Sida 2 av 2
Re: Kondensproblem vanligt?
Postat: 21 jan 2024 08:07
av SkipperO
Brages skrev: ↑20 jan 2024 22:07
Mina lyktor ser ut exakt sådär. Körde precis 30 mil med kanske 30% halvljus. Helljuset var ok, ca 60-70%. Ingen rolig erfarenhet. Tyvärr har jag inget varmgarage tillgängligt innan jag ska köra hem igen. Några andra tips?
Gjort liknande resa några gånger, inte kul alls. Jag tycker man får det tillfälligt bättre om man smälter isen med handen eller påse ljummet vatten. Gjorde så sist jag skulle på långresa.
Jag tror inte detta främst har med monteringskvaliteten att göra utan konstruktionen/designen. Det sitter ju ett goretexmembran på både fram och baklysena, så fukt åker sakta in och ut ur dem per konstruktion och blir till kondens när det snabbt blir kallare. Försökt räkna på det och fukthalten tar i storleksordningen dygn att jämna ut sig mellan ute och inne i lyktan.
Bor man som jag nära öppet vatten (mer fukt i luften) och parkerar med framlysena med fri sikt mot öppen himmel (värmeutstrålning klara nätter) så förvärras rimligen problemen.
Re: Kondensproblem vanligt?
Postat: 21 jan 2024 08:21
av Gustafsson
Borde finnas en lite värmeslinga i moderna lysen. Den skulle inte behöva vara på många watt för att lösa problemet. En ICE bil blir ju varm i motorutrymmet och det löser säkert problemet. Bak är en annan femma, där har Tesla haft mer problem än andra bilar jag haft. Speciellt min första 2015 var det rejält blött i dessa. Svårt att ventilera ut så mycket fukt.
Re: Kondensproblem vanligt?
Postat: 21 jan 2024 08:48
av airdrive
Kondens kan såklart inte drabba Volvo men har drabbat min och andras baklyktor på V90.
En konsekvens, inte ovanlig, är att ett eller flera led-segment slocknar. Dock ska grundorsaken här vara att Volvo i tillverkningen satt fast lamphusen i karossen med fel moment. Har åtgärdats av Volvo på garanti. För mig med för gammal bil tog jag ut och torkade och satte sedan fast med rätt moment.
Min gamla v60 fick med tiden kondens i en framlykta. Det var fogen som släppte in vatten så fick bli sikaflex.
Nästa check får bli på teslan nu och se hur mycket fukt som har smugit sig in….