fenomen för D-ägarna.
Vinterkörning med "D" Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Vinterkörning med "D" Tesla
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kör du en D-modell?MSE skrev:Nu är ju inte snö så vanligt här i Skåne, men sist vi hade snö i Helsingborg forcerade jag bilen lite och tyckte inte att den släppte alls faktiskt vid regen så det verkar funka bra!Nicke Nyfiken skrev:Tack danni, åter igen ett tydligt svar!
Då är "kliva av gasen och få sladd" ett okänt fenomen för D-ägarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag frågade Tesla när jag hämtade min bil (29/12-15) och de sa att regen bara var på bakhjulen, men när jag kör så känns det mer som du skriver.danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?
Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?
Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.
När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.Källa: https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... ificationsJB Straubel skrev:Also, the all wheel drive system in the dual-motor cars distributes available electrical horsepower to maximize torque (and power) in response to road grip conditions and weight transfer in the vehicle. For instance, during hard acceleration, weight transfers to the rear of the vehicle. The front motor must reduce torque and power in order to prevent the front wheels from spinning. That power is fed to the rear motor where it can be used immediately. The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power.
85D / vit / Panorama
Vid leverans så kan det ibland komma upp lite felaktig information. Det gjorde det för mig också men det beror säkert bara på att dom som jobbar här inte får all information dom behöver ifrån HK utan får leta själva på internet.hoben7 skrev:Jag frågade Tesla när jag hämtade min bil (29/12-15) och de sa att regen bara var på bakhjulen, men när jag kör så känns det mer som du skriver.danni skrev:Nicke Nyfiken skrev:Är det någon som VET med säkerhet hur det förhåller sig med regenerative braking på D-modellerna?
Fördelas regen på båda motorerna, eller är det bara på den bakre motorn?
Jag har hört rätt många RWD förare som fått sladd på sin Model S när de klivit av "gasen" lite väl snabbt när det är halt väglag. Och att rekommendationen är att sätta regen på Low när det är halt för att minska risken för att få sladd.
När det är riktigt halt verkar inte Anti sladd systemet hinna med att förhindra att bilen temporärt tappar fäster med bakhjulen när max regen går in snabbt.Källa: https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... ificationsJB Straubel skrev:Also, the all wheel drive system in the dual-motor cars distributes available electrical horsepower to maximize torque (and power) in response to road grip conditions and weight transfer in the vehicle. For instance, during hard acceleration, weight transfers to the rear of the vehicle. The front motor must reduce torque and power in order to prevent the front wheels from spinning. That power is fed to the rear motor where it can be used immediately. The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
I introduktionskursen för nya anställda borde ingå att läsa samtliga trådar på Tesla Club Sweden. Sedan fortbildning varje dag.Pontus skrev:Vid leverans så kan det ibland komma upp lite felaktig information. Det gjorde det för mig också men det beror säkert bara på att dom som jobbar här inte får all information dom behöver ifrån HK utan får leta själva på internet.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Min D har definitivt släppt på bakhjulen vid kraftig regen. Scary
, Omöjligt att säga om den också regenererade med främre motorn, där har jag aldrig tappat greppet...
/70D

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Regen breaking finns på motorn fram också enligt det här bloginlägget från Tesla
https://www.teslamotors.com/blog/tesla- ... ifications
"The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power."
https://www.teslamotors.com/blog/tesla- ... ifications
"The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power."
Ska köra hem från Björnrike till Stockholm med 70D i morgon bitti. Prognos -31 grader. Ska bli mycket spännande att se hur mycket kräm det drar på den resan.
100% laddning i Mora på vägen upp gav 55km kvar vid ankomst till Björnrike. Då var det "bara" -15
Kanske får nödtoppa upp i Sveg på vägen ner. Rapport följer
100% laddning i Mora på vägen upp gav 55km kvar vid ankomst till Björnrike. Då var det "bara" -15
Kanske får nödtoppa upp i Sveg på vägen ner. Rapport följer
S70D Ocean blue
Körde Mora - Funäsdalen igår med fullastad bil. Ingen takbox i en 85D. Körde kanske 85 km/h i snitt. Minus 27 grader som lägst....snittade över 3kwh per mil!!
Var tvungen att ladda med Chademo i Sveg. Det är gratis och gick bra. Tur att den fanns!
Förbrukningen är m y c k e t högre än normal när man kör i fjällen med fullastad bil i minus 26
Var tvungen att ladda med Chademo i Sveg. Det är gratis och gick bra. Tur att den fanns!
Förbrukningen är m y c k e t högre än normal när man kör i fjällen med fullastad bil i minus 26

2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- TeslaMartin
- Teslaägare
Kört från Trysil idag, fullastat och takbox! Bilen P85D drar klart över 3kwh per mil Trysil till Sälen. Höll lagom fart (80-90km/h) och då drog den runt 340 wh/km. Väl nere på svenska sidan och lunkandes till Mora droppande det till 280 wh/km, rullande runt 70-90km/h.
Från Gävle och nedåt Stockholm drog den 380wh/km vid 135km/h vilket sjönk till 340wh vid 120.
Full last, speciellt takbox och sedan värme och -20/-25 ute drar absolut kraft! Men det gick bra ändå, SC ligger hyggligt tät så inga problem trots elkonsumtionen.
Kände inte av sladd på grund av regen någon gång. Bilen gled dock några gånger i sidled i några kurvor, men det hade troligen vilken bil som helst gjort. Körde då i jämn fart, så ingen reg just då. Var hyggligt halt periodvis.
Angående annan punkt om kallras så köpte jag innan resan Teslas solskydd som sätts upp mot panotaket - det minskade kylningsdtrålningen rejält! Kunde med handen känna hur mycket kallare luften mellan solskydd och panotaket var, solskyddet skapade bra luftspalt!
Från Gävle och nedåt Stockholm drog den 380wh/km vid 135km/h vilket sjönk till 340wh vid 120.
Full last, speciellt takbox och sedan värme och -20/-25 ute drar absolut kraft! Men det gick bra ändå, SC ligger hyggligt tät så inga problem trots elkonsumtionen.
Kände inte av sladd på grund av regen någon gång. Bilen gled dock några gånger i sidled i några kurvor, men det hade troligen vilken bil som helst gjort. Körde då i jämn fart, så ingen reg just då. Var hyggligt halt periodvis.
Angående annan punkt om kallras så köpte jag innan resan Teslas solskydd som sätts upp mot panotaket - det minskade kylningsdtrålningen rejält! Kunde med handen känna hur mycket kallare luften mellan solskydd och panotaket var, solskyddet skapade bra luftspalt!
När det e så kallt så borde det vara mer effektivt o köra fort, 130-140, på motorvägen så mindre energi går till att värma kupén. Kör inte för fort om det är halt

- Gustafsson
- Teslaägare
Ska försöka bifoga förbrukningskurvan. Vägen var helt utan "berg å dalar" Helt klart viktigt att ta hänsyn till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kanylbullen
- Teslaägare
Körde tio mil idag med -20 utomhus. Startade med uppvärmd bil. Hade lite svårt att hålla värmen uppe i kupén på auto, särskilt med defrost för att minimera imma. Ju snabbare jag körde desto kallare blev det. Fick till slut sätta allt på manuellt. Med allt på max och luften på cirkulation blev det varmt men imma på sidorutorna.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Jag hade också problem med imma på rutorna. Men såg efter en stund att bilen i autoläget körde med recirkulation och ac av. Jag ändrade till friskluft och då blev det genast bättre. Slog på AC också men det påverkar inget om man har lägre temp än ca +5°C ute. Möjligtvis om man kör med återcirkulation eftersom temperaturen då stiger över ca 5°C.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Bilen stänger av ac? Och då blir det imma
I min egen bil fick yttertemp mätaren för sig att det altid var -4 och då funkade inte värmen optimalt
Reset av fixade till det och värmen blev bra igen se bara till att aktivera ac manuellt för att få bort imma
I min egen bil fick yttertemp mätaren för sig att det altid var -4 och då funkade inte värmen optimalt
Reset av fixade till det och värmen blev bra igen se bara till att aktivera ac manuellt för att få bort imma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Återigen undrar jag om tesla verkligen byggt denna bil för omgivningstemp under 0 celsius. Körde idag 15 mil (utetemp -15) värme på HI, full fläkt, AC på, ej range mode. någon regen efter 12 mil. Högsta hastighet jag höll under dessa 15 mil var 80km/h under korta sträckor.
Resultat max 15 grader + i bilen.
Resultat max 15 grader + i bilen.
Har fått för mig att värmen flåsar på bättre med typ 31 grader i stället för HI. Ska prova lite mer närmsta tiden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tor att man ska sänka fläkten en hel del, kör man på max blir det ju en väldigt stor mängd luft som tas in och ska värmas upp...
I morse var det typ 22 minus här, jag körde med värmen på en halvtimme innan jag åkte och hade då på auto och kände att det var ganska kallt i
bilen efter ett tag och då körde den på läge 10 på fläkten, sänkte till läge 4 och då steg värmen direkt (och energiförbrukningen sjönk lite) samt
att det knappt märktes någon imma heller
Vet att några skrivit tidigare att man kanske inte ska ha på auto på vintern...
I morse var det typ 22 minus här, jag körde med värmen på en halvtimme innan jag åkte och hade då på auto och kände att det var ganska kallt i
bilen efter ett tag och då körde den på läge 10 på fläkten, sänkte till läge 4 och då steg värmen direkt (och energiförbrukningen sjönk lite) samt
att det knappt märktes någon imma heller

Vet att några skrivit tidigare att man kanske inte ska ha på auto på vintern...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hvis jeg stenger av rangemode så blir bilen like varm som hvilken som helst annen bil. Men med rangemode påslått blir det kalt i høyere hastigheter.
Oppvarming drar en ganske fast del av strømmen uansett hvordan man kjører. Derfor er det korrekt at hastigheten er mindre viktig i kaldt vær da mye av forbruket styres av oppvarming.
I 60 kmh brukte jeg 350 Wh/km. Faktisk noe mindre forbruk i 90 km/t. Og dette er helt logisk ved at forbruket av fremdriften går noe opp i høyere hastighet, mens oppvarmingsenergien er den samme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppvarming drar en ganske fast del av strømmen uansett hvordan man kjører. Derfor er det korrekt at hastigheten er mindre viktig i kaldt vær da mye av forbruket styres av oppvarming.
I 60 kmh brukte jeg 350 Wh/km. Faktisk noe mindre forbruk i 90 km/t. Og dette er helt logisk ved at forbruket av fremdriften går noe opp i høyere hastighet, mens oppvarmingsenergien er den samme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Inressant att följa sträckan som jag kör varje dag, i mitt fall till och från jobbet på 3 mil. Igår premiär på snömoddiga vägar hem i -4 grader var förbrukningen rekordhög, runt 250 Wh/km trots försök till hypermiling. Range mode har jag lagt ner nu när det är kallt, däremot stänger jag av AC ibland. fläkten gillar jag att styra själv men annars auto. Jag tror ju att den stora boven är det ökade rullmotståndet och inte temperaturen. Givetvis påverkar uppvärmningen också. Har bara kört bilen som kallast i minus 11. Väntar på test när det blir rena vägar och kyla så får vi se...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
kallt i frunken, jupp garanterat kall öl när man kommer fram
modell d är det bästa som hänt i bilvärlden. äntligen en 4wd som funkar å en snabb
på att diffa.

modell d är det bästa som hänt i bilvärlden. äntligen en 4wd som funkar å en snabb
på att diffa.

om du har problem med att få upp värme ta inte in kall luft utan recirkulera den inre luften